Gå til innhold

Strikke genser uten vrangbord - hvordan unngå at kanten ruller seg opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips?

Anonymkode: fa032...002

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Strikk et par-tre cm glatt, strikk en runde vrangt så du får en rille, fortsett glatt. Når du monterer genseren bretter du inn langs rillen og syr den nederste glatte kanten fast på baksiden. Da har du en stødig nederkant uten vrangbord. 

Endret av sug lut
Skrevet

Ja, brettekant er en mulighet. Takk for svar.

Jeg ser en oppskrift her hvor det er strikket perlestrikk et par omganger nederst. Kan det holde kanten rett også, tro? Men, da blir det jo litt struktur da...

Finnes flere måter å gjøre det på?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, brettekant er en mulighet. Takk for svar.

Jeg ser en oppskrift her hvor det er strikket perlestrikk et par omganger nederst. Kan det holde kanten rett også, tro? Men, da blir det jo litt struktur da...

Finnes flere måter å gjøre det på?

Jeg strikka en hel topp i perlestrikk og den rullet seg ikke opp, så det kan nok funke. Men jeg hadde ellers heller hatt en helt glatt genser som ruller seg litt opp, egentlig, om det er en litt røff genser. 

Skrevet

Litt enig i det... perlestrikk blir litt 'jålete' når poenget er 'røff' som du sier...
Hva med én rille? Tror du det kan unngå opprulling? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt enig i det... perlestrikk blir litt 'jålete' når poenget er 'røff' som du sier...
Hva med én rille? Tror du det kan unngå opprulling? 

Prøvd uten hell...Men et par-tre, kanskje?

Annonse

Skrevet

Ulempen med brettekant er at den kan synes litt... Det er ikke noen som har testet ut noe annet. Finnes noen triks om å strikke masker vridde eller et eller annet... Jeg er neimen ikke helt sikker på hvorfor det ruller seg opp heller, ved rettstrikk. Er den nederste omgangen for løs eller noe?

Skrevet

Tror ikke det. Og en stram oppleggsrunde gjør det i alle fall både ubehagelig og stygt posete.

Skrevet

Ja, ikke sant, og ikke særlig enkelt å strikke første omgang stramt heller. Gjerne vrient nok i fra før av 🙂

Skrevet

Men du kan få et nokså flatt uttrykk om du strikker en slapp, løs vrangbord. 

Skrevet

Kom til å tenke på noe, kan det være man kan legge opp på en annen måte, som gjør at strikkingen videre ikke krøller seg?

Skrevet

Tror det krøller seg om du ikke har vrangbord eller brettekant av noe slag. Så på ett skjørt så skulle første omgang strikkes vrangt og resten rett, det kan være en mulighet men du får litt annen struktur helt i begynnelsen. På bilde av skjørtet jeg så dette på, så det ikke rart ut og det så ut som rn rett kant. 

Anonymkode: f2d77...5fc

Skrevet

Jeg strikker en genser ovenfra og ned nå. Der står det «strikk en runde vrangt og fell av» nederst på bolen. Men jeg vet jo ikke ennå om kanten vil rulle.

Ellers har jeg god erfaring med at blokking og damping av ferdig plagg kan hjelpe en del. En tynn heklet fastmaskerad kan du også forsøke. 

Anonymkode: 65a27...d7f

Annonse

Skrevet

Du kan strikke annenhver omgang i rett og vrang i stedet for vrangbord. 

Evt brettekant men ikke med en omgang vrang, men en omgang med 3 rett, 2 rett sammen og et kast. 

Eller du kan strikke 2 omg på vrangen og så gå over til glattstrikk

Anonymkode: ec016...e0d

Skrevet
På 3.10.2018 den 10.24, Anonym bruker skrev:

Du kan strikke annenhver omgang i rett og vrang i stedet for vrangbord. 

Evt brettekant men ikke med en omgang vrang, men en omgang med 3 rett, 2 rett sammen og et kast. 

Eller du kan strikke 2 omg på vrangen og så gå over til glattstrikk

Anonymkode: ec016...e0d

Takk for svar. 🙂
Hva mener du med siste setning "2 omg på vrangen"? 

Skrevet

Tror det kan funke å felle av med i-cord for at glattstrikk ikke skal rulle. Da blir det på en måte en snor nederst.

Anonymkode: 73c09...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...