Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt sprekk i hælen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sprekk som går litt nedover i huden, nå begynner det å gjøre vondt, hævondt å gå barbeint...Har hardt tykk hud under hælene og det er altså en stor sprekk der som har vært der ei stund..Noen som har tips til å få den bort?

Anonymkode: 11ecc...ba5

Fortsetter under...

Skrevet

Fil bort den tykke huden, bare pass på å ikke file ned for mye. Selv bruker jeg en elektrisk, men en vanlig fotfil gjør også jobben. Smør på hælsprekk-krem fra scholl, hver dag til det er borte/mye bedre. Smør gjerne på før du legger deg og ha på sokker om natta. 

Anonymkode: 3dfc4...82f

Skrevet

Ta et fotbad med mykgjørende såpe (feks scholl), fil føttene og sitt en stund i fotbadet, deretter prøv noe som heter Babyfoot som du får kjøpt på feks Vita 😊 Dette er plastsokker du skal sitte med i en time så det får trekke godt inn i huden. Ha gjerne et par vanlige sokker utenpå slik at de holder seg ordentlig på plass. Etter ei uke flasser den døde huden av føttene! Det kan flasse i ca ei uke da, men det er meningen. Tadaa problem solved! 

Anonymkode: 2376c...9f5

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta et fotbad med mykgjørende såpe (feks scholl), fil føttene og sitt en stund i fotbadet, deretter prøv noe som heter Babyfoot som du får kjøpt på feks Vita 😊 Dette er plastsokker du skal sitte med i en time så det får trekke godt inn i huden. Ha gjerne et par vanlige sokker utenpå slik at de holder seg ordentlig på plass. Etter ei uke flasser den døde huden av føttene! Det kan flasse i ca ei uke da, men det er meningen. Tadaa problem solved! 

Anonymkode: 2376c...9f5

Godt tips med babyfoot 😁 men de skal man ikke bruke når man har sår. Når såret er borte, så er det supert å bruke babyfoot for å få bort hard hud 😊

Anonymkode: 6b24e...bc6

Skrevet

Jeg bruker å være plaget med dype sprekker som blør og er vonde. Eneste som han funket for meg i en "akutt-fase" er å sitte i grønnsåpe vann 1-2 ganger i uken, samt smøre på Aselli sårsalve på sprekken og ha et større plaster på gjennom dagen for å holde det mykt. Har på salve på kveld også, men da uten sokker slik det får puste. Når sprekken ha grodd smører jeg føttene med fuktighetskrem. 

Anonymkode: 75901...5dc

Skrevet

Elektrisk fotfil før du dusjer/vasker føttene. Scholl fotkrem etterpå. Gjennomføres 2 ganger per dag frem til sprekkene er borte. Blør det fra sprekkene bør du bruke bacimicyn frem til sprekken er leget nok til å bruke krem. Jeg har slike sprekker flere ganger i året og må file et par ganger i uka de ikke skal utvikle seg mer. Går jeg mye i sandaler eller slippers utvikles sprekkene fortere. Samme gjelder hvis det er varmt eller hvis jeg sitter mye i bil/ fly slik at det blir vann i kroppen ved mye stillesitting.

Anonymkode: 029be...ab6

Annonse

Skrevet

https://www.apotek1.no/produkter/scholl-professional-krem-sprukne-haeler-60ml-816938p

Fungerer som bare det!!! Reddet meg i ferien! Og så bør du selvfølgelig behandle, men denne redder deg akutt. Bare å smøre på og gå. Det var iallefall min erfaring. 

Disse er også gode for akutte tilfeller: https://www.compeed.no/compeed-fotpleie/ny-sprukket-hael-plaster Finnes ofte ikke i apotekenes standardsortiment, men de bestiller gjerne for deg, og det tar ikke mer enn en dag eller to (i Oslo iallefall) 

Anonymkode: a28f2...c71

Skrevet

du bør gå til en fotterapeut( ikke fotpleier). Mange som filer selv filer for mye, og da kommer sprekkene tilbake. Baby foot er ikke bra, det er veldig sterkt for huden.  

Anonymkode: e0c24...258

Gjest MrsGrey
Skrevet

Smør med vaselin! Det er helt genialt, men ganske klissete så kjekt med sokker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...