Gå til innhold

Helger med små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere i helgene med bhg barn? Hvordan ser en typisk dag ut? Jeg synes ofte det blir så kjedelig og så lange dager.... 🙈 Barna er 3 og 6 år, og er tidlig oppe. Det er mye mas gjennom hele dagen om å være med på all lek, de leker dessverre lite selvstendig. En del trass og krangling mellom søsknene også, sukk. Blir så oppgitt over at jeg ikke får tenkt ferdig en eneste setning eller tatt meg en kopp kaffe i løpet av helgen 🙈 Ikke får jeg gjort noe særlig nyttig i huset heller, pga. konstante avbrytelser og mas. Har forresten en mann som er flink og deltar like mye som meg selv, heldigvis. Likevel synes jeg ofte helger bare blir stress og mas, uten særlig mye innhold. Og vi tar de med ut og finner på ting, men det er det samme maset med en gang vi er hjemme igjen. På tross av huskestativ osv i hagen og store rom med mye leker 🙈 Vurderer snart å legge planer hver helg, hele lørdagen og hele søndagen, ute, borte, et eller annet... 😛

Erfaringer, råd/tips, innspill? 

HI 

Anonymkode: 62294...a3a

Skrevet

Hva med å lære ungene dine litt folkeskikk? Den eldste må da kunne aktivisere seg selv? De høres drit bortskjemt ut. 

Anonymkode: adba1...e8c

Skrevet

Vet hvordan det er! Har en sønn på 7 år å helgene føles eviglange! Han er dårlig på å leke selv enda. Så nå har vi hadde råd til det så gikk vi på lekeland,akvariet,VilVite,kino osv ofte. Nå har vi dessverre dårlig råd så vi er mye hjemme i helgene men går en del på besøk til besteforeldrene eller går en fjelltur for da går mye av dagen.

Anonymkode: 04731...794

Skrevet

Et tips kan være å la noe av bhg rutinen følge inn i helgen... mat til ca samme tider, så litt utetid, så sette i gang inne lek -feks legg ut papir og tegnesaker, eller perler etc (Da kan du ta en kaffekopp imens ;) ) 

Gå turer ute, med skattekart eller rebus (nå skal vi lete etter ting på bokstaven R)...

Her er jeg bare tydelig når jeg har lekt aktivt med de en liten stund, da må de klare litt selv. ...som i bhg, da sitter ikke de voksne med de hele tiden. 

Anonymkode: 4f068...b38

Skrevet

Turbingo er foresten lurt hvis du prøver å få de motivert til å gå på tur. Det fungerte hvertfall veldig fint her :) Det ligger flere på nettet som du kan skrive ut gratis.

Anonymkode: 04731...794

Skrevet

Jeg hadde samme erfaring som deg, og fikk råd om å starte å leke i 15 minutter. Så sa jeg at nå må mamma: vaske opp, henge opp klær, støvsuge, vaske gulvet, 

Jeg ga dem en klut hver og sa at de kunne tørke støv hvis jeg var i stuen eller vaske kjøkkenskapene på kjøkkenet. 

De gjorde det en liten stund, og etter det gikk de for å leke alene.. 

Kaffe i fres og ro? Det begynte etter at minste ble 6 år... 

Ellers var vi mye ute. Da går tiden fort. Vi spikket mye, det ble mange minkepinner!, laget bål, grillet toast til lunsj. Klatret i trær, samlet kongler til penger og hadde butikk. 

Vi har en hinderløype i hagen, og den har reddet mang en lørdag. 

Anonymkode: 16867...d8a

Skrevet

Jeg gjør husarbeid, de kan velge mellom å rydde rommene sine eller leke ute. Gjett hva de velger..

Anonymkode: 7d48e...ddb

Skrevet

Når ungene begynner å bli såpass store må de kunne leke litt for seg selv..? Hva med å invitere venner hjem? Ofte er det enklere med en ekstra.

Du som beskriver en 7 åring som bare er mas? En så stor unge kan helt fint drive for seg selv, og tåler å bli satt på plass. 

Anonymkode: fe3b6...00c

Skrevet

Jeg tenker at dette er en utvikling som ikke er sunn for barna i samfunnet. Det er ikke at dine barn er bortskjemte HI, det er omtrent slles barn i dag som er slik. De krever at vi voksne skal være med på å leke og være til stede hele tiden. 

Jeg prøver å overse det. La de kjede seg til de finner på noe selv. Og min erfaring er at om lekene er tilgjengelige i stua leker de mer enn om lekene er på rommet. 

Skrevet

Mine barn på 2 og 4 finner på ting sammen hele tiden. Noen ting som ikke er like kult for mammaen, men de koser seg sammen så da er det greit. Som for eksempel bade dukker og tilsvarende gris med vann, eller da de lagde bursdag for dukka på trampolina og raida alle kjøkkenskaper og tok med seg det de trengte. Altså barn kan finne på så mye om de bare får lov. Her i huset er det lov til å være kreativ og grise og rote og ja det må ryddes opp, men gleden de har sammen mens mammaen kan sitte å slappe av og gjøre det jeg vil i timesvis er verdt det. Og ja, jeg leker selvfølgelig med dem da de synes det er ekstra stas om jeg blir med på leken i noen minutter her og der. La de finne på ting som egentlig ikke er helt greit, de elsker det!

Anonymkode: 7e2a7...c00

Skrevet

Små? Jeg vil ikke påstå de er så små. Alt blir mye lettere fra de er 3. Når de er 6 er de rimelig selvgående. Jeg har to på 1 og 3 år som jeg stort sett er alene med ettermiddager og helger. Vi går ut på lekeplasser, går turer, lager og spiser mat, rydder, vasker, leser bøker, leker, går i butikken, bader og hører musikk. Innimellom sysler de for seg selv og da vasker, rydder eller slapper jeg av. De krangler mye og spesielt minste krever en del oppmerksomhet, men da går jeg ofte ut hvis det blir mye uro og de er rastløse. 

Anonymkode: ad6db...d4c

Skrevet

Kjenner meg igjen. Her hadde vi 7 unger mellom 3 og 7 år innom igår. Jeg trodde jeg skulle gå opp i liminga. Konstant mas om et eller annet. Noen falt, noen gråt, noen krangla, noen skulle ha mat/drikke/godteri. Alle bare dumpet ungene her, eller sendte de over. Utrolig irriterende. 

Anonymkode: 69c57...a58

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å lære ungene dine litt folkeskikk? Den eldste må da kunne aktivisere seg selv? De høres drit bortskjemt ut. 

Anonymkode: adba1...e8c

Barna mine har absolutt folkeskikk selv om de maser, men det er mulig de er bortskjemte på oppmerksomhet ja. Og lite selvstendige i lek, dessverre. 

HI 

Skrevet

min går siste året i bhg nå, han sover alltid lenge alt mellom 9-11. han har gjort det siden han var baby.

regner det :

ser vi film

baker

Leker med lego

lager middag sammen ( han elsker og hjelpe til )

maler og tegner

drar på lekeland

og når det er pent går vi tur i skogen eller drar på en lekeplass ute, eller koser oss i byen

Anonymkode: 5caee...a81

Skrevet
1 time siden, Edelweis skrev:

Jeg tenker at dette er en utvikling som ikke er sunn for barna i samfunnet. Det er ikke at dine barn er bortskjemte HI, det er omtrent slles barn i dag som er slik. De krever at vi voksne skal være med på å leke og være til stede hele tiden. 

Jeg prøver å overse det. La de kjede seg til de finner på noe selv. Og min erfaring er at om lekene er tilgjengelige i stua leker de mer enn om lekene er på rommet. 

Ja, slik føler jeg at det har blitt også, og det er veldig synd. Var ikke sånn når vi var små, kan nesten ikke huske at mine foreldre var med å lekte med all verdens leker og rollespill og you name it... 

Synes det er veldig krevende å være så utrolig PÅ hele tiden 😟

HI

Skrevet

Takk for gode innspill, alle sammen.

Mye gjør vi allerede, og andre gode tips tar jeg med meg. 

Tror også jeg må øve på å stå i all masingen, og håpe at lærer seg og leke mer på egenhånd snart... 😛

HI 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, slik føler jeg at det har blitt også, og det er veldig synd. Var ikke sånn når vi var små, kan nesten ikke huske at mine foreldre var med å lekte med all verdens leker og rollespill og you name it... 

Synes det er veldig krevende å være så utrolig PÅ hele tiden 😟

HI

Men hvorfor lar du dem bli sånn? Mine unger har fra de var ganske små, funnet på en masse ting på egenhånd. Du skaper bare lite selvstendig unger ved å hoppe hver gang de sier hopp. Sett grenser! En seksåring som ikke klarer å la deg være i fred? 

Ta de med på baking, perling og maling. Men rydd og vask, og sitt ned med avisen og en kaffekopp med god samvittighet. Maser de, så ber du dem pent om å vente. Hvordan voksne tror du at de blir om de aldri har fått et nei i hele sitt liv? 

Skrevet

Fredag ettermiddag/kveld er det pizza og film.

Lørdag drar vi ofte et par timer til byen, etterpå lekes det ute eller inne alt ettersom. I går hadde vi besøk fra morgenen av som ble med på festival for barna. Da vi kom hjem ville de se en film.

Søndager drar vi ofte ut i skogen/ marka, i nesten all slags vær. Idag har vi blant annet vært i svømmehall og feiret en bursdag.

Vi er oppe kl.6 hverdag som helg og har mye tid å fylle.

Anonymkode: 03ac4...ac1

Skrevet

Samme her, jeg går litt tom for idéer til hva vi kan finne på av og til, min blir snart 2 år, vi drar på lekeplassen, leker, tegner, leker med play doh, men han blir så fort utålmodig å leker ikke med det samme så lenge før han blir lei, 😉

Anonymkode: a099b...cc7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor lar du dem bli sånn? Mine unger har fra de var ganske små, funnet på en masse ting på egenhånd. Du skaper bare lite selvstendig unger ved å hoppe hver gang de sier hopp. Sett grenser! En seksåring som ikke klarer å la deg være i fred? 

Ta de med på baking, perling og maling. Men rydd og vask, og sitt ned med avisen og en kaffekopp med god samvittighet. Maser de, så ber du dem pent om å vente. Hvordan voksne tror du at de blir om de aldri har fått et nei i hele sitt liv? 

Enig . Nå har jeg bare ett barn enn så lenge. Hun nærmer seg 4 år og leker veldig fint alene. Hun kan sitte på rommet i alle fall en time å leke. Å vente er noe hun er blitt vant med. I dag måtte hun vente 45 minutter fra jeg sa vi snart skulle ut til vi gikk ut, men det gikk helt fint . Noen ganger leker jeg sammen med henne, men hun leker i stor grad selv. Drikker jeg kaffe får hun pent vente .jeg kan ikke hele tiden slippe alt jeg har i hendene. 

I helgene går vi eks til uteområdet i barnehagen hennes, De lørdager jeg har fri er hun i miniklubben på Elixia, skogstur, en tur i kolonihagen, Hun sparker på sparkesykkel . 

Jeg har funnet ut at hun må være ute daglig i helgene. Da er hun veldig tilfreds 😊

Anonymkode: f6387...09d

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor så mange tror de må finne på noe MED ungene sine hele tiden!? Joda, kjempekoselig å dra en tur på kino, i parken, på lekeland etc, men da en gang i blant. Ikke hver eneste helg!? 

Når de er små-små er det selvfølgelig noe helt annet, men barn på seks år og oppover som må underholdes hele døgnet kan ikke være bra for fantasien. Kreative ideer kommer jo når man har rukket å kjede seg litt? Eller?

Jeg leker ikke rollelek eller andre barnlige leker med mitt barn, leker heller ikke med actionfigurer med ham, eller kjører biler, sånt må han få til selv. Jeg kan gjerne bli med på brettspill, og legobygging blir jeg med på innimellom, men jeg nekter å lide meg gjennom noe jeg syns er så gørrkjedelig for å underholde et barn, de klarer, eller burde kunne klare, å underholde seg selv helt fint...hvis man gir de sjansen til det.

Start i det små, Hi. Begynn å si nei til de lekene/aktivitetene du syns er aller kjedeligst, så tar du mer og mer avstand fra barnas lek etterhvert. Og du, du har din fulle rett til å si til spesielt seksåringen at «nå sitter mamma med en kopp kaffe og vil lese avisen, slik som du noen ganger trenger å slappe av litt i fred. Gå å lek med lillebror/søster, og så kan vi heller se om vi kan spille et spill sammen alle sammen i kveld».

Jeg mener ikke at du skal overse ungene dine, altså, men la de få muligheten til å kjede seg litt, til å lære og håndtere det på egenhånd, så skal du se at du raskt får litt mer space ;)

Anonymkode: 2993f...d42

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode innspill, alle sammen.

Mye gjør vi allerede, og andre gode tips tar jeg med meg. 

Tror også jeg må øve på å stå i all masingen, og håpe at lærer seg og leke mer på egenhånd snart... 😛

HI 

Jeg syns det er fint at barna vil være sammen med foreldrene jeg da, og at de får lov til det.. Vips så er de så store ! Jeg kan ikke huske én eneste gang mamma lekte med oss da jeg var liten. Jeg tok alltid av meg småsøsken. Mamma løp bare rundt og rydda. Har vært veldig sårt for meg . Hun syns jeg alltid snakket så mye. 😔 

Barna mine er kanskje bortskjemte, på kjærlighet. 

De klarer å leke selv, men jeg er mye sammen med dem. 

Vi har foresten mesteparten av lekene i stua vi. Da kan de leke i nærheten av meg. 

Ooooog, vi har det ikke mye ryddig haha.

Men vi koser oss 😁

Anonymkode: 8a1a4...fa5

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er fint at barna vil være sammen med foreldrene jeg da, og at de får lov til det.. Vips så er de så store ! Jeg kan ikke huske én eneste gang mamma lekte med oss da jeg var liten. Jeg tok alltid av meg småsøsken. Mamma løp bare rundt og rydda. Har vært veldig sårt for meg . Hun syns jeg alltid snakket så mye. 😔 

Barna mine er kanskje bortskjemte, på kjærlighet. 

De klarer å leke selv, men jeg er mye sammen med dem. 

Vi har foresten mesteparten av lekene i stua vi. Da kan de leke i nærheten av meg. 

Ooooog, vi har det ikke mye ryddig haha.

Men vi koser oss 😁

Anonymkode: 8a1a4...fa5

Det finnes en gylden middelvei. 

Anonymkode: ad6db...d4c

Skrevet

Barn på 3 og 4 år her. Og de er utrolig flinke til å leke sammen. Selvfølgelig er det mas noen ganger, men da er det lov å si for eksempel, nå snakker de voksne så du må vente, mamma holder på å rydde, men kan hjelpe etterpå, mamma skal drikke kaffe og lese avisen først osv. Plutselig er de i full lek igjen. De finner på mye rart, og noen ganger blir det ekstremt rotete eller vått, eller begge deler. Men da må alle være med å rydde etterpå. 

Men så til spørsmålet. Vi er ofte ute, i skogen, byen, i gata (heldigvis veldig mange barn her), eller vi har besøk av barn (vi har alltid åpent hus og har som regel mange innom), reiser på camping, aktivitet i byen, museer, tegner, leker med dukker, trampoliner, sykler osv osv. Jeg synes helgene går sinnsykt fort!

Anonymkode: 17c61...99d

Skrevet

Har en på 9 mnd og ei på snart 3. Her må vi ha planer hver helg ellers blir det kaos

Men vi bor sånn til at det er lett å finne på noe. Enten blir det besøk til noen, tur i badeland eller dyreparken (har årskort), invitere noen hjem til oss på baking fks, ned på stranda for å bade/kaste stein/fange krabber. Min samboer sliter med å komme på ting å gjøre så jeg har skrevet ei liste på kjøleskapet med inne og uteaktiviteter. Da kan han bare kikke der når det begynner å bli amper stemning her hjemme. Det er faktisk veldig kjekt, ikke alltid man tenker så praktisk når man har to hylende unger og et bomba hus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...