Gå til innhold

Flybilletter bestilt før jeg ble gravid

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet, før jeg eventuelt kontakter flyselskapet og hører..

Tidligere i år, bestilte jeg en flytur/retur til Amsterdam for mannen og meg. Reisen er bestilt til november, og dette var i februar.

I ettertid ble jeg overraskende gravid (gikk på prevensjon..), og reisen vil nå da befinne seg i min 36. graviditetsuke. 

Dette synes jeg er risikabelt, og vil da egentlig avbestille reisen. Og vet ikke om jeg har lov til å fly så sent heller..?

Hvordan er det med avbestilling av type lavprisbilletter når det kanskje er slik at jeg faktisk ikke får lov av flyselskapet å fly? Får jeg pengene igjen, eller er de tapt..?

Setter pris på svar om noen kjenner til regler rundt dette. Syntes det var vanskelig å finne på nettet. Billettene er bestilt gjennom Supersaver..

Anonymkode: 9a630...572

Fortsetter under...

Kjære vene.... dette har du vel visst om i noen mndr? Og kunne ha avbestilt litt før! Går det ikke via flyselskapet så kan du prøve på reiseforsikringen. Verstefall så får du videreselge billettene

Anonymkode: 7ec7f...c07

Du får ikke fly internasjonalt så sent i svangerskapet. Uke 34 er det seneste for de fleste. 

Tror neppe du får billetten refundert men er ikke sikker. Kan være du ikke får det på forsikring engang da graviditet ofte går utenom vanlig forsikring. 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene.... dette har du vel visst om i noen mndr? Og kunne ha avbestilt litt før! Går det ikke via flyselskapet så kan du prøve på reiseforsikringen. Verstefall så får du videreselge billettene

Anonymkode: 7ec7f...c07

Jo nå har jeg visst det en stund. Men tenkte at pengene var tapt, like vel. 

Om jeg ønsker å avbestille nå eller om jeg gjorde det da vi fant det ut, så er det jo ennå lenge igjen.. Så burde jo være hipp som happ. 

2 minutter siden, Lille krøll skrev:

Du får ikke fly internasjonalt så sent i svangerskapet. Uke 34 er det seneste for de fleste. 

Tror neppe du får billetten refundert men er ikke sikker. Kan være du ikke får det på forsikring engang da graviditet ofte går utenom vanlig forsikring. 

Kjøpte avbestillingsforsikring, siden jeg tenkte det dekket "alt".. Så håååper kanskje den bidrar til at det kan gå. Skal i alle fall prøve :) Teit at reiseforsikring ikke dekker, egentlig. Spesielt ikke siden det er så sent. Takk for svar! :)

Annonse

1 time siden, Lille krøll skrev:

joda, det kan du med flere flyselskap. Noen helt frem til termin også. Eneste er at de vil kunne kreve en såkalt "fit for flight"-legeattest. -Hva forsikringen din dekker dersom du skulle feks føde i utlandet er noe annet, der kan de nemlig ha egne grenser selv med legeattest. Da er det kjedelig å føde prematurt og risikere ukesvis på sykehus, og selv ta regningen. 

Sjekket opp i dette selv så sent som for et år siden, når jeg selv var i uke 36 og jobben ville ha meg på reise til polen. Flyselskapet de brukte hadde sagt ja frem til 14dager før termin, uten legeattest, på flygninger opptil 4t. 

-Men det står på hvert enkelt selskap sine nettsider 

Anonymkode: af095...b0f

Hei! Jeg er i akkurat samme situasjone. Jeg betalte billettene med mitt Norwegian kredittkort og har derfor avbestillingsforsikring. Vilkårene sier at graviditet ikke er grunn til avbestilling, men sykdom er så jeg skal be legen skrive legeerklæring (kvalme!). Du lå sjekke vilkårene i forsikringen din. Vi kan jo ikke vite hva som står der 😉

Anonymkode: 7bcfc...71d

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg er i akkurat samme situasjone. Jeg betalte billettene med mitt Norwegian kredittkort og har derfor avbestillingsforsikring. Vilkårene sier at graviditet ikke er grunn til avbestilling, men sykdom er så jeg skal be legen skrive legeerklæring (kvalme!). Du lå sjekke vilkårene i forsikringen din. Vi kan jo ikke vite hva som står der 😉

Får håpe legen din legger litt mer ære i sitt virke enn å lyve for en pasient for økonomisk vinning. 

Anonymkode: 2ce65...4a4

Unnskyld meg, hvor får du det fra at jeg lyver? Jeg er gravid i uke 8 og så kvalm at jeg så vidt klarer å spise et tørt knekkebrød. Det er akkurat slikt man har forsikring for. Så den legeerklæringen spør jeg om med veldig god samvittighet ☺️

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, hvor får du det fra at jeg lyver? Jeg er gravid i uke 8 og så kvalm at jeg så vidt klarer å spise et tørt knekkebrød. Det er akkurat slikt man har forsikring for. Så den legeerklæringen spør jeg om med veldig god samvittighet ☺️

Ingen som dør av litt kvalme. 

Anonymkode: 20572...359

Hadde bestilt tur til New York før jeg ble gravid med første. Fikk ekstrem svangerskapskvalme og dro til lege for å få medisin. Han skrev også ut et skriv om at jeg ikke kunne reise pga plager i forbindelse med svangerskap. Dette kunne jeg gi til forsikringselskapet dersom vi ville bli hjemme.

Anonymkode: 9d97b...31f

Annonse

Nå handlet det ikke om liv eller død men å være i stand til å fly. Anonym sin lege har vurdert det dit hen at hun ikke er i stand til å fly. 

Anonymkode: fbcd2...edc

Da har du aldri hatt ekstrem svangerskapskvalme! Det kan ende med sykehusinnleggelse. Makan til arrogant kommentar!

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du aldri hatt ekstrem svangerskapskvalme! Det kan ende med sykehusinnleggelse. Makan til arrogant kommentar!

Vi er fader meg så puslete i dette landet at vi burde skamme oss. 

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er fader meg så puslete i dette landet at vi burde skamme oss. 

Sier som anonym over her...da har du aldri hatt ekstrem svangerskapskvalme. Jeg ble innlagt i første svangerskap pga dette, og måtte få væske og næring intravenøst pga uttørking. Klarte ikke drikke en slurk vann engang  uten å kaste det opp. I andre svangerskap var alt jeg klarte å gjøre de første fire mnd å ligge i et kaldt, mørkt, stille rom. Bare jeg reiste meg for å gå på do måtte jeg kaste opp. Å si at det ikke er å være nok syk til å få en legeerklæring på at man ikke kan reise med fly er jo helt tullete!

Anonymkode: b459b...fbf

På 2.10.2018 den 8.46, Anonym bruker skrev:

Det står ingen steder at anonym 71d har ekstrem svangerkapskvalme

Anonymkode: 9e79f...eb2

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tåpelig å forsøkene «overprøve» en leges vurdering på en anonymt forum uten å engang kjenne til vedkommendes medisinske tilstand. Tror vi setter strek her jeg. 

Kanskje du skal slutte å kuppe tåden da, siden ingenting i hi sitt innlegg sier noe om svangerskapskvalme

Anonymkode: 9e79f...eb2

https://www.klm.com/travel/no_no/prepare_for_travel/travel_planning/physically_challenged/index.htm

er du passert 36+0 når du skal fly? På norwegian og sas man fly inntil 2  uker før termin dersom du er frisk og flyreisen varer under 2 timer. 

Du må nesten bare ta kontakt med flyselskapet og evt reiseforsikringen din. Ikke sikkert de dekker det når du har visst om graviditeten så lenge. 

Anonymkode: 56891...209

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...