Gå til innhold

Dere som ansetter/intervjuer. Hvem ringer dere referansene til?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nå akkurat blitt ansatt i kommunen og det som er litt dumt er at de må ha nåværende leder og det mener jeg er en uting. Hvis man ikke har en forståelsesfull leder kan man ødelegge en potensiell arbeidsplass og tiden sin på nåværende arbeidsplass. Det kan være mange grunner for noen søker på en jobb og det er ikke alltid like lurt å si ifra om det til sjef. 

Syns ofte de offentlige forventer for mye og hvor mye kan man stole på nåværende leder som referanse. 

Anonymkode: 60721...813

Det er ingenting som tilsier at man MÅ ha nåværende leder som referanse. 

Jeg har aldri oppgitt nåværende leder som referanse. Jeg har alltid gitt en forklaring på hvorfor jeg ikke ønsker det (feks at leder ikke er informert om at jeg søker jobb), og det har alltid blitt respektert. 

Huskt også at en leder kan gi en rosende referanse til en som kanskje ikke fortjener det - fordi man selv ønsker å bli kvitt vedkommende. 

Å innhente referanser er egentlig en krevende oppgave. Du skal være god til å stille de riktige spørsmålene dersom du Skal ha noe håp om å få noe ut av det.

Anonymkode: ba2a5...529

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er din mening. De andre som ansetter må få lov å ha sin mening. Ingen grunn til å si at folk er teite av den grunn. Og hva som er pålagt «i det offentlige», som du så fint sier, er jo ikke relevant for folk som driver eget firma. Det er heller ikke noe som gjelder alle offentlige virksomheter. 

Anonymkode: 4b858...d3e

Jeg skrev vel «i hvert fall de stedene jeg har jobbet»? 

Man vet etter hvert ganske mye om hvor vanskelig det er å identifisere rett kandidat kun basert på intervju. Dermed synes jeg det er teit å ikke bruke alle mulige kilder til info. Det å gjøre noe teit er forøvrig ikke ensbetydende med å være teit i min bok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...