Gå til innhold

DEBATT: Mobbing; hva er dine beste tips for å unngå mobbing i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest Forumassistent
Skrevet

Mobbing er et stort problem på mange skoler. I denne artikkelen på Klikk.no forteller en atferdsforsker om tre viktige temaer alle skoler må ta stilling til. Hva skolen gjør for å forebygge, hva de gjør for å oppdage mobbing, og hva de gjør når de har oppdaget mobbingen. 

Men hva kan foreldre gjøre, og hva har du gjort når det har forekommet mobbing?

Vi vil av og til poste artikler i forumet som vi tror dere vil finne interessante å diskutere. Dette er den første i denne serien.

Skrevet

Å kjøpe veske til 10.000 kr til henne,å selvsagt gå mye dyre merkeklær. Vi har aldri opplevd mobbing så verre er det ikke for å unngå mobbing. Jakke til 8000 kr må en regne med når en har barn.

Anonymkode: 3f45f...87d

Skrevet

Digger denne ! 

Jenta vår på 5 år klarte å stoppe to jenter som ertet henne, ved å være hyggelig tilbake. Da ble det stille på dem . 😁

Anonymkode: bc2de...7e1

Skrevet

Gi barna selvtillit og trygghet, lære de å ha tro på seg selv, samtidig som man jobber for godt samhold på skolen og følger opp barna som har problemer. 

Anonymkode: b8322...7a2

Skrevet

Jeg har tro på Kiva-programmet, som er forskningsbasert og som inkluderer de som observerer mobbingen uten å delta aktivt. 

http://www.kivaprogram.net/

Anonymkode: 5ab84...567

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å kjøpe veske til 10.000 kr til henne,å selvsagt gå mye dyre merkeklær. Vi har aldri opplevd mobbing så verre er det ikke for å unngå mobbing. Jakke til 8000 kr må en regne med når en har barn.

Så alle som ikke har vesker til 10000 og jakker til 8000 fortjener å bli mobbet? 😰

Anonymkode: f87d7...6d1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så sånn skaper man altså mobbere... Trist at det skal måles i penger og status

Anonymkode: 00318...3e2

Skrevet

At det blir snakket mer om følelser i skolen og at fokuset blir snudd. Det snakkes så mye om hva man ikke skal gjøre og mobbing er et negativt ladet ord. La oss heller snakke om gleding. Samle elevene og snakk om hva som gjør en glad og hva en er takknemlig for. Jeg tror også at mobbere ikke har det bra og her kan lærere gjøre en stor innsats. Ha fokus på sensitiv omsorg. Les elevene og sett ord på hvordan du tror eleven har det. «Hei, Jens. Så hyggelig å se deg. Jeg er veldig glad for at du kom i dag. Du ser litt trist ut. Håper vi her i klassen kan løfte humøret ditt litt i dag». Det skal så lite til for å snu en dårlig dag. Vis kjærlighet!

Anonymkode: cb318...445

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så alle som ikke har vesker til 10000 og jakker til 8000 fortjener å bli mobbet? 😰

Anonymkode: f87d7...6d1

Det var ment som ironi...

Anonymkode: bc2de...7e1

Skrevet

Tilstedeværelse på ordentlig. Voksne som er til sted å bryr seg og bare er der!

Anonymkode: 4375c...5ba

Skrevet

Relasjonsbygging=vennskap og man mobber ikke en venn. 

Anonymkode: 85a74...5dc

Skrevet

Få tilbake spesialskolene, når skolepersonalet ikke klarer å håndtere og forhindre at en/flere elever i klassen terroriserer resten av klassen må de flyttes for at resterende skal få en bra skolehverdag. Alltid skal man forstå i hjel de som mobber og banker opp resten av klassen, de har jo diagnoser og kan ikke noe for at de slår, sparker, biter og mobber de andre.

I en klasse er det tre stk som som har sinneproblemer og div andre problemer, resten av klassen har fått beskjed om å ikke terge dem for de kan ikke noe for at de blir så sinte. Resten av klassen tvinges til å være i samme rom som noen som helt urovosert slår og sparker, kaster ting, bruker gjenstander til å slå med. Resten av klassen får kjeft hvis de i friminuttet ikke vil leke med den som i timen gikk forbi pulten og slo en som satt stille og jobbet, sparket i stykker sekken til en annen og rev i stykker penslet til en tredje.

Anonymkode: 512ad...833

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

At det blir snakket mer om følelser i skolen og at fokuset blir snudd. Det snakkes så mye om hva man ikke skal gjøre og mobbing er et negativt ladet ord. La oss heller snakke om gleding. Samle elevene og snakk om hva som gjør en glad og hva en er takknemlig for. Jeg tror også at mobbere ikke har det bra og her kan lærere gjøre en stor innsats. Ha fokus på sensitiv omsorg. Les elevene og sett ord på hvordan du tror eleven har det. «Hei, Jens. Så hyggelig å se deg. Jeg er veldig glad for at du kom i dag. Du ser litt trist ut. Håper vi her i klassen kan løfte humøret ditt litt i dag». Det skal så lite til for å snu en dårlig dag. Vis kjærlighet!

Anonymkode: cb318...445

Dette er så viktig! Og dette prøver jeg å leve opp til hver dag som lærer.  Elevene mine skal gå hjem fra skolen etter å ha avsluttet skoledagen på en god måte, de skal ha en god følelse. Jeg avslutter alltid med å ønske dem en fin dag videre, og at jeg gleder meg til å se dem i morgen.

Anonymkode: 27c97...efd

Skrevet
På 30.8.2018 den 11.18, Anonym bruker skrev:

På 30.8.2018 den 11.18, Anonym bruker skrev:

Håper det var ironi. Da var det såfall litt morsomt.

Anonymkode: db099...a87

Skrevet

Lære barna ordene inkludere og ekskludere. Ikke la barna ekskludere noen, feks når en skal invitere klassevenner i bursdagsselskap o.l Ikke eksludere få enkelte i lek gang på gang. Snakke med barna om hvorfor alle må bli inkludert. Lære barnet ordet og følelsen av empati. ‘Hvordan ville du følt det hvis det var deg’. Snakke om følelser.

Anonymkode: db099...a87

Skrevet

Å be om «tips» mot mobbing er i beste fall å betrakte som naivt. Det er å forenkle (og bagatellisere) en problemstilling som er _svært_ kompleks.

Svarene på mobbeproblematikken ligger på systemnivå samtidig som det ligger dypt i menneskets instinkter å ekskludere individer som skiller seg ut. 

«Bli me’»-dans, atferdsprogrammer, velmente tanker om inkludering og psykososiale tiltak er vel og bra. Hyggelig der og da, men det har ingen betydning på sikt. 

Som nevnt ligger det i menneskets natur å ekskludere individer med avvik. Julia Kristeva snakket i sin bok «Brev til presidenten» om en skrekk som oppstår i mennesket. 

Skoleelever blir disiplinert i absolutt alt de foretar seg, det dreier seg om disiplinering i tid og rom, samt eksaminasjoner og et normaliserende blikk (jfr. Foucault).

Barna (ungdommene eller de voksne, for den saks skyld) opplever en frustrasjon. Frustrasjonen må få utløp et sted, og de går dermed løs på hverandre gjennom mobbing.

Så lenge skolesystemet (og samfunnet) er bygget opp slik det er, vil vi ha store vansker med å «bekjempe» mobbing. Jeg tør faktisk å gå så langt som å si at vi per nå kjemper mot vindmøller. 

Skrevet
På 2.9.2018 den 20.35, MammantilNurket skrev:

Å be om «tips» mot mobbing er i beste fall å betrakte som naivt. Det er å forenkle (og bagatellisere) en problemstilling som er _svært_ kompleks.

Svarene på mobbeproblematikken ligger på systemnivå samtidig som det ligger dypt i menneskets instinkter å ekskludere individer som skiller seg ut. 

«Bli me’»-dans, atferdsprogrammer, velmente tanker om inkludering og psykososiale tiltak er vel og bra. Hyggelig der og da, men det har ingen betydning på sikt. 

Som nevnt ligger det i menneskets natur å ekskludere individer med avvik. Julia Kristeva snakket i sin bok «Brev til presidenten» om en skrekk som oppstår i mennesket. 

Skoleelever blir disiplinert i absolutt alt de foretar seg, det dreier seg om disiplinering i tid og rom, samt eksaminasjoner og et normaliserende blikk (jfr. Foucault).

Barna (ungdommene eller de voksne, for den saks skyld) opplever en frustrasjon. Frustrasjonen må få utløp et sted, og de går dermed løs på hverandre gjennom mobbing.

Så lenge skolesystemet (og samfunnet) er bygget opp slik det er, vil vi ha store vansker med å «bekjempe» mobbing. Jeg tør faktisk å gå så langt som å si at vi per nå kjemper mot vindmøller. 

Utrolig gode, viktige tanker og fakta rundt tema mobbing.

Skrevet
På 2.9.2018 den 20.35, MammantilNurket skrev:

Mener du virkelig det ikke er noe du kan gjøre, for eksempel som mor, for å bekjempe mobbing? Hva med å begynne med seg selv? Se på hvordan vi foreldre omtaler andre og oppfører oss mot hverandre? Hva vi lærer bort til barna våre? Hvordan vi lærer dem om empati?

Foreldre må gå sammen for å inkludere. Drive frem sosiale aktiviteter i klassemiljøet. Se de andre barna og invitere dem hjem. Vise barna våre verdien av å glede andre. Og spørre barna våre «hva ville du følt, hvis det var du som...» o.s.v.

Anonymkode: 333fe...3d0

Skrevet

Barn som mobber på vei til skolen, må følges av foreldrene på skoleveien. 

Barn som mobber på vei hjem fra skolen, må enten hentes eller være på skolen i 15 minutter etter skoledagen er slutt. 

Barn som mobber må fotfølges på skolen, sitte inne alene med assistent/ lærer i friminuttene, evt på kontoret til lærer. 

Barn som mobber må sitte langt fra «klikken» sin i klasserommet

Barn som mobber må det sendes bekymringsmelding på

Hadde noen mobbet mitt barn, så hadde jeg sendt min bror på vedkommende  

Anonymkode: d525e...1a8

Skrevet
På 5.9.2018 den 4.16, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig det ikke er noe du kan gjøre, for eksempel som mor, for å bekjempe mobbing? Hva med å begynne med seg selv? Se på hvordan vi foreldre omtaler andre og oppfører oss mot hverandre? Hva vi lærer bort til barna våre? Hvordan vi lærer dem om empati?

Foreldre må gå sammen for å inkludere. Drive frem sosiale aktiviteter i klassemiljøet. Se de andre barna og invitere dem hjem. Vise barna våre verdien av å glede andre. Og spørre barna våre «hva ville du følt, hvis det var du som...» o.s.v.

Eksemplene du kommer med er bra, og kan nok hjelpe i enkelttilfeller. I et samfunnsperspektiv kreves sterkere lut, og det må skje omfattende systemiske endringer - blant annet med hensyn til organisering av barnehage- og skolesystemet vårt.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn som mobber på vei til skolen, må følges av foreldrene på skoleveien. 

Barn som mobber på vei hjem fra skolen, må enten hentes eller være på skolen i 15 minutter etter skoledagen er slutt. 

Barn som mobber må fotfølges på skolen, sitte inne alene med assistent/ lærer i friminuttene, evt på kontoret til lærer. 

Barn som mobber må sitte langt fra «klikken» sin i klasserommet

Barn som mobber må det sendes bekymringsmelding på

Hadde noen mobbet mitt barn, så hadde jeg sendt min bror på vedkommende  

Tiltakene du foreslår vil føre til enda mer frustrasjon hos de som mobber. I verste fall vil situasjonen forverres.

Å sette familiemedlemmer eller andre til å jule opp mobberen er åpenbart uakseptabelt. 

Skrevet
12 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Eksemplene du kommer med er bra, og kan nok hjelpe i enkelttilfeller. I et samfunnsperspektiv kreves sterkere lut, og det må skje omfattende systemiske endringer - blant annet med hensyn til organisering av barnehage- og skolesystemet vårt.

Hvilke endringer bør skje i organiseringen av barnehage og skolesystemet vårt, tenker du?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke endringer bør skje i organiseringen av barnehage og skolesystemet vårt, tenker du?

For det første bør spesialskolene gjenopprettes. Det er ikke alle elever som hører hjemme i normalskolen, både med tanke på atferd og ferdighetsnivå.

Det bør skje en økt differensiering i skolen, som bør finne sted så tidlig som fra 8.trinn. 

Jeg tror at ved å gi elevene et mer tilpasset, og i mange tilfeller mer praktisk, skoletilbud vil frustrasjonen avta i takt med mobbingen. Normalskolen vil ikke lenger være avhengig av rigide atferdsprogrammer, streng disiplinering i tid og rom o.l. for å ivareta læringsmiljøet. Elevenes opplevelse av frihet vil øke, frustrasjonen blir mindre og behovet for å få utløp for frustrasjonen (gjennom mobbing) kan på sikt reduseres. 

Samtidig bør instanser som PPT, BUP og BVT rustes opp grundig. Vi må få inn flere spesialpedagoger og solialpedagoger i skolen. I tillegg bør allmennlærere få minimum 15 stp. spes.ped. eller sos.ped . bakt inn i studiene sine.

Vi skal heller ikke være så redde for tidlig intervensjon, i kontrast til den «vente og se»-tankegangen som har blitt praktisert i barnehagene de siste årene. 

Skrevet
59 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Tiltakene du foreslår vil føre til enda mer frustrasjon hos de som mobber. I verste fall vil situasjonen forverres.

Å sette familiemedlemmer eller andre til å jule opp mobberen er åpenbart uakseptabelt. 

Enda mer frustrasjon hos mobberne og de må ut av skolen. 

Det som er uakseptabelt er at barn får ødelagt livet sitt pga mobbere, ikke at en mobber blir satt kraftig på plass en gang! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...