Gå til innhold

Hva slags regler har dere rundt det å spise godteri/ potetgull etc, dere med eldre barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er mine og dine barn. Når vi husker det har vi noe godteri og snacks i helgene. Selv er jeg veldig lite godterimumser og barna mine er heller ikke vant med lørdagsgodt på den måten at det er den o'store godteridagen, så det hender det går i glemmeboka. Men siden stebarna er veldig vant med lørdagsgodt så prøver vi å huske det.

Så har vi den ene ungdommen. Går på vgs. Og hun smugspiser store mengder godteri. Tar hele kjekspakker, godteriposer etc og tror at vi ikke merker det. Dvs, samboeren merker det faktisk ikke, siden vi iblant handler på tilbud for å ha senere og ingen av oss egentlig har ordentlig oversikt. Men rommet til tenåringen bugner over av ulike typer tomme godteripapir, og igår så jeg at hun hadde tatt en hel pose potetgull fra kjøkkenskapet. Den er nesten spist opp nå og gjemt bak noen bøker. 

Jeg blir ekstremt usikker på hva som er riktig nå. Å konfrontere henne med det? Å la henne bare ta slikkerier og late som vi ikke vet det? Jeg kan ikke se for meg at vi kan ha det slik at det er fritt frem å ta selv om flere av barna nå er ungdommer, for enkelte av dem kan ikke begrense seg og hadde stappet i seg hver dag. Mens en mer forsiktig hadde kanskje knapt fått noe. Dessuten er det jo ikke bra i et helseperspektiv. Men likevel, hva er vanlig egentlig når man har ungdommer?? Hvor fritt frem er det av ting som er handlet inn for å ha til senere? 

Anonymkode: 3e327...01c

Skrevet

Herlighet. Skal man sitte og dele en til Jens og en til Petter og 2 dl brus på hver for at det skal bli rettferdig når de er så store? Er det urettferdig for de forsiktige barna dine? Er det ikke greit at dine som ikke er så glad i godteri får mindre enn de som er det? Det er jo ikke et problem? Hvis hun stjeler, så må hun selvsagt konfronteres med det, men hvis ingen har sagt at «nå er det to poser potetgull i skapet, de skal vi ha på lørdag» så vil jeg anta at det er lov å forsyne seg i sitt eget hjem?

Anonymkode: 69277...143

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet. Skal man sitte og dele en til Jens og en til Petter og 2 dl brus på hver for at det skal bli rettferdig når de er så store? Er det urettferdig for de forsiktige barna dine? Er det ikke greit at dine som ikke er så glad i godteri får mindre enn de som er det? Det er jo ikke et problem? Hvis hun stjeler, så må hun selvsagt konfronteres med det, men hvis ingen har sagt at «nå er det to poser potetgull i skapet, de skal vi ha på lørdag» så vil jeg anta at det er lov å forsyne seg i sitt eget hjem?

De forsiktige barna er ikke mine, så ta det helt med ro. En av dem hadde hivd i seg alt om hun visste at hun kunne. Jeg skrev at dem ikke er vant med lørdagsgodt, ikke at de ikke gjerne hadde spist sjokolade til middag hver dag. Så nei, det er ikke fordi det er synd på mine stakkars små elskede barn. Jeg blir bare veldig usikker på hvordan reglene burde være. Altså, du mener at dere har det slik at både Jens og Petter kan ta hver sin pose potetgull både tirsdag og torsdag, og spise opp sjokoladen onsdag samtidig som de deler et par flasker brus? Betyr det at de spiser ekstremt mye usunt eller har dere det ikke i hus? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De forsiktige barna er ikke mine, så ta det helt med ro. En av dem hadde hivd i seg alt om hun visste at hun kunne. Jeg skrev at dem ikke er vant med lørdagsgodt, ikke at de ikke gjerne hadde spist sjokolade til middag hver dag. Så nei, det er ikke fordi det er synd på mine stakkars små elskede barn. Jeg blir bare veldig usikker på hvordan reglene burde være. Altså, du mener at dere har det slik at både Jens og Petter kan ta hver sin pose potetgull både tirsdag og torsdag, og spise opp sjokoladen onsdag samtidig som de deler et par flasker brus? Betyr det at de spiser ekstremt mye usunt eller har dere det ikke i hus? 

Det betyr at om jeg har godteri og brus i hus og ikke har gitt beskjed om at det er til en spesiell anledning, så kan det spises. Det betyr ikke at det er overflod i skapet hele tiden. Dessuten er det som regel jeg som spiser opp alt godteriet her i huset..

Skrevet

Jeg tenker også endel på dette, da jeg har ett barn i grunnskolealder (ikke ungdomsskole) der vi må være påpasselige med kostholdet, og en på vgs som har en helt annen kroppstype og tilnærming til kosthold enn den minste. Pga den minste prøver jeg å overholde lørdagsgodt som noe vi alle venter med å spise til lørdag, for å gjøre det uten for mye oppstuss og skjevdeling. Vi må ta minste på alvor i forhold til tomme kalorier kontra sunn mat i hverdagen.

Så, når vgs eleven spør om noe godt på mandag, onsdag eller søndag sier jeg som oftest nei, at vi venter til helgen - det er lurt av alle å ikke spise så mye søtt i hverdagen, selv om vekt ikke er noe problem her. Eleven godtar som regel dette, men av og til lar jeg den største få kose seg med noe søtt etter at minste er i seng. For å ikke være helt rigid.

Så litt styring i hverdagen må være greit for alle tenker jeg. Ingen presterer på skole eller i jobb med for mye søtt og junk under vesten. Når vgs eleven blir myndig/flytter ut håper jeg fornuften er med videre, men kan ikke styre det i samme grad.

Jeg ville konfrontert barnet som tar seg til rette med søtt og salt når som helst i løpet av uka, det er ikke bra for helsen, sånn er det bare.Og litt urettferdig for de som må vente til lørdag.

Anonymkode: 09baa...d9c

Skrevet

Hørest veldig kjent ut,har en tenåringsgutt som er helt lik.Han tar også mye i skapene og har gitt han beskjed 1000 ganger.Han er flink til å spørre innimellom.Tenåringer spiser somregel mye graps,boller osv.Trøster meg med at han spiser skikkelige middager med oss.Lager også skikkelig niste til han så jeg vet han får i seg endel skikkelig mat.

Anonymkode: 756e2...507

Skrevet

Slutt å kjøpe!

Har selv to tenåringer på 15 og 17 år og de er i perioder helt hule, og snoker rundt etter noe godt. Men her kjøpes det litt inn til fredag og lørdag, ellers har vi ingenting og slipper disse problemstillingene. Sjesker de får de ta en brødskive eller et eple

De kjøper jo en del snop sammen med venner i denne alderen også, alle får lommepenger, og eldste hos oss jobber i tillegg. Så de trenger ikke finne kjeks og potetgull i skapene her hjemme. Det er en periode de er sånn.

Anonymkode: 0a2ae...ca3

Skrevet

Vanlig mat kan alle ta det de vil av om ingen har gitt beskjed om noe annet. Is, kaker, potetgull, snop ol eies av den som har kjøpt eller bakt det. Andre må spørre før de tar. Ofte sier vi ja når noen spør, men snop har vi stort sett bare på lørdag.

Anonymkode: faa8a...e2a

Skrevet (endret)

Hvis det er et problem med snoking, så er kanskje det beste å ikke ha slikt i huset. Ellers synes jeg at større barn eller ungdommer kan få litt friere tøyler enn de som er små. De må etter hvert lære seg til å styre kostholdet sitt selv, og vi voksne tar oss jo noen ganger en sjokoladebit på en tirsdag.

Men å tømme chips og kjeksposer synes jeg selv ikke at er ok. Da får de heller kjøpe seg noe selv for egne penger.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Jeg har ikke så store barn enda, men jeg regner med vi kommer til å praktisere samme regner når den tid kommer. Vi kan gjerne ha masse snop, kjeks og potetgull liggende i skapene. Kjøper på tilbud, kjøper i Sverige, osv. 

Dette er ikke lov å forsyne seg av annet en på lørdager. Ikke fordi det skal være rettferdig for noen, men på grunn av det helsemessige perspektivet. Man kan jo ikke vrake i seg godteri hele uka. 

Hvorfor ikke ha samme regel for alle barna selv om noen er eldre? Godteri og potetgull kan kun spises på lørdager. Stjeling er selvfølgelig ikke greit. 

