Gå til innhold

Sreikkwhjelp pinner og garn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå begynne å strikke votter fra Sandnes garn. Men jeg kan bare kjøpe garn i Nille. I tillegg må jeg bekrefte hvilke pinner jeg må kjøpe, før jeg kjøper "feil" pinnestørrelse

På oppskriften spør de etter Sandnes fritidsgarn. Men jeg har tenkt å kjøpe fritidsull fra Lindegarn. Jeg har lagt noen vedlegg som du kan se på (strikkeoppskriften, lindegarn strikkefasthet, Sandnesgarn strikkefasthet).

Tror du jeg kan bruke fritidsull fra Lindegarn med pinne 6mm til å strikke denne?

Tusen takk!!

20181008_073307.jpg

Screenshot_20181008-073242_Samsung Internet.jpg

900-kit_93__Marius-tova-votter-voksen.pdf

Skrevet

Garnet du tenker å bruke er mye tykkere enn Fritidsgarn. Da må du ta jobben med å regne om strikkefastheten, slik at vottene du lager ikke blir for store. Du kan sikkert strikke Fritidsull på pinner nr 6, men jeg personlig synes det er ubehagelig å strikke med altfor tykt garn for pinnene, og det er beregnet på pinner nr 8. Så hvis du strikker på pinner 6 vil det bli temmelig kompakt og tykt. 

Jeg tror jeg ville ha brukt et garn som passer til pinne 6 i stedet, er min konklusjon.

Skrevet

Du må finne et erstatningsgarn som har ca samme lendgde, tykkelse og strikkefasthet som oppskriften tilsier. Og garnet må være beregnet til den pinnestørrelsen som oppskriften oppgir. 

Det er ingen problem å strikke i andre garn enn originalgarn, men oppskrift, pinner og garn må stemme overens.

Eller du kan regne om oppskriften til tynnere/tykkere pinner og garn, men det tenker jeg er for viderekommende. Det virker ikke som om du er klar for det.

Men det finnes et utall oppskrifter på votter. Velg garn, kjøp pinner ut fra det som er oppgitt på garnet. Google «strikke votter oppskrift pinne 3» f.eks.  Finn en oppskrift som er tilpasset garn og pinner.

Anonymkode: 281e8...782

Skrevet

Du trenger stavehjelp også. 😂😂😂

Anonymkode: 7047b...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...