Gå til innhold

Varmmat hele tiden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei! Jeg lager middag hver dag, likevel skal alle syte og klage over all annen mat. Kan ikke ta seg ei skive eller knekkebrød, frukt, kornblanding eller noe. Nei, det må være nudler, toast, ostesmørbrød eller lignende. Er mannen som starter, han kjøper alltid varmlunsj på jobb, så i ferien har han startet trenden her hjemme. Så henger ungene på 10 og 12 seg på. De går heller uten mat hvis de ikke har tid til å lage noe som må stekes eller kokes, jeg gidder ikke å lage til dem. Lager seg dårlige matvaner og det er jeg som må ta kampen til høsten igjen. Og ikke skjønner jeg hvordan de orker i denne varmen. Det gjelder frokost, lunsj og kvelds. Snakker med mannen, men han «liker ikke tørre skiver». Bare la de holde på? Utblåsning!

Anonymkode: 477d2...ada

Fortsetter under...

Skrevet

Så lenge du ikke lager mat til dem så ville jeg bare latt dem holde på. Men jeg hadde helt klart irritert meg over det samme! ;) 

Anonymkode: 54509...0f7

Skrevet

Uten å ha mannen på laget er det jo lost case, men ærlig talt så burde dere begge ta ansvar for barnas kosthold. 

Varmat til frokost er UAKTUELT her. Havregrøt er unntaket. Til lunsj er det ofte noe varmt her i ferien, men da gjerne suppe, grillede grønnsaker, osv. Varmmat til lunsj betyr oftest enkel middag. Nudler er ikke mat, altså. 

Anonymkode: d04df...052

Skrevet

Ikke kjøp nudler eller andre ting som et lite sunt og krev at de rydder skikkelig etter seg.

Anonymkode: 0faa8...dbc

Skrevet

La de sulte. Varm mat en gang om dagen holder lenge, ellers får de spise for å leve. Brød er mer enn bra nok, med litt fokus på pålegg godt i tillegg.

Skrevet

Jeg elsker varmat, men det er jo egentlig uaktuellt i varmen? Likevel har vi fått det til i ferien. Frokost en eller annen gang mellom 9 og 12. Bacon noen dager og eggerøre/stekt egg/ omelett/ kokt egg andre dager. Ristet brød eller varme rundstykker.

Ingen lunsj. Muligens maule bær eller melon eller frukt.

Middag grill eller salat eller suppe eller kjøttkaker ol. I dag hadde vi kyllingsalat. Med lunken stekt kyllingbryst oppskjært.

Kveldsmat har vi aldri, men nå er barna over 10. Er de sultne lager de ostesmørbrød,  korn, knekkebrød, frukt eller nudler.

Anonymkode: 7a1a6...05f

Annonse

Skrevet

Så lenge mannen tjener nok penger til å betale for det, han handler og de lager det selv hadde jeg ikke brydd meg. 

Så lenge mannen "ikke liker brød" kommer du aldri til å vinne denne kampen uansett.

Anonymkode: 6f556...4f0

Skrevet

Nei, vinner ikke kampen, så var mer en utblåsning. Og at jeg tenker kosthold, lite variert. Nudler kjøper jeg ikke, men enten så kjøper mannen, eller så er det er evig mas om det, og jeg som må ta diskusjonen. De blir jo ufordragelige kresne. Har alltid flere påleggsvalg og de likte det meste, nå vil de bare ha ost og skinke. Lukter som et pizzeria i huset her og, og jeg spiser alle måltider alene plutselig. HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vinner ikke kampen, så var mer en utblåsning. Og at jeg tenker kosthold, lite variert. Nudler kjøper jeg ikke, men enten så kjøper mannen, eller så er det er evig mas om det, og jeg som må ta diskusjonen. De blir jo ufordragelige kresne. Har alltid flere påleggsvalg og de likte det meste, nå vil de bare ha ost og skinke. Lukter som et pizzeria i huset her og, og jeg spiser alle måltider alene plutselig. HI

Regner med det er en fase.

14-åringen her hadde en periode hvor han var utrolig matlei, men ostesmørbrød lagde han hele tiden. Jeg tenker at 4 brødskiver i toastmaskinen med gulost og skinke ikke er det verste man kan spise når man er tenåring ;)

Anonymkode: 6f556...4f0

Skrevet

Hvorfor er det verre å spise ostesmørbrød enn en kald brødskive med ost?

Anonymkode: a9fd3...0fe

Skrevet

Jeg er ikke norsk, og spiser heller ikke kjedelige brødskiver. Her er det varm mat til alle måltider. Det går an å gjøre det sunt.

Og så spør jeg som en over her, hva er forskjellen på å spise smeltet ost og kald ost? Det inneholder jo akkurat det samme...

Skrevet

Skjønner deg godt, to av barna mine har vært sånn siden de begynte med fast føde. Ikke forstår jeg hvor de har det fra. De var typen som nekta å spise brødskiver, men fikk de ris og pasta var det OK. Mannen min er ikke sånn. Nå er de tenåringer og hun ene er håpløs med kosten. Hva hjelper det å ikke ha nudler i huset når hun kjøper seg selv av egne penger. Hvis vi bare har brød med vanlig pålegg spiser hun ikke frokost. Da sulter hun seg heller. Nei, det må være nudler, pannekaker el middagsrester.

Å la kresne barn sulte er ikke alltid lurt. Mi si var en periode så undervektig at hun måtte ha legebehandling. Hvis ikke frokosten og skolelunsjen falt i smak, pga feil brød fex, kunne hun hoppe over både to og tre måltider. Spiste middag da. Ser at folk skriver at de spiser hvis de er sultne, det er slett ikke alltid tilfellet.

Anonymkode: c6c32...9ea

Skrevet

Synes det er helt ok med varme ostesmørbrød og egg om de vil ha det i en eller annen variant.

Det er kun her i landet at vi har denne brødavhengigheten, jeg forstår også at folk vil ha salat til lunsj.

Annonse

Skrevet

Min eks og far til min sønn sluttet å spiste brød når han hadde pappaperm, jeg hadde ferie samtidig så jeg så jo hva han puttet i seg. Han stekte bacon, flesk, koteletter osv, mat med mye fett og han la fort på seg, han legger lett på seg. Da sa jeg til han at jeg gjerne vil beholde han en del år til og ikke la han dø av hjerteinfarkt pga all det fetet han puttet i seg. Det var ikke lavkarbo for å ha det sagt. Han spiste ris el nudler til. Han ble kjempe fornærma men allerede neste dag spiste han brød igjen. 

Du kan jo prøve det på din mann? At han bør spise sunnere fordi du vil ikke at han skal få hjerteinfarkt tidlig i livet? Barna vil jo gjøre det han gjør. 

Anonymkode: b28c7...c46

Skrevet

Jeg er så dritt lei brødskiver. Så skjønner de godt. Nå er det snart hverdag igjen. La dem kose seg i ferien. 

Anonymkode: e3a43...c74

Skrevet

Vi spiser kun brød en gang om dagen her. Det holder i massevis. Det finnes masse andre sunne alternativer, både varme og kalde. 

Vi spiser blant annet havregrøt både varm og kald, smoothie, egg i ulike varianter, kornblanding med yoghurt naturell og frukt, salater, wrap osv...

Vi setter grenser for mye fett og sukker i kostholdet, og gjør det vi kan for å etablere gode matvaner, men om maten er varm eller kald ser jeg ikke noe problem ved. Vi spiser stort sett frokost og middag sammen, mens lunsj og kvelds er mer tilfeldig. Noen ganger lager vi noe til alle, andre ganger spiser de som er sultne hver for seg.

Så lenge alle som bruker kjøkkenet rydder opp etter seg så står de fritt til å lage og spise det de har lyst på av sunn hverdagsmat. Skjønner ikke helt hva du irriterer deg over...

Anonymkode: 0eb0e...495

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi spiser kun brød en gang om dagen her. Det holder i massevis. Det finnes masse andre sunne alternativer, både varme og kalde. 

Vi spiser blant annet havregrøt både varm og kald, smoothie, egg i ulike varianter, kornblanding med yoghurt naturell og frukt, salater, wrap osv...

Vi setter grenser for mye fett og sukker i kostholdet, og gjør det vi kan for å etablere gode matvaner, men om maten er varm eller kald ser jeg ikke noe problem ved. Vi spiser stort sett frokost og middag sammen, mens lunsj og kvelds er mer tilfeldig. Noen ganger lager vi noe til alle, andre ganger spiser de som er sultne hver for seg.

Så lenge alle som bruker kjøkkenet rydder opp etter seg så står de fritt til å lage og spise det de har lyst på av sunn hverdagsmat. Skjønner ikke helt hva du irriterer deg over...

Anonymkode: 0eb0e...495

Rydder opp etter seg ja... det er vel nettopp det de ikke gjør. Det er min erfaring med varmmathungrige ungdommer.

Anonymkode: c6c32...9ea

Skrevet

Her så vil og barna ha varm mat ofte, men det blir egg og toast. Bruker grovt brød til toasten. Nudler kjøper jeg sjelden, for det er ikke sunt. Og ellers så får de bare spise det vi har.

Anonymkode: 90b53...631

Skrevet

Så lenge varmmaten er sunn, synes jeg det er ok. Ostesmørbrød, hvis brødet er grovt, er da like bra som om det ei kald brødskive med ost og skinke. 

Anonymkode: c9238...dec

Skrevet

Tørre brødskiver er kjempekjedelig. Skjønner dem godt...

Anonymkode: 08a84...3ee

Skrevet

Ser ikke problemet. 

Men det er et absolutt krav at den som ordner seg mat, enten den er kald eller varm, rydder etter seg, og setter oppvasken i maskinen. Jeg får spader av å måtte hente inn oppvask fra stue, soverom, terrassen osv. 

Anonymkode: 4d94b...c23

Skrevet

Jeg synes ferien er tiden for å kose seg med mat. Jeg har handlet inn mye ekstra godt som roastbiff, laks, lager eggerøre i helgene, salater til lunsj, frukt og bær er alltid i kjøleskapet, osv. Jeg lager kun middag, men ordner litt ekstra til de frokostene og lunsjene vi spiser sammen, og pålegget ligger i kjøleskapet og kan spises av hvem som helst når som helst. Derfor synes jeg at jeg har gjort mitt for at de skal ha et godt utvalg i ferien, likevel er det kun nudler og toast soner godt nok. Det er ikke snakk om tørre, kjedelige brødskiver, synes det er fælt selv og kjøper brød hver dag, så det rekker ikke å bli tørt. Poenget er at de blir kresne og at et lite variert kosthold ikke er bra. Hadde det vært én gang, men det er tre ganger til dagen. Men, det var en utblåsning i går kveld etter å måtte sitte i stekt-ost-lukt enda en kveld. HI

Skrevet

Spiser ikke brødskiver selv, så skjønner dem godt. Kjipeste maten som finnes, og et superteit norsk fenomen. Når jeg bodde i England var det ingen som spiste brød døgnet rundt, det gikk mye i varm mat.

Anonymkode: 915e0...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...