Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 Til mandag starter jeg veien til målet om 20 kilos vektnedgang, med ferie med storfamilien og bryllup juni 2019 i siktet. Startet et par ganger før med medlemsskap i Vektklubben, går bra i 5-6 uker max før jeg faller ut. Men nå vil jeg virkelig lykkes. Størst utfordring er frokost og lunsj synes jeg, i tillegg til søt og snacks men det kan jeg jo unngå ved å ikke ha i hus. Er ikke glad i havregrøt så d klarer jeg ikke. Spiser knekkebrød m magerost i 2-3 uker før jeg blir lei. Tips til variasjon og fristende alternativer taes imot m takk! ☺️ Anonymkode: 666d4...49c
Gullunger Skrevet 4. august 2018 #2 Skrevet 4. august 2018 Mager cottage cheese. Ha oppi eplebiter, noen valnøtter og litt honing. Det holder meg mett lenge. Kokt egg, makrell i tomat, og avocado er også ting jeg holder meg mett lenge på. 😊
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #3 Skrevet 4. august 2018 Jeg spiser omelett med varierende fyll: spinat og fetaost, sopp, brokkoli og rosenkål, løk og sopp osv. Smoothie, med kulturmelk, bringebær, blåbær, valnøtter (vannet ut over natten) spinat, eggeplomme, kokosolje og litt honning🍯 Chiapudding laget på mandelmelk, chiafrø, og litt vaniljeessens. Spiser det med valnøtter, mandler, fersk ananas og mango. Anonymkode: bc722...520
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #4 Skrevet 4. august 2018 Problemet er jo at du følger en kur, også blir du lei. Du må gjøre det til en livsstil, noe du kan leve med resten av livet. Jeg spiser samme frokost hver eneste dag og har gjort det i mange mange år, blir ikke lei. Mens andre må variere litt for at det skal være noe de kan leve med. Finn ut hvilken type du er Jeg spiser yoghurt til frokost, kjøper en 4-pk med 0% sukker og fett også har jeg en hver dag. Har oppi musli, og den varierer jeg litt med, og har gjerne oppi noen frukt/bær om jeg har. I dag hadde jeg oppi en musli med litt sukker, var tørkede bær og kokos i den, men i går hadde jeg havregryn og biter av jordbær og blåbær i. Anonymkode: 701c4...d2c
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #5 Skrevet 4. august 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til mandag starter jeg veien til målet om 20 kilos vektnedgang, med ferie med storfamilien og bryllup juni 2019 i siktet. Startet et par ganger før med medlemsskap i Vektklubben, går bra i 5-6 uker max før jeg faller ut. Men nå vil jeg virkelig lykkes. Størst utfordring er frokost og lunsj synes jeg, i tillegg til søt og snacks men det kan jeg jo unngå ved å ikke ha i hus. Er ikke glad i havregrøt så d klarer jeg ikke. Spiser knekkebrød m magerost i 2-3 uker før jeg blir lei. Tips til variasjon og fristende alternativer taes imot m takk! ☺️ Anonymkode: 666d4...49c Jeg tror også at innstillingen til mat må endres. mange overvektige tenker at mat skal nytes, det må være godt og fristende. Mat skal også være noe vi spiser for at kroppen skal fungere, verken mer eller mindre. Ikke tenkt så mye over det. Jeg byttet til rugsprø med magerost for noen år siden, og har holdt meg til det. Tenker ikke på hva jeg syns, det er frokost som skal holde meg i gang til lunsj Anonymkode: 525a2...36d
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #6 Skrevet 4. august 2018 Du kan stort sett spise det meste av mat når du skal ned i vekt, du må bare spiser litt mindre. Jeg spiser frokostblanding til frokost og har funnet ut at min vanlige porsjon er nesten dobbelt så stor som en "vanlig vanlig", så nå når jeg skal litt ned spiser jeg det samme, bare en mindre mengde. Jeg har brukt vekt på maten og registrert i en app det jeg har spist før å finne ut hvor mye jeg egentlig får i meg i løpet av en dag. Anonymkode: db1d4...ed2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #7 Skrevet 4. august 2018 Kan du ikke spise det du pleier, bare mindre av det? Anonymkode: e57f9...123
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #8 Skrevet 4. august 2018 Til frokost spiser jeg - havregrøt med banan og raspet eple eller kanel, litt sukker og smørøye - 2 knekkebrød med litt remulade og kokt skinke, hamburgerrygg, leverpostei eller hjemmerørt syltetøy + 1 frukt - eggerøre og spekeskinke, røkt ørret eller skinke + skiver av agurk, søt paprika og squash - cottage cheese med diverse nøtter og druer Til lunsj spiser jeg : - salat - veldig ofte smoothie - 2 knekkebrød med pålegg ( hvis jeg ikke har spist havregrøt eller knekkebrød til fokost) - omelett med grønnsaker Anonymkode: a1e8e...187
Yellow Brick Road Skrevet 4. august 2018 #9 Skrevet 4. august 2018 Du kan spise helt vanlig mat, bare mindre enn du pleier, bytt gjerne fint ut med mer fiberrikt, for det gjør at man er mett lenger. Brødskive, knekkebrød, frokostblanding, en yoghurt med frø... en banan - hva som helst. Pynt gjerne opp med salat, tomat, grønnsaker generelt om du er redd for å føle deg sulten. Spis sakte, gjerne med kniv og gaffel om det går an. Ikke så lett med knekkebrød, men da er det lurt å ta en bit, legge knekkebrødet ned på tallerkenen, tygge ferdig, ta en ny bit. Bruk tid på å spise sånn at hjernen klarer å forstå. Drikk litt vann innimellom også. Jeg har gått ned mange kilo, og spiser stort sett sundt, men når det begynner å gli ut og jeg merker at jeg er i ferd med å gå opp igjen, setter jeg i gang med å være veldig bevisst på hva jeg spiser og at jeg spiser sakte nok. Det er de dagene folk på jobb alltid kommenterer hvor fristende mat jeg har med meg til lunsj...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #10 Skrevet 4. august 2018 Jeg blir fort lei om jeg spiser det samme hver dag. For meg hjelper det å tilsette forskjellige bær og bytte på hva jeg spiser. Jeg liker også å bruke kokt egg. Det holder meg mett lenge. Jeg er uenig i at mat ikke trenger å være godt. Det er langt enklere å holde seg fra usunn småspising mellom måltidene om man kan glede seg til det man skal spise til neste måltid. Anonymkode: dbe29...449
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #11 Skrevet 4. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror også at innstillingen til mat må endres. mange overvektige tenker at mat skal nytes, det må være godt og fristende. Mat skal også være noe vi spiser for at kroppen skal fungere, verken mer eller mindre. Ikke tenkt så mye over det. Jeg byttet til rugsprø med magerost for noen år siden, og har holdt meg til det. Tenker ikke på hva jeg syns, det er frokost som skal holde meg i gang til lunsj Anonymkode: 525a2...36d Det er da ikke noe galt i å nyte den maten man spiser. Jeg tror man har større sjangse for å klare å slanke seg og å holde vekta hvis man finner noe sunt man liker å spise. Hva med å variere med litt tomat på toppen av osten? Og noen ganger paprika eller agurk. Yoghurt naturell med litt bær og banan i. Anonymkode: 29887...48c
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #12 Skrevet 4. august 2018 3 timer siden, Yellow Brick Road skrev: Du kan spise helt vanlig mat, bare mindre enn du pleier, bytt gjerne fint ut med mer fiberrikt, for det gjør at man er mett lenger. Brødskive, knekkebrød, frokostblanding, en yoghurt med frø... en banan - hva som helst. Pynt gjerne opp med salat, tomat, grønnsaker generelt om du er redd for å føle deg sulten. Spis sakte, gjerne med kniv og gaffel om det går an. Ikke så lett med knekkebrød, men da er det lurt å ta en bit, legge knekkebrødet ned på tallerkenen, tygge ferdig, ta en ny bit. Bruk tid på å spise sånn at hjernen klarer å forstå. Drikk litt vann innimellom også. Jeg har gått ned mange kilo, og spiser stort sett sundt, men når det begynner å gli ut og jeg merker at jeg er i ferd med å gå opp igjen, setter jeg i gang med å være veldig bevisst på hva jeg spiser og at jeg spiser sakte nok. Det er de dagene folk på jobb alltid kommenterer hvor fristende mat jeg har med meg til lunsj... Takk for svar - fine tips og ta med seg. Innser jo at det ikke er av «vanlig» mat jeg legger på meg, men for store porsjoner og av inntak av sjokolade, øl, snacks mm. Har alltid spist fort så tempo skal jeg jobbe med. Satse på mer fiber og egg skal jeg prøve å lage til lunsj - omelett ol. HI Anonymkode: 666d4...49c
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #13 Skrevet 4. august 2018 Takk for svar til alle, tar med meg tips. Var normalvektig til jeg var 35 år, måtte da slutte med lagidretten min pga slitasjeskade. To tette svangerskap og flytting gjorde at det ble mye kosespising og lite fysisk aktivitet. Blitt altfor mye potetgull, øl og junk-food siste årene. Hater å se bilder av meg selv, over 100 kilo, ikke bra. Skal ikke starte på noen kur, ønsker langvarig endring! HI Anonymkode: 666d4...49c
Anarkali Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar til alle, tar med meg tips. Var normalvektig til jeg var 35 år, måtte da slutte med lagidretten min pga slitasjeskade. To tette svangerskap og flytting gjorde at det ble mye kosespising og lite fysisk aktivitet. Blitt altfor mye potetgull, øl og junk-food siste årene. Hater å se bilder av meg selv, over 100 kilo, ikke bra. Skal ikke starte på noen kur, ønsker langvarig endring! HI Anonymkode: 666d4...49c For meg hjalp det i første omgang å kutte ut unødvendige karbohydrater og fokusere på proteiner og grønnsaker. Til frokost og lunsj spiste jeg gjerne to kokte egg og masse oppkuttede grønnsaker/salat med fetaost og litt olje på eller rester etter middag, f eks kylling og grønnsaker. Lag så mye du kan i ovnen istedenfor stekepanne da sparer du mange kalorier i form av fett. Begynn å bruk små tallerkner istedenfor store og prøv å fokuser på å spise sakte og ikke vent med å spise til du er skrubbsulten. Jeg startet hver dag med en stor kopp varmt vann med masse sitronskiver i (og gjerne ingefær og chilli) med noen suketter oppi. Dette lagde jeg opp i store porsjoner slik at jeg drakk ett par liter hver dag. Gått ned fra 105 på det tyngste til 70.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar til alle, tar med meg tips. Var normalvektig til jeg var 35 år, måtte da slutte med lagidretten min pga slitasjeskade. To tette svangerskap og flytting gjorde at det ble mye kosespising og lite fysisk aktivitet. Blitt altfor mye potetgull, øl og junk-food siste årene. Hater å se bilder av meg selv, over 100 kilo, ikke bra. Skal ikke starte på noen kur, ønsker langvarig endring! HI Anonymkode: 666d4...49c Jeg lastet ned lifesum for å se hvor mange kalorier jeg faktisk får i meg. Veide bla frokosten og lunsjen første dagen og fikk allerede da en grei følelse av hva jeg burde gjøre. Jeg veier ikke alt jeg spiser, det orker jeg ikke, men syns likevel jeg får hjelp av den. Anonymkode: db1d4...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 Da har jeg lastet ned Lifesum og er klar til innsats: fokus på proteiner og grønnsaker, kutte ned på unødvendige karbohydrater. Spise sakte. Økt fysisk aktivitet i hverdagen. Hva med Pepsi Max som er min styrkedrikk i hverdagen? Bør jeg kutte ut eller bare kutte ned? Og frukt - greit så lenge det er moderat inntak? HI Anonymkode: 666d4...49c
Anarkali Skrevet 5. august 2018 #17 Skrevet 5. august 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har jeg lastet ned Lifesum og er klar til innsats: fokus på proteiner og grønnsaker, kutte ned på unødvendige karbohydrater. Spise sakte. Økt fysisk aktivitet i hverdagen. Hva med Pepsi Max som er min styrkedrikk i hverdagen? Bør jeg kutte ut eller bare kutte ned? Og frukt - greit så lenge det er moderat inntak? HI Anonymkode: 666d4...49c Jeg var veldig avhengig av Pepsi Max og drakk nok lett 1,5 l om dagen. Når jeg kuttet det ut så følte jeg meg bedre, mindre oppblåst og tror også det gjorde Noe med appetitten min da jeg hele tiden ville småspise. Nå tar jeg meg ett glass av og til men bruker sitronvann som tørstedrikk. Frukt spiste jeg litt av men prøvde at det meste av grønt kom de grønnsaker uten at jeg var veldig streng på det. Lifesum er bra men jeg var enda mer fornøyd med MyFitnessPal 🙂 Masse lykke til, dette klarer du fint!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #18 Skrevet 8. august 2018 Da er jeg godt i gang og føles supert så langt. Jeg som ikke trodde jeg kunne bli mett uten brød har ikke spist brød hittil og er god og mett. Cottage cheese trodde jeg ikke var godt men med kesam og bær går det ned - og metter lenge! 👍 Spiser vanlig familiemiddager men prøver å spise mindre enn jeg normalt gjør. Kutter ikke ut Pepsi max, men kutter ned på mengde. Føles godt og håper jeg holder på dette leenge! HI Anonymkode: 666d4...49c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #19 Skrevet 8. august 2018 Begynn heller å gå over hele familiens kosthold, for jo mer spessialmat du må lage deg jo kortere kommer du til å klare dette. Selv om du skal slanke deg, må du ikke spise annen mat enn de andre for å klare det. Alle de andre i huset har godt av normal og sunn mat, skal du slanke deg må du finne ut hva du må gjøre i forhold til maten dere har som familie. Spiser du normaltsett store posjoner, må du ta mindre posjoner. Spiser du lite grønnsaker, må du spise merr grønnsaker enn poteter osv. Dette gjør du enkelt når du forsyner deg til middag. For ungene er det også lurt at de ikke ser du må lage spessialmat og blir veldig opphengt i dette, la mat være en naturlig ting og ikke noe som plutselig opptat mye for deg. Frokost og lunsj bør du variere og ikke henge deg for mye opp i. Finn heller ut hvilke pålegg du liker som er sunne og magre, hvilke salater og annet du liker og varier utifra dette. Har du god tid endag kan du lage salat slik at du har til noen dager, dager som er hektiske blir brød med sundt pålegg samtidig som du lager skolemat til barna. For når du slanker deg trenger du også variasjon, kroppen har ikke godt av kun den samme maten. Anonymkode: e3845...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #20 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Begynn heller å gå over hele familiens kosthold, for jo mer spessialmat du må lage deg jo kortere kommer du til å klare dette. Selv om du skal slanke deg, må du ikke spise annen mat enn de andre for å klare det. Alle de andre i huset har godt av normal og sunn mat, skal du slanke deg må du finne ut hva du må gjøre i forhold til maten dere har som familie. Spiser du normaltsett store posjoner, må du ta mindre posjoner. Spiser du lite grønnsaker, må du spise merr grønnsaker enn poteter osv. Dette gjør du enkelt når du forsyner deg til middag. For ungene er det også lurt at de ikke ser du må lage spessialmat og blir veldig opphengt i dette, la mat være en naturlig ting og ikke noe som plutselig opptat mye for deg. Frokost og lunsj bør du variere og ikke henge deg for mye opp i. Finn heller ut hvilke pålegg du liker som er sunne og magre, hvilke salater og annet du liker og varier utifra dette. Har du god tid endag kan du lage salat slik at du har til noen dager, dager som er hektiske blir brød med sundt pålegg samtidig som du lager skolemat til barna. For når du slanker deg trenger du også variasjon, kroppen har ikke godt av kun den samme maten. Anonymkode: e3845...d2f Lager ingen spesialmat til meg selv nei, det funker uansett ikke i lengden og fryktelig upraktisk. Mannen er dessverre kresen og spiser lite grønnsaker, fisk etc. Men kjører på med det alle liker av kylling, wok, pai etc. Enig i at mest mulig normalitet er det beste om det skal funke på sikt. Mange på jobben ønsker også skjerpings så skal prøve å ha minst mulig søtsaker og fristelser på pauserommet fremover. Jeg er skikkelig dårlig på å motstå fristelser. 🙈 Anonymkode: 666d4...49c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #21 Skrevet 8. august 2018 Litt mindre av det du spiser til vanlig, skal holde. Jeg hater frokost, har aldri spist det, men for ikke å være ihjelsulten til lunsj, så har jeg kastet meg over pulvershake til frokost og noen ganger til lunsj. Det fungerer helt utmerket, så spiser jeg middag, litt frukt og nøtter med vaniljeyoghurt til dessert og gjerne en skive eller to til kvelds. Fløy ned 10 kilo på 1/2 år på den kuren, nå har jeg 20 kilo igjen, som jeg tenker skal gå med samme kosthold. Noe alle Grete roede porsjoner er det jeg veier opp til middag og hvis jeg spiser brød til kveldsmat. Anonymkode: 428ca...89e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #22 Skrevet 8. august 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt mindre av det du spiser til vanlig, skal holde. Jeg hater frokost, har aldri spist det, men for ikke å være ihjelsulten til lunsj, så har jeg kastet meg over pulvershake til frokost og noen ganger til lunsj. Det fungerer helt utmerket, så spiser jeg middag, litt frukt og nøtter med vaniljeyoghurt til dessert og gjerne en skive eller to til kvelds. Fløy ned 10 kilo på 1/2 år på den kuren, nå har jeg 20 kilo igjen, som jeg tenker skal gå med samme kosthold. Noe alle Grete roede porsjoner er det jeg veier opp til middag og hvis jeg spiser brød til kveldsmat. Anonymkode: 428ca...89e Får du i deg nok kalorier ved dette inntaket? For det er vel viktig å få i seg nok iløpet av dagen også er det ikke noe idet og? Lifesum sier jeg skal ha i meg 2000 kcal om dagen, ligger på rundt 1700 de dagene jeg har «nornalt» kosthold, spiller dette noen rolle i lengden? Anonymkode: 666d4...49c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #23 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Får du i deg nok kalorier ved dette inntaket? For det er vel viktig å få i seg nok iløpet av dagen også er det ikke noe idet og? Lifesum sier jeg skal ha i meg 2000 kcal om dagen, ligger på rundt 1700 de dagene jeg har «nornalt» kosthold, spiller dette noen rolle i lengden? Anonymkode: 666d4...49c Jeg går på Grete Roede, og jeg må være nøye på å gå i meg nok kalorier hver dag. Hvis ikke, så stopper vekttapet og jeg går heller opp i vekt. Det høres merkelig ut, men de dagene jeg får i mye alt for lite kalorier går jeg opp i vekt, jeg tror det må ha med å gjøre at det blir for ujevnt. Men jeg regner med å nå bli fortalt at jeg er helt på bærtur Anonymkode: a1e8e...187
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #24 Skrevet 8. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg går på Grete Roede, og jeg må være nøye på å gå i meg nok kalorier hver dag. Hvis ikke, så stopper vekttapet og jeg går heller opp i vekt. Det høres merkelig ut, men de dagene jeg får i mye alt for lite kalorier går jeg opp i vekt, jeg tror det må ha med å gjøre at det blir for ujevnt. Men jeg regner med å nå bli fortalt at jeg er helt på bærtur Anonymkode: a1e8e...187 I forhold til å holde forbrenning i gang og ikke lure kroppen inn i «sparemodus» høres det logisk ut synes jeg. HI Anonymkode: 666d4...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå