Gå til innhold

EL-bil....noen som angrer på at de kjøpte det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal egentlig kjøpe el-bil neste uke, men kjenner at jeg er fryktelig usikker. 

Er du fornøyd med å ha el-bil? Angrer du?

Bilen jeg skal kjøpe har 190 km rekkevidde. Litt for lite, kanskje?? Hjelp. 

Ja eller nei til el-bil?

Anonymkode: 177d3...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt - ja for elbil

Men hva skal du bruke den til? For mitt bruk, som er småkjøring til/fra jobb og til/fra  aktiviter for ungene holder det med 190 .

(men husk at det er ikke 190 effektivt. Antall  oppoverbakker, temperatur ute, hvor flink du er til å kjøre økonomisk, altså ikke trykke  gassen i bånn ut av kryss etc har MYE å si for rekkevidde)

Hvis du skal på langturer etc er 190 lite. 

Anonymkode: c131b...6e5

Skrevet

Jeg skal bruke den til samme som deg. 15 min til/fra jobb, butikk, hente unger og levere på trening, osv.. 

men, jeg vil ha mulighet til å besøke venner og familie 4-5 mil unna, da går jo 8-10 mil bare der. Og med vinter i tillegg så...😱😅

Skrevet

Kommer aldri til å kjøpe bensinbil igjen. 190 (som antagelig vil bety ca 120 på vinteren) er nok. Når du besøker venner har de sikkert en kontakt du kan låne og få litt strøm. Eller så har de fleste bensinstasjoner (her på Østlandet) en hurtigladere. Det tar ca 15 min. Hvilken type bil er det? Kan den hurtiglades? Er det kun motorvei til familien? Strømmen går fort bed på motorvei. 

Anonymkode: 6a2d9...c80

Skrevet

Vi har oppladbarhybrid som i teorien skal kunne kjøre ca 50km på kun strøm. I praksis kan vi kjøre drøyd 3 mil om sommeren og i underkant om vinteren. For vår del holder det til det meste. Langturene vi har er for lange til at elbil er fornuftig, så er fornøyd med hybrid i stedet for. Med ren elbil hadde vi i verste fall blitt stående på strømløs hytte med tomt batteri, i beste fall blitt stående i uendelige ladekøer for å komme på hjem. Hadde vi hatt to biler, hadde vi går for ren elbil som nr2.

Anonymkode: 3ee6a...b28

Skrevet

Selvfølgelig er det mange som angrer på at de har kjøpt el-bil. De innrømmer det bare ikke, for det er jo så flaut å innse at man var for godtroende. 

Den dagen det kommer en bil med noe annet enn dieselmotor, med samme rekkevidde som en dieselmotor, med samme kraft og stabilitet som dieselbilen, med god nok størrelse ( på bilen) og greit utseende - til riktig pris: Da står jeg først i køa.

Inntil da kjører jeg diesel.

Noen sier hydrogenmotorer er framtiden. El-bil er desidert ikke framtiden, de forsvinner igjen innen 10-15 år. 

Anonymkode: 5aa87...308

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det mange som angrer på at de har kjøpt el-bil. De innrømmer det bare ikke, for det er jo så flaut å innse at man var for godtroende. 

Den dagen det kommer en bil med noe annet enn dieselmotor, med samme rekkevidde som en dieselmotor, med samme kraft og stabilitet som dieselbilen, med god nok størrelse ( på bilen) og greit utseende - til riktig pris: Da står jeg først i køa.

Noen sier hydrogenmotorer er framtiden. El-bil er desidert ikke framtiden, de forsvinner igjen innen 10-15 år. 

Haha. Du aner jo ikke hva du prater om. 

Anonymkode: 85cfe...abe

Skrevet

Niks. Har to elbiler. En leaf og en tesla. Går aldri tilbake. 

Mer en dag lånte jeg en hybrid. En helt ny yaris eller noe slikt. Så utrolig dårlig kjøreegenskaper! Med giring (automatgir) og skikkelig bråkete. Er så glad jeg har gode biler

Anonymkode: bacd3...eff

Skrevet

Har kjørt elbil i 4,5 år. Det funker så fint at vi kvittet oss med bensinbilen etter ett år, og har kun hatt el-bilen de siste 3,5 årene. Vår har lengre rekkevidde, men for oss er det helt nødvendig, da vi kjører ca 50.000 km/år (bilen har altså gått nesten 250.000 km, og er fortsatt helt suveren). I tillegg til miljøbesparelsene har vi spart masse penger på å gå over til el, og det føles så mye renere og bedre. Har vært på bilferier både vintere og somre, men unger, barnevogn og full oppakning. 

Anonymkode: ca239...d35

Skrevet

Angrer ikke. Har en leaf fra 2013 og en nyere hybrid. Passer perfekt for vårt bruk. Blir det mye kjøring med elbilen en dag så er det ikke verre enn å svinge innom en hurtigladere og ta en time-out med telefonen mens bilen lader😊

Anonymkode: fd55c...50b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Omg, er du virkelig så borte vekk som du later som?

Du følger jo virkelig ikke med i det hele tatt. På tide å våkne opp og se hva som skjer rundt deg.

Anonymkode: 5471d...80e

Skrevet

Har en Leaf fra 2014 som jeg elsker, kjørt 100.000 km. Har også en bensinbil som mannen bruker, men vi liker begge best min bil. 

Anonymkode: d1940...e4d

Skrevet

Har en 1. gen leaf. Elsker bilen min. Den passer perfekt til småkjøring; til/fra jobb, aktiviteter, trening, handling osv. Det er sånn vi kjører aller mest. 

Skulle gjerne hatt en tesla model x men den får man ikke takboks på- desverre. Står i kø på Audi etron😉

Anonymkode: 812a0...c73

Skrevet

Hatt el bil ( leaf) siden 2014. Ikke angret en dag. Dieselbilen ( bil nr 2) blir nesten ikke brukt. 

Vi kommer nok til å kjøpe el bil istedet for dieselbilen den dagen vi skal selge den. 

Anonymkode: 8003f...52b

Skrevet

Jeg ELSKER e-golfen min! 190 km rekkevidde, kommer meg til og fra det aller meste. Kjekt å kunne lade på kiwi mens jeg handler innimellom. 

Har også bensinbil, men velger nesten uten unntak elbilen. Fantastiske kjøreegenskaper. Det er bare å glede seg! 

Anonymkode: 9bbfa...330

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ELSKER e-golfen min! 190 km rekkevidde, kommer meg til og fra det aller meste. Kjekt å kunne lade på kiwi mens jeg handler innimellom. 

Har også bensinbil, men velger nesten uten unntak elbilen. Fantastiske kjøreegenskaper. Det er bare å glede seg! 

Anonymkode: 9bbfa...330

Så bra. Er en e-golf jeg kjøper.

hvordan går e-golf om vinteren? Halvparten?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du følger jo virkelig ikke med. Alle hydrogenstasjonene i Norge er i ferd med å bli lagt ned en etter en, så det er nok større sjangs for fremtiden for EL-biler..

Anonymkode: 9507b...8f0

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra. Er en e-golf jeg kjøper.

hvordan går e-golf om vinteren? Halvparten?

I prinsippet går en elbil omtrent like langt sommer som vinter. 

MEN; vinterstid bruker du gjerne varmeapparat - og drt trekker strøm. Da blir naturlig nok rekkevidden kortere. Dessuten virker et kaldt batteri dårligere enn et varmt - på lik linje med at bensin- og diselbiler foretrekker å starte varme framfor kalde. Så dersom fu hsr mulighet til å varme opp bilen før start er det alltid en fordel. 

Anonymkode: 812a0...c73

Skrevet

Vi er fornøyd, men kun som bil nr 2. Særlig vinterstid reduseres rekkevidden kraftig. Vi kjører for mye langturer og trenger også større bil på disse turene.

Skrevet

Beste bilkjøpet vi har gjort. Gikk fra Volvo med over 3000 kr i drivstoff og masse vedlikeholdsutgifter hver måned til Nissan leaf. Den koster jo nesten ingenting. Lite feil, billig i drift. Har 2016 modell 30 kWh. Kan kjøre nesten 20 mil om sommeren, ca 12 om vinteren. Eneste jeg ikke liker med denne er at den ikke er spesielt god å kjøre om vinteren. Vi bor landlig til og må opp en del bratte bakker som hverken er strødd eller saltet. Gode vinterdekk er helt nødvendig. 

Anonymkode: f733d...f77

Skrevet

Vi hadde det i underkant av et år.. For vår del ble det bare stress med ladingen og på vinteren trengre den å lade mye mer. Den var ok å kjøre og sånt, men vi følte det ble for mye å tenke på. Så nå har vi bare fossil-biler og er fornøyd og avslappet med det😉

Anonymkode: 71f75...1dc

Skrevet

Vi har hatt el-bil i fem år og er veldig fornøyd. Jeg synes ikke det er stress med lading. Det er bare å sette i kontakten i garasjen før jeg går inn. Vi har 32 A ladestadestasjon, så det går ganske fort. Jeg går ikke tilbake til fossilt drivstoff.

Skrevet

Ikkje høyr på folk som ikkje har hatt el-bil, men som likevel dømmer dei nord og ned.

Har to bilar, ein sjuseter og ein Nissan Leaf 24 KWh 2011-modell. Har hatt den i 5-6 år, kjøpt demobrukt frå butikk, har gått 60.000. Vi er seks i familien, så i teorien burde sjuseteren bli mest brukt trur du? Heilt feil, dieselen står både ei og to veker uten å bli brukt. Er omtrent meir bekymra for at batteriet på dieselbilen skal gå tomt enn for Leafen! 😄

Vi bruker Leafen til alt unntatt langtur på 10mil+ samt når vi faktisk er seks personar. Leafen er super å køyre, har god nok plass i kvardagen (til fem), og koster nesten ingenting å bruke. Mange tomlar opp! Kjøper ALDRI noko anna enn elbil igjen.

Anonymkode: 49964...ffc

Skrevet

Elsker el bilen vår. Har en dieselbil også som nesten aldri blir brukt.

Anonymkode: 2798c...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...