Hadde det nå vært slik at hun tok en liten bit sjokolade nå og da, så ville jeg ikke tenkt noe over det. Men å hive innpå i slike mengder vil jo ikke ende bra til slutt... 

Anonymkode: f06de...214

Skrevet

Jeg har 2 tenåringer, ene spiser alt hun kommer over, og gjort i flere år. Alltid snoket i skap og skuffer. Andre barnet bryr seg ikke like mye, og har aldri tatt noe uten å spørre først. 

Har løst dette, med å ikke ha snop hjemme, kjøper inn litt på lørdag, eller ved spesielle anledninger. Ellers har vi ikke sånt i hus. 

Har aldri kjeftet på hun som har tatt, har sagt fra at jeg vet hun tar, og at det er fint hvis hun spør først. 

Anonymkode: c505d...7b6

Skrevet (endret)

Hos oss løser vi det ved å la være å kjøpe, annet enn til helgen og da bare akkurat det som skal spises. Her i huset er det riktignok jeg og ikke ungene som er skapsnikeren, men det er ikke bedre for min helse (og vekt) enn det er for deres. 

Ellers gjør vi det slik at hvis det skulle ligge noe i skapet, det hender jo, så er det fritt fram å forsyne seg. Men ingen tar en hel pose potetgull med seg på rommet og smugspiser. Da tar man litt, eller så heller man det i en bolle og setter seg på stua så flere kan forsyne seg. Er det noe som er innkjøpt til noe spesielt, så sier vi fra og ingen tar det. Men som sagt, mine unger er godt under gjennomsnittet interessert i snop og snacks.

Endret av Superdolly
Skrevet

Jeg har en snoker. 

Han har fått beskjed om hva som er OK å spise etter skolen, før middag. 

Han kan spise, brød, yoghurt, frukt, kornblanding og nudler. Står det snop framme er det OK å ta, men å snoke i skapene etter snop, kjeks osv er ikke OK.

Jeg handler en gang i uka og planlegger.

Dersom han plutselig spiser tacolefser med pålegg, lomper eller hamburgerbrød el ødelegger det matplantene den uka.

Vi har alltid frukt og yoghurt osv.

Lage toast, smoothie osv går fint også.

Anonymkode: a1979...ecc

Skrevet

Takk for alle svar. Det ser jo egentlig ut som vi tenker ganske likt da. Og ang potetgullet, så er det helt tydelig at jenta visste at hun gjorde noe "galt". Hun hadde gjemt posen ved siden av seg under klær og dyne, og ville virkelig ikke at jeg skulle se den. Og idag var den som sagt gjemt i hylla bak ting. 

Jeg synes bare ikke det skal bli en vane at alle leter frem snop etter skolen som de gjemmer for resten av gjengen. Ikke at èn gjør det heller.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. Det ser jo egentlig ut som vi tenker ganske likt da. Og ang potetgullet, så er det helt tydelig at jenta visste at hun gjorde noe "galt". Hun hadde gjemt posen ved siden av seg under klær og dyne, og ville virkelig ikke at jeg skulle se den. Og idag var den som sagt gjemt i hylla bak ting. 

Jeg synes bare ikke det skal bli en vane at alle leter frem snop etter skolen som de gjemmer for resten av gjengen. Ikke at èn gjør det heller.

Trøstespiser hun? Høres ut som om hun skammer seg over å spise det

Anonymkode: e8e8f...1b6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Okay, men er det din datter eller ditt stebarn? Hvis det er det siste, er det kanskje best å la det fare, eller la mannen din "oppdage" det og ta konfrontasjonen.

Anonymkode: 12d45...939

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trøstespiser hun? Høres ut som om hun skammer seg over å spise det

Anonymkode: e8e8f...1b6

Det har jeg begynt å lure på også. Tror nesten det. Hadde en slik periode for tre år siden også. 

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okay, men er det din datter eller ditt stebarn? Hvis det er det siste, er det kanskje best å la det fare, eller la mannen din "oppdage" det og ta konfrontasjonen.

Anonymkode: 12d45...939

Stebarn, og jeg er enig med deg. Samboeren skal ta det opp med henne og ikke med en pekefinger, men for å høre litt mer rundt det også. 

