Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Jeg skal på jobbintervju til en stor, norsk bedrift på fredag. Det er en skikkelig business-business bedrift, hvis dere skjønner, men selve jobben er ikke så høytidelig. Først tenkte jeg å komme i en svart slimfit jeans med en søt lilla bluse, men nå tenker jeg at jeg kanskje bør stille opp i dress. Det er en ordentlig kvinnedress, sydd til meg, så den passer kroppen min bra. Men. Hva tenker dere? Bør jeg kjøre litt casual, eller gir det best inntrykk å være litt «updressed?» Anonymkode: 4be7b...777
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Hva med dressbukse og bluse? Casual er nok ikke tingen. Anonymkode: 80c76...c23
Storebror & Lillebror Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Enig i dressbukse og bluse. Gjerne bluse i en lys/dus farge.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 ikke full dress, med mindre det er en jobb hvor det ville vært en naturlig antrekk. Kanskje dressbuksa og en fin bluse? Eller svart slimfit jeans, bluse/topp og dressjakka.. Anonymkode: 848ff...7b3
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 Still ALLTID i klær som representerer deg. Selvsagt helt, rent og nøytrale plagg (ikke t-skjorte med trykk) å være for pent kledd er heller ikke bra. Jeg er en jeans-dame så jeg har alltid brukt dette på intervju, jeg har aldri fått avslag etter intervju heller. Å gå for en stil som egentlig ikke er en selv synes jeg er dumt. Velpleid, ren og tekkelig kledd holder i massevis. Anonymkode: 18063...da6
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 Jeg ville kjørt dress, siden det er en business som kan ha kleskode, men jeg ville myket opp inntrykket med en litt leken bluse, ikke skjortebluse, og øreringer. Sånn at du blir litt businessbohem. Anonymkode: ee977...e05
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 Takk dere. Jeg tror jeg kommer til å gå for dressbukse, en enkel hvit bluse, og en gråmelert løs jakke/cardigan. Satser på at det blir bra. 😊 Hi Anonymkode: 4be7b...777
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk dere. Jeg tror jeg kommer til å gå for dressbukse, en enkel hvit bluse, og en gråmelert løs jakke/cardigan. Satser på at det blir bra. 😊 Hi Anonymkode: 4be7b...777 Ja det er et helt anonymt antrekk som er veldig akseptert og likt i Norge 👍 Anonymkode: d716c...b5b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Still ALLTID i klær som representerer deg. Selvsagt helt, rent og nøytrale plagg (ikke t-skjorte med trykk) å være for pent kledd er heller ikke bra. Jeg er en jeans-dame så jeg har alltid brukt dette på intervju, jeg har aldri fått avslag etter intervju heller. Å gå for en stil som egentlig ikke er en selv synes jeg er dumt. Velpleid, ren og tekkelig kledd holder i massevis. Anonymkode: 18063...da6 Du ville ikke fått jobb hos oss... Tror du er i en litt annen bransje enn de som har business business dresskode. Anonymkode: 575a0...aba
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 Evt. sorte enkle jeans, pen bluse og en sort dressjakke. Grå cardigan høres kjedelig ut. Anonymkode: 373f3...d3f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du ville ikke fått jobb hos oss... Tror du er i en litt annen bransje enn de som har business business dresskode. Anonymkode: 575a0...aba Er virkelig et antrekk som er rent, pent og nøytralt, men ikke business aktig nok, grunn nok til å ikke få jobben? Det trumfer altså kvalifikasjoner, personlige egenskaper og intervjuet sånn ellers? Det høres jo helt hinsides overfladisk og tåpelig ut! Er dette en kultur du som intervjuer virkelig ønsker å stå for? Anonymkode: a60b0...470
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 6 minutes ago, Anonym bruker said: Er virkelig et antrekk som er rent, pent og nøytralt, men ikke business aktig nok, grunn nok til å ikke få jobben? Det trumfer altså kvalifikasjoner, personlige egenskaper og intervjuet sånn ellers? Det høres jo helt hinsides overfladisk og tåpelig ut! Er dette en kultur du som intervjuer virkelig ønsker å stå for? Anonymkode: a60b0...470 Det er mange jobber med dresskode ja. Og de ansatte kler seg slik fordi det er en del av kompetansen å vite at klær signaliserer noe. Hvor mange advokater tror du rusler rundt i jeans og t-shirt, selv om det er deres private stil? Kult om fastlegen møter deg i superkorte avklipte shorts? Anonymkode: 80c76...c23
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du ville ikke fått jobb hos oss... Tror du er i en litt annen bransje enn de som har business business dresskode. Anonymkode: 575a0...aba I all verden? Bare det å sitte å lire av seg slikt på nett vitner om at du neppe er i en bransje som krever utdannelse og dannelse. Ei heller er du i en posisjon der du kan påvirke ansettelsesprosesser. Du vet ingenting om min bransje, utdannelse eller yrke. 😊 Anonymkode: 18063...da6
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er virkelig et antrekk som er rent, pent og nøytralt, men ikke business aktig nok, grunn nok til å ikke få jobben? Det trumfer altså kvalifikasjoner, personlige egenskaper og intervjuet sånn ellers? Det høres jo helt hinsides overfladisk og tåpelig ut! Er dette en kultur du som intervjuer virkelig ønsker å stå for? Anonymkode: a60b0...470 Vi kan ikke ansette folk som ikke forstår dresskode, det er mangel på sosial kompetanse. Det er et internasjonalt firma, så dresskode er ikke noe vi bestemmer. Du høres jo ikke ut som så veldig erfaren rett og slett... Anonymkode: 575a0...aba
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #15 Skrevet 8. august 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange jobber med dresskode ja. Og de ansatte kler seg slik fordi det er en del av kompetansen å vite at klær signaliserer noe. Hvor mange advokater tror du rusler rundt i jeans og t-shirt, selv om det er deres private stil? Kult om fastlegen møter deg i superkorte avklipte shorts? Anonymkode: 80c76...c23 Jeg personlig hadde faktisk ikke brydd meg om fastlegen min hadde korte shorts, så lenge han/hun var dyktig i jobben sin ellers. At han/hun kunne faget sitt godt, lyttet og tok meg på alvor, var hensynsfull, proaktiv og henviste meg videre der det er nødvendig. For meg er disse egenskapene mye viktigere hos min lege, enn hva han/hun har på seg. Men nå snakket ikke HI om korte, avklipte shorts, så eksempelet ditt er tåpelig. Hun snakket om sorte, pene jeans som sitter godt, med en pen bluse til. Dette er både anstendig, pent, tekkelig og hygienisk. Hun søker også på en mindre høytidelig stilling! Å avvise en på et så tynt grunnlag tenker jeg kan være et stort tap for bedriften. Gi nå heller beskjed om hva som er lov og ikke lov å gå med i fremtiden, da, om det potensielt skulle skade bedriften å ikke gå med skreddersydd drakt. Anonymkode: a60b0...470
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #16 Skrevet 8. august 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er virkelig et antrekk som er rent, pent og nøytralt, men ikke business aktig nok, grunn nok til å ikke få jobben? Det trumfer altså kvalifikasjoner, personlige egenskaper og intervjuet sånn ellers? Det høres jo helt hinsides overfladisk og tåpelig ut! Er dette en kultur du som intervjuer virkelig ønsker å stå for? Anonymkode: a60b0...470 Vi ville heller ikke ha ansatt en som ikke hadde oppfattet kleskoden... Jeans på intervju ville vi enten tatt som at du var utrolig arrogant og hevet deg over uskrevne regler eller som at du ikke skjønte koder. Sorry! Anonymkode: e399f...84c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #17 Skrevet 8. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi ville heller ikke ha ansatt en som ikke hadde oppfattet kleskoden... Jeans på intervju ville vi enten tatt som at du var utrolig arrogant og hevet deg over uskrevne regler eller som at du ikke skjønte koder. Sorry! Anonymkode: e399f...84c Det er da veldig forhåndsdømmende? Klarer dere ikke å se forbi klærne, og se på de øvrige kvalifikasjonene, referansene, personlighet og samtalen ellers på intervjuet, fordi klærne ikke møtte helt opp til deres standard? Særlig når stillingen det søkes på er uhøytidelig? Det er jo sykt! Nå er en av mine bedre venninner advokat, og inne på listen over norges mektigste kvinner. Hun har heldigvis unngått å få et så smalt gangsyn som enkelte andre her inne. Heldigvis. Anonymkode: a60b0...470
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #18 Skrevet 8. august 2018 Dressbukser og bluse er safe, og føles mer behagelig enn full dress om du ikke er vant til det. Husk pene sko, har mye å si. Men ikke høyhelte om du ikke er vant til å gå med det. Jeans høres uprofesjonelt ut til et sånt firma. Senere når du får jobben kan du eventuelt se an om det passer seg å gå med jeans. Anonymkode: 0224b...99e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #19 Skrevet 8. august 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da veldig forhåndsdømmende? Klarer dere ikke å se forbi klærne, og se på de øvrige kvalifikasjonene, referansene, personlighet og samtalen ellers på intervjuet, fordi klærne ikke møtte helt opp til deres standard? Særlig når stillingen det søkes på er uhøytidelig? Det er jo sykt! Nå er en av mine bedre venninner advokat, og inne på listen over norges mektigste kvinner. Hun har heldigvis unngått å få et så smalt gangsyn som enkelte andre her inne. Heldigvis. Anonymkode: a60b0...470 Tipper hun har fulgt kodene på veien sin oppover, gitt. Anonymkode: e399f...84c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #20 Skrevet 8. august 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da veldig forhåndsdømmende? Klarer dere ikke å se forbi klærne, og se på de øvrige kvalifikasjonene, referansene, personlighet og samtalen ellers på intervjuet, fordi klærne ikke møtte helt opp til deres standard? Særlig når stillingen det søkes på er uhøytidelig? Det er jo sykt! Nå er en av mine bedre venninner advokat, og inne på listen over norges mektigste kvinner. Hun har heldigvis unngått å få et så smalt gangsyn som enkelte andre her inne. Heldigvis. Anonymkode: a60b0...470 Det er bare enkelte nordmenn som er så selvhøytidelig og navlebeskuende som du. I resten av Europa er det en selvfølge å følge dresskoden. Og du mangler en del kompetanse når du ikke forstår/vil forstå dette. Anonymkode: 575a0...aba
Yellow Brick Road Skrevet 8. august 2018 #21 Skrevet 8. august 2018 Jeg innbiller meg at så lenge man kommer "ordentlig" kledd til et jobbintervju så er det ytterst sjelden at den eller de som intervjuer vil tenke at "Uff, den rosa småblomstrete blusen liker jeg ikke, hun burde har brukt en hvit bluse i stede for, så hun får i alle fall ikke jobben her." Når jeg sier ordentlig, så mener jeg rene, hele og "normale" klær. Men så vet vi jo også at førsteinntrykket alltid er viktig og da kan det være en fordel at de som intervjuer føler at søkeren "passer inn", bevisst eller ubevisst. Og der kan kleskoden gi pluss eller minus og det kan være dongeribuksa eller dressbuksa som gjør utslaget, spesielt dersom flere søkere står likt ellers. Om klærne betyr noe eller ikke, vet man aldri på forhånd, men det er sannsynligvis aldri negativt å kle seg så nærme kleskoden i bedriften som mulig.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #22 Skrevet 8. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da veldig forhåndsdømmende? Klarer dere ikke å se forbi klærne, og se på de øvrige kvalifikasjonene, referansene, personlighet og samtalen ellers på intervjuet, fordi klærne ikke møtte helt opp til deres standard? Særlig når stillingen det søkes på er uhøytidelig? Det er jo sykt! Nå er en av mine bedre venninner advokat, og inne på listen over norges mektigste kvinner. Hun har heldigvis unngått å få et så smalt gangsyn som enkelte andre her inne. Heldigvis. Anonymkode: a60b0...470 Det er du som ikke er innforstått med hvordan det fungerer i ulike bransjer. Forstår du ikke kleskoden, så forstår du mest sannsynlig ikke en del andre uskrevne regler du bør kunne for den typen jobb. Og er dermed mindre attraktiv enn dem som gjør det. Like kompetente som deg er det alltid noen andre som også er. Og bare så det er klart; Norge er blant landene som er mest åpne for halvcasualt intervju- og jobbantrekk. I mange andre land bør du stille i drakt til jobbintervju som legesekretær eller resepsjonist. Anonymkode: 12798...325
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #23 Skrevet 8. august 2018 Er forresten også alltid noen som skal kverulerere når de de nektes adgang på utesteder på grunn av joggesko... er det kleskode, så er det kleskode. Anonymkode: 12798...325
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #24 Skrevet 8. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da veldig forhåndsdømmende? Klarer dere ikke å se forbi klærne, og se på de øvrige kvalifikasjonene, referansene, personlighet og samtalen ellers på intervjuet, fordi klærne ikke møtte helt opp til deres standard? Særlig når stillingen det søkes på er uhøytidelig? Det er jo sykt! Nå er en av mine bedre venninner advokat, og inne på listen over norges mektigste kvinner. Hun har heldigvis unngått å få et så smalt gangsyn som enkelte andre her inne. Heldigvis. Anonymkode: a60b0...470 Jo, vi klarer det. Hvis du er den eneste kandidaten og vi trenger noen, skal vi vurdere deg på bakgrunn av alt det du sier. Men hvis det er andre som er like kvalifiserte og hyggelige, og som også har gjort en innsats i klesveien for å vise oss at hun skjønner kodene og respekterer oss, velger vi henne. Vi bryr oss ikke om blusen er stygg eller om buksen eller skjørtet ikke er moderne. Men bare ha litt respekt og ikke kom i jeans. Please? Anonymkode: e399f...84c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #25 Skrevet 9. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, vi klarer det. Hvis du er den eneste kandidaten og vi trenger noen, skal vi vurdere deg på bakgrunn av alt det du sier. Men hvis det er andre som er like kvalifiserte og hyggelige, og som også har gjort en innsats i klesveien for å vise oss at hun skjønner kodene og respekterer oss, velger vi henne. Vi bryr oss ikke om blusen er stygg eller om buksen eller skjørtet ikke er moderne. Men bare ha litt respekt og ikke kom i jeans. Please? Anonymkode: e399f...84c Så da sitter dere og diskuterer søkerne til en uhøytidelig stilling, og sier til hverandre at A hadde en stygg dressbukse på seg, mens B hadde, Gud forby, en pen sort dongeribukse på seg. Da velger vi A! Men det var ikke det enkelte sa her tidligere. De sa konsekvent at hun aldri hadde fått jobben, uansett. Og at antrekket hadde overskygget resten av intervjuet. Håper de hadde avvist henne ved døren, da de så antrekket, og ikke hadde kastet bort tiden hennes på et intervju, når de hadde forhåndsdømt henne fra første sekund. Men HI, det er mange rare sjefer der ute. Ta på deg dressbukse. Anonymkode: a60b0...470
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå