Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Meg, eldre søster, min mann. Vi er tydelige og gir beskjed og hun fortsetter. Var ikke sånn i fjor. Hun blir sint og vil ikke si unnskyld, tar evigheter å «låse henne opp» og få henne til det. Vi snakket om situasjonen etterpå. Vi er begge pedagoger og føler oss mislykka. Tips? 😰 Anonymkode: 2e7c8...99b
Optatium Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Av personlig erfaring har jeg bestemt meg for å alltid gi min datter en utvei og ikke tvinge henne inn i et hjørnet. Jeg hadde en mamma som krevde unnskyldninger jeg ikke var fysisk i stand til å gi, det opplevdes utrolig vanskelig. I stedet tar jeg hånda til min datter og sier «det er ikke lov å slå, da sier man unnskyld». Jeg har ingen tips til å få henne til p slutte og slå, jeg bare ønsket å formidle at det kan gjøre vondt verre å kreve unnskyldninger (selv om det er «riktig»).
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Hvorfor poengtere at dere er pedagoger? Pedagoger er vel ikke bedre på barneoppdragelse enn oss andre som ikke er pedagoger. Anonymkode: f572e...78f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Jeg tvinger de aldri til å si unnskyld.. i hvert fall hvis jeg vet de ikke mener det! Det eneste de lærer av det er jo at det bare er å si unnskyld.. Anonymkode: cb5fc...d2c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 Da er det rett i timeout. Det er ikke lov å slå! La hun sitte der i noen få minutter, og hvis hun fortsetter eller ikke ser hva hun selv har gjort galt så går du derfra, og går tilbake/gjentar spørsmålet. Viktig å ha en liten samtale om det etterpå, også klem og kos. Ferdig. Om hun går fra plassen du satt henne så bærer du henne tilbake. Forklarer hvorfor hun må sitte der hun må sitte og sånn fortsetter du til hun hører. Slår hun like etter dere har skværet opp så er det rett tilbake til den plassen☺️ Der må hun tenke over det hun har gjor, og det er ikke lov å leke der. Hun må rett og slett reflektere selv over sin oppførsel. Og du må vise tydelig at det ikke er akseptabelt. Dette kan praktiseres hvor som helst. Min datter gjorde det en gang på helsestasjonen. Da bærte jeg hun til en stol og så satt hun der og furtet. Når jeg så hun hadde roet seg gikk jeg bort, og så var alt fint. Hun er 2 år. 5 år da har det gått langt. Og du må bli mye mer konsekvent. Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Jeg hadde også en 5 åring som slo andre barn å da begynte jeg med å sette han i timeout hver gang. Der måtte han sitte i 5 minutter. Det var veldig effektivt å det ble fort slutt på slåingen. Anonymkode: b9625...62a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde også en 5 åring som slo andre barn å da begynte jeg med å sette han i timeout hver gang. Der måtte han sitte i 5 minutter. Det var veldig effektivt å det ble fort slutt på slåingen. Anonymkode: b9625...62a 👍 Jeg har 4 barn og har bare positivt å si om det. En i familien hadde en jente på 3 år på besøk hos oss. Vi er veldig nære. Med engang foreldrene kom inn døra slo hun seg vrang, spurte derfor om det var i orden at jeg satt jenta på plass, mens jeg veiledet mammaen i prosessen, og hun ringte meg forrige dagen for å takke meg for hun har fått en helt ny unge. 🌷 Så håper det samme her også at du kommer tilbake for å fortelle hvor effektivt det var, og at jenta di har sluttet å slå rundt seg for det er ikke greit. Vi slår ikke familien vår. ☺️😉 Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 3 timer siden, Optatium skrev: Av personlig erfaring har jeg bestemt meg for å alltid gi min datter en utvei og ikke tvinge henne inn i et hjørnet. Jeg hadde en mamma som krevde unnskyldninger jeg ikke var fysisk i stand til å gi, det opplevdes utrolig vanskelig. I stedet tar jeg hånda til min datter og sier «det er ikke lov å slå, da sier man unnskyld». Jeg har ingen tips til å få henne til p slutte og slå, jeg bare ønsket å formidle at det kan gjøre vondt verre å kreve unnskyldninger (selv om det er «riktig»). Men det blir jo på en måte det samme, bare at du tar hånda hennes å krever henne for en unnskyldning. Bedre å sette henne på plass og heller gi henne en ordentlig forklaring på hvorfor dette ikke er greit. Men ikke opp i et hjørne. En fast plass hvor du ikke verken er irritert eller sint, men bestemt. Etterpå kan du forklare at mamma aksepterer ikke at du slår meg, og det er derfor du må sitte her. Har du tenkt å slutte med å slå meg for i vår familie så slår vi ikke. Det er ikke greit. Om hun sier at hun har tenkt å slutte så sier man noe som det var veldig godt å høre nå ble mamma glad. Du er virkelig en stor jente. Store jenter slår ikke. Kan mamma få en stor kos av deg? Det er unnskyld i seg selv, og da trengs ikke en direkte unnskyldning, men dette er bare et eksempel. Noen ganger så overdriver jeg litt også sier jeg til de andre barna nå har XX bestemt seg for å ikke slå, la oss klappe for henne. Hehe.. også klapper vi litt og jubler også skal det veldig mye til for at det skjer igjen 😅😂 Men føl på situasjonen. Bare et lite eksempel på hvordan praten kan gå 🌷😉 Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 Jeg har også problemer med min femåring. Hvis jeg prøver meg på timeout, bare ler hun og stikker av. Sitter ikke stille to sekunder en gang. Skal jeg da sitte sammen med henne og holde fast? Har prøvd å bære henne tilbake, det blir bare en morsom lek! 🤨 Anonymkode: 60ad1...f59
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også problemer med min femåring. Hvis jeg prøver meg på timeout, bare ler hun og stikker av. Sitter ikke stille to sekunder en gang. Skal jeg da sitte sammen med henne og holde fast? Har prøvd å bære henne tilbake, det blir bare en morsom lek! 🤨 Anonymkode: 60ad1...f59 Hvor lenge holder du ut? Må bære tilbake, og bære tilbake, og bære tilbake.... til slutt gir hun opp og blir på plassen, latter går kanskje over til gråt og hun forstår at det ikke er en lek. Du må aldri gi opp, da blir det bare enda vanskeligere neste gang. Anonymkode: f04ac...0ff
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også problemer med min femåring. Hvis jeg prøver meg på timeout, bare ler hun og stikker av. Sitter ikke stille to sekunder en gang. Skal jeg da sitte sammen med henne og holde fast? Har prøvd å bære henne tilbake, det blir bare en morsom lek! 🤨 Anonymkode: 60ad1...f59 Hvis du har sett på supernanny på tv så er det ikke uvanlig å bruke 45 minutter på at barnet skal sitte i ro i 5 minutter i timeout. Anonymkode: b9625...62a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 14 timer siden, Optatium skrev: Av personlig erfaring har jeg bestemt meg for å alltid gi min datter en utvei og ikke tvinge henne inn i et hjørnet. Jeg hadde en mamma som krevde unnskyldninger jeg ikke var fysisk i stand til å gi, det opplevdes utrolig vanskelig. I stedet tar jeg hånda til min datter og sier «det er ikke lov å slå, da sier man unnskyld». Jeg har ingen tips til å få henne til p slutte og slå, jeg bare ønsket å formidle at det kan gjøre vondt verre å kreve unnskyldninger (selv om det er «riktig»). Dette ! Anonymkode: e92e9...da5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du har sett på supernanny på tv så er det ikke uvanlig å bruke 45 minutter på at barnet skal sitte i ro i 5 minutter i timeout. Anonymkode: b9625...62a Det er helt ut med timeout nå. Anonymkode: e92e9...da5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Meg, eldre søster, min mann. Vi er tydelige og gir beskjed og hun fortsetter. Var ikke sånn i fjor. Hun blir sint og vil ikke si unnskyld, tar evigheter å «låse henne opp» og få henne til det. Vi snakket om situasjonen etterpå. Vi er begge pedagoger og føler oss mislykka. Tips? 😰 Anonymkode: 2e7c8...99b Hva sier barnet selv da? Hva slags ting bærer hun på? Hva føler hun? Jenta vår hadde en slik periode rett før hun ble 5 år. Slo ikke, men følelsene tok helt overhånd, hun var stresset og hadde det vanskelig. Ropte og hylgrein. Vi fikk beskjed om å være enda mer konsekvente. Være en trygg havn. Hun ble jo helt som smør. Harmonisk og trygg. Anonymkode: e92e9...da5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt ut med timeout nå. Anonymkode: e92e9...da5 Godt jeg aldri har brydf meg om moter da Når timeout er det som må til for å 5 åringen min til slutte å slå;så gjør jeg selvsagt det. Hjelper ikke å snakke til han med pusestemme å spørre hvorfor han slår,sånn som de gjør i barnehagen. Anonymkode: b9625...62a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge holder du ut? Må bære tilbake, og bære tilbake, og bære tilbake.... til slutt gir hun opp og blir på plassen, latter går kanskje over til gråt og hun forstår at det ikke er en lek. Du må aldri gi opp, da blir det bare enda vanskeligere neste gang. Anonymkode: f04ac...0ff Helt enig! Bare vær bestemt. Ikke si noe. Hvis at du er tydelig. For all del ikke gi opp om du så må gå 40 runder, neste gang kanskje 30 også skjønner hun at du er sjefen. Gir du opp så har jo hun kontrollen over deg, ikke motsatt. Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er helt ut med timeout nå. Anonymkode: e92e9...da5 Helt ut? Er det sånn man driver barneoppdragelse? Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Godt jeg aldri har brydf meg om moter da Når timeout er det som må til for å 5 åringen min til slutte å slå;så gjør jeg selvsagt det. Hjelper ikke å snakke til han med pusestemme å spørre hvorfor han slår,sånn som de gjør i barnehagen. Anonymkode: b9625...62a Også helt enig her. Time out handler ikke om det er ut eller inn. Handler ikke om nanny på TV fordi om hun er utrolig dyktig, og forvandler nærmest barna på et par dager😀 det handler om hva som er effektiv, og hvordan man kan bytte på maktbruken, for nå er det tydelig at en 5 år gammel jente har full kontroll over både mamma, pappa og storesøster. Om det ikke blir bedring etter korrekt utført timeout nei da skal du få penger av meg for å sende hun på kostskole.. he he 👍😀 tro meg det vil fungere.. Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du har sett på supernanny på tv så er det ikke uvanlig å bruke 45 minutter på at barnet skal sitte i ro i 5 minutter i timeout. Anonymkode: b9625...62a Også enig her. Det er fordi barna har hatt så lang tid til å bestemme over sine foreldre at de IKKe gir seg uten en kamp. Det kan være foreldrene til og med har forsøkt timeout flere ganger, men alltid gitt seg. Så barnet igjen får kontroll. Om du må holde på i 45 minutter for å gjenta kontroll. Ja da gjør du det 👍 Anonymkode: 1a080...0c8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er helt ut med timeout nå. Anonymkode: e92e9...da5 Psykologer på BUP anbefaler det fremdeles, så det har nok ikke gått av moten, nei! Anonymkode: 60ad1...f59
Anonym bruker Skrevet 3. august 2018 #21 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 11.15, Anonym bruker skrev: Godt jeg aldri har brydf meg om moter da Når timeout er det som må til for å 5 åringen min til slutte å slå;så gjør jeg selvsagt det. Hjelper ikke å snakke til han med pusestemme å spørre hvorfor han slår,sånn som de gjør i barnehagen. Anonymkode: b9625...62a Det er helt ut å la barnet grine seg i søvn for å få sterkere lunger, men du gjør kanskje dette? Siden du ikke følger moter... Anonymkode: e92e9...da5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2018 #22 Skrevet 3. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er helt ut å la barnet grine seg i søvn for å få sterkere lunger, men du gjør kanskje dette? Siden du ikke følger moter... Anonymkode: e92e9...da5 Har ikke baby jeg Anonymkode: b9625...62a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå