Gå til innhold

Ser du på hjemmelaget potetmos som sunt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er laget av kun potet, blomkål og gressløk er ikke potetmos, da er det krakket potet og blomkål liksom. Potetmos uten smør og muligens bittelitt melk er ikke vits. Så mine øyne er ikke potetmos sunt, og vil aldri være det. 

Anonymkode: e2f87...5c1

Annonse

Det du beskriver er ikke potetmos, men ja, det vil jeg si er sunt. Potetmos som jeg kjenner det, med masse smør og melk/fløte og salt er ikke spesielt sunt, men vi spiser det til middag likevel. 

Anonymkode: 92e01...b88

Hjemmelaget potetmos med potet, smør og melk inneholder mye fett, men også mye annet bra - det er jo vanlige råvarer. Kroppen trenger litt av alt. Den mosen du beskriver, høres kjip og tørr ut. Hadde heller laget vanlig og smaksrik mos, viktig å nyte maten!

Anonymkode: 5aaeb...1d2

20 timer siden, sug lut skrev:

Greit nok. Men jeg vil ikke spise sunt hvis jeg først skal spise hjemmelagd potetmos, da vil jeg spise GODT. Dvs plenty smør og gjerne fløte og godt med salt også.

I min verden er ikke smør og fløte i potetmos usunt. Handler om porsjoner selvsagt men dette er da sunne ting sett sammen. 

Anonymkode: 5580c...3e0

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmelaget potetmos med potet, smør og melk inneholder mye fett, men også mye annet bra - det er jo vanlige råvarer. Kroppen trenger litt av alt. Den mosen du beskriver, høres kjip og tørr ut. Hadde heller laget vanlig og smaksrik mos, viktig å nyte maten!

Potetmos trenger ikke inneholde mye fett. I går laget min sønn av 1,5 kilo poteter, 1 ts smør og et par dl lettmelk. Det er ikke der du snubler i skjulte fettmengder, altså 

Anonymkode: 08ab8...b3d

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Potetmos trenger ikke inneholde mye fett. I går laget min sønn av 1,5 kilo poteter, 1 ts smør og et par dl lettmelk. Det er ikke der du snubler i skjulte fettmengder, altså 

Nei, helt enig, du har kontroll over hva du tar i. Det er bare det at jeg tar ganske mye av alt. 😉

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1 ts smør på 1,5 kg poteter? 

Det må litt mer smør til altså, og melk, litt fløte og salt/pepper. Vi bruker skikkelig meierismør og ikke margarin til potetstappe.

For meg er det ikke usunt, men det er jo rene karbohydrater så vi trenger ikke veldig mye av det.

Anonymkode: 0876d...65b

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1 Ts smør til 1,5 kg poteter og så lite melk i tillegg er bare trist i mine øyne. Potetmos skal smake godt av ekte smør og krydder. 

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er laget av kun potet, blomkål og gressløk er ikke potetmos, da er det krakket potet og blomkål liksom. Potetmos uten smør og muligens bittelitt melk er ikke vits. Så mine øyne er ikke potetmos sunt, og vil aldri være det. 

Det er ikke usunt med fett.

Anonymkode: ea72e...60b

Min potetmos inneholder minst 300 g meierismør, fløte, salt, pepper og litt muskat. Skal man først ha potetmos så skal den smelte i munnen, om man ikke stønner mellom munnfullene har jeg mislykkes. Hold nå blomkålen unna!

Ja, det gjør jeg. Den maten man spiser fordi man har mat som smaker høgg til hovedmåltider, tipper jeg er langt mer usunn. Skjønner godt at noen går på en smell etter klibrød og vann til et hovedmåltid.

Endret av prekæs

Potetmos med smør og melk (har aldri brukt fløte da), salt og muskat er ikke usunt, men det er unektelig masse kalorier hvis man spiser mye av det. Så spis heller en mindre porsjon man da med god samvittighet. Jeg har lagd potetmos av pose en gang og aldri mer. Det var jo lim, huff for en ekkel sak.

På 16.8.2018 den 16.57, Anonym bruker skrev:

Om den ikke er tilsatt smør, salt eller melk, men kun blomkål og gressløk?

Anonymkode: 8fca9...ce7

Dette høres mer ut som en grønsakspuree enn  potetmos.

I potetmos skal det være melk, fløte, smør salt og pepper. 

Vanlig hjemmelaget potetmos er sundt i visse mengder. Vi og hvertdall unegne som vokser trenger litt smør og melk, så ja det er faktisk sundt. 

Blande blomkål inn i potetmos hadde jeg aldri gjort, for meg så hadde det ødelagt maten. Er det for å få unger til å spise mer grønnsaker så hadde det muligens vært noe, men mine unger spiser masse grønnsaker så har inegn problemer der. Tror også ungene her hadde blitt ganske sure om jeg hadde blandet inn grønnsaker, for de vil se og ikke minst tygge grønnsaker. De vil smake de, og det blir bare rart når alt er en mos. 

Anonymkode: 39524...170

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanlig hjemmelaget potetmos er sundt i visse mengder. Vi og hvertdall unegne som vokser trenger litt smør og melk, så ja det er faktisk sundt. 

Blande blomkål inn i potetmos hadde jeg aldri gjort, for meg så hadde det ødelagt maten. Er det for å få unger til å spise mer grønnsaker så hadde det muligens vært noe, men mine unger spiser masse grønnsaker så har inegn problemer der. Tror også ungene her hadde blitt ganske sure om jeg hadde blandet inn grønnsaker, for de vil se og ikke minst tygge grønnsaker. De vil smake de, og det blir bare rart når alt er en mos. 

Anonymkode: 39524...170

Jeg pleier  ha selleri i potetmosen. Det er kjempegodt.

Anonymkode: ffc08...234

På 16.8.2018 den 16.57, Anonym bruker skrev:

Om den ikke er tilsatt smør, salt eller melk, men kun blomkål og gressløk?

Anonymkode: 8fca9...ce7

Det du beskriver her har ingenting med potetmos å gjøre, blomkål hører ikke hjemme i potetmos. Potetmos skal lages av poteter, godt med smør, fløte eller melk, salt og pepper, og selvfølgelig gressløk. Vet andre bruker andre oppskrifter, men uten smør, fløte/melk blir det ikke potetmos, eller potetstappe som det heter her. 

Anonymkode: 293d9...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...