Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Jeg leser at det er en uføregrunn. Hva er grunnen til det? Er det pga manglende sosiale ferdigheter, andre kognitive vansker eller psykiske problemer? Det er jo veldig trist hvis det er mennesker som er fysisk friske, og som derfor kan klare en jobb, med mye tilrettelegging. Anonymkode: 91562...d5b
sug lut Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Jesus, kan du finne deg en ny hobby?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 9 minutes ago, sug lut said: Jesus, kan du finne deg en ny hobby? Ikke "alle", men nesten alle. 90% av de på autismespekteret jobber ikke i det ordinære arbeidslivet. Det sa de i serien Alle i arbeid på TV2. Tallene er fra NAV. Anonymkode: 3a01c...6f2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 Faren min passet jobben sin (vanlig fast jobb) i 40 år uten problemer. Nevøen min passer en jobb ved siden av studiene. En søn av en venninne jobber full tid etter studier. Du er så ute å svømme i fordommer at du ikke kan bunne! Anonymkode: e20ae...070
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke "alle", men nesten alle. 90% av de på autismespekteret jobber ikke i det ordinære arbeidslivet. Det sa de i serien Alle i arbeid på TV2. Tallene er fra NAV. Anonymkode: 3a01c...6f2 Og du vet, at asperghers bare er en bitte liten del av autismespektret, sant? Veldig mange er ekstremt flinke fagfolk. Anonymkode: e20ae...070
Love my kidz Skrevet 19. september 2018 #6 Skrevet 19. september 2018 Jeg nekter å tro at så mange med asperger er ufør. Det finnes mange typer yrker de kan takle. Min sønn med barneautisme er bare 11 ennå, men det er allerede et tema at han skal kunne ut i arbeid når han blir gammel nok. Hva det blir vet vi ikke ennå, men det finner vi ut av. Allerede nå har han bestemt han vil på folkehøgskole etter tiende og gå gaminglinje (esport), og det vil jeg støtte ham i.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #7 Skrevet 19. september 2018 4 minutes ago, Anonym bruker said: Og du vet, at asperghers bare er en bitte liten del av autismespektret, sant? Veldig mange er ekstremt flinke fagfolk. Anonymkode: e20ae...070 Ifølge Autismeforeningen er 2/3 av de med asperger-diagnosen uten jobb. Anonymkode: 3a01c...6f2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #8 Skrevet 19. september 2018 5 minutes ago, Anonym bruker said: Og du vet, at asperghers bare er en bitte liten del av autismespektret, sant? Veldig mange er ekstremt flinke fagfolk. Anonymkode: e20ae...070 Hva hjelper det når det er så vanskelig å få jobb? Ifølge Autismeforeningen står 2/3 av de med asperger-diagnosen utenfor det ordinære arbeidslivet. Anonymkode: 3a01c...6f2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 2 minutes ago, Love my kidz said: Jeg nekter å tro at så mange med asperger er ufør. Flertallet jobber ikke. Det er fakta. Anonymkode: 3a01c...6f2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 8 minutes ago, Anonym bruker said: Faren min passet jobben sin (vanlig fast jobb) i 40 år uten problemer. Nevøen min passer en jobb ved siden av studiene. En søn av en venninne jobber full tid etter studier. Du er så ute å svømme i fordommer at du ikke kan bunne! Anonymkode: e20ae...070 Nei, jeg forholder meg til fakta og statistikker, bl.a. fra autismeforeningen og NAV. Anonymkode: 3a01c...6f2
Love my kidz Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flertallet jobber ikke. Det er fakta. Anonymkode: 3a01c...6f2 Det er i såfall veldig synd for det handler om en stor porsjon forståelse og tilrettelegging.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 7 minutes ago, Love my kidz said: Det er i såfall veldig synd for det handler om en stor porsjon forståelse og tilrettelegging. Nettopp. De aller fleste med asperger kan jobbe med tilrettelegging. Anonymkode: 91562...d5b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 Jeg har Asperger og er ufør. En del av begrunnelsen i vedtaket var at arbeidsmarkedet ikke vil ha meg. Anonymkode: 14d7a...072
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #15 Skrevet 19. september 2018 5 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg har Asperger og er ufør. En del av begrunnelsen i vedtaket var at arbeidsmarkedet ikke vil ha meg. Anonymkode: 14d7a...072 Jeg også. (er psyk i tillegg da.) Anonymkode: 91562...d5b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #16 Skrevet 19. september 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. De aller fleste med asperger kan jobbe med tilrettelegging. Anonymkode: 91562...d5b Men hvem skal betale for den tilretteleggingen? Anonymkode: 589a9...bdf
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #17 Skrevet 19. september 2018 5 minutes ago, Anonym bruker said: Men hvem skal betale for den tilretteleggingen? Anonymkode: 589a9...bdf Er det billigere å ha folk på trygd? Anonymkode: 91562...d5b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #18 Skrevet 19. september 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det billigere å ha folk på trygd? Anonymkode: 91562...d5b I en god del tilfeller, ja. Anonymkode: 589a9...bdf
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #19 Skrevet 19. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det billigere å ha folk på trygd? Anonymkode: 91562...d5b Jo, men da er man tilbake til det over "ingen vil ha meg". Det er arbeidsgiver som må betale for tilrettelegging og dermed vil de få den utgiften i tillegg til lønn til en som i tillegg mest sannsynlig vil ha et noe høyere sykefravær enn de andre. Syns det er fryktelig synd at folk som faktisk vil jobbe ikke får det av slike grunner Anonymkode: 7e726...dce
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #20 Skrevet 19. september 2018 Jeg ble skikkelig sjokkert når jeg hørte de tallene på TV, for jeg kjenner bare to stykker med asbergers og begge er i full jobb... Men statistikken lyver selvfølgelig ikke. Anonymkode: 3efbf...2a5
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #21 Skrevet 19. september 2018 Tenker det er helt greit at de er uføre, jeg vil ikke ha en saks eller hullemaskin i panna for at kollegaen min har en utagering for at potteplanten var flyttet på, eller at vinden blåste feil vei på vei til jobb . Anonymkode: 4bedc...731
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #22 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker det er helt greit at de er uføre, jeg vil ikke ha en saks eller hullemaskin i panna for at kollegaen min har en utagering for at potteplanten var flyttet på, eller at vinden blåste feil vei på vei til jobb . Anonymkode: 4bedc...731 Oi! De fleste med Asperger går da ikke til fysisk angrep på folk, selv om de sliter med sosiale koder og det å passe inn. De mener at mange med Asperger ikke er diagnostisert også, så detcer nok mange av oss som jobber med personer som har Asperger uten å vite det. Anonymkode: 01720...41e
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #23 Skrevet 19. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble skikkelig sjokkert når jeg hørte de tallene på TV, for jeg kjenner bare to stykker med asbergers og begge er i full jobb... Men statistikken lyver selvfølgelig ikke. Anonymkode: 3efbf...2a5 Veldig mange som kjenner noen med asperger vil si noe lignende, men jeg tipper det kommer av at de med asperger som kjenner flest (eller kjenner folk i det hele tatt) er de som fungerer best. Mange med asperger holder seg helt for seg selv og er ganske usynlige. Anonymkode: 14d7a...072
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #24 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Veldig mange som kjenner noen med asperger vil si noe lignende, men jeg tipper det kommer av at de med asperger som kjenner flest (eller kjenner folk i det hele tatt) er de som fungerer best. Mange med asperger holder seg helt for seg selv og er ganske usynlige. Anonymkode: 14d7a...072 Det er sikkert også lettere å være åpen om diagnosen hvis man klarer å fungere i full jobb til tross for den. Jeg forteller aldri noen at jeg har asperger og at det er derfor jeg er ufør, da jeg skammer meg veldig over det. Anonymkode: 14d7a...072
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #25 Skrevet 19. september 2018 2 hours ago, Anonym bruker said: Jo, men da er man tilbake til det over "ingen vil ha meg". Det er arbeidsgiver som må betale for tilrettelegging og dermed vil de få den utgiften i tillegg til lønn til en som i tillegg mest sannsynlig vil ha et noe høyere sykefravær enn de andre. Syns det er fryktelig synd at folk som faktisk vil jobbe ikke får det av slike grunner Anonymkode: 7e726...dce Staten kan gå inn med lønnstilskudd. Problemet er vel om det ville presse andre (uten diagnose med behov for tilrettelegging) ut av arbeidslivet. Det er ikke sånn at det ER jobb til ALLE. Anonymkode: 91562...d5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå