Gå til innhold

Har vært hos revmatolog, og er så skuffa :(

Anbefalte innlegg

Hva bruker en Revmatolog å gjøre? Da jeg kom inn til han, så kikket han på pcen en stund, så snudde han seg og fortalte meg at blodprøvene var helt normale. Deretter tok han ultralyd av noen utvalgte ledd, og kunne si med sikkerhet at det ikke var leddgikt, og da var vi ferdige.

Jeg er så skuffa. Har ventet lenge på denne timen, og trodde at jeg endelig skulle få svar på hva mine plager var. Han virket helt uinteressert i meg da hverken blodprøver eller ultralyd viste noe. Er dette normalt, og hva er det da som feiler meg? Jeg klarer jo ikke å fungere i hverdagen, så noe må det jo være. Skal jeg bare godta at legene ikke finner ut av det, har jeg noe valg? 

Noen andre som sliter med smerter som legene ikke klarer å finne ut av? Hva har dere gjort? Hvordan har smertene utviklet seg? Er så skuffa og rådløs nå. 

Anonymkode: 7bf11...c9a

Fortsetter under...

Revmatologen min tar blodprøver (som har utslag på ANA og to ulike revmatiske sykdommer). Sjekker ledd, prater med meg, justerer medisiner mm. 

Det er som en helt vanlig legetime. Men nå er jo mine sykdommer diagnostisert og under jevnlig oppfølging. 

Revmatologen kan vel ikke gjøre så mye annet hvis du ikke har revmatiske utslag på blodprøver og heller ikke andre symptomer på at plagene dine er av revmatisk art?

Symptomer slik du beskriver kan ofte avhjelpes ved hjelp av stressmestring, nok søvn, sunt kosthold, jevnlig mosjon og lignende tiltak. Det er et godt sted å begynne hvis plagene dine ikke kommer av andre sykdommer. Eller, egentlig er det gode råd for alle, uansett😉

Anonymkode: 86073...f33

For å få en diagnose må man utelukke andre ting.skjønner at du vil ha svar på dine vondter. 

Men vær glad det ikke er gikt. Smerter, sprøyter med embrell, Hurumina, metrotrxat, bivirkninger. 

Anonymkode: 11d51...3de

Du er skuffet? Du burde være glad for at du ikke har leddgikt, for det er neiggu ikke noe å være misunnelig på. 

Spise riktig, sove nok, trene jevnt - gjerne i varmt vann. Hjelper svært ofte for slike udefinerbare, diffuse smerter. 

Anonymkode: 2ee05...789

Selvsagt er jeg glad jeg ikke har leddgikt, men det finnes jo så mange andre diagnoser. Er det normalt at en Revmatolog kun ser etter leddgikt? Trodde de var spesialister på alt som var av revmatisk karakter.

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva bruker en Revmatolog å gjøre? Da jeg kom inn til han, så kikket han på pcen en stund, så snudde han seg og fortalte meg at blodprøvene var helt normale. Deretter tok han ultralyd av noen utvalgte ledd, og kunne si med sikkerhet at det ikke var leddgikt, og da var vi ferdige.

Jeg er så skuffa. Har ventet lenge på denne timen, og trodde at jeg endelig skulle få svar på hva mine plager var. Han virket helt uinteressert i meg da hverken blodprøver eller ultralyd viste noe. Er dette normalt, og hva er det da som feiler meg? Jeg klarer jo ikke å fungere i hverdagen, så noe må det jo være. Skal jeg bare godta at legene ikke finner ut av det, har jeg noe valg? 

Noen andre som sliter med smerter som legene ikke klarer å finne ut av? Hva har dere gjort? Hvordan har smertene utviklet seg? Er så skuffa og rådløs nå. 

Forstår deg, samme opplevelse her, men da fikk jeg «sekkediagnose» Fibromyalgi. Jeg er ikke villig til å resignere med det så raskt.

jada jada det er en ekte greie, men for meg blir det som lumbago eller irritabel tarm...Uforklarlige vondter man må leve med og de fleste klarer seg fint med livsstilsendringer. -Men ikke noe man burde konkludere med ved første møte.

Nå opplever jeg hevelse og varme i de vonde leddene, og endringer som gjør at jeg kommer til å be om ny vurdering etterhvert. 

Anonymkode: bb1a8...325

Annonse

En revmatolog jobber vel med revmatiske plager, så om smertene dine er av f.eks muskulær art er det ikke mye han kan gjøre...

Men få time hos en manuellterapeut, de er grundige og har flere typer hjelpetiltak som kan gi resultat. Du trenger ikke henvisning for å gå dit, men de er godt utdannet og kan henvise videre om de finner tegn på en eller annen sykdom (de er fysioterapeuter i bunnen, også har de tatt etterutdanning i manuellterapi)

http://manuellterapi.no/infoside/om-manuellterapi/

Anonymkode: 3bf24...e0d

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En revmatolog jobber vel med revmatiske plager, så om smertene dine er av f.eks muskulær art er det ikke mye han kan gjøre...

Men få time hos en manuellterapeut, de er grundige og har flere typer hjelpetiltak som kan gi resultat. Du trenger ikke henvisning for å gå dit, men de er godt utdannet og kan henvise videre om de finner tegn på en eller annen sykdom (de er fysioterapeuter i bunnen, også har de tatt etterutdanning i manuellterapi)

http://manuellterapi.no/infoside/om-manuellterapi/

Om du googler revmamtisme, så får du opp:

Revmatisme er en fellesbetegnelse for over 200 forskjellige sykdomsformer i ledd, muskler, senehinner og nerver, ledsaget av smerter og organiske endringer i vekslende omfang. Sykdommen omtales ofte som muskel- og skjelettsykdommer, men revmatisme kan også angripe huden, lungene, slimhinner og andre organer.

Så, ja, jeg hadde forventet mye mer, men det er kanskje slik det fungerer i praksis. 

Jeg ender vel opp uføretrygdet, uten diagnose. Det er vel dette de kaller karma. Jeg må innrømme at jeg har tenkt at alle disse som går hjemme, med diffuse vondter, bare har vært late og hatt dårlig arbeidsmoral. Nå ser det ut som jeg kanskje kommer til å bli en av de. Jævlig kjipt, så ikke den komme.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Revmatisme er en fellesbetegnelse for over 200 forskjellige sykdomsformer i ledd, muskler, senehinner og nerver, ledsaget av smerter og organiske endringer i vekslende omfang. Sykdommen omtales ofte som muskel- og skjelettsykdommer, men revmatisme kan også angripe huden, lungene, slimhinner og andre organer.

Så, ja, jeg hadde forventet mye mer, men det er kanskje slik det fungerer i praksis. 

Jeg ender vel opp uføretrygdet, uten diagnose. Det er vel dette de kaller karma. Jeg må innrømme at jeg har tenkt at alle disse som går hjemme, med diffuse vondter, bare har vært late og hatt dårlig arbeidsmoral. Nå ser det ut som jeg kanskje kommer til å bli en av de. Jævlig kjipt, så ikke den komme.

Så det er overhodet ingen prosent jobb du kan klare? Det er vanskelig å tro. Du vil vel ha trygd, da. Siden det er det nærmeste du tenker på. Vil ikke legge om liv og kosthold, vik bare ha trygd.

Anonymkode: 78c6a...6c4

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal mye til...

Har en kamerat som er fastlege, og han sier det er utrolig mange som får avslag på uføresøknadene sine om dagen. Helt opplagte saker som ville gått gjennom for et par år siden kommer tilbake med avslag nå. Han har aldri brukt så mye tid på å sende klager, hente inn nye papirer osv som han gjør nå.

Så å bli ufør uten diagnose skal nok noe til.

Snakk med fastlegen din, og prøv som sagt en manuellterapeut. Kanskje kom du til en revmatolog som gjorde en dårlig jobb, da kan en manuellterapeut gjøre jobben isteden og henvise deg til en annen revmatolog om nødvendig.

Regner med du har vært hos kiropraktor også, om ikke er det verdt et forsøk.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at du er skuffa. Jeg ventet 1 år på å få time hos nevrolog på sykehuset, hun bare snakket med meg og sendte meg tilbake til fastlegen med beskjed om at de kunne ikke gjøre noe for meg, hun gjorde ingen undersøkelser. Det er klart man blir skuffet når man har ventet på time og hatt et håp om at de skal finne ut av noe

Anonymkode: 0af29...f2f

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er overhodet ingen prosent jobb du kan klare? Det er vanskelig å tro. Du vil vel ha trygd, da. Siden det er det nærmeste du tenker på. Vil ikke legge om liv og kosthold, vik bare ha trygd.

