Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #26 Skrevet 29. august 2018 Jeg har vært klassekontakt i begeg unegnes klasser på barneskolen. Det var overkommelig helt til det ble bestemt at klassekontakt skulle være med på to møter i året med skolen og ett møte hver mnd i fau pluss ekstraordinære møter. Da ble det for mye når jeg er alene med to og jobber turnus. Når det ble flere møter i mnd som var vanlig, pluss ting som skjedde ble det for mye syns jeg. For de med ni til fire jobb og to foreldre er detet kanskje ikke mye, men når den ene kvelden du har i uka hjemme med ungene går til møte hver gang er det ikke gøy selv hvor givende det er. Jeg tror de har gjort endringer på dette nå, for det var ikke bare meg som syns dette ble for mye. Veldig gøy å kunne være med på å bestemme unegnes skolehverdag og bestemme hyggelieg ting for de, men jeg syns det er begrenset hvor mye fornuftig det var på disse møtene. De kunne ha samlet opp ting og tatt alt på ett møet i kvartalet istede syns jeg. Nå har jeg bare barn på ungdomskolen og er den som titter ned i kaffekoppen når det skal velges klassekontakt. Jeg stiller gjerne opp på vinterball, aktivitetskvelder osv, men selve klassekontakten vil jeg ikke for jeg vet jeg sliter med å få kabalen til å gå opp. Klassekontakten i mitt eldste barns klasse sa ja til å ta jobben såfremt andre stilte opp på fysiske ting. Det kan nemlig ikke hun pga helsen, men sitte stille på ett møte, svare på mailer osv har hun god tid til. Så der har vi en veldig god fordeling og ingen problemer. Hun sitter nå på tredje året, jeg skal stille som vakt på spillkvelder, ball, aksjonskveld på tredje året på rad. Jeg vet når disse tingene er så for de få tingene som er i løpet av året kan jeg bytte skift i god tid, men når jeg var klassekontakt ble det for mye. Anonymkode: ee4e7...6b1
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #27 Skrevet 29. august 2018 Fordi folk gjerne ser at andre gjør jobben. Pinlig! Alle mener mye og de som mener mest gjør aller minst. Regelen er vel at 90% av jobben gjøres sv 10% av foreldrene. Det kommer aldri til å endre seg. Anonymkode: 112bf...400
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #28 Skrevet 29. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det slår ikke feil, foreldremøtet engasjerer og praten og diskusjonen går livlig, helt til lærer sier at det er tid for å velge klassekontakt. På et sekund er alle stille, tar en slurk kaffe og stirrer ned i bordet. Å ha barn krever at man engasjerer seg! Alle vet at hver klasse skal ha to klassekontakter. Alle vet at det bør gå på rundgang. Alle vet at det ikke er så forferdelig mye jobb. Jeg nekter å tro at av 60 foreldre så har alle kronisk utmattelsesyndrom, sosial angst, hovedansvar for en millionbedrift eller 6 barn. Hvorfor ikke bare rekke opp hånden? Sånn helt uten at den stakkars læreren må lirke og lure? Møtet kan ikke avsluttes før dette er på plass. Så hva er grunnen til at så få faktisk er sitt ansvar bevisst og er innstilt på å ta sin tørn? Anonymkode: ac665...e9d Slik er det ikke hos oss:) Her er det alltid noen som melder seg frivillig:) Anonymkode: edc5a...385
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #29 Skrevet 29. august 2018 Eneste jeg sitter igjen etter å ha vært FAU mange ganger(tre barn) er hvor late og ikke engasjerte mange foreldre er. Skjønner godt at folk ikke gidder. Mesteparten av tiden går til å mase på folk som ikke bryr seg. Nytter ikke alltid å delegere heller da folk bare lar være å møte opp eller utføre oppgaven. Anonymkode: 47ca4...2ee
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #30 Skrevet 29. august 2018 Har vært klassekontakt og fau i flere år, nå gidder jeg ikke mer. Foreldrene krever og krever, klager og syter, er aldri fornøyde, men bidra når man setter i gang noe, DET gidder de ikke! Da er de så travle, opptatt, syk, sliten osvosvosv! Anonymkode: a2ce2...957
