Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 https://www.nrk.no/ho/friluftslivorganisasjon_-_-noe-ma-gjores-sa-ikke-flere-blir-angrepet-av-kyr-1.14183543 Anonymkode: d1633...ee2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Nei. Hvis jeg ignorer kyrne, så ignorer de meg også. De er fine sånn. Jeg har vokst opp en plass der kyrne innimellom dro fra gårdene sine og bort til byggefeltet vårt. De er ganske harmløse, men jeg holder meg så klart unna kyr som står med kalven sin. Anonymkode: ce9ef...7b9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Nei, men har respekt for de. Går rundt hvis det er ku med kalv. Er også mer skeptisk til kjøttdyr enn melkekuer, siden de håndteres mindre av mennesker. "Vanlige" kuer er stort sett fredelige Anonymkode: 6de02...e8a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 I utgangspunktet nei, men respekt for dem, det har jeg. Dessuten er ikke ei ku "bare" ei ku. Ulike typer kyr har ulikt temperament, lynne og særegenheter. Det er ikke alle kyr som de son var i flokken hjemme hos foreldrene mine da jeg var barn for mange år siden. De var bare godmodige, kjelne og bortskjemte. Den gangen ble dessuten kyr stelt med på individnivå. Hvert dyr hadde navn og eierne kjente hvert dyrs personlighet. I dag teller ofte flokkene flere dyr, mange kjøttferaser går utendørs året rundt og får ikke sånn stell som melkekuene ofte fikk tidligere. Men redd? Nei. Men det er lurt å vise respekt og fint å kunne lese stemningen. Anonymkode: 12ccb...52f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Nei, men problemet oppstår når folk ikke har respekt for dem. Det burde være selvfølgelig å ikke gå inn på beitet til dyr du ikke kjenner. Noen kan akkurat ha fått kalv, og vil forsvare denne. Anonymkode: 94df9...a35
soleia Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Nei, har jaga mange kyr i mi tid, men store oksekalvar kan vere lumske. No er eg van med alminnelige, dovne NRF kyr, ikkje slike som gjekk til angrep i dette tilfellet. Går alltid i god avstand rundt flokkar av ukjende storfe. Tenkjer at utrygge dyr bør gjerdast inne.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, soleia skrev: Nei, har jaga mange kyr i mi tid, men store oksekalvar kan vere lumske. No er eg van med alminnelige, dovne NRF kyr, ikkje slike som gjekk til angrep i dette tilfellet. Går alltid i god avstand rundt flokkar av ukjende storfe. Tenkjer at utrygge dyr bør gjerdast inne. Dyrene bør ha førsteretten til beiteområdene. Mennesker som vil bruke de samme områdene må tilpasse seg og lære seg å holde avstand. Anonymkode: 9be44...913
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men problemet oppstår når folk ikke har respekt for dem. Det burde være selvfølgelig å ikke gå inn på beitet til dyr du ikke kjenner. Noen kan akkurat ha fått kalv, og vil forsvare denne. Anonymkode: 94df9...a35 Ofte er det sånn at man ikke bevisst "går inn på beitet" som du sier. Ofte er det sånn at man treffer slike flokker f,eks. i fjellet. I sommer, da de inngjerdete beitene var både spist ned og i tillegg tørket bort, ble mange kyr, i større og mindre flokker, sluppet på utmarksbeite. Flere av disse var ikke vant til å gå i utmark og heller ikke vant til å treffe mennesker de ikke kjente. Dette har ført til flere konflikter i år enn tidligere. Kyrne er ikke vant med mennesker, menneskene kan ikke lenger å lese dyrene, - altså finnes det minst to sider av saken. Anonymkode: 12ccb...52f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ofte er det sånn at man ikke bevisst "går inn på beitet" som du sier. Ofte er det sånn at man treffer slike flokker f,eks. i fjellet. I sommer, da de inngjerdete beitene var både spist ned og i tillegg tørket bort, ble mange