Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å velge hunderase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke den største, men ikke den minste heller. Familievennlig og rolig. Gjerne allergivennlig. Ikke kreve for mye mosjon. Går selvfølgelig mange turer hver dag, men fint hvis den ikke trenger lange løpeturer i skogen, liksom. 

Anonymkode: 04133...cc7

Fortsetter under...

Skrevet

Australian cobberdog

Anonymkode: b3a82...d63

Skrevet

Bichon Havanais. Rolig og snill hund. Glad i mennesker. Røyter lite, allergivennlig. Litt pelssteell. Men kan klippes, for å unngå så mye pelsstell.

Anonymkode: 15380...0df

Skrevet

Jeg vil også anbefale havanaiseren, klipp den noen ganger i året så pelsen ikke blir for lang. Herlig hund.

Anonymkode: e5e35...b70

Skrevet

Har blanding av havanaise og shi tzu. Fantastisk hund som oppfyller alle dine kriterier

Anonymkode: 0ab2e...e9f

Skrevet

Dverg eller mellompuddel😊

Anonymkode: 750fd...fef

Annonse

Skrevet
48 minutes ago, Anonym bruker said:

Australian cobberdog

Anonymkode: b3a82...d63

Jeg har nettopp møtt en slik hund for første gang og det var en utrolig nydelig rase. Alt fra lynne til utseende. Trygg, rolig, behersket, snill (og dette var en valp jeg møtte faktisk). Jeg vil ha en slik, det var en fantastisk hund på alle måter. 

Anonymkode: 0a351...583

Skrevet

Australian Cobberdog her også. Var veldig skeptisk, hadde hørt endel negativt, men så kjøpte svigers en og vi ble helt forelsket og kjøpte en selv. Ville nok kjøpt fra noen som driver hjemne under "paraplyen" til Drøbak, men vår fra Drøbak er helt fantastisk. Trygg og glad fra første stund. Har hatt henne 1,5 år nå og får stadig kommentarer på det gode lynnet hennes. Og alle tre av husets allergikere tåler henne.

Anonymkode: 3086b...7d7

Skrevet

Malteser eller Havanaise

Anonymkode: 0d344...045

• 2 uker senere...
Skrevet

Bare for å si det, så er IKKE Australian cobberdog en hunderase, og det kommer det garantert aldri til å bli. 

Ts, hvordan stiller du deg til pelsstell? 

Anonymkode: 9e61c...f29

Skrevet

Denne cobberdog-greia er jo en blandingshund, da. Fullstendig uforutsigbart hvordan blandinga slår ut. Skaff deg en ordentlig hund, en renraset hund av god størrelse, dropp også disse bittesmå ihjel-avla rasene med pusteproblemer, øyne som er for store for øyehulen, og disse som er avla dithen at de ikke lenger kan føde valpene på normalt vis. 

Dansk-svensk gårdshund, jack russel, puddel. 

Anonymkode: 327c6...db5

Skrevet

Vi har en nydelig norfolk terrier. Han er 2,5 år og er verdens snilleste og roligste. Koseklump som ikke maser eller trenger masse mosjon. Men elsker å være ute og kan gjerne være med på langturer når vi er på fjellet. Vår har nydelige farger som en shæfer. Svart, brun og tan. Litt sta slik som terriere vanligvis er men den mildeste av de. Ikke bjeffer han noe heller men «prater» til oss når han vil noe. 

Som noen andre nevner, australian copperdog er en blanding. Labrador og puddel. Man vet aldri hva man får og de jeg kjenner som har disse krever masse tur. Snille men veldig energiske. 

32BC0BD9-0E44-48B2-B2CC-3690365B1265.jpeg

Anonymkode: 5dd82...c48

Skrevet

Jeg ville nok ikke skaffet meg en cobberdog. Dette er hunder med mye energi som jeg oftest ser som brukshunder eller jakthunder, hvilket ikke er rart mtp opphavet (puddel er jakthund, samme er labrador). En Bichon havanaise ville jeg nok sett for meg. Enkel og grei hund med et godt lynne. Bare vær nøye med oppdretter og ta gjerne kontakt med raseklubben. Om dere bor på østlandet er det straks dogs4all (16-18 november), der har de et rasetorg hvor man kan møte de aller fleste rasene vi har i Norge og muligheter for å spørre om alt mulig rart. Kanskje dere møter hunder dere ikke har tenkt at eksisterer en gang.

Anonymkode: b8e5c...728

Annonse

Skrevet

Cobberdog er en blandingsrase. Ikke noe galt med blandingahunder, nødvendigvis,  men kall en spade en spade. Disse ærlige navnene er bare et salgstriks for å kunne ta langt høyere priser enn det som ville være naturlig for en blandingshund.

Blandingshunder har ikke bedre genetisk materiale enn mor og far, men er vanskeligere å forutse resultatet av fysisk og mentalt. 

Har du ikke hatt hund før - velg en renraset hund fra en god oppdretter. Det er mest forutsigbart.

P.S - Blandingshunder screenes ikke rutinemessig for arvelige lidelser.  Det betyr ikke at de ikke har dem, bare at du i større grad deltar i et lotteri ved å kjøpe en.

Anonymkode: 19eff...c6b

Skrevet

Artige navnene.  Ikke ærlige...

Anonymkode: 19eff...c6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...