Nyttårs barn Skrevet 21. september 2018 #76 Skrevet 21. september 2018 Jeg tror mange særlig kvinner sliter seg ut fordi de både skal jobbe fullt og fordi de tar brorparten av ansvaret hjemme. Selv om det er to foreldre så er gjerne mammaene som er adm dir for AS familien og som blir oppringt først ved sykdom og får sms om bursdager og lekeavtaler. Svært mange kvinner er mye sykemeldt, jeg tror ikke det kun er fordi de er for syke men og for å hente seg litt igjen så de skal orke å være i full jobb.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #77 Skrevet 21. september 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Er du så blåst? Da er det vel greit du ikke har barn. Anonymkode: 862d8...ac1 Jeg syntes du er vel frekk og ufyslig nå. Anonymkode: 04baf...340
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #78 Skrevet 21. september 2018 7 minutes ago, Nyttårs barn said: Jeg tror mange særlig kvinner sliter seg ut fordi de både skal jobbe fullt og fordi de tar brorparten av ansvaret hjemme. Selv om det er to foreldre så er gjerne mammaene som er adm dir for AS familien og som blir oppringt først ved sykdom og får sms om bursdager og lekeavtaler. Svært mange kvinner er mye sykemeldt, jeg tror ikke det kun er fordi de er for syke men og for å hente seg litt igjen så de skal orke å være i full jobb. Da får de kreve mer av mannen. Eller har de fått barn med en slabbedask? Anonymkode: 04baf...340
Nyttårs barn Skrevet 21. september 2018 #79 Skrevet 21. september 2018 (endret) 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får de kreve mer av mannen. Eller har de fått barn med en slabbedask? Anonymkode: 04baf...340 Noen har nok det, men faktisk er det helt andre krav til kvinner og morsrollen enn til mannen og det samme. Endret 21. september 2018 av Nyttårs barn
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #80 Skrevet 21. september 2018 13 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Noen har nok det, men faktisk er det helt andre krav til kvinner og morsrollen enn til mannen og det samme. Men kven set dei krava? Eg skjønnar at det er ein struktur som ligg utanfor den enkelte, men nokon må byrje med å endre denne. Og sidan det er damene som blir utslitt og sjukmelde er det faktisk vi som må justere ned krava. Seie til oss sjølv og andre at det er vel nok, og stole på at mannen faktisk hugsar å kjøpe jebus gåve. Avtale kven som har ansvar for å kjøpe bursdagsgåve og kven som har ansvar for at ungane har nok truser og sokkar. Også tole at det kanskje ikkje blir gjort akkurat slik som ein sjølve ville gjort det. Ikkje ta det som eit personleg nederlag at ungane kom på skulen i to ulike sokkar og uten pynt på maten sin. Og ikkje tenke at ein er mislukka om ein går å legg seg utan strøkent hus. Og om ungane er mamma daltar og ikkje let mora vere meir enn tre sekund om gangen faktisk avtale med mannen at han tek dei med seg ut, eller tenke at det er greit at han gjer meir husarbeid på kvelden enn mor fordi han faktisk både får ete middag og drikke kaffi uten at nokon sit på fanget dreg i genseren eller berre står midt på golvet og roper mamma. Anonymkode: 30889...d49
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #81 Skrevet 21. september 2018 1 hour ago, Nyttårs barn said: Noen har nok det, men faktisk er det helt andre krav til kvinner og morsrollen enn til mannen og det samme. Det er kanskje av naturlige grunner? Anonymkode: 04baf...340
Nyttårs barn Skrevet 21. september 2018 #82 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er kanskje av naturlige grunner? Anonymkode: 04baf...340 Det er nok det, men det fører jo til at kvinner som jobber 100% har større totalbelastning enn en mann som gjør det samme.
Nyttårs barn Skrevet 21. september 2018 #83 Skrevet 21. september 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kven set dei krava? Eg skjønnar at det er ein struktur som ligg utanfor den enkelte, men nokon må byrje med å endre denne. Og sidan det er damene som blir utslitt og sjukmelde er det faktisk vi som må justere ned krava. Seie til oss sjølv og andre at det er vel nok, og stole på at mannen faktisk hugsar å kjøpe jebus gåve. Avtale kven som har ansvar for å kjøpe bursdagsgåve og kven som har ansvar for at ungane har nok truser og sokkar. Også tole at det kanskje ikkje blir gjort akkurat slik som ein sjølve ville gjort det. Ikkje ta det som eit personleg nederlag at ungane kom på skulen i to ulike sokkar og uten pynt på maten sin. Og ikkje tenke at ein er mislukka om ein går å legg seg utan strøkent hus. Og om ungane er mamma daltar og ikkje let mora vere meir enn tre sekund om gangen faktisk avtale med mannen at han tek dei med seg ut, eller tenke at det er greit at han gjer meir husarbeid på kvelden enn mor fordi han faktisk både får ete middag og drikke kaffi uten at nokon sit på fanget dreg i genseren eller berre står midt på golvet og roper mamma. Anonymkode: 30889...d49 Jo du har så klart rett, men det er nok forskjell på teori og praksis. Jeg opplever at jeg som mamma har et helt annet ansvar enn de fleste pappaer har for mitt barns sosiale liv. Det er oss mødrene som blir kjent, som stiller opp som klassekontakter i FAU og som tar initiativ til besøk og bursdag. Vet og ser så klart mange flinke pappaer også som er trenere og deltar i idretten f.eks.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #84 Skrevet 22. september 2018 8 timer siden, Nyttårs barn skrev: Jo du har så klart rett, men det er nok forskjell på teori og praksis. Jeg opplever at jeg som mamma har et helt annet ansvar enn de fleste pappaer har for mitt barns sosiale liv. Det er oss mødrene som blir kjent, som stiller opp som klassekontakter i FAU og som tar initiativ til besøk og bursdag. Vet og ser så klart mange flinke pappaer også som er trenere og deltar i idretten f.eks. Det er jo akkurat det som er problemet. Vi berre gjer det (Eg òg gjer det) , så blir det forventa at alle damer skal gjere det. Og sidan eg er dame tek eg helst kontakt med dei andre damene om leiking, treff og andre aktivitetar, det er sikkert ikkje berre enkelt å stå som far å prøve å kome seg inn på desse sosiale arenaene når alle dei andre er damer. Kanskje eg skal starte med å spørje ein pappa neste gong! Viss alle gjer det, så kanskje dei blir meir med👍 Anonymkode: 30889...d49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå