Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg opererte hofta for to uker siden. En ganske komplisert operasjon, uten å si så mye mer... Jeg fikk resept på masse smertestillende, men har klart å kun gå ned til 4 g paracet daglig nå. Hvor lenge er det vanlig å bruke smertestillende etter store operasjoner? Burde jeg ikke kanskje klare meg uten nå? Uff, vondt. 😕 Anonymkode: 750ea...9e9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har ikke operert hofta, men det høres omfattende ut. To uker ikke lenge syns jeg. Jeg hadde en hallux valgus operasjon (leddet på storetåen) og jeg var helt avhengig av paralgin forte for å få sove om nettene pga store smerter i nesten to mnd etterpå. Anonymkode: 10d15...038
beef sister Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg antar at du har rådført deg med lege? Det er ingen grunn til å gå rundt og ha vondt så lenge det finnes medikamenter som kan begrense smerten, men det er klart at relativt høye doser paracetamol over lang tid ikke er spesielt bra. Jeg var avhengig av relativt mye smertestillende, og langt sterkere smertestillende, i rundt seks uker etter to tette operasjoner. https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/behandlingar/smertestillende-etter-operasjon/
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 Ok, takk. Ja, legen sa jeg bare skulle bruke både tramadol og paracet. Likevel sa hun ingenting om hvor lenge. To uker er kanskje ikke lenge, når jeg tenker meg om...? Uten paracet blir det uansett fort veldig vondt. HI Anonymkode: 750ea...9e9
beef sister Skrevet 4. oktober 2018 #5 Skrevet 4. oktober 2018 Voksne, for akutte smerter: Startdose 1–2 g peroralt. Deretter 1 g × 4. Maksimal døgndose 4 g, opptil 2 uker, deretter 1 g × 3 daglig. http://legemiddelhandboka.no/Generelle/78727 Det er maksgrensen. Det går nok helt fint å bruke 4 gram i mer enn to uker, jeg har brukt såpass mye smertestillende feil i mange år uten skader, men det er jo en grunn til at det anbefales at man ikke gjør det - så med mindre du har fått beskjed om annet, bør veiledningene følges. Det betyr derimot ikke at du absolutt ikke kan bruke 4 gram paracet i døgnet, men du bør du kontakte fagfolk for å være på den sikre siden. Fastlegen er sikkert den enkleste å få tak i.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #6 Skrevet 4. oktober 2018 11 minutter siden, beef sister skrev: Voksne, for akutte smerter: Startdose 1–2 g peroralt. Deretter 1 g × 4. Maksimal døgndose 4 g, opptil 2 uker, deretter 1 g × 3 daglig. http://legemiddelhandboka.no/Generelle/78727 Det er maksgrensen. Det går nok helt fint å bruke 4 gram i mer enn to uker, jeg har brukt såpass mye smertestillende feil i mange år uten skader, men det er jo en grunn til at det anbefales at man ikke gjør det - så med mindre du har fått beskjed om annet, bør veiledningene følges. Det betyr derimot ikke at du absolutt ikke kan bruke 4 gram paracet i døgnet, men du bør du kontakte fagfolk for å være på den sikre siden. Fastlegen er sikkert den enkleste å få tak i. Oj, se der ja. Det visste jeg ikke. 😳 Takk! Anonymkode: 750ea...9e9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #7 Skrevet 4. oktober 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oj, se der ja. Det visste jeg ikke. 😳 Takk! Anonymkode: 750ea...9e9 Veldig vanlig med 4x1 g fast over lengre perioder enn to uker, men rådfør deg med lege. Anonymkode: 0d277...8ff
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #8 Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ok, takk. Ja, legen sa jeg bare skulle bruke både tramadol og paracet. Likevel sa hun ingenting om hvor lenge. To uker er kanskje ikke lenge, når jeg tenker meg om...? Uten paracet blir det uansett fort veldig vondt. HI Anonymkode: 750ea...9e9 2 uker er ikke så lenge og jeg regner med at du ikke har fått Tramadol i ubegrenset mengde. Så hvis ikke paracept hjelper, så er det jo ikke farlig om du tar en Tramadol når det er skikkelig ille. Anonymkode: a1cdc...621
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #9 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg ville snakket med fastlege om dette, evt ringt rett til avdelingen der du lå etter operasjonen og høre. Jeg gikk gjennom en veldig smertefull operasjon for noen år siden, og på den posten der jeg lå, var de nøye med å fortelle at det er svært viktig å ta tilstrekkelig med smertestillende etter en operasjon. Det er en viktig del av det å komme seg på beina igjen. Man skal ikke gå rundt å ha det vondt, over tid kan kontinuerlig smerte føre til stress og at det tar lenger tid å komme seg. Du får smertestillende av en grunn. Fikk du info om smerteskala? Du skal ta ny dose når du ligger på 3 av 10, for da slipper du å få for vondt, og det tar kort tid å få kontroll over smertene igjen. Ikke gå rundt og tenk at du må være tøff! Vær snill med deg selv. :-) Og som sagt, snakk med lege - jeg er ikke lege. Anonymkode: 94f03...59a
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #10 Skrevet 4. oktober 2018 Takk for mange gode råd! ❤️ Anonymkode: 750ea...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå