Gå til innhold

Botox i kjeven, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske anspent i kjeven hele tiden. Biter sammen tennene hardt. Våkner ofte opp med vonde tenner som kjennes løse ut. Har mye smerter i kjeve, hode, nakke og skuldre. Har også blitt ganske brei i fjeset. Har lest at botox kan hjelpe både fysisk og kosmetisk. Noen som har erfaring? Hvor mange runder må til før man merker bedring? Hvor lenge mellom hver runde og må man holde på til evig tid? Må jo bli skikkelig dyrt i lengden?

Anonymkode: ae727...4f6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144354089-botox-i-kjeven-noen-med-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får botox mot kronisk migrene. Siden jeg går med mye sterke smerter, er jeg naturlig nok veldig anspent i alt av nakke/kjeve/hodemuskulatur.

Nevrologen min har satt noen av stikkene i kjevemuskulaturen i blant, når den har vært påfallende stiv. Jeg har noe, men ikke optimal effekt av botox generelt, så det er jo vanskelig å si akkurat hva som funker på hva. Men i hvert fall er den effekten som er ganske umiddelbar. Den vedvarer i 4-6 uker og reduseres deretter gradvis opp mot 8-10 uker. Jeg får ikke ny dose før etter 12 uker uansett, det har i følge nevrologen min med at om de settes for ofte kan effekten reduseres. Jeg vet ikke om det er likt dersom man tar mindre dose, jeg får 200 enheter (fordelt på 30-35 stikk) hver tredje måned. Men man setter ikke slike mengder i kjeven; det ville lamme den. Så du kan evt forvente en langt mindre dose om det bare skal settes der. Det jeg har fått er vel to-tre stikk på hver side, samt et par oppe i tinningen som nok også kan påvirke ned mot kjevemuskulaturen.

Det er svært tidkrevende og vanskelig å komme til for botoxbehandling i offentlig helsevesen. Så om jeg var deg ville jeg gått privat, prøv det ut og dersom du opplever god effekt sett på mulighetene for å få behandling i det offentlige. Jeg får medisinen på blåresept, men mener et slikt lite glass som jeg bruker hver tredje måneder ligger på rundt 4000 kr. Så koster det jo også å få satt det i det private, og jeg ville absolutt valgt å gå til en nevrolog når du skal ha en såpass spesialisert behandling.

(Jeg er for øvrig også enig med forrige taler i at det kan godt hende en kjeveortoped kan være til hjelp for deg).

Anonymkode: 9d81a...59a

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får botox mot kronisk migrene. Siden jeg går med mye sterke smerter, er jeg naturlig nok veldig anspent i alt av nakke/kjeve/hodemuskulatur.

Nevrologen min har satt noen av stikkene i kjevemuskulaturen i blant, når den har vært påfallende stiv. Jeg har noe, men ikke optimal effekt av botox generelt, så det er jo vanskelig å si akkurat hva som funker på hva. Men i hvert fall er den effekten som er ganske umiddelbar. Den vedvarer i 4-6 uker og reduseres deretter gradvis opp mot 8-10 uker. Jeg får ikke ny dose før etter 12 uker uansett, det har i følge nevrologen min med at om de settes for ofte kan effekten reduseres. Jeg vet ikke om det er likt dersom man tar mindre dose, jeg får 200 enheter (fordelt på 30-35 stikk) hver tredje måned. Men man setter ikke slike mengder i kjeven; det ville lamme den. Så du kan evt forvente en langt mindre dose om det bare skal settes der. Det jeg har fått er vel to-tre stikk på hver side, samt et par oppe i tinningen som nok også kan påvirke ned mot kjevemuskulaturen.

Det er svært tidkrevende og vanskelig å komme til for botoxbehandling i offentlig helsevesen. Så om jeg var deg ville jeg gått privat, prøv det ut og dersom du opplever god effekt sett på mulighetene for å få behandling i det offentlige. Jeg får medisinen på blåresept, men mener et slikt lite glass som jeg bruker hver tredje måneder ligger på rundt 4000 kr. Så koster det jo også å få satt det i det private, og jeg ville absolutt valgt å gå til en nevrolog når du skal ha en såpass spesialisert behandling.

(Jeg er for øvrig også enig med forrige taler i at det kan godt hende en kjeveortoped kan være til hjelp for deg).

Anonymkode: 9d81a...59a

Jeg får og botox mot kronisk migrene, men jeg har ikke tenkt på at det kanskje kunne ha vært satt noen stikk i kjeven. Kanskje jeg skal nevne det for fastlegen neste gang, men jeg har ikke så mye effekt av botox mot migrenen desverre.
Hilsen forrige taler :)

Anonymkode: da52f...615

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har fått tilpasset tannskinne hos tannlege men det har ikke hjulpet.

HI

Spør legen om han tror det er mulighet for å pøve botox, botox settes  for så mange forskjellige ting nå, så det er jo verdt å prøve det. Men da må du til spesialist først, så vær forberedt å at det kan ta tid. Jeg ventet 6 mnd for å få time hos nevrolog, så gikk det nesten 2 mnd til før jeg fikk botox første gangen.

Annonse

Til dere som spør hva årsaken er; det vet jeg ikke.. Tror ikke det er psykisk. Har slitt med dette siden barneskolen. Men har en kropp som blir lett anspent ved kulde, og jeg tåler nok kulde dårligere enn normalen. Fryser jeg en kveld kan kroppen være ødelagt i ukesvis etterpå. Har fått diagnosen fibromyalgi siden jeg sliter veldig med smerter.

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske anspent i kjeven hele tiden. Biter sammen tennene hardt. Våkner ofte opp med vonde tenner som kjennes løse ut. Har mye smerter i kjeve, hode, nakke og skuldre. Har også blitt ganske brei i fjeset. Har lest at botox kan hjelpe både fysisk og kosmetisk. Noen som har erfaring? Hvor mange runder må til før man merker bedring? Hvor lenge mellom hver runde og må man holde på til evig tid? Må jo bli skikkelig dyrt i lengden?

Det koster ikke noe. Tar det på Ullevål sykehus. God effekt. Tar hver 4 mnd ca. Det går på frikort, så må betale frem til det da

2 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Det koster ikke noe. Tar det på Ullevål sykehus. God effekt. Tar hver 4 mnd ca. Det går på frikort, så må betale frem til det da

Du kan jo ikke si det, for det er ganske strenge regler på hvem som får botox, i hvert fall er det når det gjelder migrene. Vi vet jo ikke om hi kvalifseerer til det.

Jeg har samme problem med kjevene. Men det er periodisk her. Jeg biter så godt at tennene omtrent filte seg ned, så fikk biteskinne. Men det fungerer ikke helt, så jeg går til,akupunktør noen ganger i året og jeg har fått noen øvelser jeg skal gjøre med kjeven. De øvelsene er gull for meg, tar litt tid før effekten av de kommer, men alt kommer Ann på hvor stiv jeg rekker å bli før jeg starter på øvelsene. Aldri hørt at man kan få botox for gnisninger /det å bite kjevene sammen under søvn, men tror jeg skal forhøre meg litt hos tannlegen jeg går til :)

Anonymkode: 678dc...4bb

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke si det, for det er ganske strenge regler på hvem som får botox, i hvert fall er det når det gjelder migrene. Vi vet jo ikke om hi kvalifseerer til det.

Tror skjeveproblematikk er lettere å få gjennomslag for. Da er det ofte bilder som viser et problem. For HI sin del er det jo tydelige plager så det går fint tenker jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...