Gå til innhold

Helsesøster klarer ikke å godta at vaksinering er frivillig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest i nærheten av alle svarene i tråden, men etter min mening er det å ikke følge vaksinasjonsprogrammet den rene galskap og så vanvittig egoistisk at det så absolutt forsvarer bekymring til barnevern. 

Det finnes noen få barn som ikke kan vaksineres, desto viktigere er det at alle andre tar ansvar og tar vaksinene. 

Det bør innføres påbud om og kontroll av vaksinering for barn i barnehage og skole. 

Anonymkode: 3ff46...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du ikke klarer å forstå, er at det går helt fint om mitt barn ikke er vaksinert, på samme måte som det går helt fint at ditt barn ikke er vaksinert. Kronisk syk eller ikke. Så lenge vaksinasjonsdekkningen er som den er, så er det ikke noe problem. Jeg forstår at du frykter at mange skal tenke slik som meg, for da vil du og ditt barn, for det er i grunn deg og ditt du også tenker på, være mindre beskyttet. Men nå er det ikke det som er tilfelle. Så, ta det helt med ro, dere er trygge. 

Anonymkode: 3136f...5e2

Det stemmer jo ikke det du skriver. Det går ikke helt fint om du ikke vaksinerer barnet ditt og ditt barn bærer på smitte. Så møter det mitt barn på en lekeplass /legekontor etc som kanskje er yngre og som ikke har fått den vaksinen ennå. 

Og BAM!! Der er mitt barn smittet- med potensielt dødelig utfall pga alvorlige hjerteproblemer .

selvflgelig tenker jeg på mitt barn- som kan dø pga din skjødesløshet. Men også på de mange tusen andre barn dette gjelder. 

Dette er ren skjær egoisme fra din side. 

Anonymkode: 2b9f3...94a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan godt ha litt respekt uten at jeg gir sykdomsreferat til deg. Fra en mor til en annen men syke barn....Jeg forstår din frykt veldig godt, her er vår definisjon av sensitive barn  Etter selv å ha blitt alvorlig uføre (jeg definerer ikke dette her) etter svineinfluensavaksinen, valgte vi likevel å få to barn, (en av de allerede på vei da jeg tok vaksinen) - og fikk to barn som var i første øyekast normalt friske - men som tidlig viste seg hadde allergier, matintoleranser, utslett, blekhet, slapphet, "vabler" i huden som ingen kunne forklare, mistrivsel, slappe øyne, alltid grønt puss i nesen, større behov for søvn på dagtid til langt utover 4-5 års alder - og uansett hvor syke de var - så fikk de aldri feber slik et "friskt" barn får ved forkjølelse, influensa o.l... de ble bare sykere, uten feber... noe som tyder på at immunforsvaret ikke reagerer som det skal. Derfor TURTE jeg ikke å i tillegg gi de den belastningen et fullt vaksinasjonsprogram kunne gi. Jeg er ikke vaksinemotstander av den grunn - og jeg kaller det heller ikke et "personlig valg" - men i min situasjon ett høyst vanskelig valg av reell frykt for hva de kunne tåle de første årene.  I dag er barna mine blitt noe sterkere, og jeg vurderer å pent og forsiktig starte på vaksinasjonsprogrammet igjen... for jeg ønsker barna mine den frihet å kunne reise og være trygg på at de er immune mot smitte...

Alt i alt synes jeg mye av kommentarene i denne tråden var uhyre ufine og lite saklige. Det er helt i orden å være uenige og både vise litt forståelse og forklare sitt eget syn i saken - kanskje det ville virket bedre. Forumet skal jo være til hjelp for den som søker råd/vurdering, ikke for å bli mobbet ut igjen for sine spørsmål...

Anonymkode: b09eb...a60

I utgangspunktet enig; ingen skal bli mobbet ut. Men forstår du folks vantro og sjokk når du velger å ta imot den helsehjelpen som det har tatt hundre år med medisinsk forskning å utvikle?

forstår du at andre kan bli redde for den smitten dine barn kan være bærere av?

forstår du at dødelige sykdommer som mer eller mindre er utryddet i Norge, kan komme tilbake og gjøre mye skade hvis barn ikke lenger er motstandsdyktige via vaksinering?

forstår du at et I-land med en fantastisk medisinsk utvikling som forebygger barnedød (som tidligere var vanlig) ikke ønsker gå tilbake til et u-land der epidemier og farlige sykdommer både er uhelbredelige og farlige?

til slutt: det med barna dine virker helt rart. 4 forskjellige barn som er så syke? Og de har aldri feber eller andre synlige og sporbare sykdomstegn? Uten å være frekk, tror du at frykten kan ligge hos deg? Hadde det vært konstruktivt for deg å få snakket med en objektiv tredjepart som kunne sette dine egne følelser i perspektiv? Og kanskje også skille dem fra barna?

helt ærlig, dette høres ikke helt sunt ut. Og da mener jeg ikke bare vaksineringa...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet enig; ingen skal bli mobbet ut. Men forstår du folks vantro og sjokk når du velger å ta imot den helsehjelpen som det har tatt hundre år med medisinsk forskning å utvikle?

forstår du at andre kan bli redde for den smitten dine barn kan være bærere av?

forstår du at dødelige sykdommer som mer eller mindre er utryddet i Norge, kan komme tilbake og gjøre mye skade hvis barn ikke lenger er motstandsdyktige via vaksinering?

forstår du at et I-land med en fantastisk medisinsk utvikling som forebygger barnedød (som tidligere var vanlig) ikke ønsker gå tilbake til et u-land der epidemier og farlige sykdommer både er uhelbredelige og farlige?

til slutt: det med barna dine virker helt rart. 4 forskjellige barn som er så syke? Og de har aldri feber eller andre synlige og sporbare sykdomstegn? Uten å være frekk, tror du at frykten kan ligge hos deg? Hadde det vært konstruktivt for deg å få snakket med en objektiv tredjepart som kunne sette dine egne følelser i perspektiv? Og kanskje også skille dem fra barna?

helt ærlig, dette høres ikke helt sunt ut. Og da mener jeg ikke bare vaksineringa...

Beklager.... to barn. Men likevel, poenget blir det samme.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Beklager.... to barn. Men likevel, poenget blir det samme.

Og rettelse; forstår du folks vantro når du velger å IKKE ta imot... var rett start på innlegget mitt rett over

Skrevet
På 7.9.2018 den 11.22, Anonym bruker skrev:

Støtter denne!

Du er jo helt på trynet HI 

Jeg kan forstå de som kommer fra Somalia til Norge som er oppvokst med skremmerier om vaksiner som avstår. Min helsesøster fortalte om ei mor som ikke turte å la barnet få drikkevaksinen de får på 6 ukers kontroll fordi hun trodde barnet ville miste evnen til å prate og i verste fall miste tungen. Dette var propaganda hun var vokst opp med i sitt hjemland. 

Her i Norge vet vi bedre. Slutt å tulle nå HI - ring helsesøster og bestill time til vaksinering idag! 

Anonymkode: f5a9b...db4

Mulig jeg banner i kirken nå, men jeg er sykepleier(🙄), og noe av det vi lærte og som gikk igjen hele tiden er at mennesker født i land der de ikke er så HELDIG å ha full tilgang, på gratis vaksine, ikke ønsker noe mer for sine barn enn muligheten til å gi dem vaksiner! I stedet må de se barna sine bli syke og i verste fall dø, av noe som ikke en gang finnes i nærheten av heldige oss! Jeg syns det er arrogant og fælt at enkelte bryr seg så lite om andre mennesker og sitter så lite pris på det vi har tilgang til her i vår del av verden! 

Anonymkode: aac05...871

Skrevet

Her kan du se hva du potensielt utsetter ditt og andres barn for. 

Anonymkode: da90b...341

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her kan du se hva du potensielt utsetter ditt og andres barn for. 

Skal vi gå den veien nå. Bruke skremsel... Har du sett hva vaksineskader kan gjøre? For du er vel ikke så naiv, at du tror det ikke finnes de som blir skadet av vaksiner? Finnes mange tragiske skjebner der ute. Her er de 2 første som kom opp etter ett kjapt googlesøk. Heldigvis slipper de aller fleste av oss både sykdom og

https://youtu.be/AIV-tNUEikg

https://youtu.be/I1EHEq5zLG0

Skrevet

Alle medisiner har bivirkninger, så det er vel ganske naivt å tro at vaksinene ikke har det. 

Når det er sagt, leste jeg grundig sen informasjonen jeg fant om vaksiner, og har fulgt programmet, bortsett fra at MMR vaksinen ble utsatt noen mnd pga et snev av nedsatt allmentilstand... 

Anonymkode: a8ea6...98c

Skrevet (endret)
På 7.9.2018 den 17.54, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen!

Jeg må bare si at jeg ble sjokkert over måten dere responderer til HI! Rett og slett stygge kommentarer!

Man har full rett til å sette seg inn i hva det vil si å vaksinere sitt barn, og å "utsette" er ikke det samme som å avstå helt. Hvordan kan dere si at dette er "uten grunn"?  Kanskje har hun gode grunner for å tenke seg litt om??

Jeg har selv måttet ta dette utrolig vanskelige valget å ikke vaksinere mine barn. Jeg er ikke IMOT vaksiner, jeg deltar ikke i en "anti-vaksine-gruppe" og jeg leser heller ikke hva som helst. Men av egen erfaring og senskader av vaksiner, og ved å se at mine barn har arvet min sensitivitet - så er det RISIKO BEGGE VEIER - både å velge å vaksinere og å velge å la være - det er et utrolig vanskelig og sårt tema, som jeg har måttet være uhyre forsiktig med. Jeg anbefaler INGEN å IKKE vaksinere, men jeg har selv måttet ta dette valget for mine sensitive barn. Dette gjør at jeg ikke kan reise hvorsomhelst i verden, at jeg må være nøye i alle valg jeg foretar meg med barna- og likevel leve med uvissheten, følge med på nyheter om smittefare osv. 

Men jeg har prøvd å sette meg inn i begge sider av saken, hvilke vaksiner som er nødvendige, og hvilke forhåndsregler jeg må ta om jeg ikke tar de og de vaksinene. Dette er svært vanskelig som mor, å ta ansvar for noe slikt, og samtidig måtte kjenne hva som er rett for sine barn. Ingen skal presses med frykt og harselering til dette - det har jeg selv latt meg overmanne av, og fått store kroniske helsekonsekvenser av dette... så det er ikke ALLE som kan ta vaksinene (jeg snakker ikke om litt feber og utslett, men livsvarige alvorlige følger!).  Men jeg vil fortsette å følge med, og nå som barna mine har vokst litt og blitt sterkere er jeg nærmere å vurdere å vaksinere, men frem til nå har det vært uaktuelt i forhold til helsesituasjon.  

Jeg stoler på HI sitt grunnlag for å "vente" men selvfølgelig da ta forbehold der det kan være smittefare, være skeptisk til skremsels-propaganda (på begge sider!!) men likevel sette seg inn i flere sider av saken - hvilke vaksiner er høyst nødvendige og hvilke kan vente... Vær et selvstendig menneske, men å være "for trygg" i en slik avgjørelse kan ingen være, uansett hva valget består i... man er aldri sikker på noe utfall....

(Hos nære venner av meg, fikk blant annet fikk to barn i samme familie kikhoste av kikhoste-vaksinen!) 

Jeg lurer også på hvilke av disse eiere av krasse komentarer, som har re-vaksinert seg med jevne mellomrom i voksen alder?? Hvis ikke er dere nemlig akkurat like utsatte for smitte, samt potensielle smittebærere.

Men slik ufølsom kritikk er uhyre diskriminerende. Det er gode grunner for at det fortsatt er frivillig, at det er unntak. Heldigvis har jeg fått forståelse både på helsestasjonen og hos helsesøster ved skolen for vår situasjon.

Vennligst vis respekt for at noen må velge noe annet enn flertallet - vi er alle mødre og ønsker alle det aller beste for våre barn. 

Lykke til HI med det som er rett for ditt barn ❤️

Varm klem

Anonymkode: b09eb...a60

Endret av sug lut
Skrevet
54 minutter siden, sug lut skrev:

Nå kjenner jeg at jeg er kjempenysgjerrig på hva du skrev som var så skarpt at selv du syns det ble for mye 🙈

Anonymkode: 5c22f...0af

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi gå den veien nå. Bruke skremsel... Har du sett hva vaksineskader kan gjøre? For du er vel ikke så naiv, at du tror det ikke finnes de som blir skadet av vaksiner? Finnes mange tragiske skjebner der ute. Her er de 2 første som kom opp etter ett kjapt googlesøk. Heldigvis slipper de aller fleste av oss både sykdom og

https://youtu.be/AIV-tNUEikg

https://youtu.be/I1EHEq5zLG0

Skremsel? Nei, dette er virkeligheten. 

Jeg ser forøvrig ingen bevis i videoene du poster. Alle kan påberope seg vaksineskader. Vi er morsomme vi mennesker slik. Når noe skjer, blir vi besatt av å finne ut hvorfor. Sannheten er ikke alltid så viktig, så lenge vi finner en årsak vi kan leve med. Og come on...vaxxed? Virkelig? 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremsel? Nei, dette er virkeligheten. 

Jeg ser forøvrig ingen bevis i videoene du poster. Alle kan påberope seg vaksineskader. Vi er morsomme vi mennesker slik. Når noe skjer, blir vi besatt av å finne ut hvorfor. Sannheten er ikke alltid så viktig, så lenge vi finner en årsak vi kan leve med. Og come on...vaxxed? Virkelig? 

Nettopp, virkligheten er også at det finnes vaksineskader. Bevis? Hva snakker du om... Dette var som nevnt de 2 første videoene som dukket opp ved et kjapt google søk. De er fæle å se på. Ingen som har nevnt noe om bevis. Jeg har ikke sett videoene selv en gang. Men å begynne å legge ut bilder osv. Blir bare tullete, og tråden har sklid helt ut. Jeg burde ikke sukket like lavt, men i et svakt øyeblikk... Hva er vaxxed? Tråden handlet i utgangspunktet om en overivrig helsesøster som jeg nå har sendt inn klage på. Men bare et fåtall her inne har klart å holde seg til saken. Som jeg nevnte i første innlegg. Vaksiner er følsomme saker 🤔

Skrevet
På 8.9.2018 den 12.58, Anonym bruker skrev:

Ja, her settes død av meslinger opp mot bilkjøring og alvorlige vaksineskader. Poenget er å vise hvor minimal sjansen for å dø av meslinger er. Ved første øyekast, kan 37 personer se veldig mye ut, men egentlig, så er det ikke det i en så stor befolkning. Selvsagt katastrofalt for de som rammes, men ikke noe tall som skremmer meg til å tenke anerledes. En annen ting, jeg har ikke tenkt at barnet aldri skal vaksineres, men jeg ønsker ikke å vaksinere så tidlig som 3mnd. Og det må bare helsesøster pent godta. Har sendt inn klage på henne nå.

... det er jo nettopp mens barnet er lite at det har ekstra stort behov for beskyttelse mot for eksempel kikhoste? Merkelig argumentasjon. 

Anonymkode: 1ec4a...385

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...