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #31 Skrevet 29. august 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eneste jeg sitter igjen etter å ha vært FAU mange ganger(tre barn) er hvor late og ikke engasjerte mange foreldre er. Skjønner godt at folk ikke gidder. Mesteparten av tiden går til å mase på folk som ikke bryr seg. Nytter ikke alltid å delegere heller da folk bare lar være å møte opp eller utføre oppgaven. Anonymkode: 47ca4...2ee Her krevde foreldre bedre lekestativ på skoleplassen. Vi fikk tak i pengene, lagde en plan sammen med elevrådet, kjøpte inn diverse utstyr og lekeapparater og sendte ut info og når det skulle være dugnad. INGEN dukket opp. Skriver vi feks at foreldrene i 6.klasse skal komme på dugnad kommer det en klagestorm uten like, og foreldrene ville vi skulle heller få inn frivillige fra alle klasser på hele skolen enn å «tvinge» foreldre til å være med. Jada... tre år etter er det fortsatt ikke gjort en dritt på lekeplassen. Foreldrene har sluttet å klage da! Men dere kan jo tenke dere skuffelsen blant elevene!😡 Anonymkode: a2ce2...957
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #32 Skrevet 29. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det slår ikke feil, foreldremøtet engasjerer og praten og diskusjonen går livlig, helt til lærer sier at det er tid for å velge klassekontakt. På et sekund er alle stille, tar en slurk kaffe og stirrer ned i bordet. Å ha barn krever at man engasjerer seg! Alle vet at hver klasse skal ha to klassekontakter. Alle vet at det bør gå på rundgang. Alle vet at det ikke er så forferdelig mye jobb. Jeg nekter å tro at av 60 foreldre så har alle kronisk utmattelsesyndrom, sosial angst, hovedansvar for en millionbedrift eller 6 barn. Hvorfor ikke bare rekke opp hånden? Sånn helt uten at den stakkars læreren må lirke og lure? Møtet kan ikke avsluttes før dette er på plass. Så hva er grunnen til at så få faktisk er sitt ansvar bevisst og er innstilt på å ta sin tørn? Anonymkode: ac665...e9d Det er alltid flere som melder seg enn det er behov for her både i bhg og skole, så kjenner meg ikke igjen. Anonymkode: cba4a...35c
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #33 Skrevet 29. august 2018 Er varaklassekontakt for tredje året nå, og det er virkelig ingen stor jobb. Her er det fire FAU-møter i året. I tillegg har noen trinn ansvar for 17. mai-arrangementet og noen trinn for et større kveldsarrangement på skolen. Akkurat når disse større arrangementene skal planlegges er det jo en del. Men når dette pågår blir msn samtidig bedre kjent med andre foreldre og har det hyggelig. Minst hyggelige jobben er å sende ut vaktliste til slike arrangementer. Det er alltid noen som later som om de ikke har sett mailen. I klassen var det litt styr en periode pga div problemer i klassen. Da ble det en del telefoner, mailer og møter for oss som var klassekontakter. Slitsomt mens det står på. Men det er jo veldig greit å være den som får vite alt som foregår. Anonymkode: d8a05...977
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #34 Skrevet 29. august 2018 Det er nok sammensatt. Jeg kjenner de som ikke har tid pga. jobb og unger, de som ikke har helse til å stille og de som sier uff, stønn og ork. Jeg har forståelse for at ikke alle har mulighet til å stille, men de som er late, de ser jeg litt ned på. Anonymkode: c816e...5de
Anonym bruker Skrevet 30. august 2018 #35 Skrevet 30. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke jobber har du vel all tid i verden til å være klassekontakt. Ska love deg at det tar på å være på jobb 100% og etter det sitte i kveldsmøter og konsentrere seg. Anonymkode: 08162...b57 Det er en grunn til at jeg er hjemme vettu 😉 Den lille energien jeg har, bruker jeg på barna mine på ettermiddagen/ kvelden. Forskjell på å være syk og frisk. Hvis det er tøft for deg, så gang det med 10 for meg. Anonymkode: 58c24...cec
**snuskeluska** Skrevet 30. august 2018 #36 Skrevet 30. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Eneste jeg sitter igjen etter å ha vært FAU mange ganger(tre barn) er hvor late og ikke engasjerte mange foreldre er. Skjønner godt at folk ikke gidder. Mesteparten av tiden går til å mase på folk som ikke bryr seg. Nytter ikke alltid å delegere heller da folk bare lar være å møte opp eller utføre oppgaven. Anonymkode: 47ca4...2ee Jeg har sittet i FAU og 5 år og jeg har akkurat samme oppfatning.
sotosmor Skrevet 30. august 2018 #37 Skrevet 30. august 2018 På 7 trinn så var jeg foreldrekontakt og med i FAU. Arbeidet i FAU synes jeg var både interessant og lærerikt, det kunne jeg tenkt meg mer av. Ellers er jeg ikke typen til å være med på slike ting. Er for beskjeden til det. Men det er interessant å ha prøvd en periode.
Puppen og lillemor Skrevet 30. august 2018 #38 Skrevet 30. august 2018 Hos oss var det kamp om vervet på årets 1. trinn. Alle vet at klassekontaktjobben er enklest i 1. klasse, ok i 2. og så begynner det å bli ganske mye jobb med 17. mai osv.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2018 #39 Skrevet 30. august 2018 Fordi jeg har fire barn å følge opp. Både jeg og mannen har jobber som krever mye av oss. Mannen er håndballtrener 3 ganger i uka, jeg er lag leder på et lag i fotball og to lag i håndball. I tillegg sitter jeg både i hovedutvalg for skole og oppvekst og kommunestyret. Om det skulle bli en sak som går til FAU som blir klaget videre er det hovedutvalget jeg sitter i som er klageorgan. Jeg føler absolutt at vi engasjerer oss i barna våres, men akkurat denne oppgaven kan andre ta seg av. Jeg har nok møter både innen politikk og jobb. Det lille jeg har igjen av fritid ønsker jeg ikke å sitte på møter, men å være med barna mine, familie og venner. Anonymkode: 142f4...edd
Anonym bruker Skrevet 30. august 2018 #40 Skrevet 30. august 2018 Jeg er helt elendig på sånt. Meldte meg ett år etter en laang runde med at alle så i bordet. Fikk masse kjeft, baksnakking og utrivelige meldinger fordi jeg ikke hadde ordnet ditt og datt og sendt ut referat fra møte 1 dag etter det hadde funnet sted. Aldri aldri mer. Jeg engasjerer meg på andre måter, som kioskvakt, elevkvelder, koker kaffe og baker, kjører andres barn på trening med mer. Anonymkode: 5de75...a58
Anonym bruker Skrevet 30. august 2018 #41 Skrevet 30. august 2018 Jeg er på vei mot ufør og har et barn med spesielle behov. To ting som gjør hverdagen min tung og som gjør det vanskelig å klare annet enn det jeg må. Det er så såvidt at jeg klarer å organisere og gjennomføre min egen hverdag, så å påta meg flere oppgaver går virkelig ikke. Anonymkode: 76173...b09
Anonym bruker Skrevet 30. august 2018 #42 Skrevet 30. august 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg er overbevist om at jeg er håpløs til slike ting. Jeg er ikke kreativ, organisert eller spesielt god på sosiale koder. Kanskje det bunner i litt sosial angst, jeg vet ikke. Men, jeg jobber helt klart med saken. Og jeg skal melde meg som frivillig i år. Jeg kan jo ikke utsette det lenger. Anonymkode: e5c2c...c2f Så god du er, som tør å utfordre deg selv Anonymkode: d49c4...daa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå