Gå til innhold

Koking av traktekaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har nettopp kjøpt oss en ny gammeldags kaffetrakter på jobben, men ingen av oss aner hvor mye vann/kaffe vi skal ha til 4-5 kopper med kaffe på trakterkanna så er det bare målt antall kopper av kaffe men hvor mange kaffeskjeer skal man ha til en 4-5 kopper? Jeg er ikke så vant til kaffekoking. :) 

Anonymkode: b10e9...2a3

Skrevet

Jeg bruker 6 kaffeskjeer på 1 liter vann, på min trakter er det da 8 kopper eller 4-5 krus

Anonymkode: e65e8...749

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker 6 kaffeskjeer på 1 liter vann, på min trakter er det da 8 kopper eller 4-5 krus

Men hvordan måler man liter når kanna er målt i antall kopper? Jeg drikker vanligvis ikke til dagligdags.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan måler man liter når kanna er målt i antall kopper? Jeg drikker vanligvis ikke til dagligdags.

Sjekk med et dl mål da vel? 🤷🏻‍♀️ Hell i en liter, så ser du jo hva det er...

Anonymkode: 7f15d...2ee

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1 liter er vanligvis 8 kopper. Om man leser på kaffeposen, så skal man bruke 6 kaffeskjeer eller 60 gr kaffe pr liter vann.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk med et dl mål da vel? 🤷🏻‍♀️ Hell i en liter, så ser du jo hva det er...

Men hvordan kan man få sjekket det da? hvordan kan man vite hva en desiliter eller en liter er når man bare har noen tegn på kaffekanna som måler antall kopper? og jeg mente at ikke drikker kaffe til dagligdags. :) 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan kan man få sjekket det da? hvordan kan man vite hva en desiliter eller en liter er når man bare har noen tegn på kaffekanna som måler antall kopper? og jeg mente at ikke drikker kaffe til dagligdags. :) 

Du fyller en liter i et desilitermål, og så heller du det oppi trakteren...da ser du hvor mange kopper det blir (den streken vannet stopper på). Det antallet kopper er jo da en liter vann 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fyller en liter i et desilitermål, og så heller du det oppi trakteren...da ser du hvor mange kopper det blir (den streken vannet stopper på). Det antallet kopper er jo da en liter vann 

Vi har ikke dlmål tilgjengelig, men jeg prøvde det som andre skrev med 8 kopper og satser på at det blir bra. elllers takk for alle svar.

Skrevet

Men skulle du koke eller trakte kaffe? Jeg ville ikke kokt traktekaffe (filterkaffe), da trenger du mer grovmalt. Omvendt går enda dårligere, kokekaffe i trakter blir fort smakløst. Velg rett sort.

Jeg har et kaffemål på 20 ml, og bruker 7 gode mål pr liter. Så jeg regner 1,5 dl kaffe pr liter vann når jeg trakter kaffe "hjemmefra". Særlig når man skal trakte på ukjent sted skal du ta deg faen på at kaffemålet har en annen størrelse enn hjemme eller rett og slett viser seg å være en spiseskje. Men litermål finnes de fleste steder. I verste fall en gammeldags kaffekopp, de er oftest på 1.5 dl.

Anonymkode: 9dcb9...d7c

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke dlmål tilgjengelig, men jeg prøvde det som andre skrev med 8 kopper og satser på at det blir bra. elllers takk for alle svar.

Melkekartong da? 🤷🏻‍♀️ 

«...

En kaffekopp er definert som 150 milliliter, som er lik 1½ desiliter.

Kaffekopp er en enhet som av og til brukes i matlaging. Enheten forekommer særlig i eldre matoppskrifter. På enkelte kaffetraktere har kolben og/eller vanntanken en skala som er inndelt i kaffekopper.

1 kaffekopp er lik:

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men skulle du koke eller trakte kaffe? Jeg ville ikke kokt traktekaffe (filterkaffe), da trenger du mer grovmalt. Omvendt går enda dårligere, kokekaffe i trakter blir fort smakløst. Velg rett sort.

Jeg har et kaffemål på 20 ml, og bruker 7 gode mål pr liter. Så jeg regner 1,5 dl kaffe pr liter vann når jeg trakter kaffe "hjemmefra". Særlig når man skal trakte på ukjent sted skal du ta deg faen på at kaffemålet har en annen størrelse enn hjemme eller rett og slett viser seg å være en spiseskje. Men litermål finnes de fleste steder. I verste fall en gammeldags kaffekopp, de er oftest på 1.5 dl.

Anonymkode: 9dcb9...d7c

Hei igjen, vi skulle "koke" kaffen på en vanlig kaffetrakter men jeg som ikke drikker har ikke peiling på kaffe i det hele tatt og de to kollegaene mine som gjerne drikker kaffe hele dagen skjønte ikke heller noe 😂 Det er vanligvis folk på kontoret som jobber 07-16 koker kaffen, men en av våres sjåfører som er en "erfaren" kaffekoker kom innom og kokte noen kanner med kaffe for oss. Men takk alle tips og svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...