Gå til innhold

Fortnite og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt på dette lenge, for det er jo mange meninger som har blitt diskutert på forumet her når det kommer til Fortnite og barn, og de fleste foreldre sier blankt nei. Men hvorfor?

Dere foreldre, har dere prøvd spillet selv? Jeg har en mistanke om at de fleste kan si at de ikke har prøvd selv, men vet at konseptet er et skytespill. Men har lite eller ingen kontroll på hvordan spillet er bygd opp, grafikken, at det faktisk ikke er en dråpe blod/gørr, og sammenlignet med en rekke andre spill innenfor samme sjanger så barnevennlig som det kan bli. Jeg er spent på synspunkter :)

Anonymkode: feda2...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd spillet selv, men har sett 12- og 14-åringen spille det. Åtteåringen hos oss må vente, og lever godt med det. Jeg synes det får være opp til hver enkelt hvordan man løser det, men samtidig tror jeg ikke aldersanbefalingen er satt helt ut av det blå. 

Anonymkode: 7d194...72d

Skrevet

7-åringen min får spille Fortnite, og de fleste vennene hans også. Jeg har ikke prøvd det selv, men har inntrykk av at de fleste aldersgrenser er satt ganske strengt, så jeg føler det er rimelig trygt når det "bare" er 12-årsgrense. Har også sett litt på når han har spilt og synes ikke det ser så ille ut.

Var på foreldremøte her om dagen, og det var en mor som var fryktelig sint på alle som ikke følger aldersgrenser på spill. Men de er jo faktisk veiledende, og det er opp til oss foreldre å bestemme. Jeg lar aldri sønnen min spille når han har besøk om jeg ikke vet hva besøket får lov til, av respekt for de andre foreldrene. Men hva vi lar ham spille ellers har da ikke andre foreldre noe med.

Anonymkode: 19118...b90

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

7-åringen min får spille Fortnite, og de fleste vennene hans også. Jeg har ikke prøvd det selv, men har inntrykk av at de fleste aldersgrenser er satt ganske strengt, så jeg føler det er rimelig trygt når det "bare" er 12-årsgrense. Har også sett litt på når han har spilt og synes ikke det ser så ille ut.

Var på foreldremøte her om dagen, og det var en mor som var fryktelig sint på alle som ikke følger aldersgrenser på spill. Men de er jo faktisk veiledende, og det er opp til oss foreldre å bestemme. Jeg lar aldri sønnen min spille når han har besøk om jeg ikke vet hva besøket får lov til, av respekt for de andre foreldrene. Men hva vi lar ham spille ellers har da ikke andre foreldre noe med.

Anonymkode: 19118...b90

Ja, jeg spiller fortnite selv og vil påstå jeg har ganske god kontroll på hva barnet spiller og innholdet. Jeg ser virkelig ikke problemet, annet enn at det nok er vanskelig.  Det er ikke alt jeg syns er greit, men det kommer jo helt an på innholdet. Fornite har vært tema på foreldremøter her også, og barnet mitt er klar over at han ikke får lov til å spille det når han har besøk, og det har ikke vært noe problem. Vet Granny (?) på Roblox var nokså populært, og var mye snakkis blant gutta i klassen - det syns jeg var langt verre enn Fortnite, jeg hadde jo puls av å spille det selv. 

Men er så mange sterke meninger om det, er vi der at vi ser blindt på aldersgrenser, eller gjør vi opp en mening selv? 

Skrevet

Min 8-åring spiller ikke. 

Det jeg liker minst ved spillet er dette med at man må spille hver dag, ellers mister man level/poeng eller noe. Det er en kynisk måte å holde fast i barn på. 

Anonymkode: a40da...531

Skrevet

Jeg har ikke spilt det selv, eller sett det blir spilt. 

Som alltid når det kommer nye spill som er over aldersgrensen til det barna våre er, sjekker jeg på youtube og ser filmer av andre som spiller, leser meg opp på nett og sjekker hva f. eks barnevakten mener om spillet. 

Og ja, ser at dette ikke er det verste spillet... Men, i korte trekk handler det om å hoppe ned på en øy og drepe alle andre på den øyen. Og ja har fått med meg at det er mye taktikk, planlegging, engelsk og andre ting man kan lære gjennom Fort nite. 

Men for meg, blir det bare feil at barn skal spille spill der målet er å drepe mennesker! Uansett om man ser blod og gørr som du skriver, er det fortsatt ett spill der målet er å drepe andre mennesker. Selv om grafikken er dårlig... fortsatt man skal drepe andre! 

Første gang jeg leste om spillet tenkte jeg - hvert år minnes vi hva som skjedde med mange flott ungodommer på Utøya - som ble drept av en person som ville drepe flest mulig mennesker på en øy! Og så skal vi noen år etterpå se og godta at barne våre spiller ett spill der poenget er å drepe flest mulig mennekser på en øy.... Jeg forstår faktisk ikke hvordan noen kan mene at det er ok - uavhengi av alder på barnet... 

Anonymkode: d932f...60c

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg liker minst ved spillet er dette med at man må spille hver dag, ellers mister man level/poeng eller noe. Det er en kynisk måte å holde fast i barn på. 

Nei, og det stemmer ikke heller... Men det er "dagelige quests" noe det er i mange, mange spill.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke spilt det selv, eller sett det blir spilt. 

Som alltid når det kommer nye spill som er over aldersgrensen til det barna våre er, sjekker jeg på youtube og ser filmer av andre som spiller, leser meg opp på nett og sjekker hva f. eks barnevakten mener om spillet. 

Og ja, ser at dette ikke er det verste spillet... Men, i korte trekk handler det om å hoppe ned på en øy og drepe alle andre på den øyen. Og ja har fått med meg at det er mye taktikk, planlegging, engelsk og andre ting man kan lære gjennom Fort nite. 

Men for meg, blir det bare feil at barn skal spille spill der målet er å drepe mennesker! Uansett om man ser blod og gørr som du skriver, er det fortsatt ett spill der målet er å drepe andre mennesker. Selv om grafikken er dårlig... fortsatt man skal drepe andre! 

Første gang jeg leste om spillet tenkte jeg - hvert år minnes vi hva som skjedde med mange flott ungodommer på Utøya - som ble drept av en person som ville drepe flest mulig mennesker på en øy! Og så skal vi noen år etterpå se og godta at barne våre spiller ett spill der poenget er å drepe flest mulig mennekser på en øy.... Jeg forstår faktisk ikke hvordan noen kan mene at det er ok - uavhengi av alder på barnet... 

Anonymkode: d932f...60c

Å kjære.. Da skulle det var ulovlig i Norge å spilt det da

Anonymkode: 35f51...f32

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er snart 42 år og har en sønn på 9 år som jeg spiller FortNite sammen med. Jeg testet selv ut spillet før han fikk lov å prøve. Problemet nå er at han er blitt bedre enn meg :) FortNite har en aldersanbefalning på 12 år som jeg har vurdert som noe for høy for mitt barn. Vi snakker mye sammen om nettvett og farene ved å utgi for mye informasjon om seg selv. Så han holder seg til å si at han er 9 år, kommer fra Norge og kallenavnet hans i spillet kan jo alle se. Hvordan han oppfører seg mot andre spillere og hvordan han takler evt mobbing/drittslenging fra andre spillere ser jeg som en mye større utfordring å lære han å håndtere enn det faktum at det er skyting i spillet. Kjenner til at en del barn kan oppleves mer irritable og følelsesladete etter spilling, men mye av det samme så jeg som fotballtrener også. Mye følelser i sving både hos barn og voksne når det er snakk om konkurranse, enten det gjelder FortNite, Fotball eller Ludo. Vi respekterer at andre velger annerledes for sitt barn og det er ikke lov å spille FortNite når man har venner på besøk uavhengig om det andre barnet får lov eller ikke. Så man ikke slutter å leke med de som ikke får lov. Når det kommer til dette med aldersanbefaling så er det greit å merke seg at på kino kan man ta med barn på en aldersgrense høyere enn det barnet er. Basert på foreldrenes vurdering. Min anbefaling er å være interessert i det som opptar barnet. Opplever at foreldre går all-in når barnet begynner på turn, fotball, korps etc, men stiller seg helt på sidelinjen når det kommer til gaming. Gaming er en veldig stor del av barn/ungdom og tildels voksnes hverdag og man kan ikke bare lukke øynene for at det er der. 

Skrevet
5 minutter siden, MrGoodMan skrev:

Jeg er snart 42 år og har en sønn på 9 år som jeg spiller FortNite sammen med. Jeg testet selv ut spillet før han fikk lov å prøve. Problemet nå er at han er blitt bedre enn meg :) FortNite har en aldersanbefalning på 12 år som jeg har vurdert som noe for høy for mitt barn. Vi snakker mye sammen om nettvett og farene ved å utgi for mye informasjon om seg selv. Så han holder seg til å si at han er 9 år, kommer fra Norge og kallenavnet hans i spillet kan jo alle se. Hvordan han oppfører seg mot andre spillere og hvordan han takler evt mobbing/drittslenging fra andre spillere ser jeg som en mye større utfordring å lære han å håndtere enn det faktum at det er skyting i spillet. Kjenner til at en del barn kan oppleves mer irritable og følelsesladete etter spilling, men mye av det samme så jeg som fotballtrener også. Mye følelser i sving både hos barn og voksne når det er snakk om konkurranse, enten det gjelder FortNite, Fotball eller Ludo. Vi respekterer at andre velger annerledes for sitt barn og det er ikke lov å spille FortNite når man har venner på besøk uavhengig om det andre barnet får lov eller ikke. Så man ikke slutter å leke med de som ikke får lov. Når det kommer til dette med aldersanbefaling så er det greit å merke seg at på kino kan man ta med barn på en aldersgrense høyere enn det barnet er. Basert på foreldrenes vurdering. Min anbefaling er å være interessert i det som opptar barnet. Opplever at foreldre går all-in når barnet begynner på turn, fotball, korps etc, men stiller seg helt på sidelinjen når det kommer til gaming. Gaming er en veldig stor del av barn/ungdom og tildels voksnes hverdag og man kan ikke bare lukke øynene for at det er der. 

Fornuftig innlegg. Jeg tror også det er lettere å lære barna nettvett når man spiller sammen med dem. Det er ikke nødvendigvis slik at nettbrettet kommer av seg selv ved plutselig frislipp i trettenårsalder (eller 12 for Fortnite). 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fornuftig innlegg. Jeg tror også det er lettere å lære barna nettvett når man spiller sammen med dem. Det er ikke nødvendigvis slik at nettbrettet kommer av seg selv ved plutselig frislipp i trettenårsalder (eller 12 for Fortnite). 

Takk ! Har jo opplevd at andre yngre spillere har slengt "looser" eller "you are so bad" etc til meg i spillet når jeg spiller med min sønn og vi har 2 til på laget. Så da må jeg drive til oppdragelse da og irettesette dem litt :) Da får jo guttungen også med seg at slik oppførsel ikke er greit. 

Skrevet

Jeg jobber på SFO... siden aldersgrenser er veiledende ... så gjør det ingenting at jeg setter på filmen IT for barna på 2 trinn da.  Jeg ser jo sammen de. 

Anonymkode: 74ca5...ec2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på SFO... siden aldersgrenser er veiledende ... så gjør det ingenting at jeg setter på filmen IT for barna på 2 trinn da.  Jeg ser jo sammen de. 

Film på skole, SFO og barnehage

Skal du vise film i skole, SFO eller barnehage må du følge aldersgrensen på filmen eller programmet. Skolen kan vise film med høyere aldersgrense enn elevenes alder, men da må de ha foreldrenes samtykke. 

Det er lovlig å vise film i forbindelse med undervisning. Ved slike visninger må aldersgrensen på filmen følges. Aldersgrensene er: Tillatt for alle, 6 år, 9 år, 12 år, 15 år og 18 år.

Samtykke fra foreldre

Når barn ser film i skolen eller i barnehagen, anses barnet å være alene. Hovedregelen er at aldersgrensen skal følges ved visning av film i undervisningssammenheng. Hvis du likevel ønsker å vise en film med høyere aldersgrense, må du ha samtykke fra foreldrene.

Foreldre trenger informasjon på forhånd, slik at de kan sette seg inn i filmens innhold. De kjenner barnets tålegrense og modenhet best – de må få ta den endelige avgjørelsen for sitt barn. Hvis samtykke blir gitt, opptrer du på vegne av foreldrene som ledsager for barnet.

https://www.medietilsynet.no/barn-og-medier/aldersgrenser/#anchor_16

Skrevet
23 minutes ago, Anonym bruker said:

hahahahaha, den var dum og kan ikke samlikne de 2

Anonymkode: 2dce9...c04

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skulle selvfølgelig være nettvettet😅

Skrevet

Mine barn spiller, de er 9 og 10. Men tror vi må vurdere sterkt å slette det. Det er ikke fordi det er skummelt eller skyting, men fordi det er fryktelig avhengighetsskapende. Det foregår også myyye utestenging, drittslenging og mobbing på spillet. Her er det nå blitt slik at barna lar være å leke etter skolen fordi de heller vil hjem og spille mot hverandre. Så da sitter de der i hver sin stue. Og så er det gjerne grupper på 2 eller 4, så blir noen utenfor. Det kan bli både banning og kjefting. Jeg har irritable barn som blir sure og kjefter pga spillet og hver gang det må slås av så er det en kamp, om de ikke spiller ser de på YouTube på andre som spiller. Har ellers høflige barn som er aktive i idrett og sosiale vesener, og vi er strenge og har tydelige grenser på hvor mye de får spille.men det spillet tror jeg faktisk ikke er sunt....enn så lenge avventer vi en forhåpentligvis felles avgjørelse med de andre foreldrene, enten ned faste spilletider, eller at spillet slettes. De fleste foreldrene opplever det samme som oss. 

Anonymkode: 15fe4...023

Skrevet

Gutten min på 9 får ikke spille. Jeg har aldri spilt det selv, men har 2 ungdommer som spiller så jeg vet hva det går i. Grunnen til at ikke 9 åringen får spille, er mest pga jeg ikke liker at de spiller sammen over nettet. Blir utrolig mye drittslenging, utestengelse og mobbing av sånt og det vil jeg skjerme han for så lenge jeg kan. Vil og lære ungene mine at aldersgrensene på filmer/spill er der av en grunn, hvis jeg lar 9 åringen spille et spill med 12 års grense, vil han på 15 antakelig begynne å mase om å få spille spill med 18 års grense og det er ikke aktuelt!

Skrevet

Min sønn som går i 4.klasse spiller det, det samme gjør jeg. Alle guttene i klassen utenom en spiller fortnite. Jeg ser ikke helt problemet med at han spiller det. Dere som sier dere er imot det pga det er skyting og dreping, regner med deres barn ikke får spille lego spillene heller da, der skyter og dreper man også. 

Det er ikke noe blod eller gørr i fortnite og spillet handler ikke bare om å drepe. Det handler like mye om strategi, samspill og koordinasjon. 

Anonymkode: 14d3e...ee4

Skrevet
På 11.9.2018 den 14.50, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke i det hele tatt. Man mister verken poeng eller går ned i tier(level) hvis man ikke spiller hver dag

Anonymkode: 14d3e...ee4

Skrevet

Vi er en spill familie, der både jeg og far spiller og er oppvokst med spill.

vi spiller fortnite med barna, yngste er 8 år. 

Anonymkode: 7845d...018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...