Gå til innhold

Dere som er gift eller har samboer, felles konto han styrer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har felles konti ja, og lønningene våre går inn på lønnskonto, hvor også alle regninger trekkes fra. Tror den står i mitt navn, men det er jo irrelevant. Vi har automatisk trekk til diverse sparing, og flytter selv de summene vi trenger over på hver vår brukskonto. 

Vi har ca samme holdning til økonomi begge to, enige om prioriteringer, og det er sjeldent diskusjoner om penger. Skal vi gjøre større innkjøp snakker vi om det først. Det gjelder både sko og klær til oss og barna, bil, interiør osv. Ingen stor diskusjon, men jeg nevner at «jeg drar og finner meg noen nye sko i ettermiddag», eller han sier «jeg stikker innom frisøren i lunsjen i dag». Vi setter ikke begrensninger for hverandre, men stoler på at begge ivaretar en sunn familieøkonomi. 

Anonymkode: 50d32...e2e

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har felles konti ja, og lønningene våre går inn på lønnskonto, hvor også alle regninger trekkes fra. Tror den står i mitt navn, men det er jo irrelevant. Vi har automatisk trekk til diverse sparing, og flytter selv de summene vi trenger over på hver vår brukskonto. 

Vi har ca samme holdning til økonomi begge to, enige om prioriteringer, og det er sjeldent diskusjoner om penger. Skal vi gjøre større innkjøp snakker vi om det først. Det gjelder både sko og klær til oss og barna, bil, interiør osv. Ingen stor diskusjon, men jeg nevner at «jeg drar og finner meg noen nye sko i ettermiddag», eller han sier «jeg stikker innom frisøren i lunsjen i dag». Vi setter ikke begrensninger for hverandre, men stoler på at begge ivaretar en sunn familieøkonomi. 

Anonymkode: 50d32...e2e

Samme her. Krangler aldri om penger.

Anonymkode: 4d6a6...066

Vi har flere felles kontoer, men de kommer jo opp i begges nettbank og begge har brukerrettigheter på dem. Vi har felles regningskonto som alle regninger blir trekt fra eller blir lagt inn på, felles matkonto med kort som vi kan bruke i matbutikken og felles sparekonto. Begge ser disse kontoene i sin nettbank.

Jeg har et fast trekk på 15.000 totalt, og mannen har et fast trekk på 19.000 totalt.

Det som står igjen på brukskontoene våre bruker vi på gaver, frisør, lommepenger til ungene, klær osv. Siden jeg handler slikt oftere enn han har jeg mer penger igjen på min konto. Jeg får også barnetrygdene inn på min konto, så det er definitivt mest på min til forbruk.

Ingen av oss sløser, og ingen av oss bruker penger over evne, så vi har på de 20 årene vi har vært sammen aldri kranglet om penger.

Han har 25.000 utbetalt, jeg har 23.000 + 4 x barnetrygd + 1.200 i hjelpestønad. Til sammen har vi inn ca 53.000 og har ca 34.000 i faste utgifter. Med fire barn løper de 19.000 vi har til forbruk fort avsted ja ;)

Jeg bruker veldig lite penger til "personlig forbruk" som du kaller det, og det samme gjør han. Det meste går til ungene...

Anonymkode: 9e5ce...441

Alt vi tjener settes inn på en felles konto. Vi bruker kredittkort til alle innkjøp i hverdagen, og mannen bruker felles konto til å betale ned kortet.

Ville ikke godtatt "lommepenger". Det blir for 50-talls. Bedre med felles konto som begge bruker.

Annonse

Vi har hver sin konto, og et flexilån. Her betaler mannen mest pga tjener mye mer enn meg. Det er våre penger, men vi vil ha mulighet å bruke dem som det passer oss selv og, gidder ikke måtte spør om jeg kan gå til frisør, eller spille i Lotto .... Dette funker utmerket og vi  krangler ikke om penger. 

Anonymkode: 4a551...66e

What?? Her går begges lønn inn på hver sin lønnskonto også overføres det fast til regningskonto og lån. Pengene våre disponerer vi jo fritt forsåvidt men større kjøp snakkes jo om. Jeg er økonomi «sjef» i den grad at jeg sørger for at regningene blir betalt og sørger for alt økonomisk. Jeg tjener dobbelt så mye som hsm. 

Anonymkode: ab0b0...ef3

Det jeg lurer aller mest på er hvorfor det automatisk er han som skal styre felleskontoen og du ikke får tilgang. 

Og vi har en felleskonto der begge har tilgang og ingen av oss styrer mer enn den andre. Begge har også kort på denne kontoen. Lønnen vår går inn på hver vår lønnskonto.

38 minutter siden, Pobie skrev:

Alt vi tjener settes inn på en felles konto. Vi bruker kredittkort til alle innkjøp i hverdagen, og mannen bruker felles konto til å betale ned kortet.

Ville ikke godtatt "lommepenger". Det blir for 50-talls. Bedre med felles konto som begge bruker.

Hvorfor bruker dere kredittkort, får dere noen fordeler?

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

What?? Her går begges lønn inn på hver sin lønnskonto også overføres det fast til regningskonto og lån. Pengene våre disponerer vi jo fritt forsåvidt men større kjøp snakkes jo om. Jeg er økonomi «sjef» i den grad at jeg sørger for at regningene blir betalt og sørger for alt økonomisk. Jeg tjener dobbelt så mye som hsm. 

Sånn gjør vi det også. Aldri krangel om økonomi. Bare at vi tjener omtrent det samme 😊

Annonse

21 minutter siden, Superdolly skrev:

Det jeg lurer aller mest på er hvorfor det automatisk er han som skal styre felleskontoen og du ikke får tilgang. 

Og vi har en felleskonto der begge har tilgang og ingen av oss styrer mer enn den andre. Begge har også kort på denne kontoen. Lønnen vår går inn på hver vår lønnskonto.

Jeg håper da ikke det er sånn at HI ikke får tilgang?

Når man er gift har man krav på innsyn i familiens økonomi, så selv om han er "økonomisjef" så skal jo hun ha innsyn på kontoen, være med å planlegge budsjetter osv.

Hva som er igjen på privat konto til privat forbruk kommer jo an på så mangt, hvor mye gjeld man har, hva man tjener, hvor man bor i landet, hva de pengene skal dekke osv.

Men jeg tror det er ganske vanlig at begge parter har en privat konto man kan bruke som man vil, alle innkjøp av maskara og et ukeblad trenger ikke diskuteres med partneren...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper da ikke det er sånn at HI ikke får tilgang?

Når man er gift har man krav på innsyn i familiens økonomi, så selv om han er "økonomisjef" så skal jo hun ha innsyn på kontoen, være med å planlegge budsjetter osv.

Hva som er igjen på privat konto til privat forbruk kommer jo an på så mangt, hvor mye gjeld man har, hva man tjener, hvor man bor i landet, hva de pengene skal dekke osv.

Men jeg tror det er ganske vanlig at begge parter har en privat konto man kan bruke som man vil, alle innkjøp av maskara og et ukeblad trenger ikke diskuteres med partneren...

Ser jeg skrev litt fort da jeg skrev felleskonto. I hi skriver hun jo om å la sin lønn gå inn på mannens konto, og at hun selv skal få lommepenger. At de vurderer dette i stedet for å opprette en felleskonto fikk meg til å anta at hun ikke ville få tilgang.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lar dere lønnen deres gå rett inn på mannens konto og lar han ta seg av finansene? Hvor mye får dere i lommepenger tl personlig forbruk?

Anonymkode: 10de2...c6c

FÅ (!) …. til lommepenger ???     Hallo, sjekk kalenderen.  2018 står det faktisk.

Hahahaha hva? Du kan da virkelig ikke leve sånn? Selvsagt hat vi det ikke sånn.  Hver vår konto. Mine penger er mine. Hans er hans. Felles utgifter deler vi på. Felles avgjørelser om store ting. Den som har mest betaler mest. Fritt å bruke egne penger når fellesen er dekket.

Anonymkode: c85ef...b66

Felles konto der vi setter inn lik sum (tjener ca like mye) begge har tilgang på denne 

Har også en matkonto der jeg setter inn penger, når denne er tom så sier jeg ifra og han handler resten av mnd.

Anonymkode: 5e4f5...7e8

Jeg får hele hans lønning og jeg styrer økonomien. Vi har det siste året hatt lave inntekter da vi valgte at jeg jobbet mindre for å kunne ha datteren vår hjemme et ekstra år. Så vi har ikke hatt så mye til overs til andre ting. Før når vi begge at grei inntekt så fikk han penger når han trengte det. 

Anonymkode: aa037...38e

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg får hele hans lønning og jeg styrer økonomien. Vi har det siste året hatt lave inntekter da vi valgte at jeg jobbet mindre for å kunne ha datteren vår hjemme et ekstra år. Så vi har ikke hatt så mye til overs til andre ting. Før når vi begge at grei inntekt så fikk han penger når han trengte det. 

Det er det ingen som reagerer på?

Hvis det er omvendt er det fy fy, og 1950-tallet. :ph34r:

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruker dere kredittkort, får dere noen fordeler?

Ja, valgte kredittkort fremfor vanlig bankkort pga fordelene. Tenker at når vi skal bruke penger likevel er det verdt det å få rabatt på andre ting, og så lenge vi betaler ned kredittkortet innen fristen betaler vi ikke noe ekstra i rente. Pluss at da har vi kredittkortet vi kan bruke på uforutsette utgifter. 

15 timer siden, Superdolly skrev:

Samme her. Vi har også en felles regningskonto til lån osv

På 6.9.2018 den 18.53, Anonym bruker skrev:

Det er det ingen som reagerer på?

Hvis det er omvendt er det fy fy, og 1950-tallet. :ph34r:

Haha sant 🙊 her var det mannen som meldte seg selv ut av økonomien å lot meg overta da han syntes alt med regninger å slik var stressende. Han har da tillgang til alle kontoer så han vet hvor mye penger vi har til vær tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...