Gå til innhold

Butikksjef vs kjøpmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før kalte vi sjefen i butikken for butikksjef. Nå er det plutselig blitt kjøpmann. Hvorfor? Er ikke butikksjef en bedre tittel? Både mtp at en butikksjef ikke nødvendigvis er mann, og fordi hn nettopp er ... sjef for butikken. Hn kjøper jo ikke inn noe lenger, det meste går via selgere eller av seg selv på datasystemer. 

Øsj, dagens unyttige utblåsning. 

Anonymkode: cb1f5...f4e

Skrevet

Butikksjef og kjøpmann er ikke det samme. 

Anonymkode: 485d0...b71

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Butikksjef og kjøpmann er ikke det samme. 

Jo? Hva er forskjellen da?

hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo? Hva er forskjellen da?

hi

Kjøpmannen er den som eier butikken (Ev franchise), og butikksjefen er den som er ansvarlig for driften. Forklart på en sikkert alt for enkel måte. Det KAN være samme person, men i butikker større enn «nærbutikken på hjørnet» er det som regel ikke samme person. 

Skrevet

Kjøpmannen har "kjøpt seg inn" i butikken. Vet om en som punga ut 500 000 for å bli kjøpmann hos rimi en gang i tiden. Butikksjefen var en annen person.

Anonymkode: 97c12...1de

Skrevet

Jeg jobber i bokhandel og der er sjefen butikksjef, og bestiller i høyeste grad det meste av varer selv. Skriver også vaktlister selv.

En del felles innkjøp selvfølgelig, men alt av hyllevarer, bøker osv bestilles jo av oss i butikk, ingenting der som går av seg selv via data. Vi har mange forskjellige leverandører, og kjeden lager innkjøpsavtalene, men vi bestiller selv det vi trenger i hver enkelt butikk.

Men butikken eies av kjeden, ingen som har kjøpt seg inn. Bare ansatt som butikksjef.

Anonymkode: 5cc6e...a11

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i bokhandel og der er sjefen butikksjef, og bestiller i høyeste grad det meste av varer selv. Skriver også vaktlister selv.

En del felles innkjøp selvfølgelig, men alt av hyllevarer, bøker osv bestilles jo av oss i butikk, ingenting der som går av seg selv via data. Vi har mange forskjellige leverandører, og kjeden lager innkjøpsavtalene, men vi bestiller selv det vi trenger i hver enkelt butikk.

Men butikken eies av kjeden, ingen som har kjøpt seg inn. Bare ansatt som butikksjef.

Anonymkode: 5cc6e...a11

Nemlig. Og da er det kjeden som er «kjøpmannen». 

Skrevet

Ok. Så hvis jeg har forstått det rett, i dagligvare, så er det bare i Rema de har kjøpmenn? I Coop, meny, kiwi og de andre, er det butikksjefer?

hi

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Så hvis jeg har forstått det rett, i dagligvare, så er det bare i Rema de har kjøpmenn? I Coop, meny, kiwi og de andre, er det butikksjefer?

hi

Nei, Kiwi har mange kjøpmenn. De fleste her jeg bor er Franchise

Anonymkode: b7d56...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...