Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Etter å ha hatt bilferie opplever jeg at det ofte kan være vanskelig å få svar på om det som serveres inneholder melk.. Mange har en liste over allergener tilgjengelig, men mange har det ikke, og betjeningen vet ikke. Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Det håper jeg da virkelig ikke. Er du så allergisk får du spise egen mat. Anonymkode: 579a6...7d0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det håper jeg da virkelig ikke. Er du så allergisk får du spise egen mat. Anonymkode: 579a6...7d0 Det er faktisk et krav. Leste det på Mattilsynets sider nå.. HI Anonymkode: 7ef56...dc0
frk Nilsen Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 Det er et krav ja. Om betjeningen bak kassen eller som serverer ikke vet det, så betyr det ikke at det ikke eksisterer, husk at det er ferietid nå og det er ofte uerfarne ferievikarer som ikke helt vet alt de skal vite. Be om å få snakke med en av kokkene om betjeningen ikke kan svare på det, eller be de gå å spørre på kjøkkenet.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det håper jeg da virkelig ikke. Er du så allergisk får du spise egen mat. Anonymkode: 579a6...7d0 Er du virkelig så dum eller bare later du som? Jeg er på ferie i Spania nå og på alle restaurantene står det allergener på menyen 🙂 Anonymkode: a2047...e26
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 Største problemet er kiosker og bensinstasjoner underveis, når man ønsker å bare ta en kjapp matbit. Restauranter har jeg alltid fått god hjelp på. Men jevnt over har det blitt enklere å være allergiker 😊 HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Største problemet er kiosker og bensinstasjoner underveis, når man ønsker å bare ta en kjapp matbit. Restauranter har jeg alltid fått god hjelp på. Men jevnt over har det blitt enklere å være allergiker 😊 HI Anonymkode: 7ef56...dc0 Jaha? Da jeg spurte i dyreparken visste de ikke hva maten inneholdt. Var et skikkelig mas å få greie på det. Det som er feil er at de skal liste opp "allergener", iflg mattilsynet finnes det kun 14 (eller noe) allergener. Som er definert som allergener. Men mais, f.eks., er ikke et allergen og det er et mas å få vite om maten inneholder maisprotein eller maisstivelse. Samme med alt annet som ikke er på mattilsynets lister over allergener. Men for en allergiker er jo nettopp det som fremkaller en allergisk reaksjon et allergen. Det være seg e320 (som jeg reagerer på) eller agurk. Derfor bør det være lovpålagt at en fullstendig liste over ingredienser alltid skal være lett tilgjengelig for en ev. kunde, og for de ansatte i utsalgsstedet. Det er det ikke idag, så synes det er vanskelig og dyrt å være allergiker. Anonymkode: d7185...948
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaha? Da jeg spurte i dyreparken visste de ikke hva maten inneholdt. Var et skikkelig mas å få greie på det. Det som er feil er at de skal liste opp "allergener", iflg mattilsynet finnes det kun 14 (eller noe) allergener. Som er definert som allergener. Men mais, f.eks., er ikke et allergen og det er et mas å få vite om maten inneholder maisprotein eller maisstivelse. Samme med alt annet som ikke er på mattilsynets lister over allergener. Men for en allergiker er jo nettopp det som fremkaller en allergisk reaksjon et allergen. Det være seg e320 (som jeg reagerer på) eller agurk. Derfor bør det være lovpålagt at en fullstendig liste over ingredienser alltid skal være lett tilgjengelig for en ev. kunde, og for de ansatte i utsalgsstedet. Det er det ikke idag, så synes det er vanskelig og dyrt å være allergiker. Anonymkode: d7185...948 Ditt problem. Ingen andres. Anonymkode: 579a6...7d0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaha? Da jeg spurte i dyreparken visste de ikke hva maten inneholdt. Var et skikkelig mas å få greie på det. Det som er feil er at de skal liste opp "allergener", iflg mattilsynet finnes det kun 14 (eller noe) allergener. Som er definert som allergener. Men mais, f.eks., er ikke et allergen og det er et mas å få vite om maten inneholder maisprotein eller maisstivelse. Samme med alt annet som ikke er på mattilsynets lister over allergener. Men for en allergiker er jo nettopp det som fremkaller en allergisk reaksjon et allergen. Det være seg e320 (som jeg reagerer på) eller agurk. Derfor bør det være lovpålagt at en fullstendig liste over ingredienser alltid skal være lett tilgjengelig for en ev. kunde, og for de ansatte i utsalgsstedet. Det er det ikke idag, så synes det er vanskelig og dyrt å være allergiker. Anonymkode: d7185...948 Ja, det er helt sant! Datteren min er allergisk mot melk, og det er vel kanskje den enkleste allergien i form av at de opplyser om melk samt at det er fokus på erstatningsprodukter.. HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ditt problem. Ingen andres. Anonymkode: 579a6...7d0 Du virkelig haaater allergier du.. 😂😂😂 HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du virkelig haaater allergier du.. 😂😂😂 HI Anonymkode: 7ef56...dc0 Nei. Jeg bryr meg filla om dine allergier. Og det gjør heldigvis de fleste andre også. Anonymkode: 579a6...7d0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg bryr meg filla om dine allergier. Og det gjør heldigvis de fleste andre også. Anonymkode: 579a6...7d0 Du tar så feil.. og du burde finne en måte å takle ditt irrasjonelle sinne på.. HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Jeg tror de ikke er lovpålagt å ha en liste på veggen med allergier, men de må informere ved spørsmål. Nå jobber jeg selv i kafe og har selv en del matallergier. Jeg holder meg oppdatert om hva vi severer og hva det inneholder. Jeg vet selv hvor ille det kan gå ved en feil. Jeg har alltid med meg min EpiPen. Anonymkode: d996b...aae
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror de ikke er lovpålagt å ha en liste på veggen med allergier, men de må informere ved spørsmål. Nå jobber jeg selv i kafe og har selv en del matallergier. Jeg holder meg oppdatert om hva vi severer og hva det inneholder. Jeg vet selv hvor ille det kan gå ved en feil. Jeg har alltid med meg min EpiPen. Anonymkode: d996b...aae De er faktisk pålagt å ha en liste så tydelig plassert at kunden ikke skal måtte spørre betjening. Jeg så det på Mattilsynet nå.. HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er faktisk pålagt å ha en liste så tydelig plassert at kunden ikke skal måtte spørre betjening. Jeg så det på Mattilsynet nå.. HI Anonymkode: 7ef56...dc0 Det er lovpålagt å ha liste over allergener. De er ikke lovpålagt å ha i ingrediensliste. Husk at mye er halvfabrikata eller helfabrikata. En ferievikar på en bensinstasjon har ikke sjans til å vite hva allenpriduktene inneholder av ingredienser. Da må man heller spise på et sted hvor mante. Blir laget fra bunnen av. Anonymkode: 34b5f...841
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er lovpålagt å ha liste over allergener. De er ikke lovpålagt å ha i ingrediensliste. Husk at mye er halvfabrikata eller helfabrikata. En ferievikar på en bensinstasjon har ikke sjans til å vite hva allenpriduktene inneholder av ingredienser. Da må man heller spise på et sted hvor mante. Blir laget fra bunnen av. Anonymkode: 34b5f...841 Det var allergenene jeg mente. Tror det er 14 definerte allergener Mattilsynet oppgir.. Men heller ikke melk, som er et vanlig allergen, har de oversikt over mange steder. HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 Ta med egen matpakke når dere er så himla allergiskemot alt ! Er bare Norge hvor man er Sååå allergisk og tåler knapt å se naboen eter mat før en må ha ambulanse. Anonymkode: d5f80...508
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #18 Skrevet 28. juli 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta med egen matpakke når dere er så himla allergiskemot alt ! Er bare Norge hvor man er Sååå allergisk og tåler knapt å se naboen eter mat før en må ha ambulanse. Anonymkode: d5f80...508 Rull inn da.. Spørsmålet er om det er lovpålagt eller ikke. Dine personlige meninger om saken er irrelevant. HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #19 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det var allergenene jeg mente. Tror det er 14 definerte allergener Mattilsynet oppgir.. Men heller ikke melk, som er et vanlig allergen, har de oversikt over mange steder. HI Anonymkode: 7ef56...dc0 Det var ment som et svar til deg, samtidig som jeg svarte 948 som mente stedene burde opplyse om alle ingrediensene i et produkt - også de som ikje defineres som allergener 😉 Anonymkode: 34b5f...841
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #20 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var ment som et svar til deg, samtidig som jeg svarte 948 som mente stedene burde opplyse om alle ingrediensene i et produkt - også de som ikje defineres som allergener 😉 Anonymkode: 34b5f...841 Åja 😊 Jeg har ikke tenkt på de vanskelighetene man har dersom man er allergisk mot en ingrediens som ikke er under kategorien allergen. Det må oppleves frustrerende. Men ting er om man selv er allergisk.. men når barna er allergisk er det utrolig takknemlig at de kan leve tilnærmet normalt. Stusselig å alltid være den som har med egen mat 😞 HI Anonymkode: 7ef56...dc0
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #21 Skrevet 28. juli 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta med egen matpakke når dere er så himla allergiskemot alt ! Er bare Norge hvor man er Sååå allergisk og tåler knapt å se naboen eter mat før en må ha ambulanse. Anonymkode: d5f80...508 Det må være slitsomt å være så lite opplyst, samtidig som man er totalt blottet for empati. Anonymkode: fe402...de9
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #22 Skrevet 28. juli 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta med egen matpakke når dere er så himla allergiskemot alt ! Er bare Norge hvor man er Sååå allergisk og tåler knapt å se naboen eter mat før en må ha ambulanse. Anonymkode: d5f80...508 Du var jammen empatisk!! Selv er jeg takknemlig for at jeg fikk en diagnose som løste mageproblemene mine! Nå vet jeg hva jeg IKKE kan spise, og har ikke vondt i magen mer. Hvem som helst kan plutselig få sånne problemer; du får håpe du slipper, for det er ikke gøy å måtte spørre overalt hva maten inneholder. Anonymkode: 815d1...805
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå