Gå til innhold

Hvor mye uke/mndlønn til 16 åring? Går i 1. klasse gym.

Anbefalte innlegg

Jeg er rett og slett helt blank. Men må ta grep for pengene flyr ut for tida. Nå får han penger når han trenger det. Og han trenger det ofte for å si det sånn... Har null begrep på økonomi og tror fremdeles i en alder av 16 år at bankkortet til mamma og pappa aldri går tomt. Hjelp meg! 

Tenker det er på tide å innføre månedslønn evt. 14 dg lønn slik at han blir tvunget til å disponere pengene sine. Han har enkle greie oppgaver i huset, så han gjør litt men sliter seg overhodet ikke ut på huslige sysler. Pengene skal kun gå til "et liv" som han kaller det. Buss, klær, toalettsaker etc. får han utenom. Hva bør han få? Hva er "vanlig"? Setter stor pris på svar...

Hilsen litt en litt usikker førstegangstenåringsmamma...

Anonymkode: b4c1f...941

Fortsetter under...

Har en sønn som er et år eldre, går i 2.kl på vgs og han får 1000 kr i måneden. Det er ikke av de i vennegjengen som får mest, men heller ikke av de som får minst, jeg synes det er et greit sted å ligge.

Min sønn har jobb i tillegg da, jobber ettermiddager, lørdager og ferier i en butikk og tjener alt fra 3.000 til 10.000 utenom, det meste blir spart til lappen, til bil, til motorsykkel osv. Han har bare kjøpt seg en skikkelig stasjonær pc.

Anonymkode: 71e8b...6a7

Takk for svar!

Det er 1000 kr i mnd jeg hadde tenkt å gi. Er det sånn midt i mellom sum kanskje? Jeg syns på en måte det er litt lite. Min sønn har ikke noen ekstrajobb dessverre. Men så tenker jeg at det er jo ganske mye penger til kun fjas og godteri... Han får jo alt annet han trenger betalt av oss. Er nok for mange et tulleproblem dette, men jeg syns det er vanskelig. Poenget er jo å gi han en sum som han må forvalte helt selv. Få pengene til å vare og lærer seg at når det er tomt så er det tomt...

Jeg tror jeg vil foreslå 1600 kr pr mnd, men da skal det inkludere frisør ol og alt av klær og sko i tillegg til fest, snop, kino ol. Han lærer ikke å disponere pengene selv før han må å høyde for noen nødvendige utgifter.

Anonymkode: c5e81...eea

Jeg har en tiendeklassing, og jeg synes 1000,- i måneden er altfor mye til godteri, kafé og kino når han får alt han egentlig trenger. Ville lagt meg på maks 150,- per uke.

Anonymkode: 7c107...a7d

Min 16-åring får ikke noe i månedslønn etter at han fikk seg jobb. Det var faktisk hans eget forslag,da han syntes det var råflott at vi skulle betale han månedslønn når han kunne tjene sine egne penger. 

Anonymkode: ce6ff...97a

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min 16-åring får ikke noe i månedslønn etter at han fikk seg jobb. Det var faktisk hans eget forslag,da han syntes det var råflott at vi skulle betale han månedslønn når han kunne tjene sine egne penger. 

Da sparer dere vel de pengene til han? 

Var det jeg tenkte når min sønn fikk jobb, at han ikke skal "straffes" av oss foreldre ved at vi tar fra han pengene han ville fått av oss om han ikke hadde jobb, så pengene blir spart.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da sparer dere vel de pengene til han? 

Var det jeg tenkte når min sønn fikk jobb, at han ikke skal "straffes" av oss foreldre ved at vi tar fra han pengene han ville fått av oss om han ikke hadde jobb, så pengene blir spart.

Vi sparer ikke noe til han nei. 

Min blir 16 i desember, får 5000 i mnd, og gjør mye hjemme. blant annet vasker huset hver fredag, dette er noe han ønsker selv, lager middag 2 dager i uka, og er barnevakt for småsøskene på 4 og 14 mnd når jeg jobber kvelden de 2 gangene i uka

Anonymkode: ae354...d58

Takk for svar alle sammen!

Lurer på om jeg skal gi 1200,- . Syns ikke kr 300,- i uka er så veldig mye jeg. Bare kino koster jo 130,-! Og han bruker jo litt i kantina på skolen... Hvis jeg lar han få et par ekstra oppgaver her hjemme, så føler jeg at jeg kan forsvare det. Det er veldig vanskelig for så unge å få seg ekstrajobb her i byen, så det er jo kun de pengene har får av oss han har. Da jeg var 15-16 satt jeg i kassa på matbutikken som "ekstrajobb" i gymnastiden. Nå må man jo til en viss grad være voksen med utdanning for å få en slik jobb...

HI

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på om jeg skal gi 1200,- . Syns ikke kr 300,- i uka er så veldig mye jeg. Bare kino koster jo 130,-! Og han bruker jo litt i kantina på skolen... Hvis jeg lar han få et par ekstra oppgaver her hjemme, så føler jeg at jeg kan forsvare det. Det er veldig vanskelig for så unge å få seg ekstrajobb her i byen, så det er jo kun de pengene har får av oss han har. Da jeg var 15-16 satt jeg i kassa på matbutikken som "ekstrajobb" i gymnastiden. Nå må man jo til en viss grad være voksen med utdanning for å få en slik jobb...

HI

Hmm, hvor bor du siden det er sånn?

Min 17-åring har jobbet på Europris i et år, og kjæresten hans som er like gammel begynte jobbe på Norli i sommer. De er jo ekstrahjelper som jobber sammen med voksne mennesker, men det er helt klart et marked for de som vil jobbe altså....

Ufattelig med pengebruk deres ungdommer har...1200 kr pr mnd? Ikke engang jeg har så mye og mnd til personlig forbruk (tull og tøys). Hvis ungdommen må kjøpe klær selv er det noe annet. Ja det koster 130 kr å dra på kino,men hvor ofte drar de på kino? 4 ganger pr mnd?? Er det så mange nye filmer pr mnd? Hva når de skal flytte å begynne på universitet og plutselig må spare på studielånet for å ha penger til mat og husleie,og ikke kan fjase bort 1200 år mnd? Bjørnetjeneste much?

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ufattelig med pengebruk deres ungdommer har...1200 kr pr mnd? Ikke engang jeg har så mye og mnd til personlig forbruk (tull og tøys). Hvis ungdommen må kjøpe klær selv er det noe annet. Ja det koster 130 kr å dra på kino,men hvor ofte drar de på kino? 4 ganger pr mnd?? Er det så mange nye filmer pr mnd? Hva når de skal flytte å begynne på universitet og plutselig må spare på studielånet for å ha penger til mat og husleie,og ikke kan fjase bort 1200 år mnd? Bjørnetjeneste much?

Enig!

Anonymkode: d9a64...908

Annonse

Hmm, hvor bor du siden det er sånn?

Min 17-åring har jobbet på Europris i et år, og kjæresten hans som er like gammel begynte jobbe på Norli i sommer. De er jo ekstrahjelper som jobber sammen med voksne mennesker, men det er helt klart et marked for de som vil jobbe altså....

Trodde ikke det var så lett å få jobb før man var 18. Takk for tips.

Anonymkode: d3aa7...daa

Vår 16 åring får ingenting. Hun har faste oppgaver som støvsuging og bretting av tøy samt vask av bad annenhver uke (det badet barna bruker). For det får hun busskort, klær, penger til feks kino når hun trenger, vi betaler dyr kontigent på idrett samt alle konkurranser i inn og utland hun drar på og ny dyr drakt hver gang. I tillegg mobilen hennes. Vi kjører henne på trening eller til venner når det ikke passer med buss. Da trenger hun virkelig ikke mer penger fra oss utenom. Hun er barnevakt for naboen en gang i uka og får 200,- pr gang. Det «sløser» hun i kantinen eller i byen med venner. 

Anonymkode: e314e...d63

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg synes 1200 i mnd er utrolig mye til bare rent forbruk. 300 kr i uka er ganske mye, han går vel heller ikke på kino hver uke? Det er mye mer enn det jeg som voksen har til rent forbruk

Anonymkode: 2b4b0...03d

1000 i måneden og de skal kun gå til forbruk er mye.

Poenget er vel å lære å disponere penger dvs at går du på kino to ganger en måned så må du kanskje vente til neste "lønn" før du går igjen. 

Vi har gitt våres tenåringer  3500,- pr mnd. Det skal dekke evt cafebesøk, klær, sko og annet. Vi har dekket busskort, fritidsaktiviter, sportsutstyr, vinterjakker, vintersko og treningstøy. De har fått noen tusen ekstra til jul og sommerferie.

Anonymkode: b71b9...7db

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har gitt våres tenåringer  3500,- pr mnd. Det skal dekke evt cafebesøk, klær, sko og annet. Vi har dekket busskort, fritidsaktiviter, sportsutstyr, vinterjakker, vintersko og treningstøy. De har fått noen tusen ekstra til jul og sommerferie.

Herregud, for noen ville summer

Anonymkode: 2b4b0...03d

Vår 16 åring får ingenting. Hun har faste oppgaver som støvsuging og bretting av tøy samt vask av bad annenhver uke (det badet barna bruker). For det får hun busskort, klær, penger til feks kino når hun trenger, vi betaler dyr kontigent på idrett samt alle konkurranser i inn og utland hun drar på og ny dyr drakt hver gang. I tillegg mobilen hennes. Vi kjører henne på trening eller til venner når det ikke passer med buss. Da trenger hun virkelig ikke mer penger fra oss utenom. Hun er barnevakt for naboen en gang i uka og får 200,- pr gang. Det «sløser» hun i kantinen eller i byen med venner. 

Anonymkode: e314e...d63

Samme her

Anonymkode: d3aa7...daa

Vår 15-åring får ingenting fast. Vi betaler sportsutstyr, dyre treningssamlinger, kjører han på trening og til venner, står alltid parat til henting osv. Han skal på tur til Polen nå og vi betaler halvparten av turen.

Han får betalt når han gjør ekstraoppgaver her hjemme. Det er ikke så ofte han gidder - og fabler det også innendørs ned ekstra lommepenger. 

Han jobber noe for naboene i området da; plenklipping, snømåking, gpr tur ned hunden, rydder på loven, plukker stein osv. Tjener noen ca en tusenlapp i måneden. 

Anonymkode: 1052d...0ab

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

42000 kr i året til klær og fjas??? 😱 og da er ikke en gang vintersko og jakker, treningstøy osv inkludert? Pluss flere tusen ekstra til jul og sommer? Hva i alle dager bruker de så mye penger på? Jeg er rystet! 

Anonymkode: bbc94...321

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hm, enten har du tenkt å sponse barna dine til godt inn i 20-åra eller så får de en hard landing når de treffer realiteten etter videregående. Ikke en gang jeg bruker 3.500 kroner i måneden på personlig forbruk, og da teller jeg inn aktiviteter, utstyr og klær allerede.

Anonymkode: b9759...8f3

Her var det mye galskap! 

Jeg syns 200kr uka er nok, men da betaler de også kino, bursdagsgaver til kompiser osv sjøl. 

Når han skal ha klær gir du en sum du syns holder, feks 800kr til jakke. Vil han ha en som koster mer så må han legge i selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...