Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Jeg kommer aldri rundt hverken med d ene eller det andre. Husvasken er blitt et ork. Alltid vedlikehold en plass, eldste har klær som arves og alt dette må pakkes/pakkes opp igjen, fritidsaktiviter, osv.... hva er deres rutine på husarbeid ????? Føler jeg må kvitte meg med halve innholdet i huset 🙄🙄🙄😂 Anonymkode: fa223...ce3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Rekker det aldri skikkelig. Innser mer og mer at det drives rovdrift på oss familier her til lands. Vi jobber fullt, barna har fulle dager. Ikke får barna verken mat eller fritidsaktiviteter på skolen, alt må ordnes hjemmefra på den lille fritiden vi har til rådighet. Mange er utslitte, deprimerte, syke... og flere blir vi. Om du er i nærheten av å holde huset litt ryddig og levelig rent, kan du være stolt av deg selv. Men rekker du det ikke, bør du ikke se på det som nederlag. Innse at livet ikke skal kastes bort på husarbeid. Vi er midt oppi en skikkelig renske-prosess i huset. Vi kaster utrolig mye (har kjørt flere hengerlass til renovasjon) og kvitter oss også med møbler som kompliserer hjemmet og renholdet. Vi er overbevist om at færre ting gir et litt enklere liv. Anonymkode: 2dfe3...3d2
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #3 Skrevet 6. august 2018 Vasking av klær er ikke problem. Setter på en maskin etter jobb hvis det er noe å vaske. Vasket 3 i går og da er det kun 30 graders eller håndvask eventuelt idag,men ikke noe som haster. Kjøkkenet vaskes/ryddes lett etter middag( benker og div) har et kost og støvbret stående i nærheten så man kan koste gulvet etter måltid. Anonymkode: f9658...ec9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #4 Skrevet 6. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vasking av klær er ikke problem. Setter på en maskin etter jobb hvis det er noe å vaske. Vasket 3 i går og da er det kun 30 graders eller håndvask eventuelt idag,men ikke noe som haster. Kjøkkenet vaskes/ryddes lett etter middag( benker og div) har et kost og støvbret stående i nærheten så man kan koste gulvet etter måltid. Anonymkode: f9658...ec9 For meg er det ikke vaskingen som er problemet det er brettingen! Sitter feks hjemme nå med 5 vaskede lass med klær og bare tanken på å brette gjør meg dårlig Anonymkode: bcd30...176
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #5 Skrevet 6. august 2018 Enkelte uker er det lettere kaos, andre uker nokså kontroll. To barn men ikke så mange fritidsaktiviteter foreløpig. Jobber 10 minutter hjemmenifra og når jeg har tidligvakt er jeg hjemme kl 13.30. Da bruker jeg tid på klær og litt husarbeid før jeg henter på SFO. Har vaskehjelp hver 14. dag, det er gull og får meg til å ikke miste forstanden. Nå er det 7 uker siden sist gang m vaskehjelp og det synes! 🙈 Klær er et annet kapitell - må sette av en helg snart og gå gjennom skap, boder mm. Ikke orket i sommer med gjennomsnittlig 30 grader varmt i 9 uker... Anonymkode: 1c2c3...fb7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #6 Skrevet 6. august 2018 Jeg har en mann som tar ansvar. Anonymkode: acea2...19c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #7 Skrevet 6. august 2018 Nå vet ikke jeg hvor gamle dine barn er, men mine er 6år og 1år. 6åringen hjelper til med å sortere og brette tøy (ikke perfekt, men det blir bedre og bedre), rydde inn/ut av oppvaskmaskin og støvsuging av 1.etg. Pluss ansvar for eget lekerom og soverom. Mannen min og jeg fordeler resten 50/50 Anonymkode: 04d26...fa8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #8 Skrevet 6. august 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: For meg er det ikke vaskingen som er problemet det er brettingen! Sitter feks hjemme nå med 5 vaskede lass med klær og bare tanken på å brette gjør meg dårlig Anonymkode: bcd30...176 Jeg sorterer tøyet i kurver, en til hver person. Dumper den på rett rom og overlater bretting og skaprydding til dem som eier klærne. Veldig tidsbesparende. Anonymkode: bf591...d91
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #9 Skrevet 6. august 2018 Jeg klarer ikke det, så fått vaskehjelp. Livet ble mye bedre etter de kom inn i bildet. Er ikke er supermenneske, så klarer ikke alt. Anonymkode: 71798...00c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #10 Skrevet 6. august 2018 Her gjer vi litt og litt kver dag. Har to unger på 6 og 2 år, og nr 3 er på vei Vi jobber begge to fult. Vist en setter av 30 min kver dag til husarbeid, så kommer man igjennom det vist man berre begynner Setter vi oss berre ned en dag uten å gjer en drit først, så hoper det seg opp, og det blir trippelt så mykje å gjer dagen etterpå, ikkje dobbelt! hehe Vi støvsuger kver dag, for vi har hund og katter. Vasker kler omtrent kver dag. Og vasker golv 1-2 ganger i veka. + alt anna dagligdags. Om en slutter å tenke på at alt tar så lang tid, så tar det lang tid. Sett på musikk, og sving deg med. Eg setter meg aldri ned før vi har gjort alt, for da mister eg energien til å gjer det. Gjer litt husarbeid mens eg laga middag, da den ikkje alltid trenger å bli overvåka 😛 Og det blir ekstra godt å slenge seg ned på sofaen i lag med ungane eller ut å finne på noke før dei skal legge seg Vi har et godt samarbeid, ingen av oss som må gjer alt åleine.. Sjølom det også gjekk veldig fint i den tida eg va dårlig tidlig i svangerskapet og greidde ikkje å gjere nåke anna enn å syte å klage hehe + at vi har som mål og ha fått gjort alt til ungane legger seg, så kan vi ha kjærestetid med film eller noke.. Får stort sett 3-4 timer med aleinetid kver kveld Anonymkode: c07a2...3e2
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #11 Skrevet 6. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Rekker det aldri skikkelig. Innser mer og mer at det drives rovdrift på oss familier her til lands. Vi jobber fullt, barna har fulle dager. Ikke får barna verken mat eller fritidsaktiviteter på skolen, alt må ordnes hjemmefra på den lille fritiden vi har til rådighet. Mange er utslitte, deprimerte, syke... og flere blir vi. Om du er i nærheten av å holde huset litt ryddig og levelig rent, kan du være stolt av deg selv. Men rekker du det ikke, bør du ikke se på det som nederlag. Innse at livet ikke skal kastes bort på husarbeid. Vi er midt oppi en skikkelig renske-prosess i huset. Vi kaster utrolig mye (har kjørt flere hengerlass til renovasjon) og kvitter oss også med møbler som kompliserer hjemmet og renholdet. Vi er overbevist om at færre ting gir et litt enklere liv. Anonymkode: 2dfe3...3d2 Unnskyld, men rovdrift? Mener du virkelig det du skriver her? Vi har av Europas korteste arbeidsdager, vi har, i europeisk målestokk, skyhøye lønninger og fantastiske velferdsordninger. Likevel mener altså du at det drives rovdrift på oss. Jeg klarer ikke å fatte på hvilket grunnlag du kan mene det. Anonymkode: 14a32...324
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #12 Skrevet 6. august 2018 Jeg når det jeg når og er ikke ambisiøs på husarbeidet. Kler og oppvask prioriteres. Etter det kommer slike ting som vask av bad og rydding i stuen. Jeg gjør så mye jeg klarer. I perioder med overskudd bestemmer jeg meg hver kveld for en ting jeg skal gjøre neste dag. F eks vaske vinduer eller rydde i skapet i gangen. Slik holder vi nesen over vannet, men her ser ikke ut som et interiør magasin. Jeg er alene med barna 100%. Her var mer ryddig da vi var to voksne i husholdningen. Anonymkode: 5b5ac...9a0
Optatium Skrevet 6. august 2018 #13 Skrevet 6. august 2018 Jeg vasker rundt til jul, samme f. Da gror jeg ikke ned iallefall🙈. Ellers støvsuger jeg ig mopper gulvet en gang i uka. Veldig flink til å vaske klær, ikke fullt så flink til å brette/legge bort, men etter at jeg begynte å ta med brettingen inn i stuen hjalp det. Da bretter jeg mens jeg ser noe på TV. Rydder kjøkken og stue hver dag, treåringen må ta sine ting.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #14 Skrevet 6. august 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld, men rovdrift? Mener du virkelig det du skriver her? Vi har av Europas korteste arbeidsdager, vi har, i europeisk målestokk, skyhøye lønninger og fantastiske velferdsordninger. Likevel mener altså du at det drives rovdrift på oss. Jeg klarer ikke å fatte på hvilket grunnlag du kan mene det. Anonymkode: 14a32...324 Det hjelper ikke med skyhøye lønninger at TIDEN ikke strekker til. Bare se til naboland der de har gratis varmmat på skolen og mange fritidsaktiviteter innbakt i skoledagen. Hvorfor får ikke vi til dette siden vi er så rike og så bra? Anonymkode: 21c20...261
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #15 Skrevet 6. august 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg når det jeg når og er ikke ambisiøs på husarbeidet. Kler og oppvask prioriteres. Etter det kommer slike ting som vask av bad og rydding i stuen. Jeg gjør så mye jeg klarer. I perioder med overskudd bestemmer jeg meg hver kveld for en ting jeg skal gjøre neste dag. F eks vaske vinduer eller rydde i skapet i gangen. Slik holder vi nesen over vannet, men her ser ikke ut som et interiør magasin. Jeg er alene med barna 100%. Her var mer ryddig da vi var to voksne i husholdningen. Anonymkode: 5b5ac...9a0 Jeg tror mange har en mann som ikke bidrar. Slik som jeg har. Da blir det mer vanskelig å ha kontroll. Jeg har to kroniske sykdommer, men jobber likevel fullt og konsentrerer meg om kvalitetstid med barn og oppfølging av lekser og trening. Husarbeid kommer langt ned på prioriteringslista. Anonymkode: 21c20...261
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #16 Skrevet 6. august 2018 Vi har stort sett alltid ryddig og rent hus. Mannen og jeg driver hvert vårt firma med mye jobb og vi har to barn hvor en har spesielle behov. Jeg har en mann som fungerer. Det hjelper. Vi tar også jevnlige rydde-sjauer. Kvitter oss med alt som bare tar plass men som ikke er i bruk. Alt fra lysestaker og blomsterpotter til bøker og blader. Med færre ting blir det mindre rot. Kommer det en ny ting inn må en gammel ting ut. Ungenes rom er alltid ryddig fordi de rydder selv, litt flaks der. Alle bidrar ved å rydde bordet, smøre matpakker og eldste har så smått begynt å lage middag. Setter over poteter feks. Vi har også fått vaskehjelp. Beste investeringen jeg noen sinne har gjort. Anonymkode: 0498c...bf0
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hjelper ikke med skyhøye lønninger at TIDEN ikke strekker til. Bare se til naboland der de har gratis varmmat på skolen og mange fritidsaktiviteter innbakt i skoledagen. Hvorfor får ikke vi til dette siden vi er så rike og så bra? Anonymkode: 21c20...261 Da får du sette tæring etter næring og gå ned i stilling. Blir det for dyrt fått du flytte. Du kan ikke kalle det rovdrift, du har valgt det helt selv og du har åpenbart satt deg selv i en situasjon du ikke takler. Du bor i et rikt land stappfullt av goder, du må ta ansvar selv! Du høres ut som en bortskjemt drittunge. Anonymkode: 25914...2be
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #18 Skrevet 6. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får du sette tæring etter næring og gå ned i stilling. Blir det for dyrt fått du flytte. Du kan ikke kalle det rovdrift, du har valgt det helt selv og du har åpenbart satt deg selv i en situasjon du ikke takler. Du bor i et rikt land stappfullt av goder, du må ta ansvar selv! Du høres ut som en bortskjemt drittunge. Anonymkode: 25914...2be Hahaha, det var virkelig rette ræva som feis! Litt søtt når navere som har gått livets harde skole skal mene noe om arbeidslivet, men du skal ha for forsøket Anonymkode: 21c20...261
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #19 Skrevet 6. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får du sette tæring etter næring og gå ned i stilling. Blir det for dyrt fått du flytte. Du kan ikke kalle det rovdrift, du har valgt det helt selv og du har åpenbart satt deg selv i en situasjon du ikke takler. Du bor i et rikt land stappfullt av goder, du må ta ansvar selv! Du høres ut som en bortskjemt drittunge. Anonymkode: 25914...2be Du høres ut som en drittkjærring. Anonymkode: e334d...f52
ompalompaen Skrevet 6. august 2018 #20 Skrevet 6. august 2018 Både jeg og mannen jobber turnus, så har med jevne mellomrom fri på dagtid. Denne tiden benytter jeg/vi ofte til husvask, rydding og sortering av ting i huset, bake opp brød og diverse annet, lage store porsjoner middag som kan fryses til mer hektiske perioder osv Hadde nok vært mye mer kaos hvis begge hadde jobbet man-fre 08-16! Jeg får ikk e ryddet og vasket om barna er hjemme, så red ingen for oss er turnus☺️
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #21 Skrevet 6. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Rekker det aldri skikkelig. Innser mer og mer at det drives rovdrift på oss familier her til lands. Vi jobber fullt, barna har fulle dager. Ikke får barna verken mat eller fritidsaktiviteter på skolen, alt må ordnes hjemmefra på den lille fritiden vi har til rådighet. Mange er utslitte, deprimerte, syke... og flere blir vi. Om du er i nærheten av å holde huset litt ryddig og levelig rent, kan du være stolt av deg selv. Men rekker du det ikke, bør du ikke se på det som nederlag. Innse at livet ikke skal kastes bort på husarbeid. Vi er midt oppi en skikkelig renske-prosess i huset. Vi kaster utrolig mye (har kjørt flere hengerlass til renovasjon) og kvitter oss også med møbler som kompliserer hjemmet og renholdet. Vi er overbevist om at færre ting gir et litt enklere liv. Anonymkode: 2dfe3...3d2 Ja, lat oss syte og klage over kor ille vi har det her til lands. Eg blir faktisk provosert. Du kan bestemme sjølv kor lange dagar borna skal ha på skulen (utan om sjølve skuletida sjølvsagt, men den er på 6 timar om dagen, resten av dei 19 timane står til din disposisjon) Du kan bestemme sjølv kor mange fritidsaktivitetar ungane dine skal vere med på. Du kan bestemme sjølv om du vil ha så stort hus at begge foreldra må jobbe full tid for å få det til å gå saman økonomisk. Du kan bestemme sjølv kor stort privatforbruk du har til feriar ol. Og klage på at du må gje ungane dine mat heimanfrå og organisere fritidsaktivitetane sjølv? Eg får av og til kjensla av at foreldre trur dei berre skal få ungabe hein for å prate litt med dei òg gje dei ein kos, også skal skule ordne resten, med både oppdragelse, mat, fysisk aktivitet osb i det uendelege. Vi er blitt ein gjeng sutrebøtter her til lands. Kva skal til for at vi blir fornøgde skal tru? Eg er òg sliten, huset mitt er rotete, eg rekk ikkje over alt eg skulle ha gjort. Men det er mitt liv no. Slik er det no. Og vi greier oss fint, kunne ikkje falt meg inn å klaga på at eg måtte ordebe mat og fritidsaktivitetar for ungane mine på "den vesle fritida" eg har. Vi er vaksne menneske. Det er ikkje meininga vi skal ha timesvis til å gjere akkurat det vi har lyst til. Anonymkode: 9d258...47a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #22 Skrevet 6. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Rekker det aldri skikkelig. Innser mer og mer at det drives rovdrift på oss familier her til lands. Vi jobber fullt, barna har fulle dager. Ikke får barna verken mat eller fritidsaktiviteter på skolen, alt må ordnes hjemmefra på den lille fritiden vi har til rådighet. Mange er utslitte, deprimerte, syke... og flere blir vi. Om du er i nærheten av å holde huset litt ryddig og levelig rent, kan du være stolt av deg selv. Men rekker du det ikke, bør du ikke se på det som nederlag. Innse at livet ikke skal kastes bort på husarbeid. Vi er midt oppi en skikkelig renske-prosess i huset. Vi kaster utrolig mye (har kjørt flere hengerlass til renovasjon) og kvitter oss også med møbler som kompliserer hjemmet og renholdet. Vi er overbevist om at færre ting gir et litt enklere liv. Anonymkode: 2dfe3...3d2 Drives rovdrift på familier her til lands? Det må være noe av det dummeste jeg har lest. Man velger selv livet man lever og standarden man lever etter Anonymkode: cdedd...b19
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #23 Skrevet 6. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, lat oss syte og klage over kor ille vi har det her til lands. Eg blir faktisk provosert. Du kan bestemme sjølv kor lange dagar borna skal ha på skulen (utan om sjølve skuletida sjølvsagt, men den er på 6 timar om dagen, resten av dei 19 timane står til din disposisjon) Du kan bestemme sjølv kor mange fritidsaktivitetar ungane dine skal vere med på. Du kan bestemme sjølv om du vil ha så stort hus at begge foreldra må jobbe full tid for å få det til å gå saman økonomisk. Du kan bestemme sjølv kor stort privatforbruk du har til feriar ol. Og klage på at du må gje ungane dine mat heimanfrå og organisere fritidsaktivitetane sjølv? Eg får av og til kjensla av at foreldre trur dei berre skal få ungabe hein for å prate litt med dei òg gje dei ein kos, også skal skule ordne resten, med både oppdragelse, mat, fysisk aktivitet osb i det uendelege. Vi er blitt ein gjeng sutrebøtter her til lands. Kva skal til for at vi blir fornøgde skal tru? Eg er òg sliten, huset mitt er rotete, eg rekk ikkje over alt eg skulle ha gjort. Men det er mitt liv no. Slik er det no. Og vi greier oss fint, kunne ikkje falt meg inn å klaga på at eg måtte ordebe mat og fritidsaktivitetar for ungane mine på "den vesle fritida" eg har. Vi er vaksne menneske. Det er ikkje meininga vi skal ha timesvis til å gjere akkurat det vi har lyst til. Anonymkode: 9d258...47a Ok, 18 timar då... Lurt å lese gjennom før ein postar😉 Anonymkode: 9d258...47a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #24 Skrevet 6. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hahaha, det var virkelig rette ræva som feis! Litt søtt når navere som har gått livets harde skole skal mene noe om arbeidslivet, men du skal ha for forsøket Anonymkode: 21c20...261 Hvor kom naver og livets harde skole fra? Jeg er i full jobb i turnus med master i mitt fag, har en mann som reiser mye og to egne barn pluss fosterbarn. Jeg har travle dager og et hus som ikke alltid er ryddig, jeg rekker ikke alltid alt. Og det er helt greit, for dette er jeg selv ansvarlig for. Å klage på velferdsstaten er harry. Anonymkode: 25914...2be
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #25 Skrevet 6. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor kom naver og livets harde skole fra? Jeg er i full jobb i turnus med master i mitt fag, har en mann som reiser mye og to egne barn pluss fosterbarn. Jeg har travle dager og et hus som ikke alltid er ryddig, jeg rekker ikke alltid alt. Og det er helt greit, for dette er jeg selv ansvarlig for. Å klage på velferdsstaten er harry. Anonymkode: 25914...2be Folk som skriver at det er baaare å flytte og baaare å gå ned i stilling har nok ingen master. Og ingen barn. Anonymkode: 21c20...261
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå