Gå til innhold

Synes dere det er viktig informasjon, at Vibeke Skofterud hadde promille?

Anbefalte innlegg

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pen og populær? Hvem har sagt det? Kanskje hun har gjort noe for folk, på en annen måte?

Vet såvidt hvem hun var. Aner ikke hva hun egentlig er kjent for, har bare sett ansiktet overalt

Anonymkode: 28932...a34

Hun har gått fort på ski og det er vel egentlig ikke så viktig i den store sammenhengen. 

Anonymkode: a6f4c...e13

Skrevet

Jeg synes det da endel folks holdninger til å føre båt eller annet motorisert fremkomstmiddel i påvirket tilstand på sjøen er at det ikke er så farlig. Kanskje det kan bidra til å sette fokus på at det er viktig å også overholde promillegrense på sjøen, ikke bare på veiene. 

Anonymkode: 65143...652

Skrevet

Det er ikke viktig informasjon for meg, jeg bryr meg ikke om hun hadde promille eller ikke, og jeg synes at ulykken er tragisk uansett alkohol eller ikke. Men det bør ikke være forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo i sånne saker. Kjører man i påvirket tilstand og kommer ut for en ulykke, vil det alltid komme fram i ettertid dersom det er alkohol i bildet etter ikke, sånn som andre er inne på her. Man kan ikke skjermes for det selv om man er kjendis. Det er like tøft for familien til Thomas som bor på bygda og få gnidd det utover lokalavis og vite at sladderen vil gå i lang tid framover, som familien til en kjendis. Det er tøft, tragisk, forferdelig trist og veldig vanskelig for familien, men sånn er det.

Skrevet
1 time siden, Kommentator skrev:

Jeg synes ikke bare det var riktig, men også ekstremt viktig at dette kom frem.
Å kjøre i fylla er en vanvittig ansvarsløs ting å gjøre mot seg selv, men først og fremst mot uskyldige medmennesker som ferdes i den samme trafikken.
Grunnen til at det er ansvarsløst er nettopp fordi det potensielt kan få fatale konsekvenser, slik det DESSVERRE gjorde i dette tilfellet.

Nettopp fordi Vibeke Skofterud var en offentlig person som mange så opp til (spesielt var hun et flott forbilde for unge skeive) så burde dette frem i lyset for å vise at rusen og dens konsekvenser hensynsløst rammer oss alle.
Ung, gammel, fattig, rik, kjendis eller hvermannsen spiller ingen rolle. Når man ser at slike tragedier også rammer offentlige personer så virker det preventivt, særlig for ungdom.

Så forstår man naturligvis at dette er ufattelig tungt å bære for hennes etterlatte og noen hevder også at media "tilgriser" hennes ettermæle.
Den beinharde sannheten er imidlertid at Skofterud selv valgte å sette seg på den scooteren i ruset tilstand, vel vitende om de ytterste konsekvensene. I så måte er det hun selv som har skadet sitt ettermæle og som har utsatt sin egen familie for denne sorgen, ikke mediene. De tar sitt samfunnsansvar og rapporterer om sannheten. Dette ansvaret har de også når det verst tenkelige og vonde inntreffer, noe annet ville vært sensur og et slik samfunn ønsker i alle fall ikke jeg. 

Et eksempel var jo dekningen av 22. juli. Det var mange grusomme og ikke minst personlige detaljer som kom frem i mediene der, men de var ikke mindre viktige av den grunn.

Hun har dessuten selv, helt bevist, valgt å være en offentlig person, med de fordeler og ulemper dette medfører.

Akkurat dette.

Skrevet

Selvsagt er det viktig å ut med at hun kjørte i beruset tilstand. All min respekt for damen er borte. For en egoistisk handling!  Trist for henne og hennes nære at hun døde, godt at hun ikke dro med seg noen uskyldige i døden. Hun kunne jo hatt flere liv på samvittigheten.

Fatter ikke at andre lot henne kjøre beruset, det hadde vært uaktuelt at en av mine kjære hadde fått muligheten til det. Men, tydelig at ikke alle har like sterke holdninger til rus og kjøring 

Skrevet

Ja det er viktig! I enkelte båtmiljøe er det nærmest kultur med alkohol og båtkjøring. Her jeg bor kjørte en mann i fylla med båt og kona ble drept. Stod på nyhetene og jeg HÅPER at dette har en forebyggende effekt. Rus og båtkjøring er livsfarlig (tydeligvis)

Anonymkode: 328ef...0f0

Skrevet

Men når det er sagt; det gjør ikke Skofterud til ett dårligere menneske av den grunn. Hun tok et dårlig valg og det skjer dessverre

Anonymkode: 328ef...0f0

Skrevet

Jeg synest det er helt greit at det ble opplyst at hun hadde promillekjørt med vannskuter.Det hadde kommet frem hvis ‘mannen i gata’hadde gjort det samme.Northug•2,der opplyste de også at det var promillekjøring...Og div andre kjendiser hva de har gjort.

Anonymkode: a33e5...7fc

Skrevet

Synes det er rekspektløst overfor både vibeke og familien. Når selv en advokat har gått ut å sagt at det er ulovlig bør alle skjønne at politiet har gått for langt. Hadde vibeke skadet noen (utenom seg selv) hadde det vært noe annet men det var ikke tilfelle. Og ja jeg mener det samme uansett hvem det hadde vært.

Skrevet
1 time siden, Toneelise skrev:

Synes det er rekspektløst overfor både vibeke og familien. Når selv en advokat har gått ut å sagt at det er ulovlig bør alle skjønne at politiet har gått for langt. Hadde vibeke skadet noen (utenom seg selv) hadde det vært noe annet men det var ikke tilfelle. Og ja jeg mener det samme uansett hvem det hadde vært.

Men det kommer jo alltid frem når det er andre det gjelder.

Anonymkode: 47ff7...d2d

Skrevet
På 3.9.2018 den 20.22, HeiteH skrev:

Jeg syns det er flott at det er åpenhet om hvor fatale konsekvenser rus og føring av motorkjøretøy kan få.

Enig med deg. Her har en godt kjent og godt likt kjendis omkommet pga ruskjøring. Jeg tror det setter en støkk i folk. 

Men forstår den andre siden også. Det å skåne familien. Men familien vet det jo uansett, så det blir teoretisk ikke værre for dem. 

Anonymkode: 09565...401

Skrevet
2 timer siden, Toneelise skrev:

Så da kan politiet slutte å ta fyllekjørere,el de som kjører for fort,el de som gjør noe galt.Hvis de bare skader seg selv og ingen andre?Northug skadet bare bilen sin og et gjærde????

Anonymkode: a33e5...7fc

Skrevet

Synes det er helt forkastelig overfor et menneske som er gått bort og deres pårørende å viden spre  slik informasjon. Det er absolutt ingen annen hensikt som ligger til grunn enn at en stor del av befolkningen er som gribber og elsker å fråtse i slik informasjon! Hennes dødsfall blir ikke brukt som en preventiv propaganda for å forhindre rus og båtføring.

Fordi hun var en offentlig person så skal dette være greit? Hadde det vært greit å henge opp slik informasjon om dere? «-Rita Paulsen ble i helgen tatt med 0,7 i promille i Ringveien». Det er brudd på personvernloven. Det står ikke i lokalavisen at xxxxxx, xxxxxxx og xxxxx kjørte for fort og ble ilagt et pålegg for ugjerningen.

Nei, det er rett og slett forkastelig. Et menneske er gått bort, vi trenger ikke å vite om hun hadde drukket! At Ola Nordmann ikke følger Norges lover og liksom trenger denne ulykken som en påminner er piss fra ende til annen.

Skrevet

For å vise hva det å kjøre i ruspåvirket tilstand kan gjøre, er det viktig at det kommer frem, tenker jeg.

Dere som sier at "alle vet jo det"... Så gjør de tydeligvis ikke det, når slikt skjer. Og det er MANGE som holder på slikt. Spesielt unge. Kanskje det kan gi en ekstra støkk i flere, slik at tallet på de som kjører påvirket går ned.

Anonymkode: e3b9d...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...