Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Skrevet 7. oktober 2018 Bidragskalkulatoren er vel ikke sikker når hun faktisk er student, og jeg forstår ikke helt reglene rundt akkurat det. Dere som enten er studenter eller der dere som familie betaler bidrag til en studentmor, hvor mye får dere? Vi har barna mellom 13-15 (iblant 16) netter i mnd. Altså mer eller mindre 50/50. Likevel betaler samboeren 5000 i mnd for tre barn. Resultatet er at vi har ganske så dårlig råd, mens mor og samboer lever livets glade dager. De har pusset opp huset, bygget på, kjøpt seg ny bil, nytt interiør, barna kommer stadig med merkeklær etc. Moren velger å ikke jobbe noe som helst i ferier. Hun sier hun ikke jobber noe og har så dårlig råd, men forsnakket seg nylig da hun sa at hun jobbet fulltid noen mnd i våres. Samboeren er redd for å ta bidraget gjennom nav fordi han har hatt en skrekkopplevelse med dem, der de forespeilet han at han skulle betale 9000 kr i bidrag, dog med betydelig mindre samvær. Men jeg har også lest noen skrekkhistorier der faren må betale mye mer bidrag når mor blir student. Hva ville dere rådet til? Bare betale disse 5000 kr til mor er ferdig på skolen, eller ta det gjennom nav både nå og når hun får fast jobb? Bidraget har aldri blitt satt gjennom nav eller ut fra hva bidragskalkulatoren sier. Det er mer eller mindre fastsatt av mor, som har funnet ut hva beløpet bør være via "alle vennene mine får mye mer enn det jeg får, så dette bør jeg hvert fall ha". Anonymkode: 270fa...0cf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Og bare så det er sagt; jeg er den som spør her, men samboeren er den som synes det er feil at han betaler så mye. Likevel er han redd for å gjøre noe som forverrer situasjonen. Så jeg tenkte jeg kunne spørre her, jeg som er litt her inne. Hvor noen kanskje har erfaring. Bidrag skal jo dekke livsopphold, mat, husrom etc, men alt dette må jo vi også ha når barna er her halve tiden. Anonymkode: 270fa...0cf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 Det beregnes utofra mor og fars inntekt, og samvær. Med så mye samvær høres det jo ganske mye ut med 5000kr i mnd!? Jeg er student og alenemor selv, dog uten samboer, og far skulle egentlig betalt 4000kr i mnd for ett barn, men da 40/60 ordning. Men han er så alright med klær og utstyr, trenger aldri pakke med noe som helst når u en skal på samvær, så vi bare ordnet det slik at vi deler SFO-regningen. Ville tatt det gjennom nav, så lenge dere har skriftlig avtale på at dere har barnet såpass ofte på samvær kan jeg ikke forstå at det skal bli så mye, altså. Bidragsveilederen er forresten ganske så korrekt, er ikke store forskjellene iallfall. Tror den viste 3880 da vi regnet ut der, og så ble det 200kr mer gjennom nav. Anonymkode: f5e95...cef
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #4 Skrevet 7. oktober 2018 Da jeg jobba 50% og studerte 100% så regnet NAV ut min inntekt til en 80% stilling i det jeg jobbet som, fordi mor ikke skal kunne studere og få betalt av far. Nå er dette noen år siden så kan hende reglene er endret, men det syns jeg virker rart. Så det er nok ikke sikkert at han må ut med 9000 kr i mnd selvom han tar det via nav.... Anonymkode: 62ed2...9e8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Skrevet 7. oktober 2018 Ut fra inntekt viser bidragsveilederen at han skal betale maks 1500 kr med det samværet de har nå. Men så ble jeg usikker om det gjelder når mottaker er student. Har lest så mange ganger at det er annerledes regler da, uten at det noensinne er spesifisert hva som er annerledes. Anonymkode: 270fa...0cf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #6 Skrevet 7. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det beregnes utofra mor og fars inntekt, og samvær. Med så mye samvær høres det jo ganske mye ut med 5000kr i mnd!? Jeg er student og alenemor selv, dog uten samboer, og far skulle egentlig betalt 4000kr i mnd for ett barn, men da 40/60 ordning. Men han er så alright med klær og utstyr, trenger aldri pakke med noe som helst når u en skal på samvær, så vi bare ordnet det slik at vi deler SFO-regningen. Ville tatt det gjennom nav, så lenge dere har skriftlig avtale på at dere har barnet såpass ofte på samvær kan jeg ikke forstå at det skal bli så mye, altså. Bidragsveilederen er forresten ganske så korrekt, er ikke store forskjellene iallfall. Tror den viste 3880 da vi regnet ut der, og så ble det 200kr mer gjennom nav. Anonymkode: f5e95...cef 4000 kr i mnd for ett barn er jo mye, når dere har 40/60. Så ut fra det, kan jo faktisk 5000 kr for tre barn stemme. Vi har nærmere 50/50, men likevel noen få netter unna. Jeg er for øvrig som deg, jeg ønsker at barna mine skal ha det fint hos pappaen også, at han også skal ha råd til å gjøre ting med dem, kjøpe ting til dem etc. Men slik er altså ikke samboeren sin eks. Der er det mer ta, ta, ta. Anonymkode: 270fa...0cf
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Bare ta bidraget gjennom nav, så blir det riktig!😊 Anonymkode: 1623d...260
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 Synes ikke 5000 i mnd delt på 3 barn var mye. Jeg får 5000 gjennom nav for et barn. På papiret har han samvær 8 netter i mnd. I praksis 8 netter i halvåret. Kan dere ikke bare bruke bidragsveilederen da, så finner dere fort ut hvor mye far skal betale. Den er ganske nøyaktig. Anonymkode: e0c02...60d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 Å se på hva de bruker på opppussing, bil osv blir litt feil, for hun kan jo ha en samboer som tjener veldig bra. Dere hadde jo heller ikke hatt dårlig råd om du tjente veldig bra..... Men jeg er ganske sikker på at bidraget ikke blir høyere fordi hun er student, da vil jo noen kunne være "evig student" for å få mye bidrag, det fungerer ikke sånn. På samme måte som man ikke kan velge å jobbe 40% for å få mye bidrag, da beregner nav hva man hadde fått i lønn i en full stilling før bidraget regnes ut. Jeg ville tatt det gjennom nav for å være sikker på å få det riktig. Dere må jo bare tilpasse dere hva barna koster far, om det er billigere bil, mindre bolig eller hva det måtte være, for han skal jo være med å forsørge dem. Anonymkode: 931af...bf8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 Hennes samboer er uvesentlig, akkkurat som du er uvesentlig. 5000 for tre barn er virkelig ikke mye, hvor kjip mann har du funnet deg, egentlig? Anonymkode: 6d954...0b2
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hennes samboer er uvesentlig, akkkurat som du er uvesentlig. 5000 for tre barn er virkelig ikke mye, hvor kjip mann har du funnet deg, egentlig? Anonymkode: 6d954...0b2 Nå tror jeg du glemmer at de har tilnærmet 50/50, da kan 5.000 være ganske mye om man ikke tjener veldig godt altså. Har man barna bare annenhver helg og ikke skal handle noen ting til dem er ikke 5.000 mye, men om man har barna halvparten av tiden og selv skal handle klær, mat osv så kan det være mye. Anonymkode: 931af...bf8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 Om 5000 er mye eller lite kommer vel også an på hvor mange av barna som går i bhg/sfo. Den som mottar bidrag skal vel stå for den utgiften? Anonymkode: dcbb8...4af
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg trodde ikke at man betalte bidrag når man har barna 50/50? Da har jo begge foreldrene like mye utgifter på barna. Hvorfor skal mor da få bidrag? Eneste de burde gjøre er å dele regninger for bhg/SFO o.l. Anonymkode: 61e5d...bc4
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #14 Skrevet 8. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg trodde ikke at man betalte bidrag når man har barna 50/50? Da har jo begge foreldrene like mye utgifter på barna. Hvorfor skal mor da få bidrag? Eneste de burde gjøre er å dele regninger for bhg/SFO o.l. Anonymkode: 61e5d...bc4 Om man tjener veldig forskjellig betaler man bidrag selv om det er 50/50 fordi utgiftene skal fordeles etter evne. Den som tjener mest betaler mest. Anonymkode: 931af...bf8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #15 Skrevet 8. oktober 2018 5000kr for tre barn er virkelig ikke mye! Og hvordan de lever og hva de bruker penger på har dere ingenting med å gjøre. Ta bidraget gjennom nav hvis du er usikker. Anonymkode: e5e3d...0e7
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #16 Skrevet 8. oktober 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: 5000kr for tre barn er virkelig ikke mye! Og hvordan de lever og hva de bruker penger på har dere ingenting med å gjøre. Ta bidraget gjennom nav hvis du er usikker. Anonymkode: e5e3d...0e7 De er her nesten halve tiden. Da synes vi det er veldig mye, rett og slett. Alle utgifter mor har til barnas livsopphold, har vi også. Klær betaler selvsagt mor slik det er nå, men det beste hadde vært å heller bidra med klær. Altså, når mor får seg jobb, så tviler jeg sterkt på at hun ville vært villig til å betale noen tusen i bidrag hit når barna er hos henne halve tiden. 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om 5000 er mye eller lite kommer vel også an på hvor mange av barna som går i bhg/sfo. Den som mottar bidrag skal vel stå for den utgiften? Anonymkode: dcbb8...4af Ingen bhg eller SFO. Anonymkode: 270fa...0cf
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Skrevet 8. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hennes samboer er uvesentlig, akkkurat som du er uvesentlig. 5000 for tre barn er virkelig ikke mye, hvor kjip mann har du funnet deg, egentlig? Anonymkode: 6d954...0b2 Det som er kjipt er at han ikke har råd til å ta dem med på kino, gi dem ukepenger eller andre ting som koster penger. For han har barna like mye som mor, og betaler henne 5000 kr hver mnd. Han tjener ca 500 000 kr i året (brutto selvsagt). Mor får også 3000 kr i barnetrygd. Altså 8000 kr mer i mnd enn pappaen som har barna omtrent like mye og som også må ha stort nok hus for alle barna og må kjøpe like mye mat som mor. Som må betale bursdagsgave når barna skal i bursdag eller gi dem lommepenger hvis de planlegger kino og bytur med venner mens de er her. 8000 kr mer altså. Hver mnd. Anonymkode: 270fa...0cf
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #18 Skrevet 8. oktober 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som er kjipt er at han ikke har råd til å ta dem med på kino, gi dem ukepenger eller andre ting som koster penger. For han har barna like mye som mor, og betaler henne 5000 kr hver mnd. Han tjener ca 500 000 kr i året (brutto selvsagt). Mor får også 3000 kr i barnetrygd. Altså 8000 kr mer i mnd enn pappaen som har barna omtrent like mye og som også må ha stort nok hus for alle barna og må kjøpe like mye mat som mor. Som må betale bursdagsgave når barna skal i bursdag eller gi dem lommepenger hvis de planlegger kino og bytur med venner mens de er her. 8000 kr mer altså. Hver mnd. Anonymkode: 270fa...0cf Jeg skjønner at du synes det er skjevt fordelt. Men jeg kan fremdeles ikke se at du har svart på hvorfor far ikke tar bidraget gjennom NAV? Far har barna 50%, da skal han ha halve barnetrygden. Hvorfor har han ikke det? Dokumenter samværet. Far og mor må enten selv lage en reell samværsavtale, eller få hjelp til det på familievernkontoret. Send saken over til nav. La dem ta høyde for begges inntekt og riktig antall samværsdøgn i måneden, og få avgjort en gang for alle hva som er riktig bidrag. Anonymkode: 1623d...260
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #19 Skrevet 8. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det som er kjipt er at han ikke har råd til å ta dem med på kino, gi dem ukepenger eller andre ting som koster penger. For han har barna like mye som mor, og betaler henne 5000 kr hver mnd. Han tjener ca 500 000 kr i året (brutto selvsagt). Mor får også 3000 kr i barnetrygd. Altså 8000 kr mer i mnd enn pappaen som har barna omtrent like mye og som også må ha stort nok hus for alle barna og må kjøpe like mye mat som mor. Som må betale bursdagsgave når barna skal i bursdag eller gi dem lommepenger hvis de planlegger kino og bytur med venner mens de er her. 8000 kr mer altså. Hver mnd. Anonymkode: 270fa...0cf Men om de reelt sett har 50/50 så ber bare far om halvparten av barnetrygden, samt ber Nav ta en beregning av bidrag. At noen er student virker ikke inn, annet enn at de da har lav inntekt. Så er det som noen over skriver vanlig at man skjønnslignes i noen tilfeller slik at ikke noen kan ha lav inntekt over lengre tid for å "skaffe" høyere bidrag. Feks.mødre som velger å jobbe redusert.. Dette skal ikke far betale mer for. Skjønner ikke helt problemet. Far kan få mer penger i barnetrygd og mest sannsynlig betale mindre i bidrag, men da må han nesten ta den kampen selv... Anonymkode: 8c7c5...a33
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #20 Skrevet 8. oktober 2018 Hvorfor vil ikke far ta det gjennom Nav? Fordi han er redd han må betale mer enn 5000? Tviler på at han må betale mer, siden de har barna like mye OG mor får barnetrygden. Da måtte han i så fall tjent veldig bra! Anonymkode: 771ee...09a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #21 Skrevet 8. oktober 2018 Hvem betaler for aktiviteter? Telefon osv Anonymkode: baa4e...373
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #22 Skrevet 8. oktober 2018 Far skal mest sannsynlig ikke betale noe mer enn en tusenlapp eller to når han har de så mye. Litt avhengig av barnas alder, utgifter til tilsyn av barn (bhg/sfo) og om dere har felles barn. Sjekk kalkulatoren til nav. Og ta bidrag gjennom nav. Anonymkode: 82bc5...031
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #23 Skrevet 8. oktober 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Bidragskalkulatoren er vel ikke sikker når hun faktisk er student, og jeg forstår ikke helt reglene rundt akkurat det. Dere som enten er studenter eller der dere som familie betaler bidrag til en studentmor, hvor mye får dere? Vi har barna mellom 13-15 (iblant 16) netter i mnd. Altså mer eller mindre 50/50. Likevel betaler samboeren 5000 i mnd for tre barn. Resultatet er at vi har ganske så dårlig råd, mens mor og samboer lever livets glade dager. De har pusset opp huset, bygget på, kjøpt seg ny bil, nytt interiør, barna kommer stadig med merkeklær etc. Moren velger å ikke jobbe noe som helst i ferier. Hun sier hun ikke jobber noe og har så dårlig råd, men forsnakket seg nylig da hun sa at hun jobbet fulltid noen mnd i våres. Samboeren er redd for å ta bidraget gjennom nav fordi han har hatt en skrekkopplevelse med dem, der de forespeilet han at han skulle betale 9000 kr i bidrag, dog med betydelig mindre samvær. Men jeg har også lest noen skrekkhistorier der faren må betale mye mer bidrag når mor blir student. Hva ville dere rådet til? Bare betale disse 5000 kr til mor er ferdig på skolen, eller ta det gjennom nav både nå og når hun får fast jobb? Bidraget har aldri blitt satt gjennom nav eller ut fra hva bidragskalkulatoren sier. Det er mer eller mindre fastsatt av mor, som har funnet ut hva beløpet bør være via "alle vennene mine får mye mer enn det jeg får, så dette bør jeg hvert fall ha". Anonymkode: 270fa...0cf Får står ikkje kva du klager etter. Gå til NAV du så får du ikkje dei 5000 lenger men mindre. Anonymkode: 5bcb8...e86
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #24 Skrevet 8. oktober 2018 Det er så lite sjarmerende med nye damer som klager på barnebidrag. Min eksmann fikk seg ny dame for 4 år siden og det første hun begynte å klage på var barnebidraget han betalte for sine to barn. Jeg hadde barna 60% og far betalte 4500 kr i måneden, dette var en privat avtale. Jeg har en inntekt på 700 000 kr og relativt god råd og nydama klaget på at far betalte barnebidrag fordi jeg trengte jo ikke mer penger. Hun krevde at far fikk NAV til å beregne bidrag og det endte med at far må betale 9300 i barnebidrag hver måned da han har veldig høy lønn. Jeg skulle så gjerne sett fjeset på nydama når hun forsto at barnebidraget ble mer enn doblet når far gjorde som hun krevde 👍 Anonymkode: 8a816...a2d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #25 Skrevet 8. oktober 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Ut fra inntekt viser bidragsveilederen at han skal betale maks 1500 kr med det samværet de har nå. Men så ble jeg usikker om det gjelder når mottaker er student. Har lest så mange ganger at det er annerledes regler da, uten at det noensinne er spesifisert hva som er annerledes. Anonymkode: 270fa...0cf Dere plotter inn mors inntekt og fars inntekt og legger inn antall netter (pluss barn i egen husholdning, deler bolig med en annen voksen mm). Og vips så kommer beløpet som far (eventuelt mor) skal betale opp. Det pleier å stemme ganske bra. Det har ingenting med om mor er student eller ikke. Man kan heller ikke kreve bidrag utifra hva andre fedre betaler til mors venner. Syns 5000 kr høres mye ut når fars inntekt er 500000 kr og dere har barna 50/50. Vet dere mors inntekt? Anonymkode: b3623...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå