Gå til innhold

Lei bursdagstigging på Facebook!

Anbefalte innlegg

Nå er det på moten å "invitere venner til å bidra i bursdagsinnsamlingen", der du gir penger til veldedig formål. Er ikke det frekt å tigge penger, selv om de ikke er til deg selv? Har denne uka fått tre slike invitasjoner, fra folk som er perifere og som jeg aldri ser. Jeg hadde jo ikke kjøpt bursdagsgave til dem fordi vi ikke er nære og inviterer ikke hverandre i bursdagen våre. Så skriver mange at de har bidratt, slik at man opplever press. Så legges sluttsummen ut når innsamling er ferdig. Bare jeg som er sær? 

Anonymkode: a8fb9...6c7

Fortsetter under...

Nei, synes ikke du er sær. Er ganske enig med deg, men føler ikke noe press. Fint at organisasjonene får noen slanter (for det er ikke store summen det er snakk om akkurat) men... godt ment men blir litt rart lell liksom. Hadde jeg blitt bedt i bursdag til noen som hadde lagt ut slikt på FB hadde jeg følt meg forpliktet til å ta med en gave uansett om jeg hadde donert eller ikke.

Endret av Vanilje:)

Jeg synes du er sær ja. Hvorfor tar du det personlig at andre velger å bidra? Dette er høyst frivillig, så det burde ikke plage deg.

Om det bare blir slanter? Tja, bare i den siste tiden har jeg sett 3 personer gi bort 1500-2000 hver til kreftforeningen. 

Anonymkode: 89fa3...732

Jeg ønsket meg pengegaver til Kreftforeningen i forbindelse med min runde bursdag i sommer. Jeg har alt jeg trenger, og vil jeg ha noe nytt, så ønsker jeg å kjøpe det selv slik at jeg får det som jeg selv vil. 

Jeg inviterte ingen spesifikke til å bidra til innsamlingen, likevel kom det inn kr 4000. Å invitere noen utvalgte til innsamlingen kunne jeg ikke fått meg til å gjøre, men en helt åpen innsamling har jeg ikke noe problem med. 

Ville du oppfattet det som tigging? 

Anonymkode: d4443...0b7

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja er bare du som er sær! Er da flott at de ønsker penger til ett godt formål istedenfor gave til seg selv.

Anonymkode: b68ba...bf7

Det er flott at de ønsker seg alternativ gave. Men jeg hadde ikke gitt dem gave i utgangspunktet, for ikke er jeg invitert i bursdag, og ikke omgås vi i hverdagen. Men så ber de om gave likevel. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er flott at de ønsker seg alternativ gave. Men jeg hadde ikke gitt dem gave i utgangspunktet, for ikke er jeg invitert i bursdag, og ikke omgås vi i hverdagen. Men så ber de om gave likevel. 

De ber ikke deg om gave.

De legger ut en åpen innsamling, så de som ville gitt en gave kan gi litt til innsamlingen isteden, også er den åpen om noen som ikke pleier gi gave har lyst til å gi.

Ingen krav til deg, og at du mener det er et press har jo med deg å gjøre, ikke bursdagsbarnet.

Jeg har sett flere sånne innsamlinger, gamle klassevenninner som jeg ikke har sett på 10 år osv som jeg ikke ville gitt en gave til i det hele tatt, og da føler jeg da langt fra noe press om å gi. 

Blås i dem og skroll deg videre. 

En dag er det noen du kjenner godt som samler inn penger istedenfor å få gave, og da kan du gi. Eller kanskje du en dag ser en innsamling som virkelig står ditt hjerte nær, da kan du gi. Ellers lar du bare være....

Anonymkode: 229ee...1f5

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det på moten å "invitere venner til å bidra i bursdagsinnsamlingen", der du gir penger til veldedig formål. Er ikke det frekt å tigge penger, selv om de ikke er til deg selv? Har denne uka fått tre slike invitasjoner, fra folk som er perifere og som jeg aldri ser. Jeg hadde jo ikke kjøpt bursdagsgave til dem fordi vi ikke er nære og inviterer ikke hverandre i bursdagen våre. Så skriver mange at de har bidratt, slik at man opplever press. Så legges sluttsummen ut når innsamling er ferdig. Bare jeg som er sær? 

Åh hjelpes. Ikke gi da!  Jeg syns det er flott at andre bidrar til organisasjoner. Samme om det er knyttet til bursdag eller ei. 

Anonymkode: 73bcd...ace

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg. Det de vil samle inn til er flotte organisasjoner. Men jeg støtter de jeg vil støtte jeg. Liker å kunne velge dette selv.

Synes disse innsamlingene blir tåpelige på en måte. 

Anonymkode: aa608...212

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg. Det de vil samle inn til er flotte organisasjoner. Men jeg støtter de jeg vil støtte jeg. Liker å kunne velge dette selv.

Synes disse innsamlingene blir tåpelige på en måte. 

Anonymkode: aa608...212

Du kan jo velge det selv?

Anonymkode: 6a937...d88

Enig. Det er en helt tydelig trend, som sikkert går over igjen snart. Men folk trenger å føle at de bidrar til å gjøre verden bedre 😉 

Jeg donerer ikke. Og jeg setter heller aldri opp slike innsamlingsaksjoner. 

Anonymkode: d4ab8...043

Annonse

Ja du er virkelig sær. Jeg har ikke støttet noen av de selv igjennom dette men heller støttet på en annen måte men kan ikke forstå man irriterer deg over det?! . Det går til fantastiske organisasjoner som trenger alle pengene de kan få! Som Stine Sofie stiftelse, kreftforeningen og sykehusklovnene feks. Vær glad du har det så godt at du aldri har hatt behov for å ha kontakt med sånne organisasjoner og vær glad noen ønsker å bidra for at andre skal få det bedre. 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke du er sær, jeg synes det er særere å sende det til folk man aldri snakker med.. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du føler noe press, det er jo bare å scrolle videre hvis du ikke ønsker å bidra.

Anonymkode: 697fb...25b

Jeg synes det er anmasende. En ting er å ønske seg donasjoner til en god sak i stedet for gave, men det at det hele er offentlig på fb inklusiv hvem som har gitt osv gjør det usmakelig. Det er et system laget fordi gruppepress virker og så folk kan vise frem hvor flinke de selv er.

For meg som er alene med barna og har stram økonomi er det bursdagsønske fra helvete. Jeg gir aldri penger til folk, for jeg har ikke mulighet for å gi nok til at det føles som en virkelig gave. Gaver fra meg er ting som hjemmelaget saft/syltetøy, hjemmestrikkete ullsokker i skranglete restegarn, opptreden i festen osv. Ting som krever tid og innsats men ikke mye penger.

Jeg overser dem, men ja det er tigging. Utført av private til gode formål, men likevell tigging.

Anonymkode: c3df6...aa0

Jeg overser dem også og syns ikke noe om det. Syns heller ikke noe om de organisasjonene som ringer rundt for å tigge eller som sender regning i posten med litt tiggeinformasjon. 

Jeg donerer penger månedlig til to ulike organisasjoner. I tillegg donerer jeg ekstra dersom det har skjedd en naturkatastrofe eller lignende. Jeg donerer klær til hjelpeorganisasjoner og gir julegaver til fattige i jula. Kan fortsette lista, men poenget er at jeg har ikke dårlig samvittighet for å si at jeg irriterer meg grønn over de som henvender seg direkte for å be om penger. Det er et valg man skal ta selv uten å måtte forsvare hvorfor man velger å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 5c321...6d4

Helt enig. Føler ekstra press når samme personen har diagnosen/er i samme situasjon som formålet skal gå til. Flere av mine venner har lagt ut slike. Ekkelt når jeg har gitt til noen, men ikke andre. Har ikke alltid mulighet til å bidra. 

Anonymkode: 974e7...5bd

En ting er når den som samler inn bare deler det i feeden sin. Da scroller jeg forbi og tenker ikke mer på det. Det er langt mer påtrengende når man blir invitert. Når tidligere klassekamerater, fjerne kolleger og bekjente, som jeg aldri ville gitt gave, inviterer meg til å donere penger i deres navn, så er det for meg på lik linje med å gå rundt på jobben med bøsse og be om penger. Det har ingenting med organisasjonene det samles inn til. Jeg gir til de organisasjonene jeg ønsker å gi til helt uavhengig av facebook. 

Det som er vanskelig er når noen jeg i utgangspunktet baker å i en gave ønsker bidrag til en organisasjon jeg ikke liker. Da vil jeg heller gi pengene rett til den personen slik at jeg ikke blir ført opp som giver i organisasjonen.

Anonymkode: 614c3...5a6

På 30.8.2018 den 14.49, Anonym bruker skrev:

Har begynt å hate det jeg også. Men har snart bursdag og Facebook maser daglig om at det haster å starte innsamlingsaksjonen min til en god sak, så jeg skjønte plutselig hvor den kraftige økningen i dette kom fra...

Anonymkode: b811f...b31

Jeg har aldri opplevd å bli personlig invitert/oppfordret til å gi noe. 

Om noen jeg ikke ellers gir gave til deler en innsamling i feeden, så scroller jeg da bare forbi. 

Det hjelper å ikke ta alt så alvorlig. 

Jeg ser ikke problemet. Jeg startet en slik selv. Inviterte kun personer jeg vet jeg får gave av. Mye bedre med penger som går til noe fornuftig fremfor enda flere ting jeg allerede har. Fikk inn veldig mye og spyttet inn en god del selv. Jeg gir ikke hvis det ikke er et formål jeg støtter eller jeg mener den organisasjonen som skal gis til diskriminerer grupper. En nøytral organisasjon. 

Anonymkode: 6fea6...f1c

Hadde det vært noen jeg faktisk blir innvitert i bursdag til eller som jeg har god kontakt med, så kunne jeg gjerne gitt en sånn gave fremfor å ta med en vanlig gave. Men når jeg får meldinger på innboks av folk jeg aldri blir innvitert til, så gidder jeg ikke gi hverken penger til noe som helst formål eller gi noe respons på messenger. Synest det grenser til frekkhet å tigge om penger hos folk man har så lite kontakt med. 

Anonymkode: db648...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...