Gå til innhold

Nei! Jeg skal ikke amme! Hvorfor er det andres mission å overtale meg til å amme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

husk å få lege eller jordmor til å notere på helsekortet at du ikke skal amme. Da kan ingen på barsel stille deg så mye som et spørsmål om hvorfor du ikke skal amme. 

Hilsen en 3 barnsmor som fikk gjort dette med Nr 2 og 3. Med Nr 1 visste jeg ikke at jeg har defekte melkeganger som ikke driver ut melk. 

Anonymkode: c618b...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er det beste for barnet, og derfor ønsker vel folk å hjelpe deg slik at du kan få ammet barnet ditt. 

Folk må prøve å slappe litt av, ikke forvent at livet er like glam som insta og F.B. 

 

Slapp av, legg fra insta og fb. Nyt og kos deg med barnet ditt. Pust ut og bare vær i nuet. Am. 

 

Noen dager blir en sittende å amme i flere timer. Gjør ikke annet, men prøv å nyt det. Det gjorde jeg med andremann.. så hærlig😍

Anonymkode: be9d8...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er det beste for barnet, og derfor ønsker vel folk å hjelpe deg slik at du kan få ammet barnet ditt. 

Folk må prøve å slappe litt av, ikke forvent at livet er like glam som insta og F.B. 

 

Slapp av, legg fra insta og fb. Nyt og kos deg med barnet ditt. Pust ut og bare vær i nuet. Am. 

 

Noen dager blir en sittende å amme i flere timer. Gjør ikke annet, men prøv å nyt det. Det gjorde jeg med andremann.. så hærlig😍

Anonymkode: be9d8...2f8

Wow....bare wow....

Anonymkode: 52079...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hår du på medisiner som hindrer amming? Har du brystvorter som gjør det vanskelig å amme? Er du dårlig på å ha et godt kosthold/drikke mye når du ammer? Greier du slappe av? Sjekket at barnet ikke har stramt tungebånd? Eller låsning i nakke/rygg? Har du testet nesespray som hjelper på utdriving av melk?

Dette er minimum som bør være testet/sjekket før man bestemmer seg for å ikke amme. 

Anonymkode: d8d78...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hår du på medisiner som hindrer amming? Har du brystvorter som gjør det vanskelig å amme? Er du dårlig på å ha et godt kosthold/drikke mye når du ammer? Greier du slappe av? Sjekket at barnet ikke har stramt tungebånd? Eller låsning i nakke/rygg? Har du testet nesespray som hjelper på utdriving av melk?

Dette er minimum som bør være testet/sjekket før man bestemmer seg for å ikke amme. 

Anonymkode: d8d78...e98

Tror du virkelig at hun ikke har testet ut dette på de 3 første ungene? 

Anonymkode: da187...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså jeg leste lengre oppe at barn med mme blir oftere syk, min var aldri syk som baby, han ble syk første gang når han var over 1

Anonymkode: e4e86...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

altså jeg leste lengre oppe at barn med mme blir oftere syk, min var aldri syk som baby, han ble syk første gang når han var over 1

Anonymkode: e4e86...96f

Mitt barn var aldri syk og han er 8 år. Aldri hatt feber. Han ble fullammet til 6 måneder og så videre,hele pakka. Men hva har det med saken å gjøre? Når det sies at ammebarn er friskere, det er fordi ammebarn i gjennonsnittet er faktisk mindre syk. 

Anonymkode: f0c5c...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg ammet de første 24-48 timene så babyen fikk råmelk, og så ville jeg kuttet ut. Du kan få det inn i journalen din før fødsel at du ikke skal amme, og det SKAL de respektere. Hvis ikke informerer du dem på barsel om at du kommer til å sende inn klage hvis de ikke gir seg. 

Anonymkode: cd2d7...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at hun ikke har testet ut dette på de 3 første ungene? 

Anonymkode: da187...cad

Eh.. ja? Det kan vel hende? Har møtt på mødre som ikke har visst om dette etter både en og flere unger. 

Anonymkode: d8d78...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn her, og amming funket ikke her heller, prøvde i det lengste. Slet meg gjennom uker med brystbetennelse og 40 i feber, prøvde alle hjelpemidler osv. Når man har gjort dette 3 ganger og ikke fått det til så er det ingen som skal betvile eller sette spørsmålstegn ved at du velger å ikke prøve denne gangen. Hadde vi fått et barn til hadde amming vært uaktuelt, og jeg hadde gitt klar beskjed om at jeg ikke ønsker å amme og gitt blaffen i alle negative kommentarer. Så tommel opp til deg som velger å nyte barseltiden og babyen din og ikke sliter deg ut på noe som uansett ikke vil fungere.

Anonymkode: aeba0...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hår du på medisiner som hindrer amming? Har du brystvorter som gjør det vanskelig å amme? Er du dårlig på å ha et godt kosthold/drikke mye når du ammer? Greier du slappe av? Sjekket at barnet ikke har stramt tungebånd? Eller låsning i nakke/rygg? Har du testet nesespray som hjelper på utdriving av melk?

Dette er minimum som bør være testet/sjekket før man bestemmer seg for å ikke amme. 

Anonymkode: d8d78...e98

Nei, nei, nei, ja, ja- og alle 3 har klippet det før de er 12 timer gamle, sjekket, nei- men jeg har forsøkt akupunktur, ammehjelpen, melkeproduserende te, massasje av melkekjertler og flere ting enn du foreslår. Får jeg nå lov å ikke amme?

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, nei, ja, ja- og alle 3 har klippet det før de er 12 timer gamle, sjekket, nei- men jeg har forsøkt akupunktur, ammehjelpen, melkeproduserende te, massasje av melkekjertler og flere ting enn du foreslår. Får jeg nå lov å ikke amme?

Anonymkode: 3b143...141

Nei, da synes jeg du skal prøve den nesesprayen først, det du nevner er jo alternative ting. Nesesprayen er jo the real thing. Den driver ut melka! 

Anonymkode: d8d78...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo kombinere da. Jeg hadde aldri nok melk til mine så jeg gav også flasker med mme. Men jeg ammet likevel flere ganger hver dag og ved hver mme flaske , helt til de var nesten 10 mnd og 14 mnd. Amming var så koselig. Samsov også så ammet litt også når vi sov .

Anonymkode: 03fe4...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, da synes jeg du skal prøve den nesesprayen først, det du nevner er jo alternative ting. Nesesprayen er jo the real thing. Den driver ut melka! 

Anonymkode: d8d78...e98

Den nesesprayen kommer nok til å løse alt! Bra tenkt! 

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, nei, ja, ja- og alle 3 har klippet det før de er 12 timer gamle, sjekket, nei- men jeg har forsøkt akupunktur, ammehjelpen, melkeproduserende te, massasje av melkekjertler og flere ting enn du foreslår. Får jeg nå lov å ikke amme?

Anonymkode: 3b143...141

Så rart at du har fått 3 barn med defekt tungebånd. 

Anonymkode: 6d59f...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så rart at du har fått 3 barn med defekt tungebånd. 

Anonymkode: 6d59f...ef4

Bare vill gjetning her altså, men kanskje de tilfeldigvis har de samme genene?

Anonymkode: 795d9...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så rart at du har fått 3 barn med defekt tungebånd. 

Anonymkode: 6d59f...ef4

Det er ikke rart iver hodet. Både jeg og min bror har klippet det også. Og hans to barn har klippet det. Det er ganske arvelig

Anonymkode: 3b143...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh.. ja? Det kan vel hende? Har møtt på mødre som ikke har visst om dette etter både en og flere unger. 

Anonymkode: d8d78...e98

Min erfaring er at alle mødre du møter på veien vil komme med disse rådene, så etter å ha hørt de sånn rundt 200 ganger, så begynner man i grunn å bli rimelig lei av det. Man får en sånn skikkelig godfølelse inni seg, når du gang på gang får høre at du ikke er en god mor som ikke klarer å gi barnet ditt mat. For man er i en sårbar fase her, så tenk litt på velmente råd!

Anonymkode: da187...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg ett barn til, har to stk nå. Jeg klarte ikke amme førstemann, delvis andremann til hun ble to uker. Pumpet i 2mnd da. Vi fikk det ikke til, jeg hadde for lite melk. Pga silikon har jeg mindre plass og det som får plass spruter ut når ungen starter å amme. Det andre brystet tømmes da nesten helt. Jeg har alltid fått barn som spiser mye og ofte , mindre bryster kan ikke  holde følge. Pumpestyret ble bare deprimerende for meg. Så for meg er flaske best. Har jeg det bra, har barnet det bra. Det handler ikke bare om barnet, mor skal også trives. Amming er ikke noe for meg.

Anonymkode: 5cbab...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare vill gjetning her altså, men kanskje de tilfeldigvis har de samme genene?

Anonymkode: 795d9...1f8

Barnelegene her mener at de fleste mødre bare tror at ungene har det og at de vil at de skal klippes. At de er få som reelt har det. Litt sånn jålegreier som KISS. 

Anonymkode: 6d59f...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den nesesprayen kommer nok til å løse alt! Bra tenkt! 

Anonymkode: 3b143...141

Ja, det kan jo tenkes? Man gir ikke opp FØR man har prøvd?? Er det det dere lærer barna også? Nei, greide du ikke sykle de tre første gangene er det bare å gi opp, ikke verdt p prøve igjen for det kan jo føre til skrubbsår og ubehageligheter... Et par uker bør man gi ammingen for hvert barn, det er jo ikke samme situasjonen hver gang, og mor lærer jo mer og mer (forhåpentligvis). Den nesesprayen har reddet mange den. 

Anonymkode: d8d78...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at alle mødre du møter på veien vil komme med disse rådene, så etter å ha hørt de sånn rundt 200 ganger, så begynner man i grunn å bli rimelig lei av det. Man får en sånn skikkelig godfølelse inni seg, når du gang på gang får høre at du ikke er en god mor som ikke klarer å gi barnet ditt mat. For man er i en sårbar fase her, så tenk litt på velmente råd!

Anonymkode: da187...cad

Men når noen legger ut en tråd her inne bare for å informere om at de ikke gidder prøve amme avgang, hva tror du de forventer av svar? Bare klapp på skuldra? 

Anonymkode: d8d78...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker meg ett barn til, har to stk nå. Jeg klarte ikke amme førstemann, delvis andremann til hun ble to uker. Pumpet i 2mnd da. Vi fikk det ikke til, jeg hadde for lite melk. Pga silikon har jeg mindre plass og det som får plass spruter ut når ungen starter å amme. Det andre brystet tømmes da nesten helt. Jeg har alltid fått barn som spiser mye og ofte , mindre bryster kan ikke  holde følge. Pumpestyret ble bare deprimerende for meg. Så for meg er flaske best. Har jeg det bra, har barnet det bra. Det handler ikke bare om barnet, mor skal også trives. Amming er ikke noe for meg.

Anonymkode: 5cbab...578

Silikon er jo viktigere enn spedbarn ernæring, ja. Bare mor får silikonen sin har nok barnet det også bra.

Anonymkode: 8bcfb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt brystreduksjon og fulgte alle tips og triks og klarte ikke å amme. Det hjelper ikke å få "velmente" råd av alle du møter, når du i tilegg føler deg som den værste moren på jorda. Tenk litt før dere presser på dette temaet, det er et veldig sårt tema for oss som ikke har melk!

Anonymkode: da187...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...