Gå til innhold

DEBATT: Mobbing; hva er dine beste tips for å unngå mobbing i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre som er venner med foreldre er det eneste som kan hjelpe.

Barn mobber sjelden andre barn (omfattende) dersom foreldrene omgås. 

Ellers har jeg kanskje litt tro på at man får mobbeofferet til å heve sin maktstatus, som i videoen over. 

Vi må slutte å late som om mobbere i hovedsak er en homogen gruppe avvikere. Det er de sjelden. Tvert imot er de ofte individer med høy sosial status i gruppen. 

Mobbeofferet er oftest noen som skiller seg ut negativt (for gruppen) sosialt. Det er ekstremt vanskelig å få mobberene til å utvikle noe mer enn toleranse ovenfor mobbeofferet, fordi det å være lik andre i gruppen er det som er det viktige (for  gruppen). Sånn er vi mennesker oppbygd. 

Anonymkode: 1fe10...c78

Skrevet

Jeg er litt enig med nurketmammaen. Nullvisjon om mobbing er vel og bra, men vi vil aldri komme dit. Mennesker er flokkdyr, og individer som skiller seg ut vil bli hakket på. Trenger ikke å skille seg negativt ut heller, kan være den flinke og pene som vekker andres misunnelse. Leste nylig en artikkel som hevdet at mobbing dypest sett handlet om å hindre andre individers mulighet til å forplante seg. Dette var fra en evolusjonsbiologs synspunkt. 

Og dette tror jeg det er noe i, mobbing er veldig ødeleggende. Derfor er det bra at det er nulltoleranse for mobbing, men vi vil aldri få det helt bort.

Tiltak mot mobbing:

Sanksjonere mobberne

Bygge opp offeret, utvikle dennes sosiale kompetanse. 

Og så må vi alle tenke over hvordan vi snakker om og oppfører oss mot andre. Oss foreldre i sær. Være snille mot hverandre, tolerere at folk er forskjellige.

Skrevet
På 6.9.2018 den 20.53, MammantilNurket skrev:

For det første bør spesialskolene gjenopprettes. Det er ikke alle elever som hører hjemme i normalskolen, både med tanke på atferd og ferdighetsnivå.

Det bør skje en økt differensiering i skolen, som bør finne sted så tidlig som fra 8.trinn. 

Jeg tror at ved å gi elevene et mer tilpasset, og i mange tilfeller mer praktisk, skoletilbud vil frustrasjonen avta i takt med mobbingen. Normalskolen vil ikke lenger være avhengig av rigide atferdsprogrammer, streng disiplinering i tid og rom o.l. for å ivareta læringsmiljøet. Elevenes opplevelse av frihet vil øke, frustrasjonen blir mindre og behovet for å få utløp for frustrasjonen (gjennom mobbing) kan på sikt reduseres. 

Samtidig bør instanser som PPT, BUP og BVT rustes opp grundig. Vi må få inn flere spesialpedagoger og solialpedagoger i skolen. I tillegg bør allmennlærere få minimum 15 stp. spes.ped. eller sos.ped . bakt inn i studiene sine.

Vi skal heller ikke være så redde for tidlig intervensjon, i kontrast til den «vente og se»-tankegangen som har blitt praktisert i barnehagene de siste årene. 

Her er det veldig mye fornuftig. og som pedagog i barnehage har jeg lyst til å rive meg i håret noen ganger av den «vente og se»-tankegangen som råder endel. Det er enklere når ting er satt i gang før de begynner på skolen, enn å vente til de er kommet til 3 - 4 klasse. Barnehagelærere bør og få mer kompetanse, så de vet når man må gjøre noe, og blir tryggere på å henvise videre så fort det trengs.

Anonymkode: 00318...3e2

Skrevet

Det som lagde mye smerte for meg var lærere uten styring som lot elever få bestemme for mye. Valg av sitteplasser, valg av lag i gym, valg av medelever i gruppe osv må lærere ta seg av. Tar elevene dette selv blir det vonde situasjoner.

Anonymkode: cd514...2ae

Skrevet

Ikke gi dem ting til 10,000 kroner da! For det første, alle kommer til å tro at de er bortskjemte. Som de kommer til å bli, og.

Det jeg gjorde i skolen var bare å true med å ta igjen når de prøvde seg. Når noen kom bort til meg å sa de skulle slå til meg, sa jeg bare Kom igjen. Jeg venter.

Det er mer en nok for å skremme dem litt. Det er nesten umulig å stoppe med mobbing i skolene, og hvis barna skal løpe rundt i skolegården med ting til 8.000 - 20.000 kroner så blir det helt hektisk og tusenvis med kroner bortkastet.

Du er litt for bortskjemt hvis du skal ha Gucci, Supreme, alt sånn på skolen.

Anonymkode: c2f77...6a5

Skrevet

Enig, bare å true tilbake. Må gjøres tidlig, før de får overtaket. Ellers risikere man at de muligens ikke tør å være voldelig, men heller begynner å utestenge. Hvis man tar igjen med dn gang, er det lettere faktisk at man danner vennskap etterhvert i steden for

Anonymkode: d525e...1a8

Skrevet

Mange ting, men at vi voksne blir godt kjent med hverandre tror jeg hjelper veldig. 

Anonymkode: 96c58...bba

• Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...