kyr, i større og mindre flokker, sluppet på utmarksbeite. Flere av disse var ikke vant til å gå i utmark og heller ikke vant til å treffe mennesker de ikke kjente. Dette har ført til flere konflikter i år enn tidligere. Kyrne er ikke vant med mennesker, menneskene kan ikke lenger å lese dyrene, - altså finnes det minst to sider av saken. Anonymkode: 12ccb...52f Det kan godt hende det du skriver stemmer, men hvis så er tilfellet at folk ikke skjøn er at de må holde seg på god avstand fra dyrene bør hele beiteområdene sperres for turgåere. Det bør ikke være bondens eller dyrenes problem at folk ikke kan oppføre seg riktig. Anonymkode: 9be44...913
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Nå er det vel heller ikke sånn at dette var mjølkekyr/NRF. De er som regel svært fredelige og vant til folk. Kjøttfe som er mindre håndtert og går med egen kalv, er mer utrygge.. Anonymkode: 94df9...a35
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 Ja og nei. Går jeg med hund opplever jeg de aggressive og innpåslitne hver gang. Går jeg alene er de ok Anonymkode: 9218e...d7a
Superdolly Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 Nei, jeg er ikke akkurat redd, men jeg har respekt for dem. Her hvor jeg bor er det helt vanlig at storfe (kjøttferaser) slippes på utmarksbeite. Og de er store og sterke dyr. Har de kalv må man i tillegg ta morsinstinktet med i betraktningen. Så jeg holder god avstand.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 Nei, jeg er ikke redd for kyr, men jeg har respekt for at de er store dyr som kan volde skade hvis de går til angrep. Er vokst opp på en gård og ganske god på å lese stemningen. Jeg oppsøker sjelden dyr på beit, med mindre de viser interesse for å bli hilst på og fremstår vennlige, ellers holder jeg trygg avstand. Okser derimot er jeg redd for! 🤯 Anonymkode: 7cc09...adc
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Man trenger ikke oppsøke dem når man har hytte i områder der bonden plutselig har sluppet kyr på beite etter 30 år uten. Da står de plutselig på trappa en morgen. Vi kom oss nesten ikke ut av hytta, for vi har hund og kuene ble superaggressive. Det er flott at det beites i Norge, men det er ulike interesser i utmarka. Og ferdsel med hund (i bånd) er faktisk livsfarlig om man går på kyr på beite, kjenner en som havnet på sykehus fordi kuene gikk løs på ham og hunden (han oppsøkte dem ikke, de oppdaget ham og begynte å følge etter og så angrep de.) Anonymkode: 1226c...933
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man trenger ikke oppsøke dem når man har hytte i områder der bonden plutselig har sluppet kyr på beite etter 30 år uten. Da står de plutselig på trappa en morgen. Vi kom oss nesten ikke ut av hytta, for vi har hund og kuene ble superaggressive. Det er flott at det beites i Norge, men det er ulike interesser i utmarka. Og ferdsel med hund (i bånd) er faktisk livsfarlig om man går på kyr på beite, kjenner en som havnet på sykehus fordi kuene gikk løs på ham og hunden (han oppsøkte dem ikke, de oppdaget ham og begynte å følge etter og så angrep de.) Anonymkode: 1226c...933 Nå er det nå engang slik at bønder har beiterett på fjellet så uansett om vi liker det eller ikke så har dyrene kommet for å bli. Jeg har selv vokst opp på en melkegård og har en agronom utdannelse (jeg jobber ikke innenfor jordbruk nå), så jeg har god erfaring i å håndtere kuer og kort sagt så skal man ha respekt for kuer. NRF er ofte godmodige kyr som ikke er veldig hissige, men kommer de opp i en situasjon de opplever som truende eller i en ny situasjon for dem så er det også tilbøyelig til å gjøre uventede handlinger som f.eks å angripe. Personlig opplevde jeg en tragedie i min familie da en min oldefar som