Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Barnevern kan jo ikke si alt vel? Hva skal de gjøre der? Skal de bare prate over hodet mitt, skal jeg være delaktig? Hva kan jeg forvente? Hva er forskjell på samarbeidsmøte og ansvarsgruppemøte da? Skal alle fortelle om deres oppfatning av mitt barn? Noen som kan forklare, forteller? Anonymkode: 72876...361
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Så trist at ikke noen har tatt seg tid til å fortelle deg hva som skjer i et slikt møte. Det gjør sikkert at du både er usikker og gruer deg mer enn du hadde trengt. Ansvarsgruppemøter er ikke nødvendigvis morsomme, og man får høre ting om seg selv som ikke alltid er like stas. Men - utgangspunktet for alle som er der, er å gjøre situasjonen enklere for deg/familien din. Hvis du lurer på hva som er standard for denne typen møter, ville jeg spurt en av de som skal være med som profesjonelle. De har vel vært med på det før. Lykke til! Anonymkode: 598d5...e34
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 Vi har ansvarsgruppemøter på skolen for ene barnet vårt. Men vi er ikke under barnevernet, så de er jo ikke der. På møtene diskuteres det hvordan barnet vårt fungerer på skolen, hva barnet trenger av tilrettelegging , hvordan barnet har det i hverdagen og hva som er nytt fra sykehuset. Fysio forteller hva han skal jobbe med i forhold til barnet, ergoterapeuten forteller om hvilke hjelpemiddler barnet trenger fremover osv. Veldig greie møter. Og de er veldig opptatt av å høre hva vi som foreldre har å si. Er jo vi som kjenner barnet vårt best. Anonymkode: d3048...15a
trollmor & trollungene Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Et ansvarsgruppemøte består av de instansene som er involvert rundt eleven. På møtet drøftes det rundt hva som fungerer og hva som må jobbes videre med. Intensjonen er å samarbeide best mulig for barnets beste.
Kaffekjerring Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Det jeg fikk forklart i den kommunen vi bor i nå, er at de ikke ville kalle møtene våre for ansvarsgruppemøter. Vi har en som har ekstra behov for tilrettelegging o.l. på skolen. Her heter det da samarbeidsmøter. De brukte ordet ansvarsgruppe når det var snakk om de som var under barnevernet spesielt. I den forrige kommunen vi bodde i på andre siden av landet brukte de kun ansvarsgruppemøter. Var ikke noe skille der. Vi er og har aldri vært under barnevern. Jeg vet ikke om dette hjalp. Men det er nå sånn jeg har forstått det😊
trollmor & trollungene Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 På min arbeidsplass kaller vi det Ansvarsgruppemøte når eleven mottar kommunale tjenester. Et slikt møte består av elevene / foresatte / PPT / BVT hvis de er involvert / eventuelt BUP eller UP /kontaktlærer / eventuelt fagleder + tjenestekoordinator i kommunen Elever som ikke mottar kommunale tjenester kalles inn til samarbeidsmøter. Et slikt møte består av elev / foresatte / PPT / BVT hvis de er involvert / eventuelt BUA / UP hvis de er involvert/ kontaktlærer / eventuelt fagleder.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg er kontaktlærer og deltar regelmessig på ansvarsgruppemøter. Hos oss sier ikke barnevernstjenesten noe om eleven så sant ikke foreldrene selv har bedt om det. Hvis dere ikke har samtykket til dialog mellom skole og BVT, kan ikke barnevern uttale seg om deres sak. Når det er sagt, så er det lettere for alle parter hvis alle kort legges på bordet og skole, ppt etc. vet hva som blir gjort av tiltak både hjemme og i andre instanser. Ansvarsgruppemøtene er et møte der alle møtes for å ta opp eventuelle bekymringer, snakke om hvorvidt tiltak har effekt, om andre tiltak må på plass osv. Det er en statusoppdatering fra alle parter slik at alle tar utgangspunkt i samme informasjon. Jeg kan vel ikke alltid med hånden på hjertet at det kommer så mye konstruktivt ut av disse møtene, men i teorien er det en god tanke bak. Husk at alle i rommet har taushetsplikt og er der for at ditt barn skal ha en bedre hverdag lykke til! Anonymkode: 7d6c0...1f7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 HI her: Så da snakker dere KUN om barnet, og ikke oss som er foreldre? Barnevernet har taushetsplikt, men de kan vel spørre hvordan eks samarbeid med skole og oss er? Det går bedre på skolen nå... heldigvis, så satser på et positivt møte da. Anonymkode: 72876...361
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå