Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Har en datter som rett før sommeren tok wisctest. Hun hadde varierende resultater. Noen over snitt, noen midt på treet, noen under... Scoren hennes på prosesseringshastighet var dårlig, så nå vil de ta utvidede tester. Pga sommerferie har vi bare fått litt info om evnetestingen og kun en meget kort samtale om resultatet. Noen som vet hvilke ulike evner testen inneholder? Hva er lav prosesseringshastighet tegn på? Startet kartlegging som sagt før sommerferien da skole, logoped og vi foreldre mistenker adhd (add). Anonymkode: c77ef...ba1
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Min sønn har tatt denne testen. Prosesseringshastighet er evnen til å jobbe raskt og nøyaktig under press med enkle oppgaver. Det kan vel være et tegn på en eller annen lærevanske, men kan vel også komme av dårlig motivasjon for å gjennomføre akkurat den testen. Så resultatet må nesten sees på i sammenheng med resultatet på de andre deltestene. Anonymkode: 1b45c...101
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Min sønn har tatt denne testen. Prosesseringshastighet er evnen til å jobbe raskt og nøyaktig under press med enkle oppgaver. Det kan vel være et tegn på en eller annen lærevanske, men kan vel også komme av dårlig motivasjon for å gjennomføre akkurat den testen. Så resultatet må nesten sees på i sammenheng med resultatet på de andre deltestene. Anonymkode: 1b45c...101 Takk for svar. Hun scorte også dårlig (under snittet for alder) på AMI. Etter det jeg kan lese er det arbeidsminne. Hva hun scorte over på vet jeg ikke. Det var som sagt en kort telefonsamtale. Hun er tidligere utredet for dysleksi, men det har hun ikke. Dårlig motivasjon har hun! Hvis en oppgave ser lang ut, og for henne uinteressant, så kommer hun enten aldri i gang, eller slurver seg gjennom for å bli fort ferdig. Hun ble ferdig med testen på en time, men hun sa hun ga alt. Anonymkode: c77ef...ba1
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Litt på siden, men har dere testet synet hennes ordentlig med grundig test av samsyn ol? Anonymkode: f62b4...89f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt på siden, men har dere testet synet hennes ordentlig med grundig test av samsyn ol? Anonymkode: f62b4...89f Ja, hun er langsynt og bruker linser. Er noen år siden nå, men hun ble litt motorisk roligere etter dette. Anonymkode: c77ef...ba1
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 Høres helt ut som min. Hun har nok ADD, det er lærer og psykolog enig i, men vi har ikke utredet henne for det, da vi ikke ser at diagnosen vil hjelpe henne. Hun får 190 hjelpetimer på skolen. Scorer høyt på logikk og språk. Men lav prosesseringshastighet og elendig arbeidsminne. Anonymkode: 08d62...cfc
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres helt ut som min. Hun har nok ADD, det er lærer og psykolog enig i, men vi har ikke utredet henne for det, da vi ikke ser at diagnosen vil hjelpe henne. Hun får 190 hjelpetimer på skolen. Scorer høyt på logikk og språk. Men lav prosesseringshastighet og elendig arbeidsminne. Anonymkode: 08d62...cfc Ja, vi bryr oss ikke så mye om hvilken diagnose hun ender opp med så lenge hun får den hjelpen hun trenger på skolen. Pr i dag så må jeg være "lærer" hjemme for at hun skal henge med resten av trinnet. Dvs. lese alt pensum selv, gjenfortelle, sitte ved siden av o.l. Skolen har ikke kapasitet. Hun gjør meget lite på skolen. De er så mange på trinnet at lærer ikke ser at hun ikke får startet eller fullført en eneste oppgave på skolen. Hun trenger hjelp til å komme i gang, og hjelp til å holde fokus. Tidligere hadde de kapasitet til at hun kunne jobbe i liten gruppe (enkelte fag) med elever med ressurser, men nå går ikke det lenger. Muntlig er hun kjempeflink og har 5-ere og 6-ere, men det er i diskusjonsfag. Samfunnsfag, krle o.l. Anonymkode: c77ef...ba1
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi bryr oss ikke så mye om hvilken diagnose hun ender opp med så lenge hun får den hjelpen hun trenger på skolen. Pr i dag så må jeg være "lærer" hjemme for at hun skal henge med resten av trinnet. Dvs. lese alt pensum selv, gjenfortelle, sitte ved siden av o.l. Skolen har ikke kapasitet. Hun gjør meget lite på skolen. De er så mange på trinnet at lærer ikke ser at hun ikke får startet eller fullført en eneste oppgave på skolen. Hun trenger hjelp til å komme i gang, og hjelp til å holde fokus. Tidligere hadde de kapasitet til at hun kunne jobbe i liten gruppe (enkelte fag) med elever med ressurser, men nå går ikke det lenger. Muntlig er hun kjempeflink og har 5-ere og 6-ere, men det er i diskusjonsfag. Samfunnsfag, krle o.l. Anonymkode: c77ef...ba1 Vi byttet over til Montessorriskole. Der er det høy lærertetthet og god oppfølging. Det er alltid 4 lærere tilstede for 28 elever. På offentlig ble hun som din, bare sittende. Her får hun mer hjelp til å komme i gang og holde fokus. Anonymkode: 08d62...cfc
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Hm, for en som er helt "i oppstarten" og lurer på om det har noen hensikt å få datteren sjekket for ADD... gir det virkelig ingen rettigheter overfor skola? Nå ble jeg litt motløs, kjenner jeg... Anonymkode: 523b7...56f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hm, for en som er helt "i oppstarten" og lurer på om det har noen hensikt å få datteren sjekket for ADD... gir det virkelig ingen rettigheter overfor skola? Nå ble jeg litt motløs, kjenner jeg... Anonymkode: 523b7...56f Jo absolutt. Siden jenta mi ikke har noen diagnose enda så har hun ingen rettigheter utover å få tilpasset skolearbeid. Med diagnose kan det utløse flere ressurser i skolen (kan - ikke nødvendigvis). Lærene pusher veldig på ppt nå. Hvis det viser seg at hun har en diagnose, add eller en form for lærevansker - så vil hun få bedre hjelp både hjemme og på skolen. Av og til er det vanskelig å vite om hun er lat eller om det er vansker. Altså vi vet jo at hun har vansker, men bruker hun de innimellom til sin fordel, for å slippe unna? Sannsynligvis. Med diagnose blir det lettere for oss å balansere mellom å kreve og tilrettelegge. Det er jo ikke bra om hun pushes for lite, ei heller for mye. Med diagnose kommer også verktøy hvis du skjønner. Anonymkode: c77ef...ba1
Anonym bruker Skrevet 3. september 2018 #11 Skrevet 3. september 2018 På 28.8.2018 den 16.00, Anonym bruker skrev: Vi byttet over til Montessorriskole. Der er det høy lærertetthet og god oppfølging. Det er alltid 4 lærere tilstede for 28 elever. På offentlig ble hun som din, bare sittende. Her får hun mer hjelp til å komme i gang og holde fokus. Anonymkode: 08d62...cfc Så flott! 4 lærere på 28 elever høres fantastisk ut. Anonymkode: c77ef...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå