Gå til innhold

Kutt av støtte til glutenfritt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel gjøre det så dyrt og så billig som du ønsker?

Jeg spiser ganske glutenfritt bare fordi jeg spiser lite korn, men jeg spiser jo ikke dyre erstatningsprodukter. Jeg spiser grønnsaker, frukt, kjøtt, fugl, fisk osv. Ikke spesielt dyrt.

Men du kan selvfølgelig gjøre det dyrt om du spiser erstatningsvarer til "alle" måltider.

Anonymkode: 13ff9...982

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://sykepleien.no/2018/10/regjeringen-kutter-stotten-til-glutenfritt-kosthold

Regjeringen foreslår å kutte den økonomiske støtten til glutenfritt kosthold, med mindre det gjelder cøliaki... og lavere beløp til de med cøliaki. Er det blitt såpass mye billigere med glutenfritt?

Anonymkode: c0f8a...e82

Nesten 2000 kroner i mnd er ganske mye til bare glutenfri mat , men å redusere den så mye som det står her synes jeg var i overkant da. Jeg spiser delvis glutenfritt fordi mye glutenmat gir meg problemer med magen, men har ingen diagnose så får ikke støtte. 2000 kr er mer enn hva jeg og sønnen min har i matpenger for oss begge (som ikke er glutenallergikere), til all mat hele måneden. Man må jo ikke bruke mye ertatninger, for det kan jo bli dyrt

Anonymkode: 73923...231

Skrevet

Nei, men man kan fint leve billig også på glutenfri kost, men da må en forsake mye som andre tar som en selvfølge. Du kan ikke spise deg mett på brød da et brød som er halve str. av vanlig brød koster 40 kr +/-. Flatbrød koster over hundrelappen så det må du droppe og en pakke rundstykker til frokosten er rundt 50-lappen. To stk pitabrød koster 49,- En pakke fiberhusk som en må ha i hjemmebakst for å få greit resultat koster 150,- for 300g. Så var det å ta en pizza ute da.....

Glutenfritt er dyrt har lett en merkostpå 2000,- som vi har mottat så langt. også er det noe med det å lage en  middag til hele familien...

Anonymkode: cf669...94d

Skrevet

Jeg har cøliaki, og det er dyrt!! Har prøvd å bake brød selv, men får ikke til noe godt. Disse bittesmå brødene, som er halve størrelsen av vanlige brød (eller enda mindre), koster minimum 40 kroner! Skal jeg ha pasta, pizzabunn eller annet glutenfritt, koster det myyye mer enn vanlige varer med gluten. Jeg har dårlig råd fra før av, og kommer absolutt til å merke kuttet...

Anonymkode: aba29...37d

Skrevet

Idioti! Men typisk blå-blå politikk. De som har nok fra før merker ikke et slikt kutt, mens de som allerede har det trangt merker det vanvittig godt. 

Anonymkode: 5cd19...881

Skrevet

Det er dyrt med glutenfri mat. De som mener noe annet har tydeligvis ikke vært i butikken og sjekket prisene. Cøliaki er en kronisk sykdom og glutenfri mat er medisinen til de som har det. Andre med kroniske sykdommer kan gå på apoteket og få  nødvendig medisin gratis på blå resept. Da er det skikkelig urettferdig at de med cøliaki må betale i dyre dommer for sin medisin!

Anonymkode: ee7ab...c5b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er dyrt med glutenfri mat. De som mener noe annet har tydeligvis ikke vært i butikken og sjekket prisene. Cøliaki er en kronisk sykdom og glutenfri mat er medisinen til de som har det. Andre med kroniske sykdommer kan gå på apoteket og få  nødvendig medisin gratis på blå resept. Da er det skikkelig urettferdig at de med cøliaki må betale i dyre dommer for sin medisin!

Anonymkode: ee7ab...c5b

Jeg lever glutenfritt pga crohns og jeg bruker ikke 2000 kr ekstra i mnd på mat. Hvis man gjør det så må kostholdet omtrent utelukkende bestå av brødmat/kornprodukter. 

Anonymkode: c2f72...e3d

Skrevet

Det er fullt mulig å leve glutenfritt uten så mange erstatningsprodukter. Droppe kornprodukter der det finnes hode alternativer. Mouzzaka istedenfor lasagne, omelett med poteter istedenfor brødskiver med eggerøre feks. Saus tykner med maisenna og ikke hvetemel... melfrie kaker.

Hilsen ei som lager mye glutenfritt, pga cøliaki i familien. 

Anonymkode: c26ff...df6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men man kan fint leve billig også på glutenfri kost, men da må en forsake mye som andre tar som en selvfølge. Du kan ikke spise deg mett på brød da et brød som er halve str. av vanlig brød koster 40 kr +/-. Flatbrød koster over hundrelappen så det må du droppe og en pakke rundstykker til frokosten er rundt 50-lappen. To stk pitabrød koster 49,- En pakke fiberhusk som en må ha i hjemmebakst for å få greit resultat koster 150,- for 300g. Så var det å ta en pizza ute da.....

Glutenfritt er dyrt har lett en merkostpå 2000,- som vi har mottat så langt. også er det noe med det å lage en  middag til hele familien...

Anonymkode: cf669...94d

Neida, dette er jo bare tull! 

Hvorfor skal du i det hele tatt spise brød? Glutenfrie brød (og andre glutenfrie erstatningsprodukter) er tilsatt så mye skvip at det er mye bedre å droppe hele brødet  

Glutenfrie knekkebrød koster 30 kr på Rema. Enda billigere er det å bake dem selv. 

Det finnes drøssevis med glutenfrie rundstykkeoppskrifter hvis du søker i ketooppskrifter. Gode er de óg! 

Og ja - fiberhusk er dyrt, men man bruker ikke en pakke på en bakst, et par teskjeer er mye nærmere sannheten. Og da varer en pakke riiimelig lenge. 

Glutenfri pizza ute koster nøyaktig det samme som en hvilken som helst vanlig pizza ute. 

Dette er en av de utgiftene jeg synes det er helt greit at staten strammer inn på. Og ja - jeg har cøliaki selv. 

Skrevet

Nei! Pizza ute er dyrere når de er glutenfri. Mindre pizza men like dyr

Skrevet
2 minutter siden, Darwina skrev:

Nei! Pizza ute er dyrere når de er glutenfri. Mindre pizza men like dyr

Ikke der jeg kjøper pizza. 

Anonymkode: 89976...d4b

Skrevet

Spis bröd av kvalitet, uten for mye gluten, så slipper dere å få denne allergien! Ikke belast samfunnet i etterkant, bare fordi dere har valgt, gjennom et helt liv å spise for mye gluten!

Anonymkode: 7f910...a79

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spis bröd av kvalitet, uten for mye gluten, så slipper dere å få denne allergien! Ikke belast samfunnet i etterkant, bare fordi dere har valgt, gjennom et helt liv å spise for mye gluten!

Tror ikke min datter (som fikk cøliaki før hun var to år) fikk dette pga at hun har spist for mye gluten altså...

Anonymkode: a9a28...bbf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke min datter (som fikk cøliaki før hun var to år) fikk dette pga at hun har spist for mye gluten altså...

Anonymkode: a9a28...bbf

Å tro kan du gjøre i kirken. Glutenallergi er et nytt fenomen og det skyldes kostvaner!

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤣 Når man tror man har hørt det meste her inne.........

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤣 Når man tror man har hørt det meste her inne.........

Den siste idiot er ennå ikke født......

Skrevet

De kunne jo gjort støtten behovsprøvd? Min kjemperike bror får masse støtte til sin datter med cøliaki. Min mann får ingen støtte til sin medisin mot hypotyreose, da Levaxin ikke virker for ham, og vi har veldig dårlig råd. 

Det er ikke vits å gi støtte til folk som ikke trenger pengene. Like teit som å gi barnetrygd som går rett inn på sparekonto til rikmannsbarna. 

Anonymkode: a6ba1...f3c

Skrevet

De kunne jo gjort støtten behovsprøvd? Min kjemperike bror får masse støtte til sin datter med cøliaki. Min mann får ingen støtte til sin medisin mot hypotyreose, da Levaxin ikke virker for ham, og vi har veldig dårlig råd. 

Det er ikke vits å gi støtte til folk som ikke trenger pengene. Like teit som å gi barnetrygd som går rett inn på sparekonto til rikmannsbarna. 

Ja, det kune ha vært behovsprøvd eller de kunne ha blitt nektet siden det er selvpåført!

Skrevet

Dagens ordning er alt for generøs.

Anonymkode: 569bd...a18

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kune ha vært behovsprøvd eller de kunne ha blitt nektet siden det er selvpåført!

Å si at det er selvpåført, har du legestanden bak deg her? Er det 6-åringens skyld, at hun har cøliaki? 

Uansett, skal vi da ikke gi stønad til medisinsk hjelp til alle med selvpåførte livsstilssykdommer som hjerte/kar lidelser, ulike kreftformer, KOLS, astma, andre allergier, diabetes typ 1 o.s.v. heller?

Skrevet

Å si at det er selvpåført, har du legestanden bak deg her? Er det 6-åringens skyld, at hun har cøliaki? 

Uansett, skal vi da ikke gi stønad til medisinsk hjelp til alle med selvpåførte livsstilssykdommer som hjerte/kar lidelser, ulike kreftformer, KOLS, astma, andre allergier, diabetes typ 1 o.s.v. heller?

Foreldrene må ta regningen for ikke å ha fulgt programmet som de anbefaler: https://www.ncf.no/hva-er-coliaki/mer-om-coliaki

Alternativet er at regningen sendes til bakeren og grøt produsenten. 

Jo, alle skal å akutt og medisinsk hjelp. De feite som dør av fedme og sørger for at alle andre som sulter i verden, blir enda sultnere, de skal også få hjelp. Vi som røyker skal få hjelp til å slutte å røyke men staten skal ikke betale for røyken. 

Skrevet

Foreldrene må ta regningen for ikke å ha fulgt programmet som de anbefaler: https://www.ncf.no/hva-er-coliaki/mer-om-coliaki

Alternativet er at regningen sendes til bakeren og grøt produsenten. 

Jo, alle skal å akutt og medisinsk hjelp. De feite som dør av fedme og sørger for at alle andre som sulter i verden, blir enda sultnere, de skal også få hjelp. Vi som røyker skal få hjelp til å slutte å røyke men staten skal ikke betale for røyken. 

Det står at cøliaki dels er arvelig. Hvordan er det da selvpåført? Noen er mer ømfintlige for vanlig, norsk kosthold enn andre, hvordan er det deres feil?

Og at feite folk er skyld i verdens hungerproblem? Du mener ikke det seriøst? Da er du meget kunnskapsløs.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står at cøliaki dels er arvelig. Hvordan er det da selvpåført? Noen er mer ømfintlige for vanlig, norsk kosthold enn andre, hvordan er det deres feil?

Og at feite folk er skyld i verdens hungerproblem? Du mener ikke det seriøst? Da er du meget kunnskapsløs.

Det er bare dels arvelig fordi foreldre putter det samme i munnen på barna sine som de selv har puttet i munnen. 

Ja, feite folk er dels skyld i verdens hungerproblem! Men ja, mye annet er skyld i det!

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ingen riktig sammenligning, siden ingen av de sykdommene støttes med månedlige utbetalinger. Man må jobbe seg opp til et frikort, før man får det på blå resept.

Og hvordan mener du at alle de er sykdommene her er selvpåførte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...