Jo, foreløpig jobber jeg 100%, men det går ikke lenger. Legen har foreslått 50% uføretrygd. Og om det blir så, så er jeg uføretrygdet, selv om det «kun» er 50%. Ikke alle som spiser dårlig og har et dårlig kosthold. Jeg har ikke noe mer å hente her. 

Annonse

3 hours ago, Anonym bruker said:

du bør jo være glad for du er frisk

Anonymkode: f3e6c...406

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er jo ikke frisk, bare fordi hun ikke har fått en diagnose.

Jeg var hos revmatolog for en god del år siden, da jeg testet positivt på revmatisk sykdom. Men jeg hadde veldig lite vondt, så han bare pratet med meg, jeg måtte gjøre mye bøy og tøy, så sa han at jeg hadde ikke noen revmatisk sykdom. Det morsomme er at nå har jeg mye smerter i både ledd, muskler og sener. Nå tester jeg negativt på revmatisk sykdom. 

Anonymkode: 6a4df...8da

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan lese? Eller er du bare ute å troller. Føler du deg bedre av det?

Om du leser over her, så er jeg så pass syk at jeg ikke klarer å jobbe 100%, så om det er det du kaller frisk, så bruker vi ikke begrepene likt.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan lese? Eller er du bare ute å troller. Føler du deg bedre av det?

Om du leser over her, så er jeg så pass syk at jeg ikke klarer å jobbe 100%, så om det er det du kaller frisk, så bruker vi ikke begrepene likt.

Det er mye å gå på mellom 100 og 0. 

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye å gå på mellom 100 og 0. 

Hva prøver du å si her?

Om du, igjen🤓, leser i tråden, så er det snakk om å bli 50% uføre.

Det er forskjell på reumatisk sykdom slik en reumatolog ser det, og det som på folkemunne kalles reumatisme. Vondt/"reumatisme" er ikke nødvendigvis reumatisk sykdom. Reumatologen fant tydeligvis ikke tegn til reumatiske plager som h'n kunne behandle, og da er det jo logisk at det ikke blir noen mer oppfølging der. Hvis det ikke er aktiv reumatologisk sykdom som skal behandles med medisiner er det jo de dagligdagse tingene som hjelper.

Anonymkode: 09e2d...cdf

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på reumatisk sykdom slik en reumatolog ser det, og det som på folkemunne kalles reumatisme. Vondt/"reumatisme" er ikke nødvendigvis reumatisk sykdom. Reumatologen fant tydeligvis ikke tegn til reumatiske plager som h'n kunne behandle, og da er det jo logisk at det ikke blir noen mer oppfølging der. Hvis det ikke er aktiv reumatologisk sykdom som skal behandles med medisiner er det jo de dagligdagse tingene som hjelper.

Det eneste han sjekket var om jeg hadde leddgikt, når det ikke var det, så var han ikke interessert lenger. Men du har rett med tanke på behandlig. Jeg har søkt, og fått innvilget søknad om sterke smertestillende medisiner på blå resept. Så da blir jeg gående på diverse smertestillende. De virker noe mot plagene, men ikke mot, hva enn det er, som fører til smertene. Og da blir jeg aldri bedre. Trist.

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste han sjekket var om jeg hadde leddgikt, når det ikke var det, så var han ikke interessert lenger. Men du har rett med tanke på behandlig. Jeg har søkt, og fått innvilget søknad om sterke smertestillende medisiner på blå resept. Så da blir jeg gående på diverse smertestillende. De virker noe mot plagene, men ikke mot, hva enn det er, som fører til smertene. Og da blir jeg aldri bedre. Trist.

Han sjekket nok mer enn det. De fleste leger tenker på flere ting enn det de sier høyt. Hvis henvisningen var god og han fikk nok sykehistorie, sammen med blodprøvene, kan mye utelukkes kun på grunnlag av det. Mye av reumatologien går ut på å utelukke reumatologisk årsak. Sykehistorien er faktisk det viktigste. https://www.nursingcenter.com/cearticle?an=00006205-201404000-00006&Journal_ID=54012&Issue_ID=2409928

En revmatolog pleier å gjøre akkurat det du opplevde; studere søkehistorikk og symptomer, se etter spesielle utslag på blodprøver og ta ultralyd av ledd. Noen ganger tar man CT eller MR også. 

Hvis du er henvist pga mistanke om revmatoid artritt vil det først og fremst være det revmatologen ser etter. En Revmatolog vil utrede deg for uspesifikke muskelsmerter.....

det er helt umulig for noen her å si hva som feiler deg. Du opplyser kun at du har smerter og ikke klarer å fungere i hverdagen. Du sier ikke noe hvor disse smertene sitter, hva som utløser de, hvilke utredning du har vært igjennom osv. Da er det veldig vanskelig å komme med noen råd egentlig. 

Jeg har fibromyalgi. Diagnosen min er satt av fysikalmedisiner etter en tverrfaglig utredning. Jeg var en hel dag på sykehuset hos diverse utredere. Og i forkant hadde jeg tatt relevante røntgen, MR og blodprøver inkludert revmaprøver som ANA og HLAB27, fått epikrise fra min fysioterapaut og vært igjennom en evaluering hos psykolog. 

Anonymkode: e3936...b5a

Jeg føler med deg. Har vært til legen sikkert 5-6 ganger de siste par årene. Hatt minst 30-40 behandlinger av ulik art de siste 1.5 årene uten å bli bedre. Slitt med smerter i ledd, hofter, bekken, knær, fingre og ANkler/ føtter i flere år og blir verre for hvert år som går. Legen sier bare det Sikkert er fibromyalgi. Har nå endelig blitt henvist til revmatolog, skal på nyåret men har lite forhåpninger. Har tatt noen blodprøver men de har ikke slått ut på noe. Psyken er heldigvis bra, og jeg jobber fullt men vet ikke hvor lenge det går, sliter med smerter hele døgnet. Men værst morgen og kveld,og verst i kulde. Hovner mye i fingerene og mister kraft. Gir snart opp legestanden,føler meg ikke trodd og legen sier jeg er for ressurssterk til å å ha sånne plager, tydlig at det ikke tas alvorlig. Ender vel med at kroppen stopper en dag og at man møter veggen. Føler med deg HI, en vil bare bli tatt på alvor, og at de iallefall gjør en innsats for å finne årsaker. Jeg tror selv det ikke er fibromyalgi for jeg har ikke vandrende smerter, det er leddene som er verst, er nok redd det kan være gikt bare at det er tidlig enda.

Anonymkode: e026d...2ec

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler med deg. Har vært til legen sikkert 5-6 ganger de siste par årene. Hatt minst 30-40 behandlinger av ulik art de siste 1.5 årene uten å bli bedre. Slitt med smerter i ledd, hofter, bekken, knær, fingre og ANkler/ føtter i flere år og blir verre for hvert år som går. Legen sier bare det Sikkert er fibromyalgi. Har nå endelig blitt henvist til revmatolog, skal på nyåret men har lite forhåpninger. Har tatt noen blodprøver men de har ikke slått ut på noe. Psyken er heldigvis bra, og jeg jobber fullt men vet ikke hvor lenge det går, sliter med smerter hele døgnet. Men værst morgen og kveld,og verst i kulde. Hovner mye i fingerene og mister kraft. Gir snart opp legestanden,føler meg ikke trodd og legen sier jeg er for ressurssterk til å å ha sånne plager, tydlig at det ikke tas alvorlig. Ender vel med at kroppen stopper en dag og at man møter veggen. Føler med deg HI, en vil bare bli tatt på alvor, og at de iallefall gjør en innsats for å finne årsaker. Jeg tror selv det ikke er fibromyalgi for jeg har ikke vandrende smerter, det er leddene som er verst, er nok redd det kan være gikt bare at det er tidlig enda.

Anonymkode: e026d...2ec

Jeg finner det merkelig at det er så mange av oss. Nå er, heldigvis, "kroniske smerter" blitt en egen diagnose. Så vi er ikke helt diagnoseløse. Og vi har samme rettigheter med tanke på smertestillende medisiner som de med andre mer "anerkjente" diagnoser. Skal bli spennende å se hvordan "kroniske smerter" diagnosen oppfattes i NAV-systemet.

Får håpe du treffer på en revmatolog som er litt mer menneskelig enn han jeg var hos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...