Gå til innhold

Butikkansatte: får dere betalt for all tiden dere jobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her får vi kun betalt for oppsatt arbeidstid. Det betyr at jeg jobber gratis før og etter stenging, jeg må ta kassa + eventuell rydding. Noen ganger blir kunder igjen etter stengetid og jeg får ikke lov til å kaste dem ut, men de nekter også å betale meg for jobben jeg gjør. Er dette vanlig praksis i butikk? Det er ikke snakk om liten og selvstendig butikk heller, dette er en stor kjede...

Anonymkode: 57166...983

Skrevet

Har hørt flere som har sagt dette, og jeg synes det er helt uholdbart!

jeg jobbet selv i bokhsndel da jeg var yngre, og hadde da en halv time ekstra hver dag når jeg hadde stenging pga oppgjør og eventuelle kunder som ble igjen.

Anonymkode: b9b20...8c3

Skrevet

Ta kontakt med tillitsvalgt, hvis du ikke er organisert kan du snakke med verneombudet.

Anonymkode: 68be4...a4b

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Ta kontakt med tillitsvalgt, hvis du ikke er organisert kan du snakke med verneombudet.

Men hva vil det gjøre? Jeg klarer ikke å finne noe lover eller regler som sier at det ikke er lov, og alle i kjeden har visst bare godtatt at sånn er det. At jeg ikke er enig i praksisen er ikke godt nok argument for at en hel kjede plutselig skal betale alle sine ansatte ekstra hver dag.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva vil det gjøre? Jeg klarer ikke å finne noe lover eller regler som sier at det ikke er lov, og alle i kjeden har visst bare godtatt at sånn er det. At jeg ikke er enig i praksisen er ikke godt nok argument for at en hel kjede plutselig skal betale alle sine ansatte ekstra hver dag.

De vil kjenne reglene for dette og skal ta dialogen med arbeidsgiver.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men fagforeningen vil kunne fortelle deg med sikkerhet om dette er lovlig og/eller «akseptert» praksis, og Ev hjelpe deg om det ikke er det. 

Og en slik kjede vil ikke betale ut ekstra lønn til alle sine ansatte «bare fordi du er uenig». Men selvsagt skal de gjøre det dersom deres praksis ikke er lovlig. Det kan også hende at det kun er din butikksjef som ikke driver «lovlig»... 

Anonymkode: 61b01...76c

Skrevet

Har jobbet i store kjeder og har fått betalt for tiden før og etter åpningstid. Hadde nektet å jobbe gratis sånn som det der! Noen ganger tok drt til og med lenger tid å stenge, fikk betalt helt til jeg var ferdig!

Anonymkode: e9700...bfa

Skrevet

Er det ikke mer og mer vanlig å stemple ut og inn selv i butikk?

Jeg jobber i en butikkjede og sønnen min har sommerjobb i en helt annen kjede, men vi stempler begge når vi kommer og når vi går. Får betalt for hvert påbegynte kvarter begge to.

I min butikk som er på et senter er det sjelden store avvik i arbeidstid, folk forlater jo senteret når alle butikkene stenger, så vi jobber 15-30 min etter stengetid hver dag og får betalt for det.

Sønnen min jobber i en frittstående butikk, og der hender det av og til at noen kunder er veldig sene, det skjer noe etter stengetid osv så det blir 45-60 min etter stengetid. Da spør alltid butikksjefen dagen etter hvorfor de var så lenge, og må sende en forklaring med lønningslistene når de sendes inn. Men betalt får de.

Anonymkode: 3e294...177

Skrevet

Var sånn når jeg jobbet i kjedebutikk også for en del år siden. Fikk betalt til butikken stengte, men det betydde jo da at jeg enten måtte rekke å gjøre opp kassa, koste, rydde, kaste søppel mens butikken var åpen, eller gratis etter stengetid hvis jeg var opptatt med kunder frem til stengetid 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0610b...786

Skrevet

Jeg fikk bare beskjed under opptrening at her får ingen betalt for jobbing utover oppsatt arbeidstid, så jeg må bare belage meg på gratisjobbing. Sånn er det visst bare der, og det virker som mine kollegaer synes det er helt greit.

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Var sånn når jeg jobbet i kjedebutikk også for en del år siden. Fikk betalt til butikken stengte, men det betydde jo da at jeg enten måtte rekke å gjøre opp kassa, koste, rydde, kaste søppel mens butikken var åpen, eller gratis etter stengetid hvis jeg var opptatt med kunder frem til stengetid 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0610b...786

Akkurat sånn det er her. Og det irriterer meg noe helt grenseløst!

Skrevet

Vi får ikke betalt for de 3min det tar å ta oppgjøret, men hvis det er kunder i lengre tid, får vi betalt. 

Anonymkode: 6d5c2...c3f

Skrevet

Vi får 1/2 til åpning, eventuelt 1 time viss varebestilling før jobb, og 10 min til stenging etter jobb. Kommer kunder rett før stengetid og drar ut tiden, skriver vi det opp ekstra. Ikke normalt og jobbe gratis!!

Anonymkode: 1aa1e...c49

Skrevet

Vi er satt opp 15 minutter etter stengetid, sånn at vi rekker å ta oppgjøret. Er vi ferdig før, bruker bare 5 minutter på oppgjøret etter stengetid, får vi bare betalt til 5 over. Bruker vi lengre tid en de 15 minuttene forklarer vi hvorfor, og så får vi betalt den tiden vi var der, hvis vi har en god grunn. Stempler ut og inn, men får ikke betalt før den tiden vi er satt opp på å jobbe, selv om vi stempler inn før. Det er kun hvis vi blir spurt om å begynne før. Samme med når vi slutter for dagen.

Anonymkode: dab1a...2a0

Skrevet

Har jobbet i flere butikker hvor en kun får betalt innenfor butikkens åpningstider. Der jeg jobber nå får vi en halv time før åpning og 15 minutter etter stenging.

Skulle de plutselig gjøre om på det kommer jeg til å komme idet vi åpner og dra idet vi stenger. Rekker jeg ikke morgenrutinene får det være. Og er det kunder idet vi stenger får de pent beskjed om at nå er det stengt. Kveldsoppgjør hadde jeg kun tatt de kveldene butikken var tom 10 minutter før stengetid.

Å jobbe gratis kan ingen tvinge en til, det er noe en gidder kun en viss tid og det er ikke godkjent oppsigelsesgrunn å nekte.

Anonymkode: 7053f...39f

Skrevet

Jeg sier fra til sjefen hvis jeg står over tiden at jeg fører på ekstra på timelisten. Fem på stengetid begynner jeg å stenge kjølediskene,  og skru av lys. Dette gjør jeg selv om det er kunder i butikken, de har ingenting med å være der etter stengetid. I det klokka bikker 19 låser jeg døren selv om jeg har kunder, da får de som enda er inne ræva i gir og ingen nye kommer seg inn. Låser bare ut folk når de har betalt,  og det må de gjøre kjapt, for jeg stemmer av kassen på slaget 19 med mindre sistemann er midt i betaling.  Man må rett og slett være streng og ikke finne seg i gratisarbeid. Jeg virker kanskje sur og gretten ut, men jeg smiler til kundene og småprater hyggelig med dem selv om jeg regelrett hiver dem ut:) 

Tidligere når jeg jobbet i detaljhandel solgte jeg veldig dyre ting,  og da stengte vi når siste kunde var fornøyd, for det hendte ofte jeg fikk et salg på 20-30 000kr etter stengetid. Men da fikk jeg også betalt for ekstra tid brukt. 

Anonymkode: b25bd...0ee

Skrevet

Jeg jobber også i bokhandel. Her får vi betalt fra vi kommer til vi går (evt avspasering). Selvsagt! 

Er du organisert? Står det kanskje noe om dette i bok- og papiravtalen? 

Skrevet

Nå har jeg ikke jobbet i butikk, men i barnehage. Der er det mye gratisjobbing skal jeg si deg! 

Jeg sluttet på grunn av det, jeg ville ikke jobbe flere timer i måneden gratis for at eier skulle kunne ta ut stort utbytte hvert år! 

Anonymkode: 2e20d...88a

Skrevet

Å tvinge folk til å jobbe gratis er forbudt ved lov. Ta kontakt med en fagforening. 

Anonymkode: 5e52d...ab6

Skrevet

Jeg jobber i en stor dagligvarekjedene og vi stempler. Dvs vi får betalt fra vi stempler inn til vi stempler ut 🙂

Så her et det ingen gratisjobbing. Jeg får også betalt pause, om det har vært travelt og jeg ikkje har fått tatt sammenhengende pause. 

Skrevet

Jobbet i kiosk mens jeg studerte. Da fikk vi betalt for 15 min etter stengetid. Tok det lenger tid å få stengt, ble de minuttene gratis, men sjelden det tok stort mer enn 15 min.

Anonymkode: 1744a...a1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...