var dårlig til beins plutselig befant seg midt blant kuene under kuslippet om våren. Kuslipp er ofte en gjeng med kuer som ikke har fått rørt noe særlig på seg gjennom vinteren, og de gamle kuene blir som ungdyr igjen og løper av gårde. Min oldefar mente nok at han var i stand til å føre dyrene den veien de skulle og stå imot hvis noen av dyrene kom løpende mot han (til tross for at vi andre som var med hadde bedt han innstendig om å stå på den andre siden av gjerdet), og det endte med at han ble stanget rett ned av ei til vanlig snill og godmodig ku. Etter det kom hele flokken løpende fordi de ble oppkavet av hun som plutselig bestemte seg for å løpe feil vei, og min oldefar ble tråkket i hjel. Dette hører med til sjeldenheten, men når en mann som har vokst opp på en melkegård og holdt på med kuer i 90 år ender livet sitt på den måten så sier det seg selv at de som ikke har erfaring med kuer må ta sine forhåndsregler og prøve å unngå kuene når de kan. Når det kommer til kjøttdyr så er det korrekt som ei skriver tidligere at de er mindre vant til å bi håndtert av mennesker og de kan bli veldig aggressive hvis og da spesielt hvis de går med kalver, og ikke minst hvis man har med seg hund som du skriver så kan de bli aggressive. Anonymkode: a9d0a...9f5
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 Nei, jeg finnes ikke redd kyr. Er oppvokst med kyr og andre dyr. Og er vel hva man kan kalle en idiot når det gjelder dyr. Finnes ikke redd. Noe som også har ført til at jeg har blitt bitt av hund flere ganger. Ellers mener jeg at dyrene (sau,kyr,geit osv) har førsteretten til sine beiteområder, innmark som utmark. Dette må turgåere akseptere og ta hensyn til. Finn et annet sted å gå tur og lufte hunden. Uansett er du på annen manns eiendom og det er dennes dyr som har førsteretten. Andre ferdes der i henhold til allemannsretten, og skal ikke etterlate seg annet enn fotavtrykk. Jeg har sett utrolig mange skremmende hendelser med turgåere og dyr. Kom feks over et ektepar som stod og kastet stein på et skadet rådyr som lå ved stien de skulle gå på. De skulle bare skremme det bort, for fruen var redd dyr og dette lå nær der de skulle gå. Jeg må innrømme at det var nummeret før jeg dekket en stein i huet på dem begge, fordi jeg er redd folk som er hjerteløse idioter. På toppen av alt viste det seg at dyret sannsynligvis var skadet/skambitt av løshund. Men selvsagt, er man bonde, så slipper man ikke en illsint, mannevond okse på beite der det er mye turgåere. Bortsett fra det, er det turgåere sitt ansvar å forholde seg til dyrene som er der på en korrekt måte. Anonymkode: 7ae2d...c0d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det nå engang slik at bønder har beiterett på fjellet så uansett om vi liker det eller ikke så har dyrene kommet for å bli. Jeg har selv vokst opp på en melkegård og har en agronom utdannelse (jeg jobber ikke innenfor jordbruk nå), så jeg har god erfaring i å håndtere kuer og kort sagt så skal man ha respekt for kuer. NRF er ofte godmodige kyr som ikke er veldig hissige, men kommer de opp i en situasjon de opplever som truende eller i en ny situasjon for dem så er det også tilbøyelig til å gjøre uventede handlinger som f.eks å angripe. Personlig opplevde jeg en tragedie i min familie da en min oldefar som var dårlig til beins plutselig befant seg midt blant kuene under kuslippet om våren. Kuslipp er ofte en gjeng med kuer som ikke har fått rørt noe særlig på seg gjennom vinteren, og de gamle kuene blir som ungdyr igjen og løper av gårde. Min oldefar mente nok at han var i stand til å føre dyrene den veien de skulle og stå imot hvis noen av dyrene kom løpende mot han (til tross for at vi andre som var med hadde bedt han innstendig om å