Gå til innhold

Visste du at det finnes sju kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det er uinteressant hvor mange det fins.
Det er grader av alt, og det som er viktig er at man får lov til å være den personene som man føler er riktig for en selv

Anonymkode: 9d334...4f7

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg mener det er uinteressant hvor mange det fins.
Det er grader av alt, og det som er viktig er at man får lov til å være den personene som man føler er riktig for en selv

Hva skal med kalle vedkommende, han, hen, hun, den? Hvilket tolalett eller garderobe er det riktig å bruke? Det er mange problemer.

Anonymkode: adc00...17b

Skrevet

Det må en ganske spesiell definisjon av hva et kjønn er for å komme til at det er 7 av dem hos mennesker.

Jeg bruker en definisjon som sier at de med to x-kromosomer er jenter og de med et x- og et y-kromosom er hankjønn.

Anonymkode: b3377...fb6

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal med kalle vedkommende, han, hen, hun, den? Hvilket tolalett eller garderobe er det riktig å bruke? Det er mange problemer.

Det var intervju med en del transseksuelle fra Sverige på NRK 2 for litt siden.
Da sa han (en litt eldre en) ene som liker å kle seg i dameklær det ganske enkelt, det er så lett nå til dags, før stod det damer eller herre på do-dørene, nå er det blide av en i kjole og en i bukse.
Har jeg på meg kjole, går jeg der det er bilde av en med kjole, og har jeg på med bukser, så går jeg der det er bilde av bukser..

Som jeg sa, det viktigste er at man føler seg vel med den man er, hva man ønsker å bli kalt gå under det og dersom noen spør så sier men det...

Skrevet

Det eksisterer to kjønn. Det er godt med plass i hvert av dem. Men det er bare to å velge mellom.

Skrevet
11 minutter siden, sug lut skrev:

Det eksisterer to kjønn. Det er godt med plass i hvert av dem. Men det er bare to å velge mellom.

100% enig! Man kan ikke endre naturen. Det finnes kun 2, og så må man selv velge hvordan man lever mellom de to.

Anonymkode: 4562f...95b

Skrevet
22 minutes ago, Anonym bruker said:

Det var intervju med en del transseksuelle fra Sverige på NRK 2 for litt siden.
Da sa han (en litt eldre en) ene som liker å kle seg i dameklær det ganske enkelt, det er så lett nå til dags, før stod det damer eller herre på do-dørene, nå er det blide av en i kjole og en i bukse.
Har jeg på meg kjole, går jeg der det er bilde av en med kjole, og har jeg på med bukser, så går jeg der det er bilde av bukser..

Spørs hva de andre damene sier når det kommer inn en mann på kvinnetoalettet, uansett om han er i kjole eller ikke.

Hvilken garderobe går han i når han skal i svømmehallen og er iført kjole?

Skrevet
17 minutes ago, sug lut said:

Sånn er det nok. Hvorfor overkomplisere?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hva de andre damene sier når det kommer inn en mann på kvinnetoalettet, uansett om han er i kjole eller ikke.

Hvilken garderobe går han i når han skal i svømmehallen og er iført kjole?

Jeg personlig skjønner ikke helt hvorfor det skulle være et problem.
Man har tross alt avlukker på damedoen, er liksom ikke slik at man sitter på rekke og rad med stakken oppe..

Tror nok at han hadde gått i herregarderoben i svømmehallen for det som styrer der er hvordan man ser ut naken.
Og dessuten skal man komplisere det, så er herre- og damegarderoben delt på grunn av det seksuelle aspektet, hvor skal homoseksuelle og homofile gå?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har tross alt avlukker på damedoen, er liksom ikke slik at man sitter på rekke og rad med stakken oppe..

Tror nok at han hadde gått i herregarderoben i svømmehallen for det som styrer der er hvordan man ser ut naken.
Og dessuten skal man komplisere det, så er herre- og damegarderoben delt på grunn av det seksuelle aspektet, hvor skal homoseksuelle og homofile gå?

Hvorfor drar du inn homofile? Det er jo noe helt annet, hvorfor mener du det er problematisk for en homofil eller lesbisk å vite hvilken garderobe de skal gå i???

Anonymkode: fa779...6a4

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Garderober er delt på biologi. Ikke sosiale forhold som seksualitet.

Anonymkode: 0ad41...c4a

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er altså helt greit at menn går på kvinne-toalettet?

Skrevet

Herregud....

Anonymkode: 59ebe...cda

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle ikke det være greit? Vi har unisex-toalett hjemme. Har delt det med en mann i 15 år, og både mannlige og kvinnelige gjester bruker det. Har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: d6cff...31b

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor skulle ikke det være greit? Vi har unisex-toalett hjemme. Har delt det med en mann i 15 år, og både mannlige og kvinnelige gjester bruker det. Har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: d6cff...31b

Litt forskjell på et hjemmetoalett og et offentlig toalett, vel?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke noe problem med det. Deler jo doer og garderober med menn på jobb. Vi går jo ikke sammen inn og tisser

Anonymkode: fa779...6a4

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Herregud....

Anonymkode: 59ebe...cda

Bilderesultat for won internet meme

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/visste-du-at-det-finnes-sju-kjonn_-1.13057760

Ikke alle mennesker føler seg hjemme i kategoriene hankjønn eller hunkjønn. Professor i sexologi Esben Esther Pirelli Benestad mener det finnes sju ulike kjønn.

Andre sider at det finnes over 20 kjønn. Hva mener du?

Det finnes to kjønn, mann (gutt, hannkjønn) og kvinne (jente, hunkjønn). Alt annet er jo bare fjas. Man kan føle seg som et tre uten å være det. 

Skal min datter på 16 som føler seg voksen få lov å være det siden hun virkelig føler seg slik? Eller skal det -faktum- at hun er 16 styre at hun må vente med å stemme og få lappen?

Faktum er jo at alle mennesker ER enten mann eller kvinne basert på genetikk. 

Anonymkode: cdf6a...2e8

Skrevet

Hvem bryr seg. Kjønn har kun betydning innen enkelte deler av helse og idrett. Må vi sette alle i bås? Kutt ut hun- og hankjønnsbenevnelser, og la folk være som de vil.

Anonymkode: 7385a...538

Skrevet

Eg meiner at pm vi hadde vore mindre opptatt av kjønn og kjønnsroller hadde spelt ei mindre rolle, om vi evna å sjå personar og ikkje kjønn så hadde vi greidd oss med dei to vi har. Men som det er no forstår eg godt at enkelte føler seg utanfor dei rammene samfunnet legg for dei. 

Uten at eg har lese artikkelen du viser til...

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem bryr seg. Kjønn har kun betydning innen enkelte deler av helse og idrett. Må vi sette alle i bås? Kutt ut hun- og hankjønnsbenevnelser, og la folk være som de vil.

Nei, takk. Jeg er kvinne og vil gjerne omtales som kvinne. Hvorfor skal man fjerne normen for å blidgjøre 2% av befolkningen?

Skrevet

Jøss for noe sprøyt. Det finnes to kjønn. Verken mer eller mindre. Hva man ønsker å definere seg innenfor disse to kjønnene er opp til hver enkelt. Han Benestad driter seg ut, og er vel ganske kjent for å dikte opp og spy ut fantasier han lager seg. Skammelig av en såpass høyt utdannet mann.

Anonymkode: 15442...4ac

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jøss for noe sprøyt. Det finnes to kjønn. Verken mer eller mindre. Hva man ønsker å definere seg innenfor disse to kjønnene er opp til hver enkelt. Han Benestad driter seg ut, og er vel ganske kjent for å dikte opp og spy ut fantasier han lager seg. Skammelig av en såpass høyt utdannet mann.

Anonymkode: 15442...4ac

To (eventuelt 7) er vel ingenting, Facebook har 54 kjønn å velge mellom!

• Agender
  • Androgyne
  • Androgynous
  • Bigender
  • Cis
  • Cisgender
  • Cis Female
  • Cis Male
  • Cis Man
  • Cis Woman
  • Cisgender Female
  • Cisgender Male
  • Cisgender Man
  • Cisgender Woman
  • Female to Male
  • FTM
  • Gender Fluid
  • Gender Nonconforming
  • Gender Questioning
  • Gender Variant
  • Genderqueer
  • Intersex
  • Male to Female
  • MTF
  • Neither
  • Neutrois
  • Non-binary
  • Other
  • Pangender
  • Trans
  • Trans*
  • Trans Female
  • Trans* Female
  • Trans Male
  • Trans* Male
  • Trans Man
  • Trans* Man
  • Trans Person
  • Trans* Person
  • Trans Woman
  • Trans* Woman
  • Transfeminine
  • Transgender
  • Transgender Female
  • Transgender Male
  • Transgender Man
  • Transgender Person
  • Transgender Woman
  • Transmasculine
  • Transsexual
  • Transsexual Female
  • Transsexual Male
  • Transsexual Man
  • Transsexual Person
  • Transsexual Woman
  • Two-Spirit
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, takk. Jeg er kvinne og vil gjerne omtales som kvinne. Hvorfor skal man fjerne normen for å blidgjøre 2% av befolkningen?

Du blir ikke mindre feminin av at jeg kaller deg «menneske» fremfor «kvinne». Det er kunstig å putte mennesker i bås slik. Tenk om vi hadde personlige pronomen for hudfarge, religion, alder, høyde etc. Helt unødvendig. Vi er alle mennesker, og det er godt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...