Gå til innhold

Kjøre uten førerkort med barn i bil..🚘

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner fortalte meg dette at de vurderte å kjøpe seg bil for «småturer». De har lappen i ett annet land, men ikke gyldig i Norge. De ville Bruke bilen til å hente barna på skole og i barnehage, samt handling i nærområdet. Jeg sa på en pen måte at «det ville jeg aldri gjort». Hva om dere krasjer og politiet ser at dere har barn i bilen. Har dere tenkt på at de vil melde dere til barnevernet?    Stemmer ikke dette eller husker jeg feil? Jeg fortalte i tillegg at forsikringselskapet vil kunne nekte de utbetaling ved en evt ulykke da de kjører uten gyldig førerkort.

tror heldigvis de revurderer kjøpet , altså...

Anonymkode: 3b22d...a68

Skrevet

Altså, det er jo straffbart og livsfarlig. At de er villige til å sette barna sine og andre trafikanter i livsfare er helt sykt. Men ser man bort fra dette så er det jo mye kontroller også. Det er ikke bare om de krasjer at de blir oppdaget. Hadde aldri tatt sjansen. 

Anonymkode: 4774d...8b6

Skrevet

Neineineinei! De får ta seg i sammen og få gyldig førerkort i Norge før de begir seg ut i trafikken. 

1. Forsikringen gjelder ikke. Deres egen eiendom må de erstatte selv og skader på andre mennesker og ting. 

2. Om de har førerkort som er gyldig i Nepal liksom så betyr ikke det at de har samme trafikkregler der som her. Det kan oppstå farøige situasjoner der de utsetter seg selv, sine barn og medtrafikanter for fare.

3. Hva med om lille Nils en dag spør om å få sitte på og disse sier ja, men at foreldrene til Nils ikke var klar over at de manglet førerkort? (Det er ikke vanlig å spørre andre foreldre om de har førerkort når du ser at de kjører rundt i mazdan sin...).

Jeg vil tro at dersom trafikkreglene der de kommer fra er ganske like de vi har her så vil det gå raskt og være relativt billig å få norsk førerkort. Dersom det IKKE er ganske likt er det desto større grunn til at de holder seg unna det førersetet før papirene er i orden.

Anonymkode: b7e43...a5a

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ei jeg kjenner fortalte meg dette at de vurderte å kjøpe seg bil for «småturer». De har lappen i ett annet land, men ikke gyldig i Norge. De ville Bruke bilen til å hente barna på skole og i barnehage, samt handling i nærområdet. Jeg sa på en pen måte at «det ville jeg aldri gjort». Hva om dere krasjer og politiet ser at dere har barn i bilen. Har dere tenkt på at de vil melde dere til barnevernet?    Stemmer ikke dette eller husker jeg feil? Jeg fortalte i tillegg at forsikringselskapet vil kunne nekte de utbetaling ved en evt ulykke da de kjører uten gyldig førerkort.

tror heldigvis de revurderer kjøpet , altså...

Anonymkode: 3b22d...a68

Ikke bare det, de kan og bli erstatningspliktig for motparten hvis det er deres skyld når de kræsjer, og bli gjeldsslaver for resten av livet.

Anonymkode: f5c57...860

Skrevet

Nei nei nei! Er det noen som er så dumme å gjør det? 

Om ikke den opplæringa og det førerkortet de allerede har gjelder i Norge, så er det fordi det ikke er godt nok eller likt nok for norske veier og trafikkregler. Selvfølgelig kan man ikke bare er erklære seg selv som en god nok sjåfør og kjøre uten førerkort. Om de virkelig er så gode til å kjøre kan de vel bare ta lappen her i Norge da. 

Anonymkode: 64c74...f86

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei! Er det noen som er så dumme å gjør det? 

Om ikke den opplæringa og det førerkortet de allerede har gjelder i Norge, så er det fordi det ikke er godt nok eller likt nok for norske veier og trafikkregler. Selvfølgelig kan man ikke bare er erklære seg selv som en god nok sjåfør og kjøre uten førerkort. Om de virkelig er så gode til å kjøre kan de vel bare ta lappen her i Norge da. 

Anonymkode: 64c74...f86

Mannen min er fra USA og er en god sjåfør selv om Norge ikke godkjenner det altså. Prisen på sertifikatet kan virke skremmende for folk. (uten at jeg mener man skal kjøre ulovlig av den grunn) 

Anonymkode: 52593...955

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...