Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #26 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg forstår godt at du er skuffa! Du hadde håpet på at han kunne bidra i en utredning, og kanskje sende deg videre til noen som kunne undersøke for noe annet, hvis han ikke fant leddgikt? Istedet så sier han bare "det er ikke leddgikt" og så ferdig med det. Hva nå? Jeg er i samme båt som deg, jeg er under utredning, men det er en helvetes kamp! Det er et mareritt! Og jeg blir sendt som en kasteball fra den ene til den andre, fra den andre tilbake til den ene for ingen av dem vil hjelpe meg. Akkurat nå er jeg på ullevål som gir meg én (maks to) time i året. OG samtidig som det, så mener de symptomene mine ikke hører hjemme der!?? Anonymkode: 354c8...38e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #27 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg hadde også smerter i ledd hvor det bare ble konkludert med "det er ikke leddgikt". Det var ganske frustrerende mens det sto på, men jeg fikk etterhvert byttet jobb og da merket jeg at det var jobben jeg var i som forverret hendene mine. Jeg har jo åpenbart en svakhet, som jeg enda ikke vet hva kommer av, men det hjalp altså å få vekk stortriggeren. Men du har kanskje ikke noen slike mer eller mindre åpenbare ting i livet ditt som kan forverre smertene/ hjelpe på smertene hvis du får eliminert dem? Anonymkode: 05da0...e51
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #28 Skrevet 8. oktober 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde også smerter i ledd hvor det bare ble konkludert med "det er ikke leddgikt". Det var ganske frustrerende mens det sto på, men jeg fikk etterhvert byttet jobb og da merket jeg at det var jobben jeg var i som forverret hendene mine. Jeg har jo åpenbart en svakhet, som jeg enda ikke vet hva kommer av, men det hjalp altså å få vekk stortriggeren. Men du har kanskje ikke noen slike mer eller mindre åpenbare ting i livet ditt som kan forverre smertene/ hjelpe på smertene hvis du får eliminert dem? Anonymkode: 05da0...e51 Jeg har byttet jobb 2 ganger pga min helse, dvs. dette er tredje jobb jeg er i. Har måttet bytte etter hvert som jeg har blitt verre. Nå har jeg den mest gunstige jobben jeg kan få med mine plager, og en veldig forstålesefull arbeidsgiver, så eneste mulighet nå, er å jobbe mindre. Så får se hva fremtiden bringer. Blir bare så frustrert. Om legene bare kunne funnet ut hva som skjer med meg, så kunne jeg kanskje hatt mulighet til å bli bedre, men virker som de har gitt opp Anonymkode: 7bf11...c9a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #29 Skrevet 8. oktober 2018 Revmatologen utelukket at du hadde en revmatisk sykdom, du blir nok henvist til noen andre. Tenker at du skal være glad for at det ikke var noe revmatisk! Medisiner, sprøyter med en laaaang liste bivirkninger, enda mer medisiner pga bivirkningene, daglige smerter, mye å passe på for å fungere osv. Anonymkode: fdcc1...8a5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #30 Skrevet 8. oktober 2018 På 7.10.2018 den 12.22, Anonym bruker skrev: Jo, foreløpig jobber jeg 100%, men det går ikke lenger. Legen har foreslått 50% uføretrygd. Og om det blir så, så er jeg uføretrygdet, selv om det «kun» er 50%. Ikke alle som spiser dårlig og har et dårlig kosthold. Jeg har ikke noe mer å hente her. Anonymkode: 7bf11...c9a Hei, Vil bare si at det er en lang vei for å få innvilget ufør. Selv en gradert ufør har strenge krav til at alt av utredninger/behandling skal være forsøkt, samt at man skal ha vurdert og helst forsøkt ulike typer yrker med den type tilrettelegging som er mulig de ulike stedene. Selv om du sier at du har forsøkt ulike yrker må dette dokumenteres. Graden du kan jobbe må også dokumenteres (hvorfor akkurat 50%, hvorfor kan du ikke jobbe 60 eller 70%). For å dokumentere dette må man gjerne gjennom arbeidsrettede tiltak via NAV (som også er et vilkår når man søker ufør uavhengig hvilken grad). Det må også vurderes om en eventuell omskolering kan bidra til at du kan jobbe mer +++. Så pust med magen og vær forberedt på at prosessen du kanskje må gjennom er omfattende. Anonymkode: a4d47...d6a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #31 Skrevet 8. oktober 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, Vil bare si at det er en lang vei for å få innvilget ufør. Selv en gradert ufør har strenge krav til at alt av utredninger/behandling skal være forsøkt, samt at man skal ha vurdert og helst forsøkt ulike typer yrker med den type tilrettelegging som er mulig de ulike stedene. Selv om du sier at du har forsøkt ulike yrker må dette dokumenteres. Graden du kan jobbe må også dokumenteres (hvorfor akkurat 50%, hvorfor kan du ikke jobbe 60 eller 70%). For å dokumentere dette må man gjerne gjennom arbeidsrettede tiltak via NAV (som også er et vilkår når man søker ufør uavhengig hvilken grad). Det må også vurderes om en eventuell omskolering kan bidra til at du kan jobbe mer +++. Så pust med magen og vær forberedt på at prosessen du kanskje må gjennom er omfattende. Anonymkode: a4d47...d6a Signerer dette. Med de nye reglene som er kommet så er det blitt mye strengere å få ufør, og strengere og få utvidet AAP. Og at lege mener hva slags uføregrad som passer, er ikke godt nok. Nav skal finne ut av det selv. Hi må og gjennom 1 år sykemelding først. Det skal og mye til å få ufør uten en diagnose. Anonymkode: 0af29...f2f
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #32 Skrevet 8. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Signerer dette. Med de nye reglene som er kommet så er det blitt mye strengere å få ufør, og strengere og få utvidet AAP. Og at lege mener hva slags uføregrad som passer, er ikke godt nok. Nav skal finne ut av det selv. Hi må og gjennom 1 år sykemelding først. Det skal og mye til å få ufør uten en diagnose. Anonymkode: 0af29...f2f Jeg har jondiagnosen «kroniske smerter» som er en godkjent diagnose for ytelser etter 2008. Men ser at tin kan ta tid. Legen sier det kommer til å ordne seg, og at med min sykdomshistorikk, går dette i orden, men det kommer til å ta lit tid. Stoler på legen. Anonymkode: 7bf11...c9a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #33 Skrevet 8. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har jondiagnosen «kroniske smerter» som er en godkjent diagnose for ytelser etter 2008. Men ser at tin kan ta tid. Legen sier det kommer til å ordne seg, og at med min sykdomshistorikk, går dette i orden, men det kommer til å ta lit tid. Stoler på legen. Anonymkode: 7bf11...c9a Beklager, jeg så ikke det. Jeg bare så det at du skrev at du nok kom til å ende opp uføretrygdet uten diagnose. Men jeg vil bare si at det har veldig lite å si hva legen mener, hvis nav mener noe annet. Til syvende og sist så er det nav som bestemmer, du kan ikke søke uføre før de gi klarsignal uansett hvor dårlig legen mener du er. Desverre så er det sånn det er. Anonymkode: 0af29...f2f
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #34 Skrevet 8. oktober 2018 På 7.10.2018 den 14.41, Anonym bruker skrev: Drikker du mye brus/saft med kunstig søtning? Vet at flere som får skikkelig vondt i leddene når de drikker Pepsi Max, funlight osv. Anonymkode: a3a98...51b Denne henger jeg meg på. Jeg gikk i et halvt år og trodde jeg hadde fått leddgikt. Store smerter i leddene i hele kroppen, men fingrene var verst. Klarte nesten ikke smøre på brødskiva f.eks. Synderen? Pepsi max! Anonymkode: 7382b...682
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #35 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg skjønner deg godt ts. Min kusine fikk for noen år siden en diagnose på MS og mens jeg ble helt sjokkert og på gråten, var hennes første respons en enorm "lettelse"! Ikke fordi hun ønsket å få MS og å gradvis bli ufør, men fordi hun hadde vært "uforklarlig syk" i mange år og fikk endelig svar på hva som feilet henne og der med muligheten for å få hjelp. Det er dessverre ofte utrolig vanskelig å bli tatt på alvor Anonymkode: ad64f...ed9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #36 Skrevet 8. oktober 2018 På 7.10.2018 den 10.30, Anonym bruker skrev: Forstår deg, samme opplevelse her, men da fikk jeg «sekkediagnose» Fibromyalgi. Jeg er ikke villig til å resignere med det så raskt. jada jada det er en ekte greie, men for meg blir det som lumbago eller irritabel tarm...Uforklarlige vondter man må leve med og de fleste klarer seg fint med livsstilsendringer. -Men ikke noe man burde konkludere med ved første møte. Nå opplever jeg hevelse og varme i de vonde leddene, og endringer som gjør at jeg kommer til å be om ny vurdering etterhvert. Anonymkode: bb1a8...325 Skjønte ikke helt den der sammenligningen, lumbago og irritabel tarm er jo helt konkrete fysiske sykdommer/plager. Mener du at det er «lissom-sykdommer»? Anonymkode: 47ede...49a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #37 Skrevet 8. oktober 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jondiagnosen «kroniske smerter» som er en godkjent diagnose for ytelser etter 2008. Men ser at tin kan ta tid. Legen sier det kommer til å ordne seg, og at med min sykdomshistorikk, går dette i orden, men det kommer til å ta lit tid. Stoler på legen. Anonymkode: 7bf11...c9a «Kroniske smerter» er ingen diagnose «Kronisk muskelsmertesyndrom» er derimot en sykdomsdiagnose, også brukt om fibromyalgi. Anonymkode: e3936...b5a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #38 Skrevet 9. oktober 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: «Kroniske smerter» er ingen diagnose «Kronisk muskelsmertesyndrom» er derimot en sykdomsdiagnose, også brukt om fibromyalgi. Anonymkode: e3936...b5a Jeg har selv diagnosen "kroniske smerter", og har fått godkjent diverse søknader med min diagnose, med oppfordring om å søke fra min lege. I følge min lege ble det gjort en lovendring i 2008, som gir oss med diagnosen kroniske smerter mye mer rettigheter enn før. Så lurer hvorfor sier du at det ikke er noe n diagnose? Anonymkode: 7bf11...c9a
Eliseflisa Skrevet 9. oktober 2018 #39 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg er så heldig å ha en revmatisk lidelse. Det å få en diagnose er faktisk en lettelse og ikke noe negativt som mange tenker. Det beste er selvfølgelig å få være frisk, men dersom en har smerter daglig som en ikke klarer finne ut av, er det søren meg godt å vite at en er SYK, og bli trodd. Jeg har Bechtrevs. Jeg måtte være syk i 20 år først bare. Jeg ble utredet i 20 åra, men uten funn. 20 år etter sa revmatologen min at det var trist jeg hadde gått i så mange år. Nå får jeg medisiner (Remicade) og lever et godt liv. 100% i jobb hele veien, med og uten smerter. Min revmatolog er fantastisk. Jeg bruker Moss sykehus. Trist du opplevde det slik. lykke til videre ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå