Gå til innhold

Barn med stor lymfeknute, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, knyter seg litt i magen her nå.. var hos lege for noe som angikk meg i dag. Ungen var med da vi fortsatt har fri, og siden jeg kjente en kul i bakhodet hans for to måneder siden som ikke har blitt borte spurte jeg om ikke legen kunne ta en titt på det samtidig (samme fastlege). Han kjente, fant den kjapt og konstaterte med at det var en lymfe, og at den var større enn han likte, så ble tatt blodprøver.

Vet det ble tatt for hvite blodlegemer, og noe mer, men det husker jeg ikke. Ungen syns det var blodig urettferdig at JEG skulle til legen, og så var det HAN som måtte ta blodprøve, så måtte overtale litt, og da rakk jeg ikke få med meg alt. Får svar innen et par dager, men det kunne like gjerne vært måneder akkurat nå.

Ungen er ikke påvirket av dette i det hele tatt, fikk ikke med seg annet enn at når man har kuler kan det være lurt å sjekke opp. Jeg er ei ganske rolig dame, så ser ikke stressa ut på utsiden. Men man begynner jo å tenke «hva om?». 

Han var forkjøla rett før skoleferien startet, og en gang til i ferien, ganske langvarige forkjølelser, men utenom det er det lite han er syk. Prøver å tenke at lymfeknuter kan være hovne ganske lenge etter en forkjølelse, men trenger litt bekreftelse på det her inne 😅

Anonymkode: d7337...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok min sønn til legen pga forstørrede lymfeknuter. Legen sa at det er meget sjelden at barn får lymfekreft, men for å være helt på den sikre siden sendte han barnet til ultralyd av lymfekjertlene. Det ble med en gang konstatert at det kun var snakk om forstørring, og de sa at hos noen blir aldri lymfekjertlene helt små igjen etter en skikkelig forkjølelse. 

Anonymkode: 96035...cf9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok min sønn til legen pga forstørrede lymfeknuter. Legen sa at det er meget sjelden at barn får lymfekreft, men for å være helt på den sikre siden sendte han barnet til ultralyd av lymfekjertlene. Det ble med en gang konstatert at det kun var snakk om forstørring, og de sa at hos noen blir aldri lymfekjertlene helt små igjen etter en skikkelig forkjølelse. 

Tusen takk for svar. Hjalp veldig mye, da tenker jeg at det er dét det er frem til prøvesvarene foreligger! ;)

Skrevet

Her hadde min en stor i nakken og på halsen. Til UL av de,  og ingenting galt. Takk og lov!

Tok endel blodprøver også og kun hvite som var forhøyet. Ingen andre. Alt er i skjønneste orden . 

Lykke til🙂

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. Hjalp veldig mye, da tenker jeg at det er dét det er frem til prøvesvarene foreligger! ;)

Skjønner jo at du er redd (det var jeg også!), men sjansen for at det kun er forstørrelse grunnet forkjølelse er altså absolutt størst!

Skrevet

Takker så mye for beroligende svar :) Trenger litt mer av det nå.. Ringte legekontoret i dag for å høre om svarene hadde kommet, det hadde de og jeg måtte ringe legen i telefontiden i dag.

Kan de ikke gi ut prøvesvar for barn sånn selvom det er i orden? De som tar telefonen har alltid bare gitt meg svarene når det har gjeldt meg selv, og jeg blir selfølgelig veldig nervøs her nå..over to timer til legen har telefontid også. Høres sikkert en smule hysterisk ut, men det er jeg nok nå også..

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker så mye for beroligende svar :) Trenger litt mer av det nå.. Ringte legekontoret i dag for å høre om svarene hadde kommet, det hadde de og jeg måtte ringe legen i telefontiden i dag.

Kan de ikke gi ut prøvesvar for barn sånn selvom det er i orden? De som tar telefonen har alltid bare gitt meg svarene når det har gjeldt meg selv, og jeg blir selfølgelig veldig nervøs her nå..over to timer til legen har telefontid også. Høres sikkert en smule hysterisk ut, men det er jeg nok nå også..

Om det hadde vært noe alvorlig, hadde legen ringt deg. 

Anonymkode: 9ce00...a59

Skrevet

Det er nok ingenting farlig , men til den som hadde hørt fra legen at det var sjelden barn fikk lymfekreft, det er jo feil. Etter leukemi og hjernesvulster er det ganske mange barn som for non hodgins og noen få hodgins. Hvert år får ca 150 barn kreft i Norge, mitt barn var en av dem. Blodprøvesvarene vil vise om dette må sjekkes videre . Disse kulene er stort sett ikke farlige men jeg forstår bekymringen din. 

Anonymkode: b748e...1e4

Skrevet

Tusen takk for svar igjen. Har snakket med legen, han ringte meg før jeg rakk. Blodprøvene viste litt for lavt nivå av en av undergruppene av hvite blodlegemer (?), syns han sa noe om at det var leukocytter, men når jeg googler det kommer bare kreft opp, og han var, som han sa, nesten 90% sikker på at det ikke var det. 

Ungen har tydeligvis også hatt kyssesyken ila de siste to mnd? Trodde man ble veldig dårlig av det, men han var bare litt langvarig forkjøla (til ham å være, varte ca 1,5 uke) rett før skoleferien. Legen sa at dette kunne foråsake store lymfeknuter, og det gir jo forsåvidt mening.

Blir ikke gjort noe mer nå, men har en kontroll om tre uker for nye blodprøver. Krysser fingra nå for at alt er tilnærmet normalt igjen til da :)

Igjrn, tusen takk for betryggende svar, dere er gode å ha! :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar igjen. Har snakket med legen, han ringte meg før jeg rakk. Blodprøvene viste litt for lavt nivå av en av undergruppene av hvite blodlegemer (?), syns han sa noe om at det var leukocytter, men når jeg googler det kommer bare kreft opp, og han var, som han sa, nesten 90% sikker på at det ikke var det. 

Ungen har tydeligvis også hatt kyssesyken ila de siste to mnd? Trodde man ble veldig dårlig av det, men han var bare litt langvarig forkjøla (til ham å være, varte ca 1,5 uke) rett før skoleferien. Legen sa at dette kunne foråsake store lymfeknuter, og det gir jo forsåvidt mening.

Blir ikke gjort noe mer nå, men har en kontroll om tre uker for nye blodprøver. Krysser fingra nå for at alt er tilnærmet normalt igjen til da :)

Igjrn, tusen takk for betryggende svar, dere er gode å ha! :)

Noen som har erfaring med det her? Syns tre uker er lenge å vente, men skjønner jo at kroppen trenger tid på å «fikse» seg og at det ikke vil gi bra nok svar før den tid.. blir bare litt nervøs av det her.

Hi

Skrevet

Dette med blodet hadde vår datter også etter mye sykdom. Hun var ørebarn til hun tok mandlene. Det er visst ganske vanlig etter sykdom. Det var normalt igjen ved neste prøve. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ingenting farlig , men til den som hadde hørt fra legen at det var sjelden barn fikk lymfekreft, det er jo feil. Etter leukemi og hjernesvulster er det ganske mange barn som for non hodgins og noen få hodgins. Hvert år får ca 150 barn kreft i Norge, mitt barn var en av dem. Blodprøvesvarene vil vise om dette må sjekkes videre . Disse kulene er stort sett ikke farlige men jeg forstår bekymringen din. 

Anonymkode: b748e...1e4

Ca 10 barn får lymfom i året i Norge.

Skrevet

Kyssesyken kan gi store lymfeknuter, og det er langt ifra alle som blir så veldig dårlige. Det er også vanlig med en forbigående lave undergrupper av hvite (leukocytter, lymfocytter, osv) etter en infeksjon. Så her er det gode forklaringer på hvorfor det er sånn. Og det viktigste gode tegnet er jo at barnet fremstår friskt :)

Anonymkode: f060e...40e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette med blodet hadde vår datter også etter mye sykdom. Hun var ørebarn til hun tok mandlene. Det er visst ganske vanlig etter sykdom. Det var normalt igjen ved neste prøve. 

Ja, legen sa det ene prøvesvaret kunne forklares med kyssesyken, men ikke det andre. Men siden han fortsatt lager antistoffer for kyssesyken kan vi ikke ta nye prøver før om tre uker, da mente legen at kroppen burde være ferdig med det. Får be om utskrift av prøvesvarene, for jeg skjønner ærlig talt veldig lite her 😛 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...