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Ann Christin, admin

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene! Du høres ut som et skikkelig mareritt av en stemor! Hun er sikkert vant med at hun får lov til å spise det som er i skapet og siden dere aldri har sagt at dette er lov og hun er snart 18 år, så begynner det å bli lovlig seint å konfrontere henne. Jeg har vokst opp med å kunne spise det som var i skapet og slapp heldigvis at mamma snoket rundt på rommet mitt for å finne bevis for å kjefte på meg.

Anonymkode: a0317...660

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene! Du høres ut som et skikkelig mareritt av en stemor! Hun er sikkert vant med at hun får lov til å spise det som er i skapet og siden dere aldri har sagt at dette er lov og hun er snart 18 år, så begynner det å bli lovlig seint å konfrontere henne. Jeg har vokst opp med å kunne spise det som var i skapet og slapp heldigvis at mamma snoket rundt på rommet mitt for å finne bevis for å kjefte på meg.

HI høres helt normal hun. Hun spør om våre meninger. 

Klart det må være lov for en 18 åring å forsyne seg med ting hjemme, men å tømme chipsposen eller kjekspakken synes jeg er egoistisk. Jeg synes at i en familie med flere "barn" så går ikke dette. Da får hun heller kjøpe seg noe digg med egne penger.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener du er oppvokst uten vanlig oppdragelse?

Anonymkode: 4bc1d...8c8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener du er oppvokst uten vanlig oppdragelse?

Anonymkode: 4bc1d...8c8

Hva er vanlig oppdragelse for deg? 

Anonymkode: c14e1...c63

Skrevet

Tenker du bare skal kutte ut å ha ett lager i skapet. Kjøpe inn hver lørdag det dere skal ha. Har selv hatt en slik diskusjon med tidligere mann med barn som raider skapene. Hadde det vært nå hadde jeg kun kjøpt inn til hver helg. Jeg er ikke vant til lørdagsgodt, det var heller ikke mine barn når vi fllyttet sammen, så vi måtte inngå kompromisser slik at vi måtte ta diskusjonen. 

Nå er det bare meg og mine unger i hus og merkelig nok er det utrolig deilig å kunne ha ett lite godterilager uten at det skjer noe med det. Så lenge vi har noe i lageret spiser vi sjeldent noe, er det tomt går vi alle tre på veggen og det kan bli en dyr tur i butikken. Jeg er vokst opp med å alltid ha noe godteri på bordet, det kan vi igjen nå. Som ungene sier så frister det lite med godteri når det er så synlig, vi spiser faktisk lite godteri selv om vi har ett lite lager. (Skjønner vi har ett lite lager når jeg ser hvor store eskene er som kommer i posten fra alle godteributikkene i sverige omdagen)

Anonymkode: 8bf86...d66

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vant med fra når og hvor da? Vi har bodd sammen i 4 år (deltid) så hun vet jo hvordan det er her. Og hvis hun hadde spurt eller sagt fra så hadde det vært noe helt annet. Det har for øvrig forsvunnet ting både igår og idag også. Så noe nytt er dette helt klart. Så jeg tror det nærmer seg å si fra, i alle fall høre hva hun tenker. Og jeg snoker vanligvis ikke rundt altså, men jeg ble nysgjerrig på om det virkelig kunne stemme at hun satt der alene med en pose potetgull da jeg begynte å mistenke det. 

Jeg har også vokst opp med å kunne ta det som var, men ikke å kunne ta hele 100grams sjokoladen på rommet og gjemme den for alle andre. Og neste dag ta posen med smågodt på rommet og neste dag noe annet. Ikke uten å si fra i det minste, men helst spørre. Da tok jeg heller noen biter nå og da. Jeg vet ikke om det ble spesifisert noen gang for meg, eller om det var instinktivt å dele med resten av huset. Går man på vgs så kan man kjøpe eget snop hvis man vil meske seg hver dag. 

Skrevet

Godis, chips og lignende spises når det blir satt fram av den som har kjøpt det. Dette er ikke fritt fram for alle å småspist av. Og heldigvis er alle såpass oppegående her at det ikke har trengt å bli poengtert heller.

Anonymkode: 52e6b...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...