Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 For å avklare meg mtp uføretrygd. Er på aap og har vært det i 6 snart 7 år. Problemet er både psykisk og somatisk. Det ene påvirker det andre. Så psykologen måtte gi opp pga det somatiske som stadig ble verre. Er under utredning på sykehus, men får time 1 gang i året ca så ingen hjelp å få der. Dessuten er det psykiske der uansett om jeg skulle blitt frisk. Har ptsd også. Vel. Jeg maste på nav pga aap går ut snart, og lurte på hva vi gjør nå. Var visst ikke aktuelt å forlenge aap nok en gang (Har gjort det 5-6 ganger?). For min del vet jeg at en uføretrygd ikke betyr at jeg aldri kan jobbe. Det er ikke et punktum nødvendigvis. Men, for meg, er det en trygghet og en mulighet til å bruke den tiden jeg trenger på å gå i behandling og ta den tiden det tar før jeg kanskje blir bedre. Kanskje det tar 10 år. Men da har jeg den tiden på meg. Uansett... Det jeg lurer på.. Er om noen her har vært gjennom det nav vil man skal gjennom? Før man søker. Jeg er så redd. Kan holde maska gjennom en "arbeidsdag", og så komme hjem og være ødelagt. Da mener jeg ødelagt som i at jeg ligger i senga en uke og ikke greier noenting og gråter osv. Jeg er flink til å skjule ting. Hvordan jeg har det. Sånn ute blant folk. Men det ødelegger meg jo, og jeg slipper det ut hjemme. Og det påvirker familien negativt. Hva er opplegget til nav som oftest i sånne situasjoner? Hva bør jeg tenke på? Hvordan kan jeg forberede meg? Ps ble syk etter jeg fikk barn. Anonymkode: 881af...e8e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Det er ikke sikkert du skal ut i jobb. Nav samarbeider med div "sentere", det kommer litt an på hvor i landet du bor, men der er det psykologer, karriereveilere osv du skal snakke med. Så blir det avgjort om du skal ut i praksis i en vernet bedrift eller i en bedrift de har samarbeid med, men det er slett ikke sikkert. Svogeren min ble akkurat ufør, og han var bare til flere samtaler på dette senteret, han var aldri i noe praktis... Han ble også ufør pga en kombinasjon av psykiske og fysiske plager. Dette er senteret de samarbeider med her, men vet det er litt lokale forskjeller på dette: http://www.durapart.no/hva-er-durapart/ Anonymkode: 73a30...c44
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke sikkert du skal ut i jobb. Nav samarbeider med div "sentere", det kommer litt an på hvor i landet du bor, men der er det psykologer, karriereveilere osv du skal snakke med. Så blir det avgjort om du skal ut i praksis i en vernet bedrift eller i en bedrift de har samarbeid med, men det er slett ikke sikkert. Svogeren min ble akkurat ufør, og han var bare til flere samtaler på dette senteret, han var aldri i noe praktis... Han ble også ufør pga en kombinasjon av psykiske og fysiske plager. Dette er senteret de samarbeider med her, men vet det er litt lokale forskjeller på dette: http://www.durapart.no/hva-er-durapart/ Anonymkode: 73a30...c44 Østlandet. Men Østlandet er vel stort Jeg har hørt om sånne bedrifter. Har vært i et karrieretiltak tidligere, der det ikke ble aktuelt å fortsette (bla.a. fordi veilederen der var en hurpe, noe NAV var enige i). Har vært i endel arbeidsrettede tiltak, gått på skole, tatt opp fag som privatist, vært i praksis i barnehage (DET gikk ikke for å si det sånn). Så vet ikke hva jeg kan forvente for har ikke så hyggelig erfaring fra tidligere. Blir bare redd og stressa, begynte å skjelve da jeg skrev om det istad. Men da får jeg se hva de sier om det. Skal snart på et møte med NAV, så får vel vite litt, men synes det var greit å starte en tråd så andre som har vært i samme båt kan dele litt. TAKK:) Anonymkode: 881af...e8e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg holder med det samme nå. Har vært på AAP i 3 år, og det skal søkes om 100% uføre for meg, jeg må bare gjennom arbeidsavklaring først. Jeg har en flott veileder på veiledningssenteret, som er lett å snakke med. Hun er veldig opptatt av at jeg ikke skal presse meg for hardt for å prøve å gjennomføre. Jeg har vært til samtaler med henne og har ført dagslogger. Jeg har og vært i tiltak deres egen bedrift i en veldig kort periode, bare noen få timer i uka. Og det mener de er nok for å kunne vurdere meg og skrive rapporten som skal til Nav. Jeg har aldri vært i tiltak tidligere. Før jeg ble sendt ut i bedriften, hadde vi flere samtaler om hvordan jeg fungerte. Jeg hadde skrevet dagslogger, og vi snakket om hva jeg trodde jeg kunne og hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Men det ble ganske fort klart for henne at jeg var veldig mye dårlig, og ville ha store problemer med å fungere i en vanlig bedrift. Derfor ble jeg utplassert i en av deres egne bedrifter, hvor min arbeidsleder var vant til å ta i mot folk på avklaring. Jeg ble og litt nervøs når jeg fikk papirene om at jeg skulle i tiltak, mest fordi jeg ikke visste hva jeg gikk til og hva det innebar. Men som sagt så har jeg en utrolig flott veileder på veiledningssenteret som forklarer og svarer på alt jeg lurer på. Men vær forberedt å å måtte blottlegge livet ditt en del, det synes jeg var det tøffeste. Det at de skal vite alt mulig Anonymkode: 60858...765
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå