Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #26 Skrevet 5. august 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det barnet som ødelegger familien når det er tredje barn sin ankomst som ødela alt! Anonymkode: 10490...50f Oi..... stakkars barn som har en mor med DEN innstillingen 😱 Anonymkode: d8739...cf2
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #27 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye dyrere tenker du det er med 3, enn 2? Anonymkode: cc9bd...716 Hvor mye dyrere det er kommer i stor grad an på familiens livsstil, men du må regne ekstra utgifter til en ekstra person hele veien. Mat, klær, fritid, sosialt ++ blir noen tusenlapper ekstra i året altså. Og det blir mer desto eldre barnet blir. Hadde vi hatt to hadde vi hatt det romslig. Med tre må vi tenke oss om. Og nå er de enda små! Anonymkode: 4c25c...6ac
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #28 Skrevet 5. august 2018 Har to barn nesten på alder med dine og vi har bestemt oss for at to er nok. Vi tenker at vi vet hva vi har men ikke hva vi får. Er redd for å få et barn som kan snu opp ned på hverdagen vår som vi kjenner den i dag. Ville selvfølgelig blitt like glad i et tredje barn som de vi har, men er som sagt ikke villig til å risikere den fine hverdagen vi har nå. Egoistisk kanskje, vet ikke.. Anonymkode: f2ab5...895
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #29 Skrevet 6. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det barnet som ødelegger familien når det er tredje barn sin ankomst som ødela alt! Anonymkode: 10490...50f Tuller du? Mener du virkelige det? På tide å legge skylden der den hører hjemme! Blir i samme gate som «det er den dama sin skyld at ekteskapet vårt røk. Hun fikk han til å være utro». selvom omstendighetene rundt kan være aldri så vanskelig blir ikle voksne mennesker fratatt ansvar for egne handlinger. Håper ikke barnet noen gang får høre deg si det du skrev her! Anonymkode: 4ec5b...fa6
amandine Skrevet 6. august 2018 #30 Skrevet 6. august 2018 Hvor mye dyrere? Kjapt overslag i vår familie går det bare til idrett pr barn ca 40 000 i året. Stevner, cup, utstyr, kjøring, kontingent. I tillegg kommer én person ekstra i husholdning ca 2000 på matbudsjettet pr måned, så der er det 24-25000 til. Jeg tipper inkl klær og ferie etc er du på 100 000 ekstra i året hvertfall, selv i vår ganske nøkterne familie.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #31 Skrevet 6. august 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere som sier ikke gjør det og at det ødela deres familie, mener dere virkelig at dere ville vært foruten minstemann? Dette er veeeldig gjennomtenkt fra min side, har gått fra å ikke ville ha flere til å ville ha, samtidig som at jeg har tenkt på det i ett år nå. Tenkt på babytid, smårollingtid, attpåklatt, søskendynamikk, adferdsproblemer, handicap, you name it... Hadde aldri prøvd å overtale en mann som absolutt ikke vil, men nå er han mer positiv og er på gli til å ille ha en til, så det jeg da ber om er hjelp til å hjelpe han over siste kneika😉 Negativitet og argument imon:vel, dere kan bare komme med det, men de kommer til å bli lest og så ignorert, så like greit å la være😜 Hi Anonymkode: ff59f...1f4 Ja. Ville vært foruten. Anonymkode: 24459...136
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #32 Skrevet 6. august 2018 Når man blir voksen kan man aldri ha for mange søsken tror jeg. Vi er 4 og med nå syke foreldre er det jammen meg godt vi er såpass. Jeg har selv tre, yngste nå 8 og vi har i endel dager nå passet en liten 2 åring. Herrefred å mye glede med de små og hvilken fantastisk hjelp mine barn har vært ❤️ Men..., jeg hadde tre små tette og helsen min er blitt helt ødelagt. Nå sier leger det skyldes annet, men noen ganger begynner jeg lure. Det er strevsomt med tre! Vi har feks aldri en kveld uten forpliktelser opp mot deres fritidsaktiviteter og som regel holder det ikke med at en er «på bena», vi må stå på begge to og holder også ofte besteforeldre i sving deler sv uka. Tre er noen ganger en for mye, om man ikke har uendelig med overskudd, familie å lene seg på etc. Her vi bor forventes det stadig at vi klarer være på tre forskjellige steder til samme tid, så det krever logistikk! Meeeeen, jeg er så glad vi har tre og hadde jeg hatt helse skulle jeg jaggu hatt en-to til! Det koster enormt på alle måter, men stor familie er såååå verdt det ❤️ Anonymkode: f4592...447
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #33 Skrevet 6. august 2018 Nr 3 veltet ihvertfall ikke lasset her. Barna mine var 4 og 6 år da nr 3 kom, og de er så stolte over henne. Ingen sjalusi, bare glede egentlig. Nå er hun snart 2 og de har henne mye med seg på rommet sitt, passer på henne og leker med henne (så mor og far får mye tid for seg selv) De synes hun er kjempe morsom og jeg hører bare masse latter når de leker sammen alle 3. De to eldste derimot krangler så heftig at jeg har lyst å rive av meg ørene noen ganger, men det er en annen sak😅 Anonymkode: ac5b7...348
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #34 Skrevet 6. august 2018 Vi har seks års aldersforskjell fra eldst til yngst. Nå er våre tre barn fra 6-12 år. Det var hektisk de første årene. Den største utfordringen vi opplever er at seks års aldersforskjell merkes godt i ferier, familieaktiviteter og i hverdagen. De har veldig ulike ønsker og interesser. Den eldste kjeder seg når vi tilpasser oss den yngste, og den yngste er ofte for liten når vi tilpasser oss den eldste. Det gjelder alt fra fornøyelsesparker og reiser til film og dataspill. Ellers er tre barn fantastisk, og familien føles komplett. Det er utrolig fint å oppleve de ulike relasjonene mellom søsken og hvordan de utfordrer oss som foreldre. Ellers ser jeg ingen «gode» argumenter for å få nr. tre. Det koster i tid, penger og overskudd, vi sitter godt fast i tidsklemma, og føler ofte at hverdagen er et stort puslespill av fritidsaktiviteter, kamper, lekser, hus fullt av barnas venner, og husarbeid. Den eneste gode grunnen er at vi ønsket alle barna og at vi nyter den fantastiske opplevelsen det er å se dem vokse opp😊👍🏻 Anonymkode: 27586...cb9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #35 Skrevet 6. august 2018 7 timer siden, amandine skrev: Hvor mye dyrere? Kjapt overslag i vår familie går det bare til idrett pr barn ca 40 000 i året. Stevner, cup, utstyr, kjøring, kontingent. I tillegg kommer én person ekstra i husholdning ca 2000 på matbudsjettet pr måned, så der er det 24-25000 til. Jeg tipper inkl klær og ferie etc er du på 100 000 ekstra i året hvertfall, selv i vår ganske nøkterne familie. Hvor mye dyrere det er å ha et barn ekstra? Dette overslaget vil jeg ikke si at passer mens barna er mellom 0 og 15 år. Kanskje når de er 15-18 år. Tenker at om man ikke har kvittet seg med klær og utstyr til de første årene, og har litt basic klær og utstyr resten av oppveksten, tenker på noe yttertøy, ullklær, ski, en eller 2 sykler, rattkjelke, leker og lignende. 0-5 år Klær og utstyr: gjennomsnitt 3000,- pr år. 0-5 år idrett og annet: gjennomsnitt 2000,- pr år 0-5 år Mat og kos: gjennomsnitt 500 pr mnd= 6000,- pr år 0-5 år Ferie: Tipper gjennomsnittlig 2000,- pr år 6-14 år Klær og utstyr: Gjennomsnitt 8000,- pr år 6-14 år Idrett og annet: gjennomsnitt 8000,- pr år Kanskje mer, det er egentlig den dyreste alderen 6-14 år Mat og kos: Gjennomsnitt 1500,- pr mnd 18 000,- pr år 6-14 år Ferie: Tipper 6000,- pr år 15-18 år Klær og utstyr: Gjennomsnitt 6000,- pr år 15-18 år Idrett og annet: Gjennomsnitt 3000-6000,- Mange slutter med trening og idrett i denne alderen. Mat og kos: Gjennomsnitt 2500,- pr mnd 30 000,- pr år Ferie: Her er det jo veldig individuelt, også individuelt om de er med foreldrene på ferie, om de har jobb og sparer til egenferie selv. Tipper mellom 3000 og 8000,- pr år avhengig av ungdommen. De eldste blir jo også større, og flytter etter hvert ut, så kostnadene for 1 barn ekstra vil jo ikke vare i 18 år, men kanskje i 10 år. Anonymkode: 444df...3a1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #36 Skrevet 8. august 2018 På 5.8.2018 den 19.40, Anonym bruker skrev: Hehe, men du vil jo ha argumenter for og imot? Hvis du bare ignorerer det så har du jo bestemt deg? det ødela hele familien vår, men det betyr ikke at det gjør det for dere Anonymkode: 61d9d...7fa Jeg vil ikke ha argumenter for og imot, vil bare ha argumenter for jeg. Som jeg skrev i hovedinnlegget vil jeg ha en til, mannen er på gli og jeg ville ha argument som kan hjelpe å vippe han over på den positive siden. Jeg vet jo hva jeg vil, men det er alfa og omega at vi begge er positive for at det skal bli en til. Får jeg han ikke 100% med meg blir det ikke flere enn de to vi har. Hi Anonymkode: ff59f...1f4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #37 Skrevet 8. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil ikke ha argumenter for og imot, vil bare ha argumenter for jeg. Som jeg skrev i hovedinnlegget vil jeg ha en til, mannen er på gli og jeg ville ha argument som kan hjelpe å vippe han over på den positive siden. Jeg vet jo hva jeg vil, men det er alfa og omega at vi begge er positive for at det skal bli en til. Får jeg han ikke 100% med meg blir det ikke flere enn de to vi har. Hi Anonymkode: ff59f...1f4 Så du ønsker ikke å vite at alle valg i realiteten påvirker positivt og negativt, eller så kjenner du til begge deler, men ønsker kun å overtale mannen til å støtte ditt syn. Ikke å belyse flere sider av saken og ta et informativt valg. Jeg trenger vel ikke å skrive hva jeg mener om det.. Anonymkode: 423fa...b94
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #38 Skrevet 8. august 2018 Jeg også ønsker meg nr 3 og tenker mest på denne flokken. To er bare to, og har ikke de kjemi så har de ingen flere... Anonymkode: cc9bd...716
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #39 Skrevet 8. august 2018 Eneste argumentet må jo være at dere ønsker å oppleve å få et barn til og se det vokse opp. Dere har allerede to litt større barn, og de har hverandre. Som voksne vil de nok ha glede av et søsken til og ingen vet hva fremtiden bringer. Skulle det skje noe med et av barna, sykdom eller i verste fall død, så vil det være to igjen. Anonymkode: 7e9d2...0db
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #40 Skrevet 8. august 2018 Her kom tredjemann da de to eldre var 5 og 6 år. Detvar det mest planlagte barnet, mannen var heller ikke lenge med på det. Vi ventet 6 måneder og tenkte og tenkte. Tredje graviditet og barsel og permisjon og hele greia var det beste. Mannen og barna elsker lillemannen. Overhodet ingen sjalusi. Jeg kan lage middag og gå på do og ligge på sofaen mens de andre leker med ham. Bare ett bleiebarn, de to første var jo to tette. Ååååhhh...absolutt å anbefale! Alt dette gjelder altså oss med relativt stort avstand mellom barn nr 2 og 3. Vi har økonomisk bra stilt (selv tredjemannen har arvet alt av utstyr og mye klær), jobbene er sikre osv. Anonymkode: f2110...355
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #41 Skrevet 8. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du ønsker ikke å vite at alle valg i realiteten påvirker positivt og negativt, eller så kjenner du til begge deler, men ønsker kun å overtale mannen til å støtte ditt syn. Ikke å belyse flere sider av saken og ta et informativt valg. Jeg trenger vel ikke å skrive hva jeg mener om det.. Anonymkode: 423fa...b94 Kan du ikke lese? Det er mannen som har bedt om argumenter FOR å få et barn til. Han VIL bli overbevist. Tenkte du at HI skulle gjøre det med argumenter MOT å få et barn til, eller hva? Herregud, så pinlig😂 Anonymkode: 6984b...f7b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #42 Skrevet 8. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke lese? Det er mannen som har bedt om argumenter FOR å få et barn til. Han VIL bli overbevist. Tenkte du at HI skulle gjøre det med argumenter MOT å få et barn til, eller hva? Herregud, så pinlig😂 Anonymkode: 6984b...f7b Mannen min elsket ideen om å lage barn! 😂 For jeg er et dyr når jeg ikke tar piller. Håret blir ekstra fint, jeg blir lett kåt, jegblir rød i kinnene, jeg har fått høre at jeg lukter ekstra tiltrekkende rundt eggløsningen, samleiet er av en annen dimensjon osv. Ja,mannen argumenterer for enda ett barn. 😂😂😂 Det eneste negative er at det klaffet for oss med engang, første måneden! 😄 Vi planla at prøvinga skulle vare i 6 måneder! Anonymkode: f2110...355
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #43 Skrevet 8. august 2018 På 6.8.2018 den 16.25, Anonym bruker skrev: Hvor mye dyrere det er å ha et barn ekstra? Dette overslaget vil jeg ikke si at passer mens barna er mellom 0 og 15 år. Kanskje når de er 15-18 år. Tenker at om man ikke har kvittet seg med klær og utstyr til de første årene, og har litt basic klær og utstyr resten av oppveksten, tenker på noe yttertøy, ullklær, ski, en eller 2 sykler, rattkjelke, leker og lignende. 0-5 år Klær og utstyr: gjennomsnitt 3000,- pr år. 0-5 år idrett og annet: gjennomsnitt 2000,- pr år 0-5 år Mat og kos: gjennomsnitt 500 pr mnd= 6000,- pr år 0-5 år Ferie: Tipper gjennomsnittlig 2000,- pr år 6-14 år Klær og utstyr: Gjennomsnitt 8000,- pr år 6-14 år Idrett og annet: gjennomsnitt 8000,- pr år Kanskje mer, det er egentlig den dyreste alderen 6-14 år Mat og kos: Gjennomsnitt 1500,- pr mnd 18 000,- pr år 6-14 år Ferie: Tipper 6000,- pr år 15-18 år Klær og utstyr: Gjennomsnitt 6000,- pr år 15-18 år Idrett og annet: Gjennomsnitt 3000-6000,- Mange slutter med trening og idrett i denne alderen. Mat og kos: Gjennomsnitt 2500,- pr mnd 30 000,- pr år Ferie: Her er det jo veldig individuelt, også individuelt om de er med foreldrene på ferie, om de har jobb og sparer til egenferie selv. Tipper mellom 3000 og 8000,- pr år avhengig av ungdommen. De eldste blir jo også større, og flytter etter hvert ut, så kostnadene for 1 barn ekstra vil jo ikke vare i 18 år, men kanskje i 10 år. Anonymkode: 444df...3a1 Hva med barnehage/SFO utgifter på ca 40 000 i året i 5-6 år? Anonymkode: b00dc...1c6
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #44 Skrevet 8. august 2018 Jeg sitter med en liten nydelig nummer tre i fanget og ammer, og tenker jo at tilværelsen ikke ville vært komplett uten. Vi drev også og skrev lister med for og imot for et år siden. Her er det 4 år mellom en og to, snaut 2 år mellom de to minste. I slekta er det en del unger tett på eldste i alder, så her var det et argument at minstemor også skulle ha noen tett i alder rundt seg. Veit ikke hvordan dette er hos dere, men det er kanskje noe å tenke på. Vi liker begge å ha masse barn rundt oss, så da var det fint med enda én. Jeg er enebarn selv og ønsker selv å ha en familie med mer liv i. Også må jeg innrømme at vi ønsket oss en liten gutt, da de to eldste er jenter. De praktiske tingene lå godt til rette for oss, da. Bilen var romslig nok, vi har nok soverom, bor nær skole/ bhg etc. Lykke til med valget og eventuell prøving! Anonymkode: 5974d...54b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #45 Skrevet 8. august 2018 Argumenter for : - masse deilig sex. - ett lite barn som vil ha pappa som sitt store forbilde. -en liten gutt/jente som vil kalle han pappa. - ett barn han kan lære å fiske med (eller andre ting mannen er interessert i). - ett barn som vil binde dere tettere sammen. - ett søsken til deres barn. Tenk så fint å være tre søsken som deler sorger og gleder i oppveksten. - ett barn til som trolig vil bidra til at dere får en bukket med barnebarn etterhvert. - tror jeg ville avsluttet argumentet med masse ekstra sex i tiden fremover😂😂 Anonymkode: c8f0c...7b4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #46 Skrevet 8. august 2018 Her kom når tre når de eldste var 5 og 7,5. Hun var en berikelse for oss alle og jeg er så vannvittig takk emlig for alle de tre barna❤️ Lillesøster er et lite troll som elsker søsknene sine og omvendt. De har så mye glede av hverandre, alle tre. Hun var ikke planlagt, og det tok litt tid å venne seg til tanken. Men gud, så glad jeg er for at vi fikk henne❤️ Hverdagen er selvfølgelig travel, men ville ikke hatt det på noen annen måte. Anonymkode: 56b0f...86c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #47 Skrevet 8. august 2018 Der er ikke noen argumenter for å få tre barn. Det er et ønske, hverken mer eller mindre Anonymkode: 12943...9a7
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #48 Skrevet 9. august 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Der er ikke noen argumenter for å få tre barn. Det er et ønske, hverken mer eller mindre Anonymkode: 12943...9a7 Er ikke alle barn det? Takk til dere som faktisk skjønner situasjonen jeg er i og kommer med gode argumenter for. Er spesielt moro å høre fra dere som har to tette først og så nå litt attpåklatt, at der går så fint. Det gleder meg å se at de fordelene jeg har sett for meg ved å ha den aldersforskjellen faktisk er reelle. Sa nr 2 ble født var jo eldste bare 2 år, hadde 2 bleiebarn og selv om eldste aldri var sjalu og elsket lillesøster fra dag 1 så var hun jo liten. Og dere som mener at jeg ikke ser mannen sitt perspektiv og bare overkjører: det er ett år siden jeg fikk lyst på flere, han var da helt imot og vi la det dødt helt til nå. Det ble jo et sjokk for han siden vi begge egentlig var ferdige, så han trengte tid. Avtalen var å ta det opp igjen om et års tid, og jeg holdt den avtalen. Så jeg var igrunn svært overrasket over at han faktisk nå er litt på gli, hadde egentlig ventet et blankt nei, noe jeg hadde respektert. Det negative er at skuffelsen nå blir desto større om han finner ut at han ikke vil, siden det nå er mer håp. Anonymkode: ff59f...1f4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #49 Skrevet 9. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Er ikke alle barn det? Takk til dere som faktisk skjønner situasjonen jeg er i og kommer med gode argumenter for. Er spesielt moro å høre fra dere som har to tette først og så nå litt attpåklatt, at der går så fint. Det gleder meg å se at de fordelene jeg har sett for meg ved å ha den aldersforskjellen faktisk er reelle. Sa nr 2 ble født var jo eldste bare 2 år, hadde 2 bleiebarn og selv om eldste aldri var sjalu og elsket lillesøster fra dag 1 så var hun jo liten. Og dere som mener at jeg ikke ser mannen sitt perspektiv og bare overkjører: det er ett år siden jeg fikk lyst på flere, han var da helt imot og vi la det dødt helt til nå. Det ble jo et sjokk for han siden vi begge egentlig var ferdige, så han trengte tid. Avtalen var å ta det opp igjen om et års tid, og jeg holdt den avtalen. Så jeg var igrunn svært overrasket over at han faktisk nå er litt på gli, hadde egentlig ventet et blankt nei, noe jeg hadde respektert. Det negative er at skuffelsen nå blir desto større om han finner ut at han ikke vil, siden det nå er mer håp. Anonymkode: ff59f...1f4 Historier for og imot vil du få servert på sølvfat her inne. Selv om lykkenermange.blogg.no takler både seks og syv barn, hadde jeg blitt sprø. Min oldemor hadde 12 barn og drev gård, det gikk fint. Min mor hadde to å det holdt for henne. Poenget er at alle er forskjellige, du og din mann vet hva som er best. At du ikke ville ha flere barn for noen år siden, betyr ikke at man ikke kan forandre mening. Jeg sa stopp etter to, men har nå begynt å tenke på nr tre. Mine barn er nå 2 år og 3år. Jeg ønsker ikke å få nr tre før om to år. Samtidig er det ikke sikkert vi kan få flere da vi har måttet få hjelp tidligere. For noen velter både barn nr en, to, tre, fire lasset, for andre ikke. Anonymkode: c8f0c...7b4
aanonym Skrevet 9. august 2018 #50 Skrevet 9. august 2018 Argument mot: de skal bli store, alle barna. Det er DA den virkelige jobben starter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå