Gå til innhold

Hvor mye leker har ungene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min treåring leker svært lite alene og jeg har begynt å lure på om det kanskje er fordi hun rett og slett har for lite leker som innbyr til lek. Hvor mye leker har egentlig ungene deres? 

Anonymkode: 4b6e1...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger er ulike og leker forskjellig. Noen unger liker å leke på sitt rom, andre vil kun leke når det er i samme rom som oss voksne osv. De leker med ulike ting osv. Mi eldste lekte igrunn ikke med leker i den alderen, men hun lekte veldig mye alene. Lekene hennes var matskap og kjøkkenskap, så jeg ommøblerte kjøkkenskapene slik at det ble barnevennlig og lekevennlig. Hun hadde en liten gåbil og den fløy hun med hele tiden. I den var det nuddelpakker, hermetiske bokser, posemst, kjeler, sleiver osv som ble lekt med i stue og kjøkken. For meg ble det like spennende hver gang jeg skulle lage mat, for hvor tingene mine var ante jeg ikke alltid. Merkelig nok ryddet hun etter seg, men de ble ikke alltid ryddet på riktig plass. Helt greit syns jeg, for hun storkoste seg. 

Hos mormor var det lekekjøkken som var tingen, jeg valgte å ikke kjøpe det hjemme siden hun lekte så mye med slikt hos mormor og var der endel. Hos farmor så var det tradisjonelle babyleker som ble lekt med, noe hun aldri lekte med hjemme. Hun hadde også dilla på strikk og spenner. Var vi i byen så var det det hun ville kjøpe seg, ville aldri ha noe i lekebutikken. Hun hadde de i en boks og styra med den boksen i lange tider hver gang. Har vel aldri fått henne til å bruke strikk eller en spenne før hun ble tennåring og gjorde det selv.

Lillesøster har lekt med leker. Hun har igrunn lekt med alt av leker og syns alt har vært gøy. Min mor sparte på alle leker fra meg og min søster, så vi har vært på loftet der og funnet leker slik at vi ikke har kjøpt så mye nytt. Har kjøpt litt, men gjerne ting som passer inntil de gamle. 

Anonymkode: 8ab26...322

Skrevet

Eldste har ikke så mye, bare pluss-pluss, lego og nerf i hovedsak, og litt annet smått. Han har ikke interesse av andre ting. 

Minste har masse. Dukker med tilbehør, kjøkken med tilbehør, bamser, utkledning, dill-dall, figurer osv osv. Hun leker variert og med mye. 

Anonymkode: fb21a...b48

Skrevet

Varierer veldig fra barn til barn. 

Jenta mi har nok leker til 3 familier...

sønnen ville aldri leke, skulle kun vere ute. Julegaver og slikt var et stort problem hvert år 😅 

Anonymkode: 253a3...8c8

Skrevet

Sønnen min har altfor mye leker å likevel er det sjeldent han bruker noen av lekene.Han er inne i en "alt er kjedelig" periode.Han er snart 7 år.

Anonymkode: 664bf...e34

Skrevet

Yngste her har tre eldre søsken (attpåklatt) og en haug med eldre kusiner og fettere. Han har arvet leker av dem alle og har alt for mye leker.

Anonymkode: 3a557...54d

Skrevet (endret)

Her Sønn, fem år, har nok mindre leker enn sine venner. Det er helt greit. Synes mange barn har for mange og for store leker. Han har mye småbiler, da, og noen større: Postmann Pat-bil, brannbilen til Brannmann SAN. Han har MYE til Brio-togbane, smålego, parkeringshus (ikke av de største), et lite lekekjøkken og bilvei (dyr!!! 😱). I tillegg elsker han kosedyr, bøker, tegnesaker og brettspill. 

Å kjøpe digre Lego-sett, radiostyrte biler og sånne oppladbare biler barna kan kjøre er uaktuelt. 

Han har _liten_ trampoline og fikk tohjulssykkel i sommer, har én ordentlig fotball. 

Han er enebarn, og vi synes det er skikkelig viktig at han ikke blir bortskjemt.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Her har de alt for mye leker.

Har faktisk tatt den del leker fra dem og satt på lager for å bytte på hvem de har.
På meg virker det nesten som om det er verre og de har for mye enn for lite.
Alt kan brukes som leker dersom de har "for lite", har de for mye kan det noen ganger nesten virke som om det ender opp med å ikke å klarer å leke selv siden det blir for mye og de ikke klarer å konsentrere seg for en ting å leke med

Anonymkode: 7364b...39b

Skrevet

Vi har ganske mye, tror jeg, men rullerer på det så ikke alt er tilgjengelig hele tiden. 

Vi er ikke så nøye på at de bare skal få leker til jul og bursdag, de kan godt få en legoeske en helt vanlig lørdag. En liten ny ting kan lede til mange timers god lek med det som alt finnes i lekekassen. 

Anonymkode: 07e49...f7c

Skrevet
2 timer siden, MammantilNurket skrev:

Her Sønn, fem år, har nok mindre leker enn sine venner. Det er helt greit. Synes mange barn har for mange og for store leker. Han har mye småbiler, da, og noen større: Postmann Pat-bil, brannbilen til Brannmann SAN. Han har MYE til Brio-togbane, smålego, parkeringshus (ikke av de største), et lite lekekjøkken og bilvei (dyr!!! 😱). I tillegg elsker han kosedyr, bøker, tegnesaker og brettspill. 

Å kjøpe digre Lego-sett, radiostyrte biler og sånne oppladbare biler barna kan kjøre er uaktuelt. 

Han har _liten_ trampoline og fikk tohjulssykkel i sommer, har én ordentlig fotball. 

Han er enebarn, og vi synes det er skikkelig viktig at han ikke blir bortskjemt.

Og det har dere jo perfeksjonert. Han har jo nesten ingenting... 

Anonymkode: ab0a4...67b

Skrevet

Vi har tre gutter, og vi drukner nærmest i leker. De leker med lego, duplo, nerf, beyblade, flexitracks, bilbaner, brettspill, lasertags, diverse fjernstyrte droner, fly, biler og roboter, og mye annet. 

Anonymkode: d0b72...a6e

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han virker tilfreds. Jeg var enebarn i mange år. Hadde hauger med leker, og ble ikke lykkeligere av den grunn. Mye misunnelse fra venninner.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mente du virkelig dette? Jeg vet at min har lite leker altså, men syns du virkelig at sønnen hennes hadde så grusomt lite leker? Eller var dette ironi?

Anonymkode: 4b6e1...3a8

Skrevet

Mine små har arvet leker og de har MYE, det flyter over av leker og de bare tømmer kasser og roter. Så denne uka skal mesteparten av lekene vekk. De er snart 3 år.

Kommer til å beholde Brio togbane, en liten kasse lekebiler, liten kasse plastdyr, noen dukker og dukketing, kjøkken og kjøkkenting. I tillegg til puslespill, bordaktiviteter og uteleker.

sender en kassen med diverse til svigermor, til tante (de har bedt om det) på hytta og en å ta fram når der er syke.

Anonymkode: e2ee3...d3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...