Gå til innhold

Sår med gul/grønn farge og som lukter

Anbefalte innlegg

Datteren min falt på sykkel her for noen dager siden. En diger skramme under kneet. Renset såret og satt på bandasje. 

I går da jeg skiftet var det kommet endel gul/grønn væske ut og på benet hadde det lagt seg som en hinne. I dag luktet det av såret. En type surlukt. 

Er det infeksjon? Noe jeg kan gjøre med det? Råd og tips, eller må vi til lege? 

Anonymkode: b90ab...4ab

Fortsetter under...

Blir det hovent og varmt (i tillegg til det du beskriver) så må muligens antibiotika til, frem til da så er det mulig å forsøke god rensing (klorheksidin ), sår salve (bacymecin), og pustende sterilkompress. 

Husk god hygiene under sårstell. 

Anonymkode: bcd45...cb4

Takker for alle svar. 

Det er skrubbsår, men ganske dype flenger flere steder. Skjedde på onsdag. 

Det ser ikke ut som det er noe inni såret, men man kan aldri vite. Har tatt av og lar såret puste i natt. Renser godt, men mulig det ikke er nok. Skal dra innom apoteket på mandag. Venter og ser an. Det er rødt rundt så jeg får bare følge med.

HI

Anonymkode: b90ab...4ab

Annonse

Min anekdote - jeg er ikke lege:

Jeg falt nettopp på sykkelen og fikk et i mine øyne lite kutt med skrubbsår rundt. Etter en uke endte jeg opp med å gå til lege og måtte skjære vekk sårkantene og sy det hele sammen. Hadde fått litt infeksjon og nekrotisk vev. Gikk helt fint, var udramatisk, men jeg hadde renset veldig godt.

For å si det på lekmannspråk: Skrubbsår med kutt kan ta lang tid å gro siden sårkantene er langt fra hverandre og ujevne, og de stivner og får dårlige groforhold. 

Dette med plaster er en gammel myte: Sår trenger ikke luft, og dype sår må beskyttes mot bakterier.

Anonymkode: ace47...365

Jeg ville hatt bakteriedrepende salve på og sett an noen dager, skrubbsår kan væske litt uten at det er noen fare...

https://www.vitusapotek.no/bacimycin-salve-500-ie-g-5-mg-g-15-g/p/596627

Jeg har alltid sånn sårsalve liggende, med fire unger blir det noen skrubb i løpet av sommeren ;)

Anonymkode: ab52f...7d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...