Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 Eg treng nokon oppløftende ord om at det blir bedre enn det er nå. Alt er vanskelig. Gutten går nå i 2. Klasse, han skulle egentlig hadde spes.ped. på seg i 1. Klasse og, men pga lærermangel osv så gikk det kun assistent med han i fjor (Ho var kjempe flink, men ikke utdanna). Han skulle egentlig og hatt IOP (individuell oppølæringplan) inn tidlig, men den er ikke begynt på før nå. Nå har han spes.ped på seg. Men det er kjempe vanskelig å få han til å gjera lekser (nesten heilt umulig). Han kan dei fleste bokstaver, men kan ikkje lese og klarer endå ikkje skrive med unntak av noen få bokstaver (I, O og noen bokstaver til) Han snakker endå ikkje reint (logoped var inne i 1. Klasse og de så at han kan alle lyder men at han snakker så fort at han ikkje uttaler dei rett). For oss som kjenner han høyres det heilt uforståelig ut at han kan alle lyder i forhold til hvordan han snakker. Han klarer knapt å telle riktig til 20. Høyrer det med disse diagnosene og og å ha store lærevansker? I tillegg så er "eg hater deg, "eg skal drepe deg" daglig uttale og det er tøft å høyre det. Han skal inn til BUP igjen i september for å starte opp på ADHD medisiner. Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Og i tillegg er det vanskelig når storesøster har besøk, han ødelegger, slår og det ender ofre med at dei må låse døra for å få fred til f.eks å gjera lekser eller bare få være aleine. Me prøver å finne på andre spennende ting med han då, men ingenting er spennende nok. HI Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 ADHD er en ting, men når det gjelder autisme bør dere hvertfall få en fast utdannet person på han. De trenger trygghet og stabilitet. Ville tatt telefon til både bup og ppt, samlet et møte med lærer, hjelpelærer osv og funnet ut hva som er best for gutten. fortsatt med språkstimulering og kanskje fysioterapi svømming viss det finnes hos dere? Hjelper på lære å vær med andre barn/ ha det kjekkt/ forståelse/balanse og det fysiske de ellers kan og slite med... Anonymkode: fb574...267
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 Så vanskelig. Har dere fått noen veiledning i det hele tatt, som foreldre? Min gutt med høytfungerende autisme er nå 15 år gammel. Han er en veldig smart gutt og kan mange fremmedord i tale, men leser fortsatt dårlig og skriver kun store blokkbokstaver, samt staver veldig dårlig. Det er absolutt vanlig med tilleggsvansker ved autisme ja. Erfaringsmessig ville jeg faktisk droppet lekser. Tvang av lekser/ "læring" vil bare føre til en forhøyet stressfølelse, lav mestringsfølelse og han kommer ikke til å lære noe mer faglig av det. Heller droppe lekser når han enda er liten og satse på feks et lærenyttig spill på nettbrett som kan være hans lekser. Jeg vet dog hvor vanskelig det kan være å få skolen med på en slik tankegang. Hvis dere opplever mange utbrudd/ melt down hos barnet deres, så tyder det på en overbelastning. Det kan være skolesituasjonen som sliter ham ut eller er utrygg. Det viser seg ofte hjemme etter skolen. Det kan også være at dere bør endre deres måte å møte han på. Min sønn reagerer utrolig kraftig hvis han tror at vi er irriterte eller sinte. Vi kan ikke heve stemmen, vise irriterte fakter eller stresse han. Da låser alt seg. Og en situasjon går fra ille til helt, helt forferdelig. Og situasjonen går fra at den kunne vart i 15 min til at han henger seg opp i det i en time eller to i stedet. Så her er det forståelse, forståelse og forståelse. Skjerme han, trygge han og forklare ting. Jeg husker selv at tiden frem til han var ca 9 år, var de tyngste årene. Etter det ble livet litt og litt lettere for han (og da også oss). Da sluttet han med de "plutselige" utbruddene feks. Men det er håpløst å komme noen vei uten skolen på laget. Vi måtte til slutt bytte til en privatskole. Nærskolen forsto ikke autisme i det hele tatt, og enda han lå langt etter i alle fag fikk han bare 5 timer assistent i uka fra 1.-3.klasse. Horribelt, og den skolen er uten tvil ansvarlige for hvor dårlig sønnen min nå kan lese og skrive. Anonymkode: d110f...607
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: ADHD er en ting, men når det gjelder autisme bør dere hvertfall få en fast utdannet person på han. De trenger trygghet og stabilitet. Ville tatt telefon til både bup og ppt, samlet et møte med lærer, hjelpelærer osv og funnet ut hva som er best for gutten. fortsatt med språkstimulering og kanskje fysioterapi svømming viss det finnes hos dere? Hjelper på lære å vær med andre barn/ ha det kjekkt/ forståelse/balanse og det fysiske de ellers kan og slite med... Anonymkode: fb574...267 Vi har oppnevnt en koordinator (helsesøster) og vi hadde eit møte før sommeren og skal ha eit nytt møte nå med kontaktlærer, rektor, logoped, helsesøster, pedagogen som er på han og oss foreldre i september der vi går gjennom fremgang, utvikling, videre plan etc. Han har nå ein fast på seg som han kjenner delvis fra før (mor til ei i klassen som er pedagog). Han har venner og er godt likt i klassen, men dessverre så blir han sjelden invitert med heim etter skoletid eller i helger 🤔 Og rommet hans ser ikkje ut, rot overalt. Samler på masse og alt må være slik det er lagt (autisme). Skal det være slik noen år til? Hi Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og rommet hans ser ikkje ut, rot overalt. Samler på masse og alt må være slik det er lagt (autisme). Skal det være slik noen år til? Hi Anonymkode: c3225...7dd Akkurat slik har vi det enda. Med tiden har sønnen godtatt at jeg rydder på rommet hans og kaster reklame, lapper fra kleskjøp, papp, gamle leker etc uten at han ser det, men han kan absolutt ikke være med å rydde. Han klarer ikke kvitte seg med noe selv. Også kan jeg ikke kjefte på han for at rommet er rotete og at han tar vare på alt mulig, men vi har en humoristisk tone rundt det hele. Han vet at det er absurd å ta vare på all mulig "drit", men må liksom bare 😅 Anonymkode: d110f...607
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #7 Skrevet 21. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så vanskelig. Har dere fått noen veiledning i det hele tatt, som foreldre? Min gutt med høytfungerende autisme er nå 15 år gammel. Han er en veldig smart gutt og kan mange fremmedord i tale, men leser fortsatt dårlig og skriver kun store blokkbokstaver, samt staver veldig dårlig. Det er absolutt vanlig med tilleggsvansker ved autisme ja. Erfaringsmessig ville jeg faktisk droppet lekser. Tvang av lekser/ "læring" vil bare føre til en forhøyet stressfølelse, lav mestringsfølelse og han kommer ikke til å lære noe mer faglig av det. Heller droppe lekser når han enda er liten og satse på feks et lærenyttig spill på nettbrett som kan være hans lekser. Jeg vet dog hvor vanskelig det kan være å få skolen med på en slik tankegang. Hvis dere opplever mange utbrudd/ melt down hos barnet deres, så tyder det på en overbelastning. Det kan være skolesituasjonen som sliter ham ut eller er utrygg. Det viser seg ofte hjemme etter skolen. Det kan også være at dere bør endre deres måte å møte han på. Min sønn reagerer utrolig kraftig hvis han tror at vi er irriterte eller sinte. Vi kan ikke heve stemmen, vise irriterte fakter eller stresse han. Da låser alt seg. Og en situasjon går fra ille til helt, helt forferdelig. Og situasjonen går fra at den kunne vart i 15 min til at han henger seg opp i det i en time eller to i stedet. Så her er det forståelse, forståelse og forståelse. Skjerme han, trygge han og forklare ting. Jeg husker selv at tiden frem til han var ca 9 år, var de tyngste årene. Etter det ble livet litt og litt lettere for han (og da også oss). Da sluttet han med de "plutselige" utbruddene feks. Men det er håpløst å komme noen vei uten skolen på laget. Vi måtte til slutt bytte til en privatskole. Nærskolen forsto ikke autisme i det hele tatt, og enda han lå langt etter i alle fag fikk han bare 5 timer assistent i uka fra 1.-3.klasse. Horribelt, og den skolen er uten tvil ansvarlige for hvor dårlig sønnen min nå kan lese og skrive. Anonymkode: d110f...607 Vi har vært på ADHD og autisme kurs. Og der ble lagt vekt på at vi må oppmuntre, true og pushe fra sidelinja hele tiden. At vi må snakke rolig og beherske. Men det er ikke alltid like lett. Takk for påminning 👍 HI Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #8 Skrevet 21. august 2018 Det er ikke enkelt når han ikke får det han har krav på. Min datter har autisme, hun går i 4. klasse, og hun har vernepleier med seg stort sett hele tiden. Har også noen timer med bare lærer. Hun er ikke mye inne i klassen, har et eget rom der hun pleier å være. Der har de også ordnet det fint med bl.a. saccosekk som hun bruker når hun trenger å slappe av. Hun må ha mange små pauser i løpet av dagen. Lekser hjemme har hun ikke, det ga vi fort opp. Noe lærerne var helt enige i! Hun kan nesten alle bokstaver, men leser veldig lite. Og det med "jeg hater deg" osv, det har jeg blitt vant til, bare prøver å svare rolig at det ikke er fint/lov å si. Jeg vet hun ikke egentlig mener det. Det er bare en måte å få ut frustrasjon når hun ikke får det som hun vil. Og rommet hennes ser heller ikke ut!! Hun blir hysterisk hvis jeg prøver å flytte på noe. Så det får bare være som det er. Det er ikke enkelt med sånne barn, man må bare stå på og kreve det man har rett på!! Anonymkode: 87181...c9a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #9 Skrevet 21. august 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så vanskelig. Har dere fått noen veiledning i det hele tatt, som foreldre? Min gutt med høytfungerende autisme er nå 15 år gammel. Han er en veldig smart gutt og kan mange fremmedord i tale, men leser fortsatt dårlig og skriver kun store blokkbokstaver, samt staver veldig dårlig. Det er absolutt vanlig med tilleggsvansker ved autisme ja. Erfaringsmessig ville jeg faktisk droppet lekser. Tvang av lekser/ "læring" vil bare føre til en forhøyet stressfølelse, lav mestringsfølelse og han kommer ikke til å lære noe mer faglig av det. Heller droppe lekser når han enda er liten og satse på feks et lærenyttig spill på nettbrett som kan være hans lekser. Jeg vet dog hvor vanskelig det kan være å få skolen med på en slik tankegang. Hvis dere opplever mange utbrudd/ melt down hos barnet deres, så tyder det på en overbelastning. Det kan være skolesituasjonen som sliter ham ut eller er utrygg. Det viser seg ofte hjemme etter skolen. Det kan også være at dere bør endre deres måte å møte han på. Min sønn reagerer utrolig kraftig hvis han tror at vi er irriterte eller sinte. Vi kan ikke heve stemmen, vise irriterte fakter eller stresse han. Da låser alt seg. Og en situasjon går fra ille til helt, helt forferdelig. Og situasjonen går fra at den kunne vart i 15 min til at han henger seg opp i det i en time eller to i stedet. Så her er det forståelse, forståelse og forståelse. Skjerme han, trygge han og forklare ting. Jeg husker selv at tiden frem til han var ca 9 år, var de tyngste årene. Etter det ble livet litt og litt lettere for han (og da også oss). Da sluttet han med de "plutselige" utbruddene feks. Men det er håpløst å komme noen vei uten skolen på laget. Vi måtte til slutt bytte til en privatskole. Nærskolen forsto ikke autisme i det hele tatt, og enda han lå langt etter i alle fag fikk han bare 5 timer assistent i uka fra 1.-3.klasse. Horribelt, og den skolen er uten tvil ansvarlige for hvor dårlig sønnen min nå kan lese og skrive. Anonymkode: d110f...607 Har en 13 åring med autisme og ADHD. Enig i alt du skriver. Så tenker jeg dere trenger en henvisning til 3. linjen HI for å få skikkelig hjelp. Anbefaler deg også å lese om PDA (pathalogical demens avoidance)som min har. Prøv en lavaffektiv tilnærming, ikke sett krav og ikke press/kjeft/mas. Kanskje også spesialklasse der de har flere ressurser. Lekser hadde jeg droppa fra i dag! Han er nok utslitt av å ha vært på skolen. Anonymkode: 1aaac...d4c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #10 Skrevet 21. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har en 13 åring med autisme og ADHD. Enig i alt du skriver. Så tenker jeg dere trenger en henvisning til 3. linjen HI for å få skikkelig hjelp. Anbefaler deg også å lese om PDA (pathalogical demens avoidance)som min har. Prøv en lavaffektiv tilnærming, ikke sett krav og ikke press/kjeft/mas. Kanskje også spesialklasse der de har flere ressurser. Lekser hadde jeg droppa fra i dag! Han er nok utslitt av å ha vært på skolen. Anonymkode: 1aaac...d4c Ikke demens 😂 men demand! Anonymkode: 1aaac...d4c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #11 Skrevet 21. august 2018 Spesialklasse er nok vanskelig. Vi kommer fra en liten kommune på Vestlandet. Ein skule med 60 elever fra 1-7 klasse og lite ressurser. Det virker som de legg opp til at han skal være en del i klassen, men med ekstra hjelp. Men i og med at han ligg så langt bak de andre faglig kan ikke jeg forstå hvor de da klarer å møte han der han er uten gå ut av klassen. Dette vil vi ta opp på møtet 6. September med ansvarsgruppe. H Han er inkludert sosialt på skolen og går og på fotball (selv om han ofte velger å sitte på sidelinja). Fotballtrener lurte på om de måtte pushe han til å spille mer, Men jeg tenker at det er greit dersom han vil sitte på sidelinja. Han føle seg ihvertfall som ein del av eit team. HI Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #12 Skrevet 21. august 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spesialklasse er nok vanskelig. Vi kommer fra en liten kommune på Vestlandet. Ein skule med 60 elever fra 1-7 klasse og lite ressurser. Det virker som de legg opp til at han skal være en del i klassen, men med ekstra hjelp. Men i og med at han ligg så langt bak de andre faglig kan ikke jeg forstå hvor de da klarer å møte han der han er uten gå ut av klassen. Dette vil vi ta opp på møtet 6. September med ansvarsgruppe. H Han er inkludert sosialt på skolen og går og på fotball (selv om han ofte velger å sitte på sidelinja). Fotballtrener lurte på om de måtte pushe han til å spille mer, Men jeg tenker at det er greit dersom han vil sitte på sidelinja. Han føle seg ihvertfall som ein del av eit team. HI Anonymkode: c3225...7dd Et godt tips er å la han prøve seg som keeper! Det er en veldig definert oppgave, og han er en del av laget. Men slipper den samarbeidsgreia, hvis du skjønner hva jeg mener. Mange med Aspergers og ADHD som er glimrende keepere. Som Linus Söderström fra Sverige: https://thehockeynews.com/news/article/how-swedens-linus-soderstrom-is-living-and-thriving-with-asperger-syndrome Anonymkode: 1aaac...d4c
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #13 Skrevet 21. august 2018 Dere trenger hjelp og veiledning til å lage et opplegg som fungerer i hverdagen deres. Autisme, lærevansker og ADHD betyr at barnet deres ikke passer inn i den vanlige formen. Dere kan ikke forvente at han skal gjøre lekser som vanlige skolebarn, at han skal delta på fotballlaget som et hvilket som helst annet barn eller at han skal bli invitert med hjem til andre etter skolen. Dersom han har god motorikk og liker fotball så er selvfølgelig fotball en super aktivitet altså. Og dere bør absolutt oppmuntre han til å fortsette dersom han liker aktiviteten. Men det er tross alt et lagspill - hvor det forventes interaksjon og kommunikasjon med andre lagspillere, hvor det etter hvert kan oppleves kommentarer både fra med- og motspillere og fra sidelinjen. Barn med autisme og ADHD takler ofte ikke dette spesielt godt. Mange ganger er individuelle aktiviteter, eller aktiviteter hvor man er en mot en bedre, f.eks svømming, sjakk, tennis, golf osv. ikke push på lekser. Det gir ingen mening at barnet skal drive med lekser dersom han er sliten etter skoledagen, og spesielt ikke hvis dette er noe som må mases om fra deres side. dersom han selv er fiksert på tall, bokstaver osv er det selvfølgelig noe annet. For mange autismebarn fungerer det bedre med spill på PC eller nettbrett. Man kan fint finne spill som er "pedagogiske". Mitt barn slett med uttale og fikk nettspill fra logopeden som skulle hjelpe på uttalen av spesifikke lyder. Hun synes disse var veldig morsomme. Dersom lillebror plager søster når hun har besøk så prøv å ta med lillebror ut og bort slik at storesøster får litt Space. Hun kan f.eks ha besøk mens han er på sfo eller på fotballtrening eller dere kan sørge for å ta han med på lekeplassen, i svømmehallen osv slik at hun faktisk får anledning til å være i fred med sine venner. Anonymkode: 6ab4b...4fb
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #14 Skrevet 21. august 2018 Mitt barn har asperger, så jeg kjenner ikke andre former for autisme. Jeg har lært at en kan ikke tvinge aspergere til noe, en kan ikke bryte ned veggen. Vil han ikke, da blir det ikke gjort, så enkelt er det. Jeg må få barnet over på min side, få han til å ville gjøre det, få han til å bli motivert. Mitt barn blir også fort mentalt sliten, jeg vet ikke om det gjelder andre former for autisme. Her er det viktig å ha mulighet til å ta pauser, jobbe på eget rom, slappe av når behovet er der. Ørepropper stenger ute støy fra resten av klassen, når han jobber i klasserommet. Han jobber mer individuelt og mindre i grupper, siden samarbeid med andre er vanskelig. Tilpasset opplæring er viktig og en assistent er ikke godt nok. Kan assistenten drive med undervisning når han jobber på enerom? Nå har jeg ikke lest de andre svarene, kan hende de svarer mye likt som meg. Anonymkode: 36ce2...7b0
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #15 Skrevet 21. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har vært på ADHD og autisme kurs. Og der ble lagt vekt på at vi må oppmuntre, true og pushe fra sidelinja hele tiden. At vi må snakke rolig og beherske. Men det er ikke alltid like lett. Takk for påminning 👍 HI Anonymkode: c3225...7dd Virkelig? Mitt barn fikk diagnosen autisme da hun var 13. Før den var på plass, hadde jeg god hjelp i De utrolige årene. Anonymkode: 207b2...3ea
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #16 Skrevet 21. august 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virkelig? Mitt barn fikk diagnosen autisme da hun var 13. Før den var på plass, hadde jeg god hjelp i De utrolige årene. Anonymkode: 207b2...3ea True ja. Eg kan ikkje forstå korleis det ordet kom fram. Eg husker egentlig ikkje kva eg meinte å si. Eg holder på å lese de utrolige årene. HI Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #17 Skrevet 21. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere trenger hjelp og veiledning til å lage et opplegg som fungerer i hverdagen deres. Autisme, lærevansker og ADHD betyr at barnet deres ikke passer inn i den vanlige formen. Dere kan ikke forvente at han skal gjøre lekser som vanlige skolebarn, at han skal delta på fotballlaget som et hvilket som helst annet barn eller at han skal bli invitert med hjem til andre etter skolen. Dersom han har god motorikk og liker fotball så er selvfølgelig fotball en super aktivitet altså. Og dere bør absolutt oppmuntre han til å fortsette dersom han liker aktiviteten. Men det er tross alt et lagspill - hvor det forventes interaksjon og kommunikasjon med andre lagspillere, hvor det etter hvert kan oppleves kommentarer både fra med- og motspillere og fra sidelinjen. Barn med autisme og ADHD takler ofte ikke dette spesielt godt. Mange ganger er individuelle aktiviteter, eller aktiviteter hvor man er en mot en bedre, f.eks svømming, sjakk, tennis, golf osv. ikke push på lekser. Det gir ingen mening at barnet skal drive med lekser dersom han er sliten etter skoledagen, og spesielt ikke hvis dette er noe som må mases om fra deres side. dersom han selv er fiksert på tall, bokstaver osv er det selvfølgelig noe annet. For mange autismebarn fungerer det bedre med spill på PC eller nettbrett. Man kan fint finne spill som er "pedagogiske". Mitt barn slett med uttale og fikk nettspill fra logopeden som skulle hjelpe på uttalen av spesifikke lyder. Hun synes disse var veldig morsomme. Dersom lillebror plager søster når hun har besøk så prøv å ta med lillebror ut og bort slik at storesøster får litt Space. Hun kan f.eks ha besøk mens han er på sfo eller på fotballtrening eller dere kan sørge for å ta han med på lekeplassen, i svømmehallen osv slik at hun faktisk får anledning til å være i fred med sine venner. Anonymkode: 6ab4b...4fb Så de må ADHD og autisme ikkje når spille fotball og få ta del i eit lag. Nesten heile klassen er med. Her vi nor på landet er det ikkje mange forskjellige aktiviteter å velge mellom. Han har ein lett grsd av autisme og det er ADHD som er hovedproblemet. Alle i klassen har gått sammen siden de var små i bhg så de kjenner kvarandre veldig godt, så derfor er nok gutten min såpass inkludert som han er og det er vi veldig takknemlig for. HI Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #18 Skrevet 21. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt barn har asperger, så jeg kjenner ikke andre former for autisme. Jeg har lært at en kan ikke tvinge aspergere til noe, en kan ikke bryte ned veggen. Vil han ikke, da blir det ikke gjort, så enkelt er det. Jeg må få barnet over på min side, få han til å ville gjøre det, få han til å bli motivert. Anonymkode: 36ce2...7b0 DETTE stemmer veldig på min jente!! Anonymkode: 87181...c9a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #19 Skrevet 21. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Så de må ADHD og autisme ikkje når spille fotball og få ta del i eit lag. Nesten heile klassen er med. Her vi nor på landet er det ikkje mange forskjellige aktiviteter å velge mellom. Han har ein lett grsd av autisme og det er ADHD som er hovedproblemet. Alle i klassen har gått sammen siden de var små i bhg så de kjenner kvarandre veldig godt, så derfor er nok gutten min såpass inkludert som han er og det er vi veldig takknemlig for. HI Anonymkode: c3225...7dd Pust - og les en gang til! ser du at jeg skriver: «dere bør absolutt oppmuntre han til å fortsette dersom han liker aktiviteten»? Ikke noe sted har jeg skrevet at barn med autisme og ADHD ikke får spille fotball eller får ta del i et lag. Men hvis barnet kun sitter på sidelinjen er han jo ikke deltagende. Og hvis det er slik nå hvordan ser du for deg at det blir når nivået blir bedre, når forventningene til lagspill øker, og ikke minst kommentarer fra sidelinjen, medspillere og motspillere øker. For det kommer det til å gjøre. Jeg hsr selv et barn med ADHD og diverse annet. Han holdt ut med fotball lenge. Sikkert for lenge - delvis fordi vi trodde lagspill, samhold og tilhørighet var viktig. Men han - som mange andre med disse utfordringene - greier seg best i individuelle aktiviteter. Fordi de ofte ikke takler den raske kommunikasjonen, skifte i planer/forventninger/tempo osv. Kaoset i hodet blir komplett. Anonymkode: 6ab4b...4fb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 På 21.8.2018 den 23.29, Anonym bruker skrev: Pust - og les en gang til! ser du at jeg skriver: «dere bør absolutt oppmuntre han til å fortsette dersom han liker aktiviteten»? Ikke noe sted har jeg skrevet at barn med autisme og ADHD ikke får spille fotball eller får ta del i et lag. Men hvis barnet kun sitter på sidelinjen er han jo ikke deltagende. Og hvis det er slik nå hvordan ser du for deg at det blir når nivået blir bedre, når forventningene til lagspill øker, og ikke minst kommentarer fra sidelinjen, medspillere og motspillere øker. For det kommer det til å gjøre. Jeg hsr selv et barn med ADHD og diverse annet. Han holdt ut med fotball lenge. Sikkert for lenge - delvis fordi vi trodde lagspill, samhold og tilhørighet var viktig. Men han - som mange andre med disse utfordringene - greier seg best i individuelle aktiviteter. Fordi de ofte ikke takler den raske kommunikasjonen, skifte i planer/forventninger/tempo osv. Kaoset i hodet blir komplett. Anonymkode: 6ab4b...4fb Eg spurte om gutten min trengte følge av ein forelder til kamper og fekk til svar at det trengte han ikkje. Han er ein fantastisk gutt, men de ønska litt informasjon om han slik at de kan møta han på best mulig måte. Hva er viktig å få med? Anonymkode: c3225...7dd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #21 Skrevet 23. august 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Eg spurte om gutten min trengte følge av ein forelder til kamper og fekk til svar at det trengte han ikkje. Han er ein fantastisk gutt, men de ønska litt informasjon om han slik at de kan møta han på best mulig måte. Hva er viktig å få med? Anonymkode: c3225...7dd Det høres jo veldig trist ut å ikke være med han på kamp! Her er selvfølgelig foreldre med på kamper - helt uavhenging av om ungen har utfordringer eller ei. Det er jo viktig å heie, støtte, oppmuntre, følge med, vise interesse osv. Barnet går i 2. klasse! Klart dere bør være med å se han spille kamp! Hvilken informasjon dere gir om han til andre kommer an på hvilke utfordringer han har. Generelt tenker jeg det er viktig st lærerne, trenerne og foreldre av de nærmeste vennene lærer hva ADHD (og autisme) er. At frontallappene ikke fungerer som de skal. At planlegging, impulskontroll og å ha overblikk er vanskelig. At han et umoden og barnslig. At kommunikasjonen til han må være direkte og tydelig og at beskjeder må være enkle - ikke si mer en en ting av gangen. At koordinasjon og motorikk gjerne er forsinket. Osv. Anonymkode: 6ab4b...4fb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #22 Skrevet 23. august 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres jo veldig trist ut å ikke være med han på kamp! Her er selvfølgelig foreldre med på kamper - helt uavhenging av om ungen har utfordringer eller ei. Det er jo viktig å heie, støtte, oppmuntre, følge med, vise interesse osv. Barnet går i 2. klasse! Klart dere bør være med å se han spille kamp! Hvilken informasjon dere gir om han til andre kommer an på hvilke utfordringer han har. Generelt tenker jeg det er viktig st lærerne, trenerne og foreldre av de nærmeste vennene lærer hva ADHD (og autisme) er. At frontallappene ikke fungerer som de skal. At planlegging, impulskontroll og å ha overblikk er vanskelig. At han et umoden og barnslig. At kommunikasjonen til han må være direkte og tydelig og at beskjeder må være enkle - ikke si mer en en ting av gangen. At koordinasjon og motorikk gjerne er forsinket. Osv. Anonymkode: 6ab4b...4fb Jo, men eldste datter har og kamp på samme dag og klokkeslett. Ho hadde hjemmekamp og det blei lettere å ha med lillebror på den i og med at mannen er borte i kveld. Takk for tips 😊 Anonymkode: c3225...7dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå