Gå til innhold

Kvifor differensierer ikkje Google Omsetjar bokmål og nynorsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg synast det er så trist å måtte gå inn på Lexin kvar gong eg vil omsetje noko til engelsk.

Anonymkode: eb062...298

Skrevet

Det er vel verre at du tror google translatør gjør noe som helst som er verd å kalle oversettelse.

Anonymkode: de1a1...4ff

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel verre at du tror google translatør gjør noe som helst som er verd å kalle oversettelse.

No har det seg ikkje slik at eg skal omsetje ei heil bok. Han verker utmerkt godt for enkle setningar eller ord.

Skrevet

No har det seg ikkje slik at eg skal omsetje ei heil bok. Han verker utmerkt godt for enkle setningar eller ord.

Nei, det gjør den ikke. Hilsen profesjonell oversetter.

Skrevet

Nei, det gjør den ikke. Hilsen profesjonell oversetter.

Jo, det gjør den. Profesjonell oversettelse har lite med den saken å gjøre.

Anonymkode: 9b2f2...f40

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det gjør den. Profesjonell oversettelse har lite med den saken å gjøre.

Den gjør ikke det og du ender opp med å si noe helt annet  Skriv inn følgende enkle setning: "Vi har regnet på det." Resultatsetningen betyr "Vi har regnet med det." Gratulerer...

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den gjør ikke det og du ender opp med å si noe helt annet  Skriv inn følgende enkle setning: "Vi har regnet på det." Resultatsetningen betyr "Vi har regnet med det." Gratulerer...

Så lenge man leser gjennom teksten etterpå, så klarer man å gjøre seg forstått. Jeg sender ofte epost til mine finske kollegaer og kjører det gjennom translate og så ser jeg gjennom. Jeg klarer å gjøre meg forstått. Eller mener du jeg bør ansette min egen profesjonelle oversetter??

Anonymkode: ebfb5...b42

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Likevel: Det fungerer (stort sett) fint til oversetting av enkeltord, og til å få et inntrykk av innholdet i en kortere tekst. Hold profesjonell oversetting utenfor, det er noe annet. 

Skrevet

Den "oversetter" til norsk. 

Anonymkode: d8b85...2c1

Skrevet
På 19.8.2018 den 19.25, Anonym bruker skrev:

Den "oversetter" til norsk. 

Anonymkode: d8b85...2c1

Det må då halde no. Han er slettes ikkje så forferdeleg som dykk skal ha han til å vere.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må då halde no. Han er slettes ikkje så forferdeleg som dykk skal ha han til å vere.

Jo, nettopp så dårlig. Så jeg håper du ikke sender noe fra deg som er "oversatt" av Google. Det er nemlig bare pinlig.

Skrevet
På 20.8.2018 den 20.29, Anonym bruker skrev:

Jo, nettopp så dårlig. Så jeg håper du ikke sender noe fra deg som er "oversatt" av Google. Det er nemlig bare pinlig.

Jeg ville aldri funnet på å sende fra meg noe oversatt i Google, men jeg har brukt det til å få et innblikk i småtekster skrevet på blant annet persisk og arabisk. Selvsagt blir det mye feil, men det er tilstrekkelig til å gi en anelse om innholdet. Et verktøy må jo brukes til det det er ment for.

Skrevet
På 20.8.2018 den 20.24, Anonym bruker skrev:

Slett ikkje så forferdeleg som DE skal ha han til å vere. 

Anonymkode: 6d589...4c3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slett ikkje så forferdeleg som DE skal ha han til å vere. 

Kva? Nei...

Skrevet

Jo! Her står pronomenet i subjektsform og ikkje i objektform. Oversett til eintal: «slett ikkje så forferdeleg som DU skal ha han til å vera», ein kan ikkje sei «slett ikkje så forferdeleg som DEG skal ha han til å vera. 

DE tilsvarer DU, DYKK tilsvarer DEG. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DE tilsvarer DU, DYKK tilsvarer DEG. 

DYKK tilsvarer DERE. Du seier uansett ikkje DE på nynorsk, det er DEI.

Skrevet

Både de og dykk tilsvarer dere. 2.person fleirtal er de i subjektsform og dykk i objektsform (som du og deg) 

Dei er 3.person fleirtal og ikkje det samme som de.

Skrevet

De på bokmål er det samme som dei på nynorsk, altså 3.person fleirtal. De på nynorsk er derimot 2.person fleirtal i subjektsform, og det heiter dykk i objektsform. 

Døme: kva vil de ha med dykk? (2.pers fleirtal)

Kva vil dei ha med seg? (3.pers)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...