Gå til innhold

Overgangsstønad, ny samboer og under utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar nå utvidet (?) overgangsstønad mens jeg er under utdanning (ferdig jula 2019) og har et barn på 7. 
Nå har jeg og kjæresten planer om å flytte sammen etterhvert, vi bor nå langt fra hverandre. Vil jeg miste overgangsstønaden om vi blir samboere, eller vil jeg fortsatt ha den i 1 år etterpå? Vet at så fremst man ikke flytter sammen med barnefar igjen så har man den i et år etterpå, men gjelder dette også utvidet OS?

Anonymkode: 61968...c04

Skrevet

Det er vel nye regler på dette? 

Nå mister du alle goder som enslig forsørger måneden etter du flytter sammen med en ny mann? 

Anonymkode: 50226...e08

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel nye regler på dette? 

Nå mister du alle goder som enslig forsørger måneden etter du flytter sammen med en ny mann? 

Jeg er usikker? Det høres jo også litt rart ut, for jeg har ikke mulighet å kombinere skolen med jobb. Det vil jo da altså si at ny samboer, som ikke er far til barnet mitt må forsørge oss hele gjengen. Så alternativet ville jo blitt å fortsette å bo langt fra hverandre, som er uaktuelt etter avstandsforhold over lang tid, eller å kutte skolen som jo ikke er noe godt alternativ det heller :P

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er usikker? Det høres jo også litt rart ut, for jeg har ikke mulighet å kombinere skolen med jobb og være mamma uten at eventuelt kjæresten er nødt til å stille opp på foreldremøter, fritidsaktiviteter, lekser og det som er.  Det vil jo da altså si at ny samboer, som ikke er far til barnet mitt må forsørge oss hele gjengen. Så alternativet ville jo blitt å fortsette å bo langt fra hverandre, som er uaktuelt etter avstandsforhold over lang tid, eller å kutte skolen som jo ikke er noe godt alternativ det heller :P

Legge til det, som ble ganske vesentlig i det store bildet :) Mulig du har rett, jeg ser det er noen nye regler som gjør at overgangsstønaden stopper med en gang. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er usikker? Det høres jo også litt rart ut, for jeg har ikke mulighet å kombinere skolen med jobb. Det vil jo da altså si at ny samboer, som ikke er far til barnet mitt må forsørge oss hele gjengen. Så alternativet ville jo blitt å fortsette å bo langt fra hverandre, som er uaktuelt etter avstandsforhold over lang tid, eller å kutte skolen som jo ikke er noe godt alternativ det heller :P

Eller å få støtte fra lånekassen, stipend og lån, som de fleste andre 👍

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller å få støtte fra lånekassen, stipend og lån, som de fleste andre 👍

Jeg tar alle fagene som privatist (88,04%) og vikar/helge jobb annenhver helg. Det gir ikke lånekassen støtte til. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar alle fagene som privatist (88,04%) og vikar/helge jobb annenhver helg. Det gir ikke lånekassen støtte til. 

Får du ikke lån? Jeg trodde man kunne få lån selv om man er privatist

Anonymkode: 88de0...7f2

Skrevet

Du mister os med en gang når du får samboer. Utvidet barnetrygd kan man beholde i 12 mnd eller til man får felles barn (før 12 mnd) 

Anonymkode: f9906...9d2

Skrevet

Med samboer åpner det seg jo mer tid til evt mer jobb. 

Anonymkode: f9906...9d2

Skrevet

Ser det er kommet nye regler og at OS forsvinner med en gang jeg får samboer, slik var det ikke før :)

Men da må vi finne ut hvordan vi skal få endene til å møtes, hvor mye jobb jeg må ha for at vi skal kunne leve greit og samtidig ha tid til skolen utenom. Selv om jeg får samboer betyr ikke det at jeg ønsker at han skal sitte å gjøre lekser med barnet mitt som jeg har fra før, eller stille opp på foreldremøter, fritidsaktiviteter osv. selv om han nok gjerne gjør det :) Skal jo også ut som lærling med lønna som hører med om halvannet år, så vi har nok litt å tenke på :D

Takk for svar dere :)

HI 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser det er kommet nye regler og at OS forsvinner med en gang jeg får samboer, slik var det ikke før :)

Men da må vi finne ut hvordan vi skal få endene til å møtes, hvor mye jobb jeg må ha for at vi skal kunne leve greit og samtidig ha tid til skolen utenom. Selv om jeg får samboer betyr ikke det at jeg ønsker at han skal sitte å gjøre lekser med barnet mitt som jeg har fra før, eller stille opp på foreldremøter, fritidsaktiviteter osv. selv om han nok gjerne gjør det :) Skal jo også ut som lærling med lønna som hører med om halvannet år, så vi har nok litt å tenke på :D

Takk for svar dere :)

HI 

Hvis ikke den nye samboeren din kan stille på fritidsaktiviteter eller hjelpe med lekser så er han vel ikke egnet som stefar i det hele tatt? Han vet at det følger et barn med deg og er han ikke villig til å bidra så kan du jo like godt bo alene som før mener nå jeg..

Anonymkode: d826f...4a3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ikke den nye samboeren din kan stille på fritidsaktiviteter eller hjelpe med lekser så er han vel ikke egnet som stefar i det hele tatt? Han vet at det følger et barn med deg og er han ikke villig til å bidra så kan du jo like godt bo alene som før mener nå jeg..

Anonymkode: d826f...4a3

Hvis du leser innlegget en gang til så: 

" Selv om jeg får samboer betyr ikke det at jeg ønsker at han skal sitte å gjøre lekser med barnet mitt som jeg har fra før, eller stille opp på foreldremøter, fritidsaktiviteter osv. selv om han nok gjerne gjør det "

Jeg vil jo gjerne stille opp for barnet mitt selv så langt det lar seg gjøre, ikke at jeg er på jobb fram til kl. 19 mens kjæresten har barnet hver dag og jeg aldri ser ham i våken tilstand :) Men det løser seg nok på noe vis :)

Skrevet

Det er også et alternativ at han flytter til din by og finner seg et annet sted og bo fram til dere har råd til å flytte sammen...

Anonymkode: 6db5d...eb1

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er også et alternativ at han flytter til din by og finner seg et annet sted og bo fram til dere har råd til å flytte sammen...

Anonymkode: 6db5d...eb1

Ja, det er sant. Det hadde jo også hjulpet endel :) Jeg tror NAV sine regler på hva som definerer et samboerskap, er ganske lite i forhold til hva som er realistisk for et forhold, altså med antall netter sammen ila uka. Jeg er ikke helt inne på dette, men det er absolutt en ide vi må prate sammen om, om jeg vil få f.eks "for lite" ved å kun ha 50% stilling utenom skolen rent økonomisk. :)

Skrevet

Da får du velge da, samboer eller utdannelse. Jeg har selv mottatt os og også utvidet, før noen kommenterer det. Husk at overgangsstønaden er for en OVERgang til å få orden selv. Så lenge du har fått innvilget utvidet for å fullføre utdanning, ville jeg gjort det, så må dere bare utsette å flytte sammen et år.

Anonymkode: 38251...c3c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får du velge da, samboer eller utdannelse. Jeg har selv mottatt os og også utvidet, før noen kommenterer det. Husk at overgangsstønaden er for en OVERgang til å få orden selv. Så lenge du har fått innvilget utvidet for å fullføre utdanning, ville jeg gjort det, så må dere bare utsette å flytte sammen et år.

Anonymkode: 38251...c3c

Nei, det er ikke aktuelt. Vi har hatt avstandsforhold i et allerede. Har ikke vært snakk om å avbryte utdanning i det hele tatt i denne tråden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...