stå på den andre siden av gjerdet), og det endte med at han ble stanget rett ned av ei til vanlig snill og godmodig ku. Etter det kom hele flokken løpende fordi de ble oppkavet av hun som plutselig bestemte seg for å løpe feil vei, og min oldefar ble tråkket i hjel. Dette hører med til sjeldenheten, men når en mann som har vokst opp på en melkegård og holdt på med kuer i 90 år ender livet sitt på den måten så sier det seg selv at de som ikke har erfaring med kuer må ta sine forhåndsregler og prøve å unngå kuene når de kan. Når det kommer til kjøttdyr så er det korrekt som ei skriver tidligere at de er mindre vant til å bi håndtert av mennesker og de kan bli veldig aggressive hvis og da spesielt hvis de går med kalver, og ikke minst hvis man har med seg hund som du skriver så kan de bli aggressive. Anonymkode: a9d0a...9f5 Trist med din oldefar. Og ikke misforstå, jeg angriper ikke beiteretten, jeg er en stor tilhenger av mer utmarksbeite, for landet gror igjen. Men det er ikke helt enkelt å se hvordan forskjellige interesser med rettmessige krav i utmarka skal forenes. Anonymkode: 1226c...933
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 Litt engstelig og har stor respekt for dem. Holder god avstand og passer på å ikke få øyekontakt om jeg må gå nær dem. Var nettopp på tur i fjellet og såg at det gikk digre høylandsfe på andre siden av en elv, og følte oss trygge på at de ikke kom over der. Men da vi skulle tilbake hadde de kommet seg over og sto midt i den eneste veien ut av dalen. Det var ikke gøy. Anonymkode: 3332b...9f9
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 Vi har jerseykyr/blanding, og de har et helt annet temperament enn NRF. Mye mer skeptiske og stresser fortere når det kommer ukjente folk. De få NRF-dyra vi har er rene kosebamsene i forhold. Kan man ingenting om et dyr er det en god regel å holde seg unna dem, enten det er kyr, bikkjer eller kanarifugler. Da er det større sannsynlighet for at man ikke roter seg opp i noe tull Anonymkode: fb7ea...4ae
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #20 Skrevet 29. august 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt engstelig og har stor respekt for dem. Holder god avstand og passer på å ikke få øyekontakt om jeg må gå nær dem. Var nettopp på tur i fjellet og såg at det gikk digre høylandsfe på andre siden av en elv, og følte oss trygge på at de ikke kom over der. Men da vi skulle tilbake hadde de kommet seg over og sto midt i den eneste veien ut av dalen. Det var ikke gøy. Anonymkode: 3332b...9f9 Da går du rundt eller venter til de har flyttet seg. Anonymkode: 9be44...913
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #21 Skrevet 29. august 2018 Jeg er ikke redd, men som de fleste andre her sier, så har jeg stor respekt for dyra. Jeg går langt rundt, særlig om det er kjøttfe, og krysser ikke beitemark om jeg ikke må. Kuene som går og beiter rundt setra til svigerinna mi, derimot, er jeg ikke redd. De er godmodige, elsker å bli klødd i luggen og flokken flytter seg om du er rolig, bestemt og husjer dem ut av tunet. Det verste som har skjedd meg med dem er at de fanga meg, for alle ville kløs. Da måtte jeg bli litt høy og mørk, og da flytta de seg. Kjenner ikke bonden, men helt klart dyr som er vant til å være sammen med folk. Kuer er kule, men aller kulest på litt avstand. Anonymkode: daf87...f36
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #22 Skrevet 29. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja og nei. Går jeg med hund opplever jeg de aggressive og innpåslitne hver gang. Går jeg alene er de ok Anonymkode: 9218e...d7a Hund og ku er ingen god kombo, der er jeg enig! Anonymkode: d1